fbpx

Modern webbdesign för 2023 – Skapa ett starkare varumärke och ökad försäljning

Modern webbdesign för 2023 – Skapa ett starkare varumärke och ökad försäljning
avatar image

Nils Fridlund

Sunbirds mål är alltid att öka er digitala försäljningen och vi börjat med att analysera hur vi lättast kan öka den. Är trafiken låg eller kvalitén dålig börjar vi där. Har du däremot trafik och annonser igång men inte riktigt hittar lönsamheten är ett effektivt sätt att förbättra användarupplevelsen på hemsidan.

Modern webbdesign är ett steg för att uppnå ökad försäljning. Besökare är enkelt uttråkade, har kort koncentrationsförmåga och är kräsna hur de vill ta emot informationen. Det finns inte brist på information eller företag att välja mellan.

Alla designtrender ska dock inte följas blint utan anpassas för projektet.

Ger er nuvarande hemsida rätt intryck om er? Om inte presenterar gärna vi ett kostnadsfritt förslag. Läs mer om vår webbdesign och E-handel.

Typsnitt

Typsnittet är en del av er grafiska profil och har en avgörande roll i hur ni upplevs. Trenden är att bli allt mer kreativ med typsnittet – både med överdimensionerade storlekar och rörliga texter.

Överdimensionerade typsnitt: Stora texter med syftet att fånga fokus och få ut viktiga budskap.

Överdimensionerat typsnitt

Kinetiska typsnitt: Även känd som rörlig text. Hjälper att fånga besökarens fokus till viktiga budskap. Ögon tenderar att röra sig mot rörliga saker.

Interaktiva upplevelser

Att göra hemsidan mer interaktiv är ett bra sätt att göra den mer spännande för användaren. En statisk hemsida tenderar att tråka ut besökaren snabbare och därmed högre avvisningsfrekvens.

Lägre avvisningsfrekvens är bra för den direkta försäljningen på hemsidan. Det är ett mått på att besökarna inte lämnar vilket gör att ni har mer tid att vinna deras förtroende. Men det har också en indirekt faktor: Era placeringar på Google kommer öka. Så en bra hemsida ökar inte bara er försäljningen – utan det förbättrar också era placeringar på Google.

Interaktiva element ni kan implementera är:

Dessa element bör i regel användas för att skapa fokus på rätt ställen. Men det används också för att behålla engagemanget hos besökaren och förstärker deras upplevelse av att ni är ett seriöst bolag.

Tänk på att inte överdriva dessa funktionerna. Det tenderar att trötta ut användaren snarare än att stimulera.

Asymmetrisk design

Att bryta av de traditionella fyrkanterna och rutnätet brukar uppskattas av besökaren. I asymmetrin ska det finnas viss logik och ett återkommande mönster för att undvika att det snarare känns rörligt än kreativt.

Asymmetrisk design

Mobilspecifika funktioner

Att göra en hemsida responsiv är ingen nyhet för 2023. Men fortfarande är det förvånansvärt lite fokus på mobilen. Beslutsprocessen består i regel av besök från flera enheter.

Fokuset för 2023 är inte bara att göra hemsidan responsiv – utan att också ta fram mobilspecifika funktioner där det är lämpligt.

Ett exempel kan vara hur man på mobilen fokuserar mer på ”Ring oss”. Detta kan förekomma i exempelvis en slide-in meny, i headern eller i sektioner på hemsidan.

Kombinera video, text och grafik

Användare kan föredra olika sätt att ta in information. Exempelvis genom att få det förklarat i en video eller genom att själv läsa text och grafik.

Ett utmärkt exempel för när video är att föredra är för SaaS produkter. På bara någon minut får kunden all information som behövs för at bedöma om de ska skapa ett konto eller inte.

Grafik fungerar utmärkt som komplement till text. Det kan vara lättare att visa med grafik än att förklara i text. Det brukar dessutom uppskattas av besökarna att variera mellan dessa.

Gradient

En gradient är när en eller fler färger övergår i varandra. Kan användas både separat eller för att skapa en snygg övergång till nästa sektion.

Jämfört med en statisk ensidig färg tenderar gradienter att vara mer energifyllda och tar mer fokus från användaren.

Gradienter

Dessa gradienter bör inte kombineras med för mycket annat som händer. En stilfull gradient med en tydlig stor text kan vara riktigt snyggt och fånga besökarens fokus.

