fbpx

SEO strategi – Steg för steg [Komplett guide]

SEO strategi
avatar image

Nils Fridlund

Vi kommer här gå igenom en SEO strategi som inkluderar vad ni ska göra i en inledande fas och vad som tillhör den löpande optimeringen.

  • SEO strategin fungerar för alla. I praktiken anpassar vi den något utefter vad vi ser behövs mest. Men följer ni stegen nedan och hoppar över det ni redan gör bra är det en mycket bra grund i erat SEO arbete.
  • Har ni mycket låg konkurrens är alla metoderna fortfarande aktuella men ni kan göra mindre av varje del. Omvänt om det är hög konkurrens gäller det att sikta lite högre i alla delar.

Vill ni ha hjälp erbjuder vi sökmotoroptimering i Malmö men jobbar med kunder i hela Sverige.

Därför är en SEO strategi viktig

Några fördelar med att ha en tydlig SEO strategi:

  • Hjälper er att undvika intern konkurrens.
  • Få insikt i vad för insatser ni ska prioritera vid rätt tidpunkt.
  • Får insyn i vad ni saknar jämfört med era konkurrenter.
  • Får med viktiga beslutsfattare på tåget.
  • Ni förankrar viktiga KPIer så ni vet vad ni ska kolla på.

Fas 1: Inledande insatser i er SEO strategi

Den inledande fasen är insatser som ni oftast inte behöver göra om igen. Har ni jobbat med SEO tidigare kan det vara delar ni redan löst.

Sökordsanalys

Grunden i sökmotoroptimering är att veta vilka sökord man vill ranka på. Läs om hur man gör en sökordsanalys här.

Några riktade tips om sökordsanalys kopplad till er strategi:

  • SEO handlar om att ranka 1a. Har ni ett nystartat företag kommer det ta lång tid innan ni vinner på stora sökord. Det är bättre att ni vinner på mindre sökord som de stora kanske missat och därifrån jobbar er uppåt till större och, oftast, svårare sökord.
  • Ni kommer aldrig vinna på alla era sökord. Så var duktig på att prioritera era sökord. Kanske finns det en lokal förankring ni ska vinna på innan ni går vidare.
  • Förstå värdet av ett sökord och basera inte er prioritering enbart på sökvolym. På länken ovan, där vi skriver om sökordsanalys, går vi igenom en strategi för att välja rätt sökord i er sökordsanalys.

Innehållsplan (Content map)

En innehållsplan blir grunden i er SEO strategi. Den ska säga vilka sökord som ska in på vilka sidor och är den ni kommer jobba utifrån.

Det är avgörande att ni förstår sökintentionen för varje sökord. Om Google förväntar sig ett blogginlägg är det de ni får skapa vissa sökord ska också in på samma sida. Du får gärna kopiera vår mall här.

Konkurrentanalys

Att analysera konkurrenter är en bra källa för att förstå:

  • Vilka sökord de jobbar med (analyseras för er sökordsanalys)
  • Den vane kan snabbt se om de jobbar med SEO aktivt
  • Hur ofta de uppdaterar hemsidan
  • Vad de gjort senaste tiden
  • Hur stark hemsidan är

När ni planerar er SEO strategi måste ni ha en realistisk plan för hur ni kommer ikapp konkurrenterna. Förstår ni inte skillnaden mellan er och dem går ni i blindo.

Placeringsrapport

I ett SEO projekt förväntar vi oss att nedan händer i samma ordning som de står:

  • Snittpositionerna ska börja gå upp på viktiga sökord
  • Estimerad trafik ska börja resa sig
  • Organiska trafiken ska öka
  • Antalet leads blir fler

Att bedöma antalet leads första tiden är inte rimligt. Precis som snittposition tillslut kan vara irrelevant om trafiken och antalet leads ändå går upp.

Att spåra trafiken och konverteringar är bra att lösa i början så man kan se tillväxten över tid. Vi rekommenderar att ni löser denna med Google Tag Manager.

Ytlig teknisk SEO

En av de första sakerna vi gör är att säkerställa så det inte finns några allvarliga tekniska flaskhalsar.

  • Är alla URLer indexerbara?
  • Finns det varningar i Search Console?
  • Om ni har ett större all-in-one SEO verktyg som kan göra en teknisk audit rekommenderar vi att köra en övergripande kontroll. I detta läget ska ni strunta i om en titel är lite för lång och liknande. Kontrollera bara eventuella starka varningar.

