fbpx

AI text för SEO – Fungerar det och bör jag använda det?

AI text SEO
avatar image

Nils Fridlund

När ChatGPT släpptes öppnades många möjligheter inom SEO branschen och för oss som varit med länge reagerade nog lite annorlunda än de nyare SEO specialisterna.

I detta inlägg kommer jag gå igenom min åsikt om AI text för SEO, lite hur vi använder det och vad jag tror framåt. I skrivande stund rullar också en ny Google Core Update ut som ämnar att minska synligheten av lågkvalitativt innehåll.

Vad tycker Google om AI skrivet innehåll?

Jag vill börja detta stycke med att poängtera att det finns en stor skillnad vad Google säger idag och hur framtiden ser ut.

I början av ChatGPT och AI skriven text var Google tydliga med att det ansågs som spam. Nu har de en lättare och mer rimlig tongång:

Rewarding high-quality content, however it is produced

Poängen är att det inte är hur texten tagits fram som är problemet, det är kvalitén.

Google Search om AI skrivet innehåll

Den intresserade får gärna läsa mer här. Här kan ni läsa mer om E-E-A-T för SEO.

Google har idag inget problem med AI skrivet innehåll. Men de ogillar lågkvalitativt innehåll som ni kommer lära om i nästa stycke.

Google core update mars 2024

Den 5e mars meddelade Google att en ny core update rullats ut. En core update är en större förändring till algoritmen och där mycket av webben omvärderas.

We believe these updates will reduce the amount of low-quality content on Search and send more traffic to helpful and high-quality sites. Based on our evaluations, we expect that the combination of this update and our previous efforts will collectively reduce low-quality, unoriginal content in search results by 40%.

Källa.

Anmärk att de inte nämner AI skrivet innehåll. Denna update säger många riktar sig mot AI skrivet innehåll. Det mer sannolika är att de vill få bort allt lågkvalitativt innehåll oavsett hur det är skrivet.

Googles sökmotor fungerar när användare får relevanta och bra resultat. Denna utveckling lär fortsätta och de blir bara bättre och bättre på att avgöra vad som är bra innehåll.

Fungerar AI skrivet innehåll för SEO?

Det korta svaret: Ja, AI skriven text indexeras av Google och rankar på sökord.

Det långa svaret handlar om att definiera vad "fungera" innebär och hur länge det fungerar.

Jag har sett flertalet sajter från "AI-gurus" som berättar hur snabbt de fick stora mängder trafik för att ett par månader senare tappa nästan alla placeringar.

Den senaste Google Core Updaten är också specifikt utformad för att helt av-indexera sajter som de anser ha för låg kvalité på sig. Snabbt producerat AI innehåll utan granskning innan publicering har sämre kvalité än de som använder AI men förbättrar innehållet.

Så kan ni använda AI för att skriva text för SEO

Att trycka ut AI innehåll och publicera på hemsidor är en SEO aktivitet med hög risk med potentiellt allvarliga konsekvenser. Att inte använda AI däremot innebär att andra kan producera mer högkvalitativt snabbare än er.

Våra tips för hur ni använder AI för att producera bra SEO texter:

  • Använd det som bollplank och använd det ni gillar
  • Låt AI summera inlägget du precis skrivit
  • Fråga om mycket specifik information för kortare stycken
  • Låt AI skriva längre stycken som ni modifierar och förbättrar
  • Be den hjälpa dig ta fram vanliga frågor (FAQ) och skriv om de du tycker passar
  • Låt AI korrekturläsa texten och identifiera fel som ni manuellt kan granska

Vi har tagit fram en guide för hur man skriver bra blogginlägg för SEO.

SEO tips när ni skriver med hjälp av AI

  • Säkerställ att ni fortfarande behåller er tonalitet i allt som skrivs.
  • Ni får själva demonstrera EEAT eftersom AI är en robot kan den inte uppleva något själv (om ni inte ber den fejka det).
  • Ta bort stycken som inte adderar något värde.
  • Säkerställ att ni matchar den semantiska SEOn.
  • Tänk på att hemsidor inte är A4 dokument. ChatGPT kommer leverera text i form av ett A4 dokument om ni inte strukturerar upp det annorlunda. Användarsignaler är en rankingfaktor för SEO så att inte skapa den bästa upplevelsen gör det svårt att vinna på lång sikt.
  • Det är stor skillnad på att vissa artiklar har mer eller mindre AI skrivet och att hela hemsidan har AI generererat innehåll och saknar EEAT signaler. Google saknar inte alternativ så ni måste jobba för att förtjäna bra indexering.
  • Om ni har en ny hemsida bör ni lägga extra lång tid på de första artiklarna och låta Google bestämma sig för att de gillar er innan ni trycker ut AI skrivet innehåll.
  • Tänk på att AI verktyg baserar sin kunskap på information som finns på webben. Så adderar man inget värde till det - är det verkligen tillräckligt unikt för att ranka högst upp?
ChatGPT och SEO

Summering

Både AI och Google kommer förändras. Vad som är sant idag och om ett år kommer inte vara samma sak. Gör användaren nöjd, oavsett hur du gör det.

Att helt utesluta AI däremot innebär att ni jobbar mindre effektivt.

I slutändan har AI bara ökat ribban för vad bra innehåll är. I en värld där alla kan skriva mängder med text är det värdet i texten som gör skillnaden. Skapa text och unika idéer som inte går att återskapa med ett prompt.

Sunbird är en fullservice SEO byrå i Malmö som gör allt från text (med och utan AI) till en webbyrå i Malmö som kan webbutveckling i WordPress. Behöver du en ny hemsida erbjuder vi en bra paketlösning med både Google optimering och hemsida. Boka gärna ett möte med mig (Nils) digitalt eller fysiskt.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Illustration off-page SEO
Off-page SEO – Så skapar du effekt av externa länkar

Off-page SEO är en av hörnstenarna inom SEO. Använder man det rätt och vet vilka länkar som skapar effekt är

Google Sandbox
Google Sandbox – Vad det är och hur du kommer ur den

Google Sandbox är ett filter som förhindrar nya hemsidor från att ranka högt i Googles sökresultat. Om du precis lanserat