Laddningstid

Kravet på laddningstiden fortsätter sannolikt att öka under 2023. Både från användare och Google. Videos, animeringar och bilder ska användas där det behövs – men gör det på rätt sätt så att hemsidan inte blir långsam.
Tänk på att inte bara prova hemsidan på datorn där du jobbar. Utan även utan WiFi på mobilen. Upplever du att hemsidan laddar tillräckligt snabbt även då är det en bra start.

Varje millisekund snabbare kommer öka er försäljning.

Anpassade illustrationer

Generiska illustrationer håller inte längre måttet. Börja med varumärkesanpassade illustrationer.

Text och bilder har viss begränsning för vad som kan kommuniceras. Med illustrationer kan du säga mer.

Ni upplevs mer seriösa och som ett etablerat företag – framför allt om det går i linje med er grafiska profil. Ni kan exempelvis vara en del av en logotyp som används i bakgrunder och ikoner.

Att skapa ett varumärke handlar i stort om att vara konsekvent. Man kan inte säga olika saker vid olika tillfällen för att det passar just där. Det är bättre att vara konsekvent. Det ni säger, vilka färger ni har och utformningen på illustrationerna ska alla tala samma språk.

Illustration som maskot

Att ta fram en illustration som blir en maskot kan vara ett bra sätt att skapa en igenkänningsfaktor. Som komplement till logotypen. Ni får även en igenkänningsfaktor i er marknadsföring.

Scrollytelling

Scrollytelling är när ljud-, video- och animationseffekter utlöstes genom att scrolla neråt på sidan. Detta är en av de mer komplicerade metoderna men som har hög potential om det görs rätt.

Detta kan tillämpas på exempelvis en startsida eller ”Om oss”. Syftet är att fängsla besökaren. Fungerar utmärkt om ni vill berätta en historia – om er eller en produkt.

Givet tiden det kan ta att genomföra detta är detta inte en av de första sakerna ni bör prioritera.

White space

Att ”less is more” kommer definitivt fortsätta under 2023. Många stora vita ytor skapar en minimalistisk design som gör det lättare för användaren att ta in den viktigaste informationen.

När man pratar om white space är det inte enbart om de stora tomma ytorna – utan också de små mellan element som får det att kännas mer luftigt. Detta kallas micro och macro white space.

Micro White Space

Anmärk att detta gäller både desktop och mobil även om det av naturliga skäl kommer skiljas åt.

Tänk på att white spaces inte nödvändigtvis måste vara vitt.

SEO vänlig design

Design och SEO vävs ihop allt mer. En bra SEO strategi utan bra UX kommer inte få så bra organiska resultat som de kan få.

Det finns en del SEO specifika saker att tänka på i designen. Exempelvis möjligheten att få in text på rätt ställen och att Google prioriterar den olika.

Förut var SEO nästintill en isolerad kanal men för varje år som går blir faktorer inom användarvänlighet viktigare. Sunbird är en SEO Byrå som kan hjälpa er med allt från design, kod till SEO.

Summering

Syftet med att skapa en modern hemsida är att öka antalet förfrågningar eller köp. Har ni en modern hemsida tenderar besökare att stanna längre och vara mer engagerade. Vilket i sin tur ökar er försäljning.

Det finns inget färdigt recept som är samma för alla bolag. För somliga hemsidor är mobil långt mer viktig än desktop, medan ibland är det mer jämnt. I vissa fall görs också ett köp nästan direkt medan det ibland tar ett par dagar för beslut. Den medveten byggs upp genom en digital analys, exempelvis via Google Analytics.

Även ur ett rekryteringsperspektiv är en snygg hemsida positivt. Innan någon ansöker eller tackar ja till ett jobb har kandidaten i regel besökt er hemsida.

Sunbird är en webbyrå som jobbar med kunder i hela Sverige. Vi är e webbyrå med huvudkontor i Malmö men jobbar med företag i hela Sverige. Vi är också stora i webbyrå i Göteborg och webbyrå i Stockholm.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
SEO tips
31 konkreta SEO Tips – Har du provat dessa?

Här går jag igenom konkreta SEO tips som ni praktiskt kan genomföra som också förbättrar er organiska trafik. Varje tips

Crawl budget för SEO
Crawl budget inom SEO – Vad är det och hur påverkar det er sökmotoroptimering?

Crawl budget är en viktig aspekt inom SEO. Det är i sig ingen direkt rankingfaktor men indexeras ni effektivt får