ChatGPT Search: AI-drivet sök via OpenAI

ChatGPT Search
avatar image

Nils Fridlund

OpenAI har lanserat ChatGPT Search. Förenklat är ChatGPT Search ett sminkat Bing med bättre UX.

I detta inlägg går jag igenom mer vad det är och hur jag tror ni ska tänka framöver. Precis som för alla andra är det för tidigt att dra för tydliga slutsatser och mycket kommer att förändras.

Inkluderar insikter från den läckta systemprompten för ChatGPT Search 1 juli 2025 .

För ett par år sedan var det många som trodde att Voice Search på Google skulle förändra allt, men inte mycket hände. Nu har det kommit en uppdatering där många genuint verkar uppskatta gränssnittet. Blir sök ännu bättre på att hitta det man söker kommer kanalen som helhet bli viktigare.

Vill ni hänga med i utvecklingen i er sökmotoroptimering får ni gärna läsa mer om vår SEO Malmö.

Vad är ChatGPT Search?

ChatGPT Search är en sökfunktion inbyggd i ChatGPT som numera är tillgänglig för alla användare. I dagsläget hämtar ChatGPT Search själv ingen data direkt från webben utan skickar realtidsfrågor vidare till Bing och presenterar svaret i dialogform.

ChatGPT Search erbjuder ett intressant gränssnitt

Det härliga med det nya gränssnittet är att det blir mer utav ett bollplank.

Sökning 1: Söker efter det jag vill ha.

Sökning 2: Specificerar de behov jag tycker resultaten saknar.

Sökning 3: Specificerar budget.

Gränssnittet idag på Google och Bing kräver att du gör en ny sökning eller filtrerar själv. För att hitta det jag söker föredrar jag dialogen.

När användaren väl väljer att klicka in kommer trafiken vara väldigt relevant och sannolikheten att det blir ett köp är hög.

Som väntat finns det en stark korrelation mellan placeringar på Bing och de som dyker upp oftare i ChatGPT Search. Det är ingen direkt korrelation och ChatGPT Search använder fler källor.

Bing fungerar lite som optimering på Google gjorde förr. Det är gamla SEO-tekniker med mer krav på exakt matchning av sökord. De går exempelvis inte lika mycket på semantisk SEO.

Eftersom de har en bråkdel av sökningarna kan de inte heller dra samma slutsatser på vad användarna faktiskt gillar.

Precis som Google alltid förändrats lär Bing också göra det. Det mest troliga är att de alltid kommer skilja sig men att Bing kommer gå mer mot Google om de får fler användare.

Det som blir intressant att kolla på är hur beteendet ändras. Även om majoriteten av sökvolymen ni hittar i sökordsanalysen idag är long tail på Google finns det ändå några stora sökord som blir avgörande för företag att vinna.

Insikter från läckta systemprompten

Läckta systemprompten visar två starka signaler som är unika för ChatGPT:

  • QDF‑parametrar (Query Deserves Freshness). Vid nyhets‑ och trendfrågor sätts –QDF = 5, vilket gör att källor som är < 30 dagar nästan alltid prioriteras.
  • +boosting av entiteter. Sidor som nämner tydligt identifierade varumärken, orter eller personer får en extra vikt i AI‑rankingen.
  • Flerspråkig: Söker ni på svenska söker den också på engelska källor för att bredda sin kunskap.

Sedan våren 2025 erbjuder ChatGPT Search shoppingfunktioner som gör det möjligt att visa produktrekommendationer direkt i söksvaret. Det inkluderar:

  • Produktbilder
  • Recensioner och användarbetyg
  • Länkar till återförsäljare

Detta liknar i praktiken Google Shopping men har en organisk karaktär:

Precis som i vanliga sökresultatet kan man här fortsätta dialogen om man hittar något intressant:

En större del av köpresan kan alltså göras direkt i sökresultatet. I praktiken kommer detta innebära mindre trafik - men högre avslutningsfrekvens.

