fbpx

Off-page SEO – Så skapar du effekt av externa länkar

Illustration off-page SEO
avatar image

Nils Fridlund

Off-page SEO är en av hörnstenarna inom SEO. Använder man det rätt och vet vilka länkar som skapar effekt är det en del av er sökmotoroptimering som kan skapa störst effekt.

Off-page SEO är däremot också en av de delar som kan ske naturligt utan att ni behöver lägga varken tid eller pengar på det.

I detta inlägg går jag igenom vilka länkar som ger mest, praktiska tips och metoder för att hitta länkar. Jag går också igenom andra delar inom off-page SEO såsom NAP och sociala signaler.

Vad är off-page SEO?

Off-page SEO är allt det som sker utanför ens egna hemsida. Detta inkluderar aktiviteter som att bygga externa länkar, sociala medier och externa omnämningar (NAP).

Målet med off-page SEO är att öka hemsidans auktoritet genom att få andra betrodda källor att länka till och nämna din hemsida.

När är off-page SEO extra viktigt?

Off-page SEO är extra viktigt om du:

  • Har en ny hemsida och sannolikt är i Googles Sandbox.
  • Har betydligt färre länkar än konkurrenterna och du redan provat annan SEO.
  • Har mycket viktiga undersidor och sökord som du behöver prickskjuta.

Praktiska tips för att optimera effekten av länken

En bra extern länk kännetecknas av flera faktorer:

  • Styrkan på sidan: Hemsidor med hög auktoritet och trovärdighet ger mer värde.
  • Närhet till roten av sidan: Länkar nära hemsidans rot är oftast mer kraftfulla.
  • Relevansen: Länkar från sidor som är relevanta för ditt innehåll är mer värdefulla.
  • Kontextuellt relevant stycke: Länkar inom relevanta stycken ger mer.
  • Kontextuellt relevanta länkar: Länkar inom relevanta stycken och högt upp på sidan är mer värdefulla.
  • Ankartexter: Variationen i ankartexter är viktig för att undvika bestraffningar och skicka starka signaler till sökmotorer. Alla ankartexter ska ha rätt sökord och sökintention.
  • Unika IP-adresser: Antalet unika IP-adresser som länkar till din hemsida visar på en bredare spridning av länkar och ökar trovärdigheten.
  • Snabb indexering: Hemsidor där nya sidor indexeras snabbt av Google är oftast ett gott tecken på kvalitet. Google prioriterar sidor de gillar.
  • Kanalisering av länkkraft: En länk från en sida med få externa länkar ger mer länkkraft till din sida.
  • Do-follow vs. no-follow länkar: Båda är viktiga, men do-follow länkar har större påverkan på din SEO.

När du väljer externa länkar, fokusera på hemsidor som uppfyller dessa kriterier. SEO-verktyg som Ahrefs eller SEMrush. Ahrefs har ett gratisverktyg för att se externa länkar, det hittar ni här.

Mycket av det som är sant för externa länkar är också relevant för interna länkar.

Metoder för att skaffa länkar

De bästa länkarna sker naturligt. Etablerade företag får i regel länkar från viktiga hemsidor. Men ibland kan det behövas en extra putt. Mitt tips är att börja med sidor som hade kunnat länka till er, men som ännu inte gör det. Där kan ni ge en liten nudge eller föra en dialog där ni verkligen vill bidra med något värdeskapande.

Här är några vanliga metoder för länkbygge:

  • Skapa förstklassigt innehåll: Kan ni skapa förstklassigt innehåll i form av exempelvis statistik och grafik som är svår att återskapa. Enbart bra text kan folk ofta återskapa själva. Blir det svårt att återskapa kan det vara att folk väljer att länka i högre utsträckning.
  • Skapa unika verktyg: Skapar ni unika verktyg (helst gratis) som folk finner hjälpsamma kommer ni få länkar. Exempelvis i detta inlägg länkar vi till Ahref gratis länkverktyg för att vi genuint tycker det är en bra källa som vi vill dela med oss. Kan ni skapa något för er bransch, exempelvis en kalkylator eller direktstatistik med hjälp av ett API - kan ni få externa länkar till den sidan.
  • Relationer: Använd dina relationer med partner, leverantörer och kunder för att generera länkar. Kanske kan ni bli ett omdöme på någons hemsida som länkar till er.
  • Gästinlägg: Skriv gästinlägg eller artiklar för andra hemsidor som inkluderar en länk till din egen.
  • Hitta omnämningar utan länkar: Sök efter ert företagsnamn för att hitta sidor som nämner ditt företag men inte länkar till dig och be dem lägga till en länk.
  • Sociala medier: Var aktiv på sociala medier för att generera länkar och omnämnanden. Detta är ingen direkt länk men att synas och få trafik från sociala medier är positivt.
  • Forum: Delta i diskussioner på relevanta forum och skapa naturliga länkar. Var dock försiktig med detta då ingen gillar spam. Men passar det och det är hjälpsamt kan det vara passande, mer i vissa nischer än andra.
  • Köpa länkar: Som sista utväg kan ni köpa länkar. Men var försitkig här och välj sidor som har annat syfte än att sälja länkar.

