fbpx

Du har 8 sekunder på dig att fånga besökarens intresse innan den lämnar

Du har 8 sekunder på dig att fånga intresse
avatar image

Nils Fridlund

Koncentrationsförmågan har blivit sämre

Koncentrationsförmågan har minskat med åren och den ser inte ut att bli bättre.

Trenden är kortare innehåll och nu även kortare videoformat.

Enligt Microsoft har utvecklingen gått såhär:

  • År 2000: 12 sekunder.
  • År 2013: 8 sekunder.

Källa.

Så använder ni det till er fördel

Användaren brukar ställa nedan frågor innan de bestämmer sig om de vill fortsätta.

Steg 1: Vad handlar sidan om?

Den första frågan ni måste svara på är vad er hemsida handlar om. Även om det är uppenbart för er är det viktigt att det blir övertydligt.

Exempel: "Webbdesign i Malmö"

Steg 2: Är jag intresserad?

När användaren förstått vad sidan handlar om. Gör ni så att användaren blir intresserad? Bra design, text och ett bra erbjudande kan göra stor skillnad.

Exempel: "Få en snygg hemsida som säljer bra". (Vi skriver till exakt de som vi vill ska kontakta oss. Vill man inte ha detta är det helt okej att användaren lämnar och hittar någon annan).

Steg 3: Vad ska jag göra?

Detta handlar primärt om att man måste vägleda besökaren. Man kan inte förvänta sig att man hittar vad man söker i en menyrad, i en slider eller längre ner på hemsidan.

Exempel: "Se tidigare uppdrag"

Steg 4: Vill jag engagera mig?

I slutändan måste ni få användaren att gå på avslut. Ni ska inte bara vara tillräckligt bra för att besökaren ska stanna. Utan det ska kännas riskfritt och som det rätta beslutet att kontakta er. Men när vi väl har användarens intresse har vi också mer tid på oss.

Exempel: "Börja med en kostnadsfri design"

Lyckas ni svara på frågorna ovan tenderar de besökare som ska engagera sig, att stanna.

Vi har skrivit en mer ingående artikel för dig som är intresserad av psykologi för webbdesign.

Så får du besökaren att stanna längre

Sänk tröskeln

Det är primärt innan man blir intresserad som besökaren är flyktig.

Fånga besökarens intresse genom en slagkraftig rubrik. Därefter finns det i regel tid för både läsa längre stycken och klicka runt på hemsidan.

Kortare stycken

Prova att ha kortare stycken. Inte bara i den initiala delen. Utan försök säga det ni vill säga med färre ord på hela hemsidan.

För er som är oroliga för att er SEO ska drabbas så är inte textlängd en direkt ranking faktor. Ta bara inte bort värdefullt innehåll och potentiella long tail sökord.

Variera hur ni kommunicerar

Prova att variera:

  • Text
  • Bilder
  • Illustrationer
  • Video
  • Ljud

Alla föredrar att konsumera information på olika sätt. Det ökar dessutom kontrasten på hemsidan.

Storytelling

Genom att berätta en historia med storytelling brukar användaren fastna mer än för sporadiska stycken.

Det är en metod som kan vara svår att tillämpa och inte alltid passar. Men jobbar ni med en skicklig skribent kan ni fråga om det!

Enligt Jennifer Aaker på Stanford minns man dessutom storytelling 22 gånger mer än enbart fakta.

Tilltalande webbdesign

Beslut består i regel av automatiska och emotionella processer.

Genom att ha en snygg hemsida som är behaglig att kolla på ökar ni sannolikheten att besökaren väljer att stanna.

Tänk på att ha en design som speglar er målkund. Förväntan när man besöker ett företag som säljer strumpor och en juristbyrå kommer vara olika.

Och självklart: Glöm inte att kolla allt på mobilen.

Summering

Att saker går snabbare på internet nu än förr är ingen nyhet.

Använd detta till er fördel genom att ha en hemsida som snabbare svar på användarens frågor så kommer ni komma långt.

Vill ni skapa en skräddarsydd hemsida i WordPress som säljer bra får ni mer än gärna kontakta oss. Vi jobbar med företag i hela Sverige, däribland som webbyrå i Göteborg och webbyrå i Malmö.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Öka er försäljning med konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering (CRO) – Guide hur du ökar er konverteringsgrad

Syftet med denna guide för konverteringsoptimering kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla

Landningssidor
En landningssida är navet i er marknadsföring

Landningssidors uppgift är att konvertera besökare till leads. En landningssida är en sida som är designad för att uppnå ett