fbpx

Vad är Google Overviews och hur optimerar man för det?

Google Overviews
avatar image

Nils Fridlund

AI är minst sagt på allas läppar och det nämns förmodligen i de flesta styrelsemötena.

Google håller på att ta fram en större uppdatering av sökmotorn och hur man söker. Detta kallas Google Overviews.

Jag kommer här gå igenom vad det är, vad det innebär för SEO och våra spekulationer hur man kan optimera för det.

Vad är Google Overviews?

Google Overviews är det nya namnet för det som tidigare kallades SGE (Search Generative Experience). Detta är en AI-driven funktion som presenterar översiktliga svar direkt i sökresultaten på Google. Funktionen introducerades som ett experiment på Google I/O 2023.

Google Overviews kommer i stort förändra hur Google ser ut och fungerar. Ovanför de nuvarande resultaten finns det redan idag exempelvis featured snippet. Dessa kommer sannolikt minska och istället få ett AI-genererat svar högst upp.

Google kommer bli mer interaktivt för användarna och istället för att ställa nya frågor kan man ställa följdfrågor och modifiera svaret.

I slutändan kommer Google bli en bättre sökmotor för användaren vilket borde leda till att ännu fler använder det för att hitta vad de behöver.

Nedan är två exempel från Googles sida om generativa AI sökresultatet.

SGE exempel

Bilden ovan visar hur Google ger ett relevant svar på en relativt enkel fråga.

Bilden ovan är ett exempel på hur produkter kan inkluderas.

Global lansering och språkutökning

Google Overviews lanserades i USA i maj 2024 och har sedan dess expanderat till fler marknader och språk. I augusti 2024 introducerades stöd för språk som hindi, indonesiska, japanska, portugisiska och spanska. I oktober 2024 nådde Google Overviews över 100 länder och når nu över en miljard användare. EU och Sverige saknas dock fortfarande bland de inkluderade marknaderna.

Vad innebär Google Overviews för SEO?

Ingen vet med säkerhet vad som kommer hända så allt vi skriver här är spekulationer från oss och andra branschexperter.

Användarnas resa förändras

Allt fler sökningar kommer börja och sluta på Google utan ett enda klick till de som skapar innehållet. Detta kommer framför allt påverka informativa sökningar. Vill man ringa en hantverkare kommer man i slutändan vilja få mejl, telefonnummer eller formulär till dem, på Google eller via hemsidan. Ska man köpa hem en produkt köper man inte den av Google utan av e-butiken.

Antalet "Zero-Click" kommer öka

Zero-Click är de sökningar på Google som innebär en sökning, men inte ett klick. För många sökfrågor passar ett snabbt svar, framför allt informativa sökningar.

Om er verksamhet är helt beroende av dessa sökfrågor kan det vara en god idé att diversifiera.

Ni kommer högst troligen fortfarande få trafik men Google Overviews är i en experimentell fas där bredden och djupet kommer ändras över tid.

Fokusera på transaktionella sökintentioner

Eftersom antalet Zero-Click kommer minska bör fokus skifta mer mot sökord som har en transaktionell sökintention såsom produkter och tjänstesidor. Detta har egentligen inte ändrats mer än att det blivit ännu viktigare.

Google tjänar för mycket pengar på deras annonsering så de kommer på något sätt baka in annonser för Google Ads. Förmodligen kommer, och måste finnas, organiska placeringar som liknar dessa - men likt nu under annonserna.

Användares sökningar kommer förändras

Google är redan duktiga på att förstå sökintentionen med semantisk SEO. Förmodligen kommer sökfrågorna från användarna bli mer specifika.

Vi kommer alltså kanske inte längre se den dominerande 1-4 sökord sökningarna som vi gör idag utan sannolikt ska man vara det bästa sökresultatet för vad ens kunder vill ha.

Den generativa upplevelsen kommer leverera det användaren söker efter. Om de söker efter "Lista de tre bästa snickarna i Malmö" kommer den också att göra det. Det blir också enklare att lägga till tilläggsord för att definiera vad exakt det är man söker.

Kritiken kring AI-genererade

Google Overviews har mött kritik på grund av att AI-genererade svar ibland innehåller felaktigheter eller farliga rekommendationer. Google har minskat hur ofta det syns efter kritik. Sannolikt var de inte redo utan kände sig tvugna då OpenAI har rört sig snabbt framåt.