AI-genererade svar är ofta bättre på att förstå nyanser. Man hade exempelvis kunnat förklara mer om ens problem och önskemål för att få ett ännu bättre sökresultat.

Faktorer som sannolikt kommer bli viktigare:

  • Long tail sökord
  • Teknisk SEO
  • Strukturerad data
  • Synas på tillförlitliga källor som tränar LLM
  • Gå djupare i er text och specificera exakt vad ni gör
  • Färskhets‑signal (QDF)
  • Entitets‑optimering (+boosting)

Konkreta tips:

  • Skapa konto på Bing Webmaster Tools
  • Om ni spårar sökord på Google så börja även spåra för Bing

Än så länge har de inte många användare jämfört med Google så det påverkar inte mycket än. Men både ChatGPT Search och Google Overview kommer sannolikt skicka mindre trafik än vad Google hittills gjort.

Detta gäller primärt informativa sökningar där AI (LLM) kan ge ett svar. Trafiken brett kommer troligtvis minska om användarna gillar AI resultaten tillräckligt mycket. För i slutändan är det vi användare som bestämmer (framför allt om det blir högre konkurrens).

Men ska man hitta en hantverkare eller köpa ett par vandrarskor är det en snickare eller e-butik man söker. Så även om det blir mindre trafik tror vi inte antalet leads totalt sett kommer minska även om det kommer finnas både vinnare och förlorare.

Om LLM inte klumpar ihop lika många sökningar som Google gör idag kan det också bli ett det finns fler som delar på trafiken än vad det är idag.

Vi kommer sannolikt mäta mer än trafik

Idag mäter vi primärt placeringar och trafik. Men för informativa sökningar kan det vara att man inte primärt mäter trafik, utan hur ofta ens domän dyker upp som ”Synlig källa” i ChatGPT‑svaren (”Visible Mentions”).

  • Intressant UX som ger en mer dynamisk upplevelse. Google tenderar att klumpa ihop allt med samma sökintention vilket kan ge det ett icke specifikt svar.
  • På både Google och Bing behöver man idag göra en ny sökning om man inte riktigt hittar vad man behöver. Med ChatGPT Search kan man förtydliga vad man saknar. Konkret exempel i bilderna ovan där jag letar rätt vandringsskor.
  • Personligen har jag inte lika hög tilltro till svaret då det bygger på sannolikheter och då den alltid vill ge ett svar jämfört med att man läser från en källa man litar på.
  • Finns risk för hallucinationer även om det ser bättre ut i ChatGPT Search och det sannolikt är ett övergående problem. De jobbar aktivt med detta via exempelvis Reinforcement Learning (RL).
  • Bing är sämre än Google på att ranka rätt resultat. Att ChatGPT Search bygger på Bing är en nackdel.
  • ChatGPT Search är just nu sämre än Google på lokala sökresultat.

Google har länge jobbat mot "zero-clicks" där de ger ett svar direkt. Skillnaden mellan LLM och detta är att AIn genererar ett svar mer anpassat efter vad du sökte efter. Medan featured snippets tog texten från en källa de litade på och presenterade den på Google.

Vad händer nu?

Fortsätt med SEO arbetet precis som innan. Säkerställ så ni inte har en stark avvikelse i rankingen på Bing. Säkerställ att ni gjort allt under faktorer och konkreta tips.

Vi hoppas på konkurrens där både Google och Bing/OpenAI tävlar om användare och annonsörer!

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Generative Engine Optimization (GEO)
Guide för Generative Engine Optimization (GEO)

Generative Engine Optimization (GEO), Generativ Sökmotoroptimering, handlar om att öka sin exponering i AI-svar, exempelvis på Google Overviews och ChatGPT

Topical Authority
Topical Authority för SEO

Topical authority är en av nycklarna till bättre SEO. Här går vi igenom vad topical authority och varför det är