fbpx

Teknisk SEO [Komplett guide]

Teknisk SEO optimering och analys
avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg kommer vi gå igenom teknisk SEO optimering.

Vi rekommenderar att ni använder vår checklista för teknisk SEO i Google Spreadsheet här. Är det något ni inte kan är det bara att komma tillbaka hit och läsa om det.

Sunbird består av två enheter. Vi har en SEO byrå med huvudkontor i Malmö och ett team för WordPress webbutveckling i Malmö. Har ni en hemsida gjord i WordPress, eller vill att vi gör den, kan vi hjälpa er med er tekniska SEO optimering fullt ut.

Vad är teknisk SEO?

Teknisk SEO är hur man optimerar hemsidan för sökmotorer och hur spindlar genomsöker den. Några av de viktigare aspekterna är:

Vi kommer i detta inlägg gå igenom de viktigaste aspekterna i er tekniska SEO optimering.

Checklista för Teknisk SEO

Mejla mig listan istället:

Skillnaden mellan teknisk SEO och on-page SEO

Teknisk SEO handlar om hur Google kan indexera och crawla er hemsida.

On-page SEO handlar om innehållet på den sidan och hur användarna upplever det.

Båda sker på hemsidan vilket gör att gränsen inte alltid är helt tydlig.

Är teknisk SEO viktigt?

Det korta svaret: Ja, teknisk SEO är viktigt.

Det långa svaret är att det är olika viktigt vid olika tillfällen. Det finns en övertro till att få 100/100 i alla SEO verktyg.

Allvarliga tekniska SEO fel ska alltid lösas. Det kan exempelvis vara:

  1. Att hemsidan inte kan indexeras
  2. Fel på era kanoniska länkar
  3. Avsaknad av H1or
  4. Felaktiga meta titlar
  5. Viktiga sidor utan interna länkar

I regel blir teknisk SEO viktigare desto större hemsidan är. Många av lösningarna påverkar hela hemsidan positivt vilket får större effekt om hemsidan har många sidor.

Att jaga 100/100 i SEO verktyg brukar innebära att man sitter med detaljer som har nästan ingen effekt på resultatetet. SEO handlar om att prioritera rätt insats för att ranka högre.

Användarupplevelsen av de tekniska aspekterna är viktig

I slutändan vill Google att deras användare ska vara nöjda med de resultat som dyker upp. Sedan en tid tillbaka är användarupplevelsen en bekräftad rankingfaktor. Den tekniska SEOn ni gör ska alltså inte bara vara en checklista utan i slutändan ska ni säkerställa att användarupplelvesen blir bättre.

Exempel på några tekniska aspekter Google tittar på:

  • Laddningstid
  • Mobilanpassning
  • Brutna länkar
  • Icke fungerande kod

Men eftersom Google inte bara kolla på vad ni gör fel - utan vad användare gillar - innebär detta att det inte bara handlar om att få bra poäng i en teknisk audit. Utan en hemsida som är riktigt bra kan få positiva signaler som gör att ni rankar högre.

Tunna sidor

Tunna sidor, eller "Thin pages", är sidor med inget eller litet värde. Begreppet är något missvisande då det egentligen syftar på värdet på innehållet och inte mängden. Exempelvis ett ordlexikon eller svar på en enkel fråga bör vara ett längre inlägg.

Problemet med tunna sidor är:

  • Späder ut hemsidans länkkraft
  • Är de tillräckligt många kan de försämra Googles uppfattning om hela hemsidan
  • Slösar med crawl budget

Tunna sidor kan exempelvis vara autogenererade utan att ni vet om det eller något som ni låtit ligga kvar.

I en teknisk SEO audit går man igenom alla sidor. Ni kan använda Screaming Frog, Googla "site:sunbird.se" eller använda er sitemap (som oftast finns på .se/sitemap.xml) för att hitta dessa.

Tunna sidor bör ni i regel inte 301 redirecta då de ändå inte har något värde.

Om ni har tunna sidor som ni ändå vill behålla kan ni alltid sätta no-index på dem, exempelvis tack-sidor för konverteringsspårning.

Duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll anses vara tunt innehåll. Det kan uppstå av en rad olika anledningar och måste inte alltid vara ett problem.

Duplicerat innehåll tenderar att inte ranka utan förvirrar enbart Google. Precis som tunna sidor späder det ut länkkraft och slösar med crawl budget.