Hur Google skapar AI Overviews: Teknisk insikt

Google använder stora språkmodeller (LLMs) för att skapa AI Overviews. Systemet kombinerar information från flera källor och genererar dynamiska och kontextanpassade svar baserat på användarens fråga. Genom avancerad query-analys och studier av användarbeteenden kan Google skapa översikter som är anpassade till vad varje användare söker.

Hur kan man optimera för Google Overviews?

Jag vill återigen poängtera att detta är spekulationer. Precis som inom allt med SEO är vi i ständig förändring och det gäller att föstå vad Google vill.

SEO experter har länge sagt att man ska göra användaren nöjd och att Google kommer bli nöjda. Detta kommer bli ännu mer sant nu än förut och vi kommer gå ännu längre ifrån sökordsdensiteter.

För att optimera för Google Overviews är unikt och värdefullt innehåll avgörande. Google premierar innehåll som tillför ett unikt värde och skiljer sig från konkurrenterna, en egenskap som kallas ”information gain”.

Bli en expert folk vill följa

När något är viktigt för mig läser jag vad experter på området skriver, inte en summering från AI, inte än i alla fall. Är det ett ämne jag inte förstår eller är ny inom kan det absolut vara en bra början.

Användare kommer fortfarande vilja läsa vad de bästa i branschen skriver och vad folkhälsomyndigheten rekommenderar.

Det kommer förhoppningsvis lösningar för detta att enbart inkludera svar från myndigheter och liknande. Exempelvis för sökningar inom YMYL (Your Money, Your Life) vilket är primärt sökningar inom hälsa och ekonomi.

Hemsidan blir allt viktigare

Vår bedömning är att utformningen av hemsidan, inte bara texten på den, kommer bli allt viktigare.

Att ha koll på den tekniska SEOn, täcka in rätt innehåll och strukturera det på sådant sätt så att Google kan använda sig av det i deras resultat.

Möjligheten att välja bort AI Overviews

Innehållsskapare som inte vill att deras innehåll används i Google Overviews kan använda nosnippet eller robots.txt för att välja bort det. Detta kan dock minska synligheten i sökresultaten, särskilt för informativa sökord där AI-genererade svar är vanliga.

Strukturerad data

Strukturerad data är viktigt för SEO redan nu, men sannolikt blir detta allt viktigare.

Strukturerad data är ett sätt att på en hemsida säga till Google vad något är. Exempelvis FAQ och omdömen.

Jobba med long-tail sökord

Eftersom sökfrågorna kan bli mer specifika kommer sökresultatet sannolikt få ett bredare omfång med fler sökord i sig jämfört med de 1-4 som är vanligt idag.

Multimedia

Video, bilder, diagram och grafik kan öka era chanser att dyka upp i resultaten. Men som alltid: Använd det om det förstärker användarupplevelsen och det är vad användaren vill ha.

Mätning och spårning av AI Overviews

Om Google Overviews har kommit till de länder ni jobbar i kan ni använda verktyg som Ahrefs och Rank Tracker, eftersom Google Search Console ännu inte specifikt rapporterar om AI Overviews.

Google AI Overview påverkas av Google Core Updates

John Mueller på Google bekräftade att AI delen av Google påverkas precis som SEO av Google Core Updates:

These are a part of search, and core updates affect search, so yes.

Detta ger någon form av vägledning om att de tekniker som fungerat för SEO sannolikt kommer fungera bra även här. Varför skulle man inte ta hänsyn till användarupplevelse?

Summering av Google Overviews

Världen förändras och förr eller senare skulle det komma en större förändring till Google. Vi välkomnar denna förändring då vi tror SEO kommer bli svårare och kräva mer av er hemsida.

Trafiken kommer sannolikt gå ner men andelen av de som är inne på er hemsida kommer öka. Vår spekulation blir således att det inom SEO kommer bli viktigare att mäta antalet leads och värdet av dem snarare än organiska trafiken. Detta är redan viktigt men förändringen kommer öka.

Om ni blir duktiga på att spegla exakt vad ni gör, erbjuder och vem som ska komma till er kommer ni förmodligen få mer trafik än om ni trycker in traditionella sökord.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Öka er försäljning med konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering (CRO) – Guide hur du ökar er konverteringsgrad

Syftet med denna guide för konverteringsoptimering kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla

Landningssidor
En landningssida är navet i er marknadsföring

Landningssidors uppgift är att konvertera besökare till leads. En landningssida är en sida som är designad för att uppnå ett