Skillnaden mellan dofollow och nofollow länkar

Dofollow och nofollow länkar

Dofollow och nofollow länkar för offpage sökmotoroptimering

Alla länkar till ens hemsida räknar Google som en röst på din hemsida, eller inte riktigt alla länkar. De länkar som har en rel=”nofollow” tagg på sig utesluts helt och där får du ingen kraft etc. Exempel när detta finns är på Wikipedia där man kan uppge referenser till information. Det kan också vara forum som webmasters inte vill att sökmotoroptimerare ska spamma med länkar. Det är också vanligt att det förekommer i kommentarsfältet nedanför texter. Nu på senare dagar har dock detta ändrats och en del hävdar att de är en viktig komponent i er länkprofil. Alla större brands har en naturlig spridning mellan do och nofollow.

Omnämningar även utan länk fungerar också

Att ditt brand nämns på rätt ställen och skriver om det ni erbjuder ökar ert “topical relevance”. Detta fungerar alltså även utan länk till er. Så stirra er inte blinda på om det är dofollow eller nofollow. Är det en bra hemsida som nämner er kommer det hjälpa er öka er söktrafik. Till alla våra större kunder jobbar vi med allt från dofollow länkar till NAP optimering, mer om hur vi jobbar med Google här.

Hur ser jag ifall det är en dofollow länka jag får?

Det finns ett par olika knep för att se ifall de använder dofollow eller inte:

  1. Det absolut enklaste och smidigaste sättet är att man “Granskar komponent”. Det gör du genom att högerklicka på länken du vill kolla ifall den är no- eller dofollow. Det ska leta efter i källkoden är rel=”nofollow”, hittar du en sådan är det en nofollow länk. Hittar du inget så är det en dofollow.
  2. Känner du att koderna är jobbiga kan du använda tillägg till din webbläsare. Här hittar du ett som passar alla webbläsare.

Läs mer från Sunbird Webbyrå.

Digital analys: Du har 8 sekunder på dig att fånga besökarens intresse innan den lämnar

Koncentrationsförmågan har blivit sämre Koncentrationsförmågan har minskat kraftigt senaste året vilket är något den webbplats man gör måste möta. Enligt

Webbyrå med fokus på ökar försäljning
Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2020

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas