Psykologin bakom ökad avslutningsfrekvens för hemsidor

Psykologin bakom ökad avslutningsfrekvens för hemsidor
avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg kommer jag jämföra människan med både får och guldfiskar. Men hur hjälper det mig öka min försäljning?

Konverteringsoptimering handlar om att förbättra design, text och struktur för att öka andelen och kvalitén på de som väljer att kontakta er. Tankeprocessen från potentiella kunder kan delas upp i tre delar:

1. Budskap

2. Motivation

3. Friktion

Genom att besvara dessa frågor för användaren kommer ni öka er försäljning. Vi är en webbdesignbyrå som utvecklar hemsidor i WordPress som säljer och rankar bra på Google.

Nedan är våra bästa tips för att öka er försäljning med konkreta exempel.

Rikta er inte mot alla

Du har inte mer än sekunder på dig att förklara vad du gör och varför användaren ska bry sig. Enligt en studie gjord av Microsoft har människan nu kortare koncentrationsförmåga än en guldfisk.
Stick ut visuellt
Ett av de vanligaste misstagen vi ser är att folk är för vaga och rikta sig mot alla: ”Vi gör hemsidor åt alla”.

Det är såklart ett överdrivet exempel men vaghet sänker er avslutningsfrekvens.

Genom att våga sticka ut och rikta er mot exakt er målgrupp direkt kommer de som ni vill ska kontakta er stanna.

Viktiga block ska sticka ut visuellt

Ögonen dras mot det som sticker ut.

När vi var nya gjorde vi ett projekt med stort fokus på SEO och avslutningsfrekvens. Varumärket hade mycket orange – och orange är ju en bra färg för att sticka ut, eller hur?

I detta fall var nästan allt orange och då sticker det såklart inte längre ut.

En annan, lugnare färg som var mer ovanlig hade mycket större resultat på våran konverteringsoptimering.

Försök hålla viktiga budskap och avslutningsförsök till mer unika färger som används sparsamt.

Iögonfallande design

Jag är nog inte ensam med att älska Apples hemsida. Den är estetiskt tilltalande och känns lugn att titta på.

Den känslan som uppstår när något känns bra kommer bidra starkt till avslutningsfrekvensen.

Det skapar samtidigt en positiv association till erat varumärke.

För er som vill läsa mer om just webbdesign får gärna läsa mitt inlägg om design, här.

Enkelhet före komplexitet

Att människan föredrar saker som är enkelt att förstå är inget nytt. Men det glöms oftast bort av specialister på sitt område.
Enkelhet före komplexitet

Jag har själv svårt att inte gå ner för djupt på detaljer.

Att någon som inte är specialist ska skriva vad ni gör kan alltså vara en fördel. Framför allt i en första anblick. Efter ett par klick på sajten och för den intresserade är det ibland helt avgörande att de förstår att ni är duktiga.

Auktoritet fungerar

Att någon annan valt er, eller ännu bättre: Att ett företag som de ser som duktiga har valt er – kommer öka er försäljning.

Visar ni upp omdömen och cases från personer eller företag kommer det get öka er försäljning.

Är ni nystartade och inte har kända företag som använt er är de omdömen ni kan få fram bättre än inga omdömen.

Människan har ett visst flockbeteende som ni bör anamma för att öka er avslutningsfrekvens.

Driver ni en e-butik eller SaaS lösning kan det vara en god idé att berätta vilken som är er toppsäljare eller vilket paket som oftast väljs. Om många andra gör det – borde det ju vara bra?

Vi gillar folk som är lika

Människan litar på folk som är mer lik en själv. Att göra affärer med folk med liknande bakgrund brukar kännas bra. Extra tydligt blir det för många när man jämför känslan om någon är uppväxt eller sitter i samma stad som en själv, jämfört med om de finns i en helt annan del av Sverige eller världen.

Ni kan inte ändra de ni är – så hur hjälper denna kunskapen mig?