I stort tenderar duplicerat innehåll att inte ranka alls. Framför allt nya företag med lågt förtroende hos Google bör undvika detta helt. Etablerade företag som i regel rankar snabbt och bra kan i viss mån koma undan med det, framför allt för lokala sökningar.

Tänk också på att long tail sökord står för ca 70% av trafiken på en hemsida. Genom att ha unikt välskrivet innehåll på flera sidor ökar sannolikheten att ni får in long tail sökord.

Så hittar ni duplicerat innehåll

Vi har lite olika metoder för att hitta duplicerat innehåll. Ett enkelt verktyg är Siteliner. Annars kan ni använda Screaming Frog genom att sortera på antalet ord på sidan. Har två sidor exakt lika många ord kan ni undersöka om de är duplicerade:

Screaming Frog textlängd för duplicerat innehåll i en teknisk SEO analys

Om ni måste ha båda sidorna kan ni jobba med kanoniska länkar (mer om det nedan).

För viktiga sökord kan ni göra ett mer manuellt arbete och söka på dem en och en:

Finns det duplicerade sidor här borde de dyka upp högt upp.

I slutändan handlar det om att besökaren ska vara nöjd. Om ni ser starka anledningar till varför det måste vara duplicerat och fler gör det kan det vara en idé att prova. Det är förknippat med risk, både tydlig risk och mer underliggande tröghet i ranking. Är ni osäkra får ni gärna kontakta mig (Nils).

Orphan pages

Orphan pages är sidor utan interna länkar till sig och de rankar i regel dåligt.

Om ni inte vill länka till sidan men ändå ha kvar den kan ni överväga att sätta kanonisk länk till annan sida (om det passar) eller be Google att inte indexera.

Precis som alla sidor som inte är viktiga kan ni ta bort dem i er sidkarta. De flesta WordPress plugin gör detta automatiskt samtidigt som man sätter no-index.

Kanoniska länkar (Canonical)

Kanoniska länkar är ett sätt att berätta för Google vilken sida som är originalet. Om ni har två sidor med duplicerat innehåll kan ni ställa in en kanonisk länk från sida B till sida A.

Sida A: <link rel="canonical" href="https://sunbird.se/sida-a/">

Sida B: <link rel="canonical" href="https://sunbird.se/sida-a/">

Båda sidorna kommer gå att besöka. Men det är enbart "sida-A" som indexeras av Google. Detta kallas en "soft redirect" då den inte påtvingar användaren till sida-A, utan kan besöka sida-B.

Sidkarta XML

En sidkarta, eller "sitemap", ska vara i XML format. Använder ni WordPress har vi en WordPress SEO guide här. Ni kan använda SEO plugins såsom Yoast och Rank Math som löser detta enkelt åt er. I en teknisk SEO analys kollar vi efter:

  • Ta bort tunna sidor
  • Säkerställ så alla sidor, kategorier och liknande ni vill ha med är länkat

Vi rekommenderar att ha med er sidkarta i er robot.txt och att lägga till den i Search Console.

Lägg till sidkarta i Search Console

Interna länkar

Interna länkar är en kraftig SEO signal, detta då de:

  • Riktar länkvärde
  • Sammanhanget länken är med i
  • Ankartexter är en stark signal

I en teknisk audit vill vi se att viktiga sidor får flest interna länkar, har relevanta med varierande ankartexter, har ett bra sammanhang där länken är med och att onödiga länkar rensas bort.

Placeringen av de interna länkarna är också viktiga. Länkar högre upp på sidan väger tyngre än de lägre ner.

Tips: För er som har kunskap om SEO har säkert tänkt tanken att sätta no-follow på sidor som inte ska ranka. Tyvärr fungerar det inte utan är enbart skadligt.

Tips 2: Ett bra sätt att hitta relevanta sidor att länka internt från är genom samma sökning som vi gjorde ovan:

Site sökning för duplicerat innehåll

Sida 2,3,4 etc kan vara en bra idé att länka internt från till sidan som försöker ranka på sökordet.

Brutna länkar

I en teknisk SEO audit kollar vi alltid efter brutna interna (och externa) länkar. Det kan ni göra med Siteliner, Screaming Frog och WordPress plugins.

Brutna länkar är dåligt för användarupplevelsen och skickar länkkraft till en sida (404 sida) som inte finns.

