fbpx

Metatitel och metabeskrivning för SEO

Metatitel och metabeskrivning
avatar image

Nils Fridlund

Metatitlar och metabeskrivningar är en del av on-page SEO. Här går vi igenom hur ni skriver dem på bästa sätt och hur de kan hjälpa er ranka bättre på Google.

Vad är en metatitel?

En metatitel är en rubrik som förklarar vad sidan handlar om.

Den anges i <head> sektionen (användare ser inte denna). En metatitel ser ut såhär: <title>Din rubrik här</title>.

Kallas även: Sidtitel, SEO titel.

Vad är en metabeskrivning?

Metabeskrivning är en kort summering av en sida. Den syns på Google tillsammans med resultatet.

Även denna finns i <head> och kan exempelvis se ut såhär: <meta name=”description” content=”Din beskrivning”>

Kallas även: Meta description, SEO beskrivning.

Så skriver ni bra metatitlar och metabeskrivningar för SEO

Att ange en bra metatitel och metabeskrivning är viktigt för SEO. Nedan är våra bästa tips på hur ni kan göra det så bra som möjligt.

Använd sökordet i exakt match i er metatitel

Sökordet i metatitel är en stark rankingfatkor. Skriv sökordet i så exakt match som det går utan att förändra varken intentionen eller använda felaktigt språk.

Använd sökordet exakt eller partiellt i er metabeskrivning

Sökord i metabeskrivningar är ingen direkt rankingfaktor och Google fetmarkerar i regel relaterade sökord exempelvis plural eller om sökordet inte sitter ihop helt.

Det är alltså inte viktigt att ha exakt match, men ni vill helst få fetmarkerade delar i er beskrivning då det gör den synligare.

Är ni osäkra kan ni alltid söka på sökordet ni ska jobba med och se vad Google fetmarkerar.

Rätt längd

En förutsättning för att er metabeskrivning och metatitel ska synas som ni tänkt er är det viktigt att textlängden följer riktlinjerna nedan:

  • Metabeskrivning mellan 150-160 tecken (eller 920 pixlar)
  • Metatitel upp till 60 tecken (eller 580 pixlar)

Tänk på att det inte handlar om antalet tecken i praktiken. Utan platsen (pixlarna) det tar. Jämför "iii" och "mmm", de tar inte samma plats.

Ge rätt förväntningar

Som alltid: Hellre kvalité än kvantitet. Om ni har en titel och beskrivning som ger exakt rätt förväntningar kommer de som borde klicka in sig på er i större utsträckning göra det. Vilket brukar leda till fler förfrågningar.

Gör den klickvänlig

Förutsatt att ni har rätt förväntningar bör ni optimera både titel och beskrivning så att fler klickar, exempelvis med en uppmaning eller fördel. Exempelvis:

  • Börja med en kostnadsfri analys.
  • Första månaden gratis.
  • Ensam återförsäljare.
  • Fri frakt.

Tänk på att dessa beskrivningar inte uppdateras i realtid. Så om det är en tillfällig kampanj är det oftast ingen idé att uppdatera. Utan välj något som håller sig över tid.

Få in varumärket

Att få in erat varumärke är ett bra sätt att synas. Även om både favicon och företagsnamnet kan synas över URLen, är det mågan som kollar på metatiteln. Att ha med erat varumärke där kommer ge extra synlighet.

Undvik intern konkurrens i er sidtitel

Detta gäller primärt metatiteln. Det är en mycket pontent SEO faktor. Att ha med samma sökord på flera sidor kommer ge viss mån av intern konkurrens.

Matcha sökintentionen

Det är mycket vitkigt att metatiteln, som är en form av summering av sidan man landar på, matchar intetionen med sökningen.

Två metatitlar som båda innehåller sökordet men med två olika sökintentioner kommer få olika resultat.

Tänk på att Google inte måste använda er angivna titel och beskrivning. De kan, om de tycker det passar bättre, använda ord från sidan.

