fbpx

Semantisk SEO – Hur Google förstår syftet med sökningen

Semantisk SEO
avatar image

Nils Fridlund

Här går vi igenom vad semantisk SEO är, varför det är viktigt och ger 7 praktiska tips om hur ni kan använda det för att förbättra er organiska trafik.

Sunbird har jobbat 10+ år med SEO. Vi har huvudkontor för vår sökmotoroptimering i Malmö men jobbar med kunder i hela Sverige, exempelvis SEO i Göteborg och SEO i Lund.

Vad är Semantisk SEO?

Semantisk SEO är en process för att skapa mer mening vilket hjälper Google att förstå innehållet bättre.

Förr rankade Google sidor enbart utefter om sökordet fanns med på en sida. Skrev man ”löparskor” tillräckligt ofta så måste ju er sida handla om löparskor?

Det pratades ofta om att ha rätt sökordsdensitet men nu kan man se företag som rankar högst upp utan att nämna sökordet särskilt ofta.

2013 lanserades en stor update som kallades Hummingbird. Det ändrade Google från grunden då det kollar på syftet och innebörden mer än sökorden.

Detta var bara början och mycket har förändrats sedan dess.

Exempel på semantisk SEO

Söker ni på ”hur lagar man carbonara” kommer Google förstå att ni söker recept på carbonara.

När jag gör denna Googling under tiden inlägget skrivs har vi inga matchningar på det exakta sökordet.

Ni rankar alltså på ”hur lagar man carbonara” genom att skriva om ”carbonara recept”.

Exempel på sökning för semantisk SEO

Varför är semantiskt SEO viktigt?

Semantisk SEO är ett naturligt steg i utvecklingen från sökordsdensitet.

Det är fortfarande viktigt att nämna sökordet i exakt match. Framför allt rubrik, H1 och i text i början på sidan. Men att öka densiteten är inte alltid svaret och lägre densitet kan vinna över högre om den semantiska SEOn sitter.

Eftersom SEO handlar om att ranka högst upp och alla kan trycka in sökord bli semantisk SEO en fördel jämfört med era konkurrenter.

Vad semantisk SEO innebär i praktiken

Som alltid vill vi hålla det konkret. Så för er som vill göra mer än att matcha sökordsdensiteter har vi sju tips nedan.

Tips 1: Gruppera flera sökord på samma sida

Förr kunde man ha en hyperrelevant sida för varje enskilt sökord.

Eftersom Google förstår mer och mer vilka sökord som innebär samma sak blir det ännu viktigare att göra en innehållsplan där ni specificerar vilka sökord som ska in på samma sida.

Tänk på att det inte är viktigt hur lika orden är varandra. Det är meningen som är det viktiga att förstå.

Exempelvis ”löparskor” och ”bästa löparskorna” kommer ge olika resultat.

För det generella begreppet söker man sannolikt något att köpa:

Om man däremot söker på ”bästa löparskorna” vill man sannolikt istället läsa jämförelser och experters åsikter:

Tips 2: Matcha sökintentionen

Ett vanligt misstag vi ser är att man har liknande sökordsdensitet som konkurrenterna men att Google men att innehållet på sidan inte passar sökintentionen.

Om ni vill ranka på ”bästa löparskorna”, har samma sökordsdensitet som konkurrenterna men sidan har en en helt annan vinkel kan det vara omöjligt att ranka bra på det sökordet.

Omvänt gäller också. Försöker ni ranka på ett sökord men lägger till ”bästa” i exempelvis metatitlar och rubriker kommer sökintentionen förändras och vilket resultat ni dyker upp i kommer sannolikt ändras.

Sök på sökordet ni vill synas på. Förstå vad de skriver om och gör det bättre.

Tips 3: Skriv omfattande utan att vara irrelevant

Att skriva omfattande inom ett ämne är viktigt för att ranka på Google.

Att skriva omfattande kan misstolkas till ”ju mer, desto bättre”. Vilket inte är sant.

När ni börjar inkludera för mycket närliggande som inte längre är inom sökintentionen riskerar ni att gå ifrån vektorn. Detta förvirrar Google vilket gör att ni rankar sämre.

Tips 4: Användningen av long tail har ändrats

Att få in long tail sökord för SEO är ett snabbt sätt att öka den organiska trafiken utan att behöva tävla mot de största varumärkena.

Kom ihåg att eftersom Google förstår betydelsen av sökorden, behöver ni inte nödvändigtvis skriva ut varje variant.

Rekommendationen är således att huvudämnet har underämnen som i sin tur täcker upp long tail sökord med samma sökintention.

Självklart kan och ska ni fortsätta nämna relevanta sökord i exakt match om det passar.

Tips 5: Svara på vanliga frågor inom ämnet

Ett vanligt SEO tips är att svara på vanliga frågor. Det är inte alltid relevant och behövs inte alltid göras.

Finns det många frågor inom ett område och de som rankar högst upp skriver frågor och svar bör ni också inkludera det.

FAQ på Google

Tips 6: Jobba med strukturerad data

Strukturerad data hjälper Google att förstå er sida. Det är ingen magisk metod men en del av en helhet för den som vill ranka högst upp.

Tips 7: Jobba med rubriker och underrubriker

Rubriker och underrubriker hjälper Google att förstå sidan. Genom att jobba med H1->H6 på ett logiskt sätt hjälper ni Google att tolka innehållet.

När behöver ni jobba med semantisk SEO?

I de projekt vi jobbar i och vi ser att ett sökord inte alls verkar trivas på en sida så kan semantisk SEO vara lösningen.

Vår bedömning är att ett sökord inte fungerar väl på en sida när traditionell SEO, som metatitlar och rubriker, är på plats men sidan rankar på sida 3 eller lägre. Då kommer inte högre sökordsdensitet ta ett till förstasidan.

Rankar ni dåligt kan ni testa att ändra intentionen med rubrik och metatitel. Om er UX ser helt annorlunda ut jämfört med era konkurrenter kan ni prova att ändra er UX.

Summering av semantisk SEO

Semantisk SEO är inte nytt, men enligt våra erfarenheter har det under året blivit allt viktigare.

Att nämna sökord i exakt match är fortsatt viktigt, framför allt i er metatitel och i rubriker. Men eftersom alla kan göra detta är det snarare en förutsättning för att vara med i matchen snarare än en konkurrensfördel.

Semantisk SEO sker oftast naturligt och bör inte övertänkas. Om du skriver om ett ämne som du inte förstår är det lätt att missa viktiga aspekter.

Googla sökordet eller sökorden du vill synas på för sidan ni ska skapa. Se vad konkurrenterna gör och försök förbättra deras innehåll.

Vi hjälper er mer än gärna med er semantiska SEO. Läs mer om våra tjänster som fullservice digital marknadsföringsbyrå i Malmö.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Vad är SEO optimering? Svar på de vanligaste frågorna

I detta inlägg kommer jag gå igenom de vanligaste frågorna om vad SEO optimering är. Jag riktar mig här till

SEO tips
31 konkreta SEO Tips – Har du provat dessa?

Här går jag igenom konkreta SEO tips som ni praktiskt kan genomföra som också förbättrar er organiska trafik. Varje tips