Google Ads för Black Friday – Så optimerar ni er försäljning och ROAS

Google Ads optimering för Black Friday
avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg går vi igenom specifika aktiviteter att göra inför Black Friday på Google Ads. Vi förutsätter att kontot i övrigt är optimerat och kommer inte ta upp grundläggande Google Ads optimering.

Alla förslag nedan är inte lika viktiga. Vi försöker här ge tydliga riktlinjer som skapar resultat. Vi är en resultatfokuserad Google Ads byrå som undviker att bli allt för teoretiska utan värdesätter resultat.

Tänk på att alla verksamheter är olika och inte alla företag ska göra samma sak.

Viktiga insatser under Black Friday

Rekommenderade insatser

Google Ads arbete görs bäst genom att analysera resultat och ta beslut baserat på signifikant data. Under en kort vecka blir det svårt.

Data från tidigare år kan ge en indikation men den är i regel inte lika tillförlitlig. Framför allt inte nu när omvärlden förändras.

För er som kör Black Friday för första gången bör göra det så optimalt ni kan men också se det som ett lärotillfälle. För vissa handlare är denna vecka helt avgörande.

Uppdatera annonserna [Viktig]

Vi som söker på Google har blivit bortskämda. Söker vi efter något vill vi ha exakt det vi söker på. Är vi ute och handlar på Black Friday vill vi inte själva behöva undersöka om hemsidan har Black Friday försäljning igång (alla har inte det – även om ni som läser detta kan tycka att det är märkligt).

Ni kan exempelvis i era RSA annonser (Responsive Search Ads) fästa en rubrik två som fastställer något i stil med: “30% rabatt på Black Friday”. Se bara till att detta är ett attraktiv erbjudande.

Tänk på att Google inte direkt godkänner nya annonstexter så ändra inte på fredagen, utan ändra natten till fredagen. Kör ni hela veckan löser ni på söndagen.

Antingen kan ni klona kampanjer och göra ändringen i klonen. Denna kampanj sätter ni sedan en mycket låg budget på så att den granskas av Google, men inte visas.

Budget och bud [Viktig]

Budget är essentiellt att lösa inför veckan som kommer. Hanteringen skiljer sig mellan om ni har automatisk budgivning eller manuell budgivning.

Automatisk budgivning

ROAS och CPA är två automatiska budgivningar. Inför Black Friday kan ni trigga dessa på två olika sätt.

1. Sänka ROAS – Då säger ni till Google att öka buden. Denna ändring är enkel att göra – men svår att planera för då det finns variabler ni inte känner till. Exempelvis hur många fler som köper och vad konkurrenterna gör.

2. Säsongsjusteringar – Denna modell är den vi rekommenderar. Att gissa hur många fler som köper är inte alltid lätt. Lättare och mer exakt blir det om ni har datan från föregående år att utgå från.

Ange de datum som stämmer för er:
Säsongsjusteringar ange datum
Utgå från tidigare statistik eller gör en uppskattning:
Säsongsjusteringar ange avslutningsfrekvens
Till detta bör ni också öka er budget. Hur mycket beror på om ni når taket idag och hur stor potential som finns. Men en viss ökning kan och bör göras.

Manuell budgivning

Manuell CPC är en manuell budgivning. Det är generellt sett inte rekommenderat att använda det utan ni ska utgår från Googles AI. Men det finns fall där vi fortfarande använder det. Det är också utmärkt i en inledande fas när ett konto är nytt och Google inte vet vad den ska optimera för.

Justeringen för manuell budgivning är enklare. Det räcker med att öka CPC buden.

Den matematiska modellen är däremot svårare att göra.
En större andel kommer köpa – avslutningsfrekvensen förbättras.
Lönsamheten per sälj blir lägre – om ni har rabatt.

Har ni redan problem med lönsamheten kan det räcka med att enbart öka budgeten. Var bara observant så ni inte syns på enbart de minst viktigaste sökorden – för att ni inte vågade öka.

Annonstillägg erbjudande (Promotion) [Viktig]

Annonstillägget för erbjudande är både enkelt och effektivt att lösa.
Google Ads annonstillägg erbjudande
Att ta större plats på Google Ads ökar er CTR. Ni ökar samtidigt relevansen för Black Friday.

Annonstillägg webbplatslänk (Sitelinks) [Rekommenderad]

Förutsatt att grunden sitter på erat Google Ads konto har ni sitelinks (webbplatslänkar) sedan tidigare.

Dessa bör ni uppdatera så de är relevanta och där ni styr trafiken rätt. Det är ytterligare ett sätt att öka relevansen för användaren om att just nu har rätt erbjudande för dem att slå till på. Exempelvis: “30% på alla skor”.

Nedräkning (countdown) [Rekommenderad]

Detta kan kombineras med första tipset om att göra annonsen anpassad för Black Friday.

