fbpx

Landningssidor är navet i er marknadsföring

Landningssidor
avatar image

Nils Fridlund

Landningssidors uppgift är att konvertera besökare till leads.

Det kan vara formulär, nyhetsbrev eller skapa ett testkonto.

Vi föredrar när en landningssida är på er hemsida mer er grafik så vi bygger erat varumärke.

I detta inlägg kommer vi svara på:

Vi är en webbyrå i Malmö som gör snygga hemsidor och digital marknadsföring. Du som läser detta inlägg kan vara på rätt spår för att dubbla er försäljning.

Varför är landningssidor avgörande för digital framgång?

Många kanaler har en öppen budgivning där man betalar per klick. Vad ett klick kostar beror i regel på vad det är värt.

Om er landningssida har 2% avslutningsfrekvens (2 av 100 blir ett lead) medan era konkurrenter har en landningssida på 3% kommer de kunna buda mer och fortfarande vara mer lönsamma än er.

Företag tenderar att vara kortsiktiga och lägga för lite tid på design och konverteringsoptimering.

En uppdatering på hemsidan är i regel förknippat med en engångsinvestering, medan en ökad 50% ökad klick-budget är tillsvidare.

En landningssida påverkar också samtliga kanaler där de är verksamma. Exempelvis SEO, Google Ads, Sociala Medier, hänvisningar och direkttrafik. En budgetökning påverkar enbart den kanalen under tiden budgetökningen är aktiv.

Landningssidor har också stor effekt på er SEO. Mer om det längre ner.

Stegen från impression till betalande kund

Steg 1: Hyper fokus i annonsen

Så skapar ni fokus:

Är er målgrupp personer i 50+ segmentet, spegla då målgruppen i annonsen. Segmentera annonserna i flera grupper om ni har olika typer av tydliga målgrupper. Vi som användare vill känna igen oss i annonsen.

Steg 2: Matchande budskap på landningssidan

Nu har användaren landat på er hemsida efter att de sett annonsen och valt att klicka.

Stämmer budskapet på landningssidan med annonsen?

Säger vi A i annonsen ska vi säga A på landningssidan.

Tänk på att ni kan ha fler kanaler för en landningssida.

Steg 3: Motivation

Finns det tillräckligt mycket incitament för användaren att kontakta er?

Om ni inte är tillräckligt intressanta kommer användare skjuta på beslutet eller överväga en konkurrent.

Löser ni användarens problem ökar sannolikheten för kontakt och att

Steg 4: Låg friktion

All friktion minskar avslutningsfrekvensen. Ta bort allt som inte är ett absolut krav från er sida. Ni kan exempelvis:

Detta är generiska exempel. Det är viktigt att ni anpassar det efter er verksamhet. I de fall vi gör skräddarsydda design för företag skapar vi alltid dynamiska landningssidor som kan anpassas utefter kampanjen.

Alla leads är inte lika bra

Alla leads är självklart inte lika bra. Det är därför viktigt att ni också speglar er idealkund i allt ni gör.

Ställ därför in annonseringen mot de kunder som passar er.

Anpassa annonsen mot de kunder som passar er.

Skapa landningssidan för er idealkund.

När allt ovan görs kommer ni få fler kunder som i slutändan också köper och passar er verksamhet.

Om ni har problem med dåliga leads rekommenderar vi spårning med offline conversions.

SEO för landningssidor

Så fungerar det

Landningssidor är avgörande del inom sökmotoroptimering för att ranka organiska trafik och få positioner på Google.

SEO har hög konkurrens och för att ranka på ett sökord krävs det i regel en landningssida för exakt detta.

Ska ni synas på Tjänst A i Stad A krävs det en undersida för den tjänsten i den staden.

Har en användare Googlat efter en tjänst i en specifik stad – och ni finns där, är leadet inte långt ifrån.

Precis så ska man tänka för betald annonsering. Allt för mycket betald trafik skickas till en generisk startsida.

Så gör ni i praktiken

Den som är intresserad av SEO får gärna läsa mitt inlägg om on-page SEO här.

Så ökar ni era landningssidors avslutningsfrekvens

Ovan var övergripande koncept hur ni ska jobba med landningssidor. Men vi på Sunbird älskar att vara konkreta och kommer därför med våra bästa tips på saker ni kan göra för att öka er avslutningsfrekvens.

Omdömen & tidigare uppdrag

Att andra är nöjda med er är det bästa sättet att skryta så att det blir mottagligt.

Säger ni att ni är bäst tas det inte emot.

Om återkommande omdömen säger att ni är den bästa byrån de jobbat med blir det mer genuint.

Call-To-Action

Call-To-Action är tydliga knappar som uppmanar besökaren att agera.

Dessa uppmaningar är avgörande för avslutningsfrekvensen:

Fundera inte så mycket på vilken färg som är en bra färg för en Call-To-Action. Vi hade exempelvis ett case med ett företag som hade en orange identitet. I det fallet kan vi inte jobba med orange för viktiga CTAs. I det fallet hade vi exempelvis orange för navigering såsom ”Läs mer” och Grön för alla kontakt.