Det handlar om att ni ska spegla eran idealkund. En idealkund är den som, när de kontaktat er, oftast väljer att börja, stanna länge, beställa mer och rekommendera er.

Kan ni på hemsidan återspegla den personen kommer ni få in fler rätt kunder.

Övertala inte rationellt

En arbetskollega eller god vän kan man oftast prata rationellt med för att landa i det som är det bästa beslutat.

Innan besökaren känner er eller har någons om helst lojalitet kommer de vara försiktiga med att köpa dina logiska argument för att direkt säga till dem att ni är rätt val.

Om ni däremot får dem att säga till sig själva att ni är rätt – så är det sant, för dem.

Va konsekvent

Ingen litar på någon som säger olika saker vid olika tillfällen.
Va konsekvent
I de mer extrema fallen är detta uppenbart. Men när det kommer till mer subtila saker slutar folk att anamma det.

Både för er avslutningsfrekvens och för erat varumärke bör ni vara konsekventa med vem ni är, vad ni gör och vem ni är för.

Vi skapar snygga hemsidor som säljer och rankar bra på Google.

Människan är irrationellt rädda för att förlora något

Vi är mer rädda att förlora något än att vinna samma sak.

Vi behöver inte vända oss längre än aktiemarknaden eller lönen för att se att detta stämmer. Att förlora 5% av lönen eller på börsen känns värre än hur bra det känns att öka den lika mycket.

Vi kan använda detta genom att fokusera på vad användaren hade förlorat om de inte valde er. Viktigt är att kunden först känner att de faktiskt redan har vunnit något. Ni får alltså vara försiktiga att använda detta knepet för tidigt. Det är först när de känner att de nu hittat något som de vill ha som de kan få känslan av att de förlorar det om de inte väljer er.

Undvik att trigga analys paralys

Alla människor är olika. Vissa hamnar oftare i analys paralys än andra.

Gör ni beslut för komplexa, för stora eller för svåra triggas i regel analys paralysen.

På Sunbird behöver du exempelvis inte bestämma dig för att köpa en hemsida för att börja med oss. Utan det enda du säger jag till är en första skiss – helt kostnadsfritt utan att du binder dig.

Sänk ribban. Gör erbjudandet enkelt, tydligt och beslutet enkelt att fatta.

Tidsbegränsning

Att skapa en viss stressfaktor kan göras mer eller mindre snyggt. I vissa lägen kan en rak och tydlig stressfaktor såsom gäller enbart idag få besökaren att agera direkt.

Erbjudandet ska ha tillräckligt stor trovärdighet. Exempelvis att det förankras med säsongen eller en högtid. Slumpmässiga tidsbegränsade erbjudanden kan såklart fungera – men görs det för ofta har det ropats efter vargen lite för ofta.

Begränsat antal

Att ett erbjudande eller en produkt finns i en starkt begränsad upplaga kan liksom tidsbegränsningen få besökaren att vilja agera direkt.

Driver ni en e-handel kan det exempelvis röra sig om en utgående produkt. Driver ni en salong kan det röra sig om ett erbjudande för en behandling som gäller ”De första 10 bokningarna” – något som såklart appliceras under en lågsäsong.

Avslutande ord

Har ni en snygg design, tydliga budskap och rätt trafik kommer ni få få fler relevanta leads.

Vi hjälper er gärna och för er som läst hela inlägget vet att ni alltid börjar med en kostnadsfri skiss.

Vi har också över 10 års erfarenhet som SEO byrå. SEO och UX går hand i hand. Ska man vinna på Google måste man kunna hantera alla aspekter från grundläggande SEO, teknisk SEO och UX signaler.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google

I detta inlägg kommer vi ge en översikt av de viktigaste SEO faktorerna för att ranka på Google. Vi kommer

Blogginlägg för SEO
Så skriver ni ett bra blogginlägg för SEO

I detta inlägg ger jag mina bästa tips för hur ni ska skriva blogginlägg och artiklar för SEO. Vi går