fbpx

31 konkreta SEO Tips – Har du provat dessa?

SEO tips
avatar image

Nils Fridlund

Här går jag igenom konkreta SEO tips som ni praktiskt kan genomföra som också förbättrar er organiska trafik.

Varje tips är inte nödvändigtvis en rankingfaktor men det är konkreta åtgärder ni kan göra som är bra för era placeringar på Google.

Jag kommer inte gå in i detalj på varje enskilt tips utan detta ska ses som en inspirationskälla för optimeringar ni kanske missat.

Vill ni ha hjälp med er SEO får ni gärna kontakta en resultatfokuserad SEO byrå.

Variera ankartexter

Överoptimera inte ankartexterna på era interna länkar, utan variera istället utan att inkludera irrelevanta ord. Alla ankartexter ni använder för att länka till en sida ska vara inom samma semantiska SEO.

Var tydlig med författaren bakom inlägget

Som en del av EEAT är det bra att gå ut med författare om vem som står bakom inlägget. Det skapar mer trovärdighet för både användare och Google.

Placera sökord på viktiga platser på sidan

Detta är grundläggande on-page SEO optimering. Men kontrollera så att ni inkluderar sökordet på de viktigaste ställena på sidan såsom sidtiteln, H1, första stycket, URL, alt-taggen och underrubriker.

Analysera sökintentionen

Har ni bra on-page SEO men ni rankar ändå oförtjänt dåligt kan det bero på att Google anser att er sida har fel intention.

Om ni har ett blogginlägg medan era konkurrenter använder en kategorisida kan det vara en bra idé att byta mall.

Skriv klickvänliga metatitlar

Att ni har metatitlar som användare vill klicka på är bra får såväl placeringarna på Google som den faktiska trafiken. En metatitel ska vara klickvänlig, SEO optimerad och ha rätt semantisk SEO.

Undvik duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll kan hålla tillbaka er SEO. Det är inte nödvändigtvist ett stort problem men i de fall det inte är medvetet bör ni åtgärda det.

Visa omdömen

Både användare och Google älskar omdömen. Detta kan både vara på er och andra hemsidor.

Åtgärda brutna länkar

Interna länkar som går till sidor som inte finns gör att ni förlorar länkkraft. Identifiera brutna länkar och rikta dem rätt.

Jämför er Domain Autority

Om ni optimerat era sidor lika bra som era konkurrenter men fortfarande rankar sämre kan det bero på att de har fler länkar till sin hemsida. Det finns många mått för detta, bland anat Domain Authority.

Ta bort irrelevant text

Det är inte ovanligt att delar av en sida inte är helt relevant för sökordet. Att ta bort dessa och att minska antalet ord på sidan kan göra att ni rankar högre.

SEO optimera era bilder

SEO optimering av bilder är en del av on-page arbetet. Relevanta alt-taggar kan ge er en bra boost.

Ta bort lågkvalitativa sidor

Tunna sidor som späder ut er interna länkkraft och är dåligt för er crawl budget. Det är vanligt att WordPress automatiskt genererar tunna sidor.

Ni kan identifiera dessa antingen genom er XML sidkarta eller via ett SEO verktyg.

Uppdatera viktiga sidor

Att hålla viktiga sidor uppdaterade kan ge ett lyft för den enskilda sidan och öka förtroendet för hela domänen.

Länka inte till redirects

Det är bättre att länka direkt till sidan ni vill länka till. Det är inte ovanligt att man länkar till redirects. För användaren spelar detta ingen större roll men det är bättre för er SEO om ni inte länkar till redirects.

Förbättra användarvänligheten

Om ni inte får ett lyft oavsett hur mycket ni kämpar kan det vara en bra idé att förbättra er UX. Google använder användarsignaler för att ranka hemsidor.

Förbättra er Google PageSpeed

Som en del av teknisk SEO bör ni optimera laddningstiden på hemsidan. Både användare och Google älskar snabba hemsidor.

