fbpx

Google-läckan: Detta behöver du veta

Google-läckan maj 2024

Få en kostnadsfri SEO-analys av Nils - Inom 24 timmar

avatar image

Nils Fridlund

Delar av algoritmen för hur Google rankar hemsidor har läckts, se dokumentet här. Vad Google säger och vad som verkligen stämmer har vi alltid vetat skiljer sig. Men hur mycket de ljuger och vad de ljuger om visar en ny läcka från Google som de själva bekräftat som äkta.

För de flesta som jobbar med sökmotoroptimering är detta inget nytt utan mer en bekräftelse att inte lita blint på Google. Här går jag igenom de faktorer jag anser vara de viktigaste SEO faktorerna.

Google använder klickdata

Vad: Klick påverkar er ranking. Är besökarna nöjda med er som resultat kommer ni påverkas positivt.

"NavBoost"-systemet spårar och analyserar klicksignaler för att förstå användarbeteendet. Systemet skiljer mellan "bra klick" och "dåliga klick".

Något som pratats om länge är "pogo sticking" och "terminate the search". Pogo sticking innebär att användare klickar sig in för att sedan backa. Skillnaden mellan det och att användaren slutar söka "terminate the search" är vad hela Google bygger på - att göra sina användare nöjda.

Kommentar: Vi har tidigare skrivit om användarsignaler för SEO vilket kommer från dokument Google tvingats släppa under en rättegång. De dokument som släpptes var gamla men denna läcka bekräftar att de fortfarande använder det.

Praktiskt: Bäst innehåll för sökordet och UX användare gillar påverkar er ranking (och försäljning) positivt.

Er metatitel och metabeskrivning ska ge rätt förväntningar så när användaren klickar in blir de också nöjda med resultatet.

Domain Authority bekräftat

Vad: Detta handlar om att Google har en generell bedömning om er hemsida. Hemsidor med generellt högt förtroende tenderar att ranka högre även på nya sidor.

Kommentar: Detta har länge varit ett koncept inom SEO där det motiverats av att Google vill spara pengar och veta vilka de ska prioritera. Om ett företag generellt sett har högt förtroende är det sannolikt att den nya artikeln är lika välproducerad.

Om ni som läser detta har sett studier där det fungerat super bra med 100% AI producerat innehåll är det sannolikt detta som gjort att det fungerat bra. Tills Google ändrar sin åsikt om er och allt faller.

Praktiskt: Detta innebär i praktiken att även dåliga ägg kan få finnas och att man inte kan förstå varför den artikeln rankar bättre än ens egna. Ni kan därför inte kolla allt för mycket på enskilda sidor utan förstå att det finns en helhet.

Att uppdatera en om-oss sida kan hjälpa era viktiga SEO landningssidor att ranka bättre.

Länkbygge fungerar

Prioritera högkvalitativa och relevanta länkar. Bygg en naturlig och diversifierad länkprofil för att undvika att bli straffad. Nedan är några av de viktigaste sakerna från dokumentet:

  1. Google ignorerar förmodligen länkar från irrelevanta källor.
  2. Länkar från samma land är, allt annat lika, bättre.
  3. Google mäter sitewide authority - så vi kan kolla på det också.
  4. Länkar från nya sidor är förmodligen bättre än gamla.
  5. Google värderar extra högt länkar från trovärdiga nyhetskällor.
  6. Google försöker identifiera vad som är negativa SEO attacker.
  7. Innehållet runt ankartexten spelar roll.
  8. Dåliga länkar kan påverka er negativt.
  9. Överoptimering av ankartexter kan påverka rankingen negativt.

Sandbox finns för nya hemsidor

Vad: Sandbox är att Google fördröjer ranking tills de ser att ni är värda att ranka. Primärt för att motverka spam.

Kommentar: Sandbox är mer intressant som begrepp och att Google lägger tid på att hitta "hostAge"-attributet. Att nya hemsidor har svårare att ranka är i sig ingen nyhet. Men Sandbox som koncept har länge förnekats.

Praktiskt: Strategier för att komma ur denna Sandbox handlar om att producera högkvalitativt innehåll, skapa trovärdiga externa länkar och optimering av användarupplevelsen. Detta är intressant i frågan hur lång tid SEO tar.

Utvärdering av innehåll bekräftat

Vad: Att bra innehåll rankar bättre på Google är inget nytt. Men vilka parametrar är bekräftade?

Kommentar: SEO specialister uppmanar ofta om att skapa högkvalitativt innehåll och det finns utarbetade koncept såsom EEAT. Allt i dessa koncept stämmer inte, men delar är pricksäkert.

Praktiskt:

  • Google lagrar författare: Gå ut med detta och bli en entitet i Googles ögon.
  • Viktigt innehåll bör placeras tidigt i dokumentet för att säkerställa att det indexeras och rankas av Google.
  • Skapa originellt innehåll.
  • Uppdatera gamla sidor och inlägg.
  • Google mäter överoptimering av sökord.

Eftersom Google använder klickdata ska ni i slutändan skriva för användarna - inte Google.

Praktiska tips - Så optimerar ni

Praktiska tips för att lyckas med er SEO optimering i framtiden:

  1. Optimera för användaren och "lyckade" klick
  2. Bygg upp er generella Site Authority
  3. Uppdatera gammalt innehåll.
  4. Satsa på kvalité i ditt innehåll.
  5. Satsa på naturliga och bra länkar från trovärdiga källor.

Hemsidor och UX blir en allt större del av er SEO. Om ni inte har en SEO optimerad hemsida så hjälper vi er gärna.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Illustration off-page SEO
Off-page SEO – Så skapar du effekt av externa länkar

Off-page SEO är en av hörnstenarna inom SEO. Använder man det rätt och vet vilka länkar som skapar effekt är

Google Sandbox
Google Sandbox – Vad det är och hur du kommer ur den

Google Sandbox är ett filter som förhindrar nya hemsidor från att ranka högt i Googles sökresultat. Om du precis lanserat