fbpx

Google Sandbox – Vad det är och hur du kommer ur den

Google Sandbox
avatar image

Nils Fridlund

Google Sandbox är ett filter som förhindrar nya hemsidor från att ranka högt i Googles sökresultat.

Om du precis lanserat en ny hemsida är du sannolikt i Googles Sandbox. Att vara där är inte så roligt som det låter, då det kan fördröja dina resultat med flera månader trots bra sökmotoroptimering.

Här går jag igenom vad en Sandbox är och hur du kommer ur den.

Google-läckan bekräftar Sandbox

Google-läckan i maj 2024 bekräftade det många SEO-experter har misstänkt länge: Att Google har ett filter för nya hemsidor som kallas Sandbox.

Detta påverkar hur lång tid SEO tar när er hemsida är ny och ni befinner er i Sandboxen.

Varför finns Google Sandbox?

Google Sandbox finns för att undvika att spam och lågkvalitativa hemsidor syns i sökresultaten.

Även om ni startar ett seriöst företag är många av de nya hemsidorna som finns inte lika seriösa. Google behöver filtrera bort dem.

Hur länge varar Sandbox-perioden?

Det finns ingen bestämd tid för hur länge ni är i Google Sandbox, men det brukar variera från några veckor till upp till nio månader.

Det är primärt mängden insatser som påverkar hur lång tid det tar.

Tecken på att din hemsida är i Google Sandbox

  1. Inga resultat: Om ni har optimerat sidor och de är indexerade men ni får nästan inga resultat, framför allt på mer konkurrensutsatta sökord. Enklare sökord kan ha lossnat före.
  2. Plötslig nedgång i trafik: Om ni har varit inaktiva en längre period och ser en plötslig minskning i organisk trafik kan det vara Sandbox.
  3. Gradvis ökning av ranking: Om du märker en långsam och stadig ökning av din hemsidas ranking över flera månader kan det vara ett tecken på att den håller på att lämna Sandbox.

Tips för att minska tiden i Sandbox

  1. Publicera konsekvent högkvalitativt innehåll: Publicera innehåll som användare älskar. Så skriver du bra blogginlägg för SEO.
  2. Fokusera på kvalitet över kvantitet: Räkna inte antalet inlägg, utan fokusera hellre på kvalitet, särskilt om ni har en ny hemsida.
  3. Etablera E-E-A-T: Detta är ett bredare koncept för Expertise, Experience, Authoritativeness och Trustworthiness.
  4. Var transparent: Gå ut med författare för blogginlägg och visa vem som står bakom ett företag.
  5. Bygg trovärdiga länkar: Fokusera på att få länkar från trovärdiga och relevanta hemsidor.
  6. Använd interna länkar: Skapa en stark intern länkstruktur för att hjälpa Google förstå ditt innehåll bättre.
  7. Driv trafik till hemsidan: Google förstår om användare gillar er hemsida. Saknar ni trafik är det svårt för Google att förstå om ni borde rankas.
  8. Uppdaterade sociala medier konton: Detta är ingen magisk lösning. Men det går snabbt att skaffa och ger en extern referens till er. De flesta seriösa företag har exempelvis en LinkedIn sida.

Inaktiva hemsidor har sannolikt liknande effekt

Min erfarenhet är att hemsidor som varit inaktiva en längre tid kan uppleva en liknande, eller exakt samma, Sandbox-effekt. Än så länge har jag inte läst något bekräftat på området men det är fler än vi som misstänker detta.

Summering

Google Sandbox kan vara frustrerande när man vill se resultat. Men samma filter är också till er fördel när ni lyckats med er sökmotoroptimering.

Fokusera på kvalité och bra användarvänlighet så är varken Sandbox eller framtida uppdateringar ett problem för er.

Vill du istället ha hjälp att komma ur den snabbt fåni gärna läsa mer om oss som resultatfokuserad SEO-byrå.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Öka er försäljning med konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering (CRO) – Guide hur du ökar er konverteringsgrad

Syftet med denna guide för konverteringsoptimering kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla

Landningssidor
En landningssida är navet i er marknadsföring

Landningssidors uppgift är att konvertera besökare till leads. En landningssida är en sida som är designad för att uppnå ett