Sociala medier

Sociala medier fungerar inte för alla verksamheter och ibland är det helt enkelt inte värt att hålla kanalen igång.

Sociala medier kan ge liknande effekt som omdömen och tidigare uppdrag samtidigt som det skapar en känsla av att ni är aktuella.

Om ni är aktiva på sociala medier gör det också arbetet med landningssidorna enklare då de kan uppdateras automatiska via kopplingar med de sociala medier ni använder.

Skapa en identitet som sticker ut

En landningssida med en känsla av identitet säljer bättre än de generiska.

Annonsen ska vara lika konsekvent sett till budskap som grafik.

Sticker ni ut är det också lättare att skapa ett varumärke användarna kommer ihåg. Så även om det inte resulterar i ett lead direkt har landningssidan potential att påverka er varumärkesbild positivt.

Genuina bilder

Gratisbilder och de man köper fungerar inte optimalt.

Att ha genuina bilder brukar leda till ökad avslutningsfrekvens.

Vår bedömning är att det också hjälper er öka er säljfrekvens i samtal med kund. Personliga bilder och att de sedan pratar med er direkt gör att de tycker att de känner er redan.

Mobiloptimering

Man blir förvånad hur lite mobilen prioriteras även för företag som har mer än 50% av trafiken via den. Säkerställ att:

Laddningstid

Det finns många studier på att om man förbättrar laddningstiden på en hemsida så ökar också försäljningen.

När vi genomför användartester hör vi ofta folk nämna laddningstiden som något som kan vara störande när det går för långsamt.

Det är dessutom bra för er SEO.

För den som vill läsa mer om tips för att förbättra hemsidans avslutningsfrekvens rekommenderar vi våra UX tips och psykologin bakom.

Löpande arbete med era landningssidor

Sätt upp konverteringsspårning och rapport

Att mäta konverteringar (leads) är avgörande för att bedöma vilka kanaler som fungerar.

Konverteringsspårning ska alla hemsidor ha och inte bara landningssidor.

Har ni inte löst konverteringsspårning än får ni gärna läsa vår guide hur man gör det med Google Tag Manager mot Google Analytics 4.

Det som är mer specifikt riktat mot landningssidor är rapporten. I Google Analytics 4 kan man skapa en rapport för ”Landing page”. Vår rekommendation är att skapa en anpassad rapport med alla era landningssidor och välja att mäta de som har det som ingångssida.

Då ser ni hur stor andel av besökarna som konverterar.

A/B testa

A/B testa innebär att man skickar 50% av trafiken till gamla sidan (Sida A) och 50% till en utmanare (Sida B).

Ni kan använda verktyg som Optimizely eller VWO som är enkla att använda.

Det enda ni behöver är två olika URLer för sida A och sida B.

Vi rekommenderar inte A/B tester inledningsvis då det ofta finns uppenbara saker att göra.

A/B tester är för den som har en bra hemsida men vill få den bättre.

Det är en säker metod att gå successivt framåt och inte implementera annat än lyckade tester.

Tänk på att ni behöver en hel del konverteringar för att genomföra dessa tester. Ni bör alltså göra detta på de sidor som har flest konverteringar och sedan genomföra alla lyckade test även på landningssidor som ännu inte fått så mycket trafik.

Det kan vara en idé att öka spenderingen i er digitala marknadsföring tillfälligt under dessa tester så ni snabbare får ett signifikant resultat.

Heatmaps

En heatmap ger er en indikation på var folk klickar och hur långt de scrollar.

Ni kan använda verktyg såsom Hotjar som de flesta behoven är gratis.

Detta ger en bra indikation om formulär, CTAs eller viktiga budskap missar den stora målgruppen då folk lämnat innan de kommit ner.

Heatmaps brukar vara bra underlag för er webbdesigner för teorier om vad som kan vara ett bra nästa A/B test.

Man kan även sätta upp liknande mått via Google Tag Manager och Google Analytics 4. Men heatmaps är enklare och ger en mer visuell inblick.

Prioritera rätt insats för att dubbla antalet leads

Att förbättra landningssidor är enligt vår bedömning grovt underskattat.

Ju mer trafik ni har, desto viktigare blir det att förvalta trafiken ni redan har.

Ni kan ställa er frågan: ”Hur dubblar vi enklast vår försäljning?”. Har ni mycket besökare kan en dubblering av besökarna vada mycket svårt eller kostsamt.

Om hemsidan är OK är det svårt att dubbla avslutningsfrkvensen.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
SEO tips
31 konkreta SEO Tips – Har du provat dessa?

Här går jag igenom konkreta SEO tips som ni praktiskt kan genomföra som också förbättrar er organiska trafik. Varje tips

Crawl budget för SEO
Crawl budget inom SEO – Vad är det och hur påverkar det er sökmotoroptimering?

Crawl budget är en viktig aspekt inom SEO. Det är i sig ingen direkt rankingfaktor men indexeras ni effektivt får