Syftet är alltså inte att börja göra allt man kan göra inom teknisk SEO utan bara kontrollera så att hemsidan fungerar.

Fas 2: Skapa förtroende

Innan ni börjar med traditionell SEO som innefattar att trycka in sökord bör ni etablera visst förtroende hos Google.

Detta steget är inte nödvändigt för alla företag. Om ni sedan tidigare gjort detta kan ni självklart hoppa över denna delen.

Skriv om underämnen (subtopics)

Säg att ni säljer löparskor. Istället för att börja trycka in sökord på sidan som ska ranka på löparskor ska ni istället börja med att skriva om underämnen. Exempelvis löptekniker, hur man undviker skador och hur länge löparskor håller. Dessa sidor länkar därefter till sidan som ni vill ranka. Läs mer om interna länkar för SEO.

EEAT

Utöver att skapa nya sidor bör ni etablera EEAT. Det är ett generellt koncept och inte en direkt rankingfaktor.

Uppdatera gammalt innehåll

Har ni innehåll ni skrivit sedan tidigare som börjar bli inaktuellt rekommenderar vi att redigera de sidorna.

Exempelvis en artikel om SEO från 2020 känns inte så relevant längre. Mycket kanske är - men det vet inte läsaren och Google vill känna sig säkra.

Gå in på er XML sitemap. I de flesta av dem kan man se senaste datumet en sida redigerades (detta datum stämmer inte alltid men det är det första stället vi hade kollat på).

Teknisk SEO optimering

Tidigare kontrollerade vi så det inte fanns allvarliga indexeringsproblem.

Nu ska vi optimera de tekniska delarna mer grundligt. Detta brukar mottas väl av Google.

För dig som redan kan hade jag i detta läget prioriterat:

Fas 3: Börja ranka på sökord

Nu kommer den delen av SEO strategin som många börjar med för tidigt: Att börja prickskjuta viktiga sökord.

Skapa viktiga sidor som saknas

Om ni i er innehållsplan har prioriterade sökord där ni saknar relevant sida och rankar dåligt kan ni skapa dessa.

Detta steget kan i vissa fall ske före att börja skriva om underämnen. Vi avråder dock från att skapa för många sådana sidor så välj noga.

Ni behöver inte överdriva er on-page optimering och trycka in sökord i varje mening.

Fokusera på att göra dem så pass bra så att ni hade kunnat använda dem i eran Google Ads annonsering på samma sökord om ni har sådan.

Er on-page SEO ska sitta men överdriv inte i detta steget.

Optimera befintliga SEO landningssidor

Nu kommer det många börjar för tidigt med: Traditionell on-page optimering för sökord.

  • Har er sida samma sökintention som de som rankar?
  • Är er sida lika omfattande som de som rankar högst upp?
  • Nämnde ni sökordet i exakt match som konkurrenterna som rankar över er gör?
  • Finns sökordet i er metatitel?
  • Är er metatitel klickvänlig?
  • Finns sökordet i rubriker och inledande stycke?

Optimera användarupplevelsen

Att ranka högst upp på SEO innebär att man är bäst för det sökordet. Det är bara en som vinner och där måste allt sitta.

Att ha grundläggande on-page SEO är inget svårt, utan en självklarhet och förutsättning för att kunna ranka på sökordet. Den som vinner är den som gör allt annat som är lite svårare - bäst.

En av de punkterna som gör att man aldrig riktigt kommer högst upp är att hemsidans användarupplevelse är bristfällig.

Detta var något vi ville ta upp i början och som lägger grunden i eran SEO strategi.

Är ni seriösa med er SEO måste ni ha en hemsida som är användarvänlig och lätt att uppdatera vid behov. Den ska vara snabb från rötterna och andra core web vitals ska sitta.

  • Har ni en gammal hemsida ni inte gillar och ni vill börja med SEO: Gör om hemsidan.
  • Har ni en gammal hemsida som står sig bra och konkurrensen är låg: Behåll för nu tills ni samlat på er fler anledningar till att göra om hemsidan.
  • Har ni en ny hemsida: All good!

Sunbird är en webbyrå i Malmö som skapar snygga och SEO optimerade hemsidor i WordPress. Vi jobbar självklart med kunder i hela Sverige såsom webbyrå i Göteborg.