Vill ni ha en SEO optimerad hemsida är det mycket som måste lösas när man bygger den från grunden. Inte alla hemsidor kan få perfekt laddningstid.

Kolla så att er mobilversion är lika SEO optimerad

Ett tips är att kolla igenom mobilen så att texter, UX och interna länkar är lika bra på både desktop som mobilen.

Se över strukturerad data

Strukturerad data kan ha en stor positiv inverkan. Ni kan exempelvis tagga produkter, recept och inlägg korrekt så att Google tolkar dem lättare.

Undvik redirect chain

En redirect chain är när det uppstår en loop som tillslut gör att sidan kraschar. Använd ett SEO verktyg för att hitta redirect chains.

Undersök om optimeringen är indexerad

Ett underskattat SEO tips är att se om optimeringen ni gjort är indexerad. Google kan ta veckor på sig att indexera nya sidor. Om inget händer kan det helt enkelt bero på att Google inte sett dem än.

Prova olika typer av media

Det är ofta bättre att ha texter, checklistor, videos och bilder än en enskild media – så länge ni matchar sökintentionen.

Länka internt till viktiga sidor

Att öka antalet interna länkar till viktiga sidor kan ha stor effekt på er SEO.

Jämför innehållet med era konkurrenter

Gå igenom er hemsida och jämför med era konkurrenter. Missar ni några viktiga sidor som de har?

Gå ut med datum för senaste uppdateringen

Att gå ut med datum för när inlägget skrev eller uppdaterats brukar vara positivt. Detta förutsätter självklart att ni förr eller senare kommer uppdatera gamla inlägg innan de blir allt för inaktuella

Hitta listor där era konkurrenter syns

I många branscher finns det listor där företag listas. Finns sådana listor vill ni vara med i dem. Ett tips är att söka efter era konkurrenter på Google för att hitta var de syns.

Skriv unikt, originellt och värdeskapande innehåll

Unikt innehåll är för många en självklarthet. Men det ska också vara originellt och värdeskapande. Sök på era konkurrenter och identifiera luckor som ni kan täcka. På vilket sätt kan ni skapa en bättre sida?

Läs gärna mer om AI texter för SEO.

Gå igenom Google Search Console

Google Search Console är ett gratisverktyg från Google. Där ser ni många tekniska problem och även indexering av sidor.

Ge svaret i första stycket

Ge svaret i första stycket

Om användare hittar svaret på sina frågor hos er och därefter slutar söka kommer ni belönas av Google.

Undersök hur ofta era konkurrenter uppdaterar innehåll

Undersök hur ofta era konkurrenter uppdaterar innehåll

Jämför ert tempo med konkurrenterna. Om dem är flitigare än er kommer Google förmodligen också ranka dem bättre.

Undersök er rubrikstruktur

Undersök er rubrikstruktur

Säkerställ gärna att ni har en korrekt rubrikstruktur. Det hjälper Google att förstå vad sidan handlar om.

Ni ska alltid ha en H1a. Därefter är det bra om ni har med en del H2or. Antalet rubriker och om ni har med H3or inte finns det inget färdigt recept på.

Uppdatera er Google Business profil

Uppdatera er Google Business profil

Att ha en uppdaterad Google Local sida är bra för helhetsintrycket på Google. I bästsa fall har ni många omdömen, snygga bilder och hög synlighet även lokalt.

Summering av SEO tips

Om ni gjort allt ovan borde ni också ranka bättre än förut. Har ni gjort alla SEO tips ovan men fortfarande rankar dåligt får ni gärna skriva till mig så gör jag en kostnadsfri SEO-analys.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Vad är SEO optimering? Svar på de vanligaste frågorna

I detta inlägg kommer jag gå igenom de vanligaste frågorna om vad SEO optimering är. Jag riktar mig här till

Crawl budget för SEO
Crawl budget inom SEO – Vad är det och hur påverkar det er sökmotoroptimering?

Crawl budget är en viktig aspekt inom SEO. Det är i sig ingen direkt rankingfaktor men indexeras ni effektivt får