Mall för metatitel och metabeskrivning vi gillar

Vi brukar försöka hålla oss till denna mall:

Sökord - USP - Företagsnamn

Ni kan, men måste inte använda "-" emellan delarna. Företagsnamnet kan man som exempelvis ovan ta bort om ni inte får ihop meningen på annat sätt.

Använd Search Console för att se klickfrekvens (CTR)

Förvånansvärt få vet att man kan se klickfrekvens inne i Google Search Console.

Datan är mer aggregerad och inte så exakt som den är i Google Ads för den som sett de siffrorna.

  1. Logga in på Google Search Console
  2. Klicka "Performance"
  3. "Average CTR"
  4. Klicka på filtret på höger sida (som finns ovanför den blå knappen i bilden nedan)
  5. Välj "CTR"

Nedan kan ni kolla både på Queries (söktermer) och Pages (sidor som rankar):

CTR i Search Console

Några snabba tips:

  • Tänk på att om ni kollar på pages kommer det vara fler sökord för samma sida (viktigt att förstå när ni gör bedömning).
  • Tänk på att detta är aggregerat över tid. Era positioner kan ha förändrats över denna tiden.
  • Klcikfrekvens och position korrelerar starkt.

Är klickfrenvens en rankingfaktor?

Enligt Google själva: Ja. Läs mer om användarsignaler för SEO.

Att ha bra CTR är bra både för SEO och att ni får fler klick och snor från konkurrenterna.

Utöver hög klickfrekvens är det också viktigt att rätt besökare landar på sidan som i slutändan blir kund.

  • Skriv så att ni passar er idealkund
  • Av de som är er idealkund: Få så många att klicka som möjligt

Tips för metatitel och metabeskrivning i WordPress

WordPress har självklart plugin för att enkelt hantera detta. De vi rekommenderar är: Rank Math och Yoast.

På varje sida, kategori eller produkt ställer ni in detta. De ger dessutom rekommendationer för antalet pixlar.

Vi använder Rank Math och då ser det ut såhär:

Metatitel och metabeskrivning i Rank Math

Använder ni detta WordPress rekommenderar vi detta inlägg om sökmotoroptimering för WordPress.

Varför skriver Google om min metatitel och metabeskrivning?

Den metatitel och metabeskrivning ni skriver in är inget krav att Google visar för sina användare. De kan ta text på sidan om det passar sökordet bättre.

Tänk på att era sidor syns inte bara på de sökord ni spårar utan även long tail sökord.

Enligt Moz skrivs 58% av metatitlar om. Det är dock i olika utsräckning. Exempelvis om man lagt till eller tagit bort företagsnamnet. Det sistnämnda är inget vi hade lagt tid på att lösa.

Är det däremot större omskrivningar bör ni se över:

  • Ha rätt längd på rubriken
  • Tryck inte in sökord
  • Skriv för sökintentionen

Hitta för långa metatitlar och metabeskrivningar

Att hitta för långa (och för korta) titlar och beskrivningar minskar antalet gånger som Google skriver om dem.

Om ni inte har ett all-in-one SEO verkyg eller SEO byrå som kan lösa detta åt er rekommendera vi Screaming Frog. Det är gratis för upp till 500 URLer (inklusive media).

Efter att ni laddat ner gratisvarianten och startat programmet gör ni följande:

  • Klistra in URLen ni vill undersöka och klicka "Start"
  • Klicka "HTML" (i dropdown där det nu står "All")
  • Scrolla till höger och dra "Title 1 Length" och "Title 1 Pixel Width" så ni får allt samlat
Metatitel längd i Screaming Frog

Ni kan nu sortera på alla kolumnerna och justera de som är för långa.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Guide för Lokal SEO
Lokal SEO – Din guide för att synas bättre lokalt

Introduktion till lokal sökmotoroptimering Lokal SEO är ett brett begrepp inom sökmotoroptimering med specifika insatser för att ranka bättre på

KPIer för SEO
KPI (nyckeltal) för SEO – Så mäter du resultatet av er sökmotoroptimering

I all marknadsföring är det viktigt att mäta resultat för att motivera investeringen. I detta inlägg går jag igenom olika