Denna ändringen gör ni direkt inne på annonstexten, exempelvis i rubrik 2. Se exempel nedan:
Dagar kvar – {GLOBAL_COUNTDOWN(2022-11-25 23:59:59,5)} – detta kommer bli: ”Dagar kvar – x” där x uppdateras automatiskt.

Ett starkt tips är att ha denna primärt när det är kort tid kvar.

Audience Groups för Black Friday [Rekommenderad]

Det finns ett par målgrupper ni kan lägga till:

Genom att lägga till dessa kan ni göra budjusteringar och mäta deras beteende för lärdomar till nästa år.

Remarketing [Rekommenderad]

Har ni tillräckligt mycket data för att gör en remarketing lista på alla som besökt veckorna innan Black Friday – men inte köpt, så kan detta varit på grund av priset och att de letar runt.

Optimera produktflödet till Merchant Center [Rekommenderad]

Detta är en punkt som bör sitta oavsett Black Friday eller inte. Men det är extra viktigt nu och detta bör kontrolleras. Säkerställ att ni har med:

Har ni sänkt priset mer än andra kan ni får prissänkningsmärke på Google.

När det kommer till Google Shopping är lägst pris en stark USP. Förutsatt att ni har bra köpvillkor och att ni känns pålitliga väljer folk den med lägst pris om de nu googlar efter en specifik produkt.

Tänk på att om ni ändrar priserna natten till Black Friday är det bra om ni går in till Merchant Center och hämtar produkterna direkt. Annars kan det, beroende på vilka inställningar ni har, dröja ett tag innan de kommer in.

Undvik att trigga ny inlärning för småsaker [Tips]

Att göra bra ändringar i ett Google Ads konto är inte alltid rätt under Black Friday. I vissa fall kan en inlärningsprocess triggas vilket inte är önskvärt.

Huvudmålet är att allt sitter innan och att ni inte vill göra ändringar. Ni ska i regel bara göra ändringar som måste göras.

Exkludera produkter som ändå kommer säljas slut [Tips]

Denna punkten har ni som ägare av e-butiken bäst koll på. Finns det produkter som ändå riskerar att ta slut eller produkter ni inte vill sälja till rabatt ska ni såklart inte inkludera dem.

Ni kan exkludera produkter genom att:

Då undviker ni allokering av budget till produkter som ändå hade sålts slut.

Black Friday för dig med Performance Max

Använder du Performance Max i er Google Ads bör ni göra nedan:

Tänk på att inte skapa en ny kampanj då inlärningskurvan är för lång.

Google Merchant Center kampanj

I de fall ni har försäljning i något av nedan länder:

Tillgängligt i: AU, BR, CA, DE, ES, FR, GB, IN, IT, JP, KR, NL, US

Så bör ni aktivera kampanjer i Google Merchant Center.

Detta bör ni alltid ha i de fall ni har kampanjer för produkter. Men extra viktigt under Black Friday.

Överväg att återaktivera pausade sökord och kampanjer

Om ni pausat sökord eller kampanjer som inte varit tillräckligt lönsamma förut kan det vara en idé att återaktivera dessa.

Gör det enbart om ni har med budget att fördela.

Ni kan anteckna om dessa sökord/kampanjer fungerade detta året för att dra slutsatser inför nästa.

Vad som fungerar på Black Friday och vad som fungerar annars behöver inte vara samma.

Att göra efter Black Friday i Google Ads

Efter Black Friday bör ni återgå till det vanliga utfallet. Ni bör alltså:

Ni kommer fortfarande få sälj efter Black Friday. Men tiden direkt efter kan se blek ut jämfört med Black Friday. Det är generellt sett inte värt att pausa Google Ads då det stör inlärningen och sänker prestandan. Har ni haft försäljningsdata från föregående år kan ni se om ni har signifikant data att ta ett beslut på. I vissa fall kan det vara värt att pausa en kort tid efter.

I Google Ads betalar man dock enbart för de som söker efter något och per klick. Så även om ni inte ska ha kvar buden och budgeten från föregående vecka bör man i regel ändå ligga kvar. Att pausa någon enstaka dag riskerar att skada kontot mer än de intjänade pengarna de dagarna.

Sunbird är fullservice inom hemsidor och Google optimering. Läs mer om vår webbdesign samt om oss som SEO byrå.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Crawl budget för SEO
Crawl budget inom SEO – Vad är det och hur påverkar det er sökmotoroptimering?

Crawl budget är en viktig aspekt inom SEO. Det är i sig ingen direkt rankingfaktor men indexeras ni effektivt får

AI text SEO
AI text för SEO – Fungerar det och bör jag använda det?

När ChatGPT släpptes öppnades många möjligheter inom SEO branschen och för oss som varit med länge reagerade nog lite annorlunda