Skapa alltid riktigt värde

Att skapa riktigt värde med ditt innehåll innebär att besökare faktiskt klickar på dina länkar och engagerar sig i ditt innehåll. Google använder data från Chrome för att bedöma om läsarna gillar en sida. Om sidan du får länken från rankar högre och får mer trafik tack vare ditt värdefulla innehåll, blir också länken till din hemsida viktigare.

NAP SEO

NAP SEO (Name, Address, Phone) handlar om att ditt företagsnamn, adress och telefonnummer är korrekta och konsekventa. Google använder dessa uppgifter för att bekräfta att din företagsinformation är korrekt, vilket framför allt är viktigt för lokal SEO. Några tips för NAP:

  • Håll dina omnämningar konsekventa överallt.
  • Lägg in dina NAP på nischade och lokala hemsidor som är relevant för er verksamhet.
  • Identifiera var era konkurrenter finns genom att söka på deras namn och lista er där.
  • Sök efter gamla adresser och telefonnummer och uppdatera de sidorna som inte stämmer.

Läs mer om lokal SEO.

Viktiga listor att synas i er off-page SEO

Analysera konkurrenters länkar

Det finns ofta en del viktiga branschsidor som de flesta konkurrenter syns på. Att synas här visar att din hemsida är relevant inom samma nisch och område. Det skapar ett relevant kluster och Google förstår vad ni gör bättre.

Ni kan använda SEO-verktyg som Ahrefs eller Moz kan du identifiera var dina konkurrenter får sina externa länkar. Ni kan också prova att Googla deras namn och se vad de dyker upp.

Jämför er länkkraft

Länkprofilen måste se naturlig ut

Externa länkar är en av de mest betydelsefulla faktorerna inom off-page SEO. Varje länk fungerar som en "röst" på er sida.

Dock kan det vara riskfyllt eftersom Google ständigt uppdaterar sina algoritmer för att identifiera länkar som är till för att manipulera sökresultatet.

Oavsett om länkarna till din hemsida har uppstått spontant eller genom att du legat bakom dem, är det viktigt att de ser naturliga ut. Exempel på onaturliga länkar kan vara:

  • Överdriven användning av exakta ankartexter.
  • Länkar där Google bedömer att länkar är köpta.
  • Många länkar från irrelevanta sidor.
  • Länkar från sidor med låg auktoritet eller dåligt rykte.

Framtidsspaning om off-page SEO

Externa länkar har länge blivit mindre och mindre viktigt. Men med utvecklingen av AI genererat innehåll och då det inte längre är svårt att skriva text tror jag att det blivit viktigare igen. Det är svårare att få en bra hemsida att länkar till er än att skriva ett par blogginlägg med AI.

För oss är externa länkar viktigt, men underordnat att ni har en användarvänlig hemsida och ett bra varumärke som användare söker efter och gillar.

Vanliga frågor om off-page SEO

Vad är skillnaden mellan on-page, off-page och teknisk SEO?

On-page SEO handlar om att optimera innehåll och HTML-kod på din hemsida, off-page SEO fokuserar på externa faktorer som länkar, och teknisk SEO handlar om hemsidans infrastruktur.

Är det bra att köpa länkar?

Köpta länkar kan vara effektiva men är riskabla om de inte ser naturliga ut. Google kan straffa hemsidor som använder sig av onaturliga länkar.

Vad är skillnaden mellan do-follow och no-follow länkar?

Do-follow länkar överför länkkraft och påverkar SEO, medan no-follow länkar inte överför länkkraft men kan fortfarande bidra med trafik och synlighet.

Om du behöver hjälp med SEO

Om ni behöver hjälp med er sökmotoroptimering får ni gärna läsa mer om oss som SEO-byrå. Vi hjälper företag i hela Sverige, men vi jobbar ofta med sökmotoroptimering i Malmö och sökmotoroptimering i Göteborg.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Google Sandbox
Google Sandbox – Vad det är och hur du kommer ur den

Google Sandbox är ett filter som förhindrar nya hemsidor från att ranka högt i Googles sökresultat. Om du precis lanserat

Google-läckan maj 2024
Google-läckan: Detta behöver du veta

Delar av algoritmen för hur Google rankar hemsidor har läckts, se dokumentet här. Vad Google säger och vad som verkligen