Fas 4: Det löpande arbetet i er SEO strategi

Mycket av ovan är grunderna som bör sitta. Men vad för resurser ska ni allokera för er löpande SEO strategi? Vi går igenom dem här.

Skapa fler SEO landningssidor

Fortsätt också skapa SEO landningssidor för viktiga sidor enligt er innehållsplan.

Fortsätt blogga

Tips: Skapa en kvartalsplan och synka alla rubriker med viktiga beslutsfattare.

Fortsätt uppdatera gamla sidor

Tips: Få en vana att uppdatera gamla inlägg när ni lär er något nytt.

Om inget annat fungerar: Börja med off-page SEO

Länkar inom off-page SEO är en fallande faktor och något som är förknippat med risk.

Ett vanligt misstag vi ser är att man hoppar på det för tidigt och att man köper dåliga länkar.

Det finns oftast relevanta listor där era konkurrenter är med - där vill ni också vara.

Det finns också generella företagslistor som samlar kontaktinformation. Denna informationen bör ni kontrollera att den stämmer. Tips: Googla gamla adresser, telefonnummer och företagsnamn. Klicka upp allt som dyker upp och justera eventuella felaktigheter.

Vi försöker skapa en strategi som är enkel att följa. Men i vissa branscher finns det viktiga listor som bör prioriteras tidigare och som kan anses vara en del av EEAT.

När detta är gjort kan ni hitta relevanta sidor att synas på, exempelvis genom gästinlägg. I vissa branscher är detta vanligare än andra.

5 vanliga misstag som får er SEO strategi att falla platt

Feltolkning av tid

SEO tar tid. Men det är inte tid i sig som behövs. Utan det är insatser och tid i samspel. Har ni länge hållit hemsidan ouppdaterad kommer Google inte börja indexera er högst upp för att ni börjar skriva ett par inlägg. Det är när ni gjort ett bra jobb under längre tid som Google vågar lägga sina resurser på att indexera er och presentera det ni gör för deras användare. Här svarar vid på hur lång tid SEO tar.

Slutar uppdatera gamla sidor

Efter att man börjat satsa på SEOn får man tillslut mer och mer att underhålla. Om fokuset skiftar för att man börja vinna finns det risk för att man börjar tappa de positioner man löst. Det är lättare att underhålla än att jobba upp.

Tappar tempo efter ett tag

Det är alltid extra mycket arbete i början och det är vanligt att man har ett extra högt tempo inledningsvis. Men när man börjar skjuta på insatser kan konkurrenter komma ikapp. Precis som punkten ovan: Det är lättare att underhålla än att jobba upp placeringarna.

Övervärderar sitt egna

Det är inte ovanligt att man tycker att den egna texten och hemsidan är mycket bättre än konkurrenternas. Försök se på er och era konkurrenter med så opartiska ögon som möjligt.

Bortprioriterar långsiktiga insatser

I branscher med lägre konkurrens behöver man inte sikta allt för långt, utan kan ofta gå direkt på viktiga SEO landningssidor.

Men när det är hög konkurrens blir det viktigare i er SEO strategi att sikta långsiktigt.

  • Uppdatera er hemsida så den får bättre användarsignaler
  • Skapa riktigt bra innehåll som användare gillar och som får länkar naturligt till sig

Summering

Vår erfarenhet är att vägen man tar är en avgörande faktor. Om ni gör A före B eller B före A ger inte alltid samma resultat.

Om ni gör fel och går för hårt framåt kan det ta tid att komma ikapp. Om ni snabbt tappar placeringar eller långsamt i en nedåtgående spiral ska man agera olika. I regel behöver ni börja göra allt i strategin här och vänta till nästa Google core update (Enkelt förklarat: En större förändringar på algoritmen).

Lycka till med er SEO strategi! Vill ni inte göra arbetet själv finns vi här.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Guide för Lokal SEO
Lokal SEO – Din guide för att synas bättre lokalt

Introduktion till lokal sökmotoroptimering Lokal SEO är ett brett begrepp inom sökmotoroptimering med specifika insatser för att ranka bättre på

KPIer för SEO
KPI (nyckeltal) för SEO – Så mäter du resultatet av er sökmotoroptimering

I all marknadsföring är det viktigt att mäta resultat för att motivera investeringen. I detta inlägg går jag igenom olika