Det är bäst att ni ändrar alla ställen där den brutna länken finns, och inte bara gör en 301 redirect.

Navigeringen är en del av de interna länkarna. Viktiga sidor får gärna finnas i navigeringen högst upp och i footern.

Tips: Glöm inte att kolla mobilen. Ibland skiljer sig navigeringen på grund av hur hemsidan är byggd.

Brödsmulor (Breadcrumbs)

Brödsmulor, eller breadcrumbs, är vanliga bland större hemsidor såsom e-butiker. Det visar visar hierarkin och var på hemsidan användaren är.

Detta uppskattas i många fall av användaren och hjälper dessutom Google att förstå strukturen. Det är också ett smart sätt att ge relevanta interna länkar med matchande ankartexter.

Search Console

Search Console är ett gratis verktyg från Google som vi rekommenderar alla att använda, framför allt när det kommer till teknisk SEO.

Det finns en flik som heter "Upplevelse" som i skrivande stund är tre flikar. Klicka igenom dessa och lös eller be en utvecklare lösa de fel som finns.

Laddningstid

Att kontrollera laddningstiden är en viktig del i en teknisk audit.

Google PageSpeed

Om ni läser denna guide och inte använt Search Console förut kommer det inte finnas någon historisk data på kontot. Då kan ni använda Googles öppna PageSpeed Insight verktyg.

Utöver Search Console kan ni ta en titt på GTMetrix och Pingdom Tool.

Den stora fördelen med Search Console är att ni får med alla era URLer och får varningar om något händer.

Tänk på att det är skillnad på att ha bra poäng i verktyg och hur upplevelsen är, båda dessa ska vara bra. Glöm inte att kolla i mobilen, det är ofta där problemen sitter.

Konkret tips: Om ni har varningar och röda poäng är det relativt kritiskt att lösa er laddningstid. Men att maximera poängen brukar inte vara prioriterat. Det finns en gräns när det är viktigare att lägga tid på annat. Bygger ni en ny hemsida kan ni passa på att optimera er PageSpeed då till 100/100.

Https (SSL-certifikat)

Nästan alla hemsidor har detta idag: SSL-certifikat. Det ger er https istället för http och i många webbläsare ett lås som säger att anslutningen är säker. Även detta flaggar Search Console för om ni saknar.

Så ser ni om ni har aktivt SSL-certifikat

Se till att även om https fungerar, kan man inte nå http-varianten. Det är inte ovanligt att SSL-certifikat finns men att den varianten inte påtvingas.

Mobilanpassning

I den tekniska SEO auditen kollar vi inte på hur bra vi tycker mobildesignen är, utan vi kollar primärt om det finns några varningar från Search Console.

Varningar kan se ut såhär:

Google Search Console mobilanpassning

När man ser sådant måste det prioriteras. Efter att ni löst problemet kan ni klicka "Validate fix". Det gör ni genom att klicka in er på problemen ovan och därefter i övre högre hörnet.

Crawl budget

Förstå indexering: För att göra en teknisk audit behöver man förstå hur indexering fungerar:

  • Google indexerar inte i realtid
  • Om ni uppdaterar er hemsida sällan kommer Google inte besöka er ofta i onödan
  • Google är ett företag och vill inte lägga mer pengar på datakraft än nödvändigt. De jobbar inte för er utan ska skapa en bra upplevelse för deras användare.

Saker som ni gör på hemsidan kan ta veckor eller månader att hitta igen. Läs mer om crawl budget för SEO.

Bilder och alt-taggar

Alt-taggar används för att beskriva en bild. Nedan är exempel på hur man anger det i WordPress (det kommer upp till höger som "Alternativ text".

Ange alt-tagg i WordPress

Nedan är "Dos and Don'ts":

  • Alt-taggen är till för att beskriva bilden
  • Kan ni beskriva bilden och få med sökordet är det bra
  • Undvik intern konkurrens
  • Överoptimera inte

Läs den fulla guiden om att sökmotoroptimera bilder.

Robot.txt

Robot.txt är något av det första vi kollar om ni har allvarliga problem med att ranka hemsidan.

I en robot.txt fil säger ni vad Google inte får indexera. Det kan hjälpa er med:

  • Saker ni helt enkelt inte vill ska synas
  • Duplicerat och tunt innehåll

Detta är ett effektivt sätt att optimera er crawl budget.

Det kan dessutom blockera ut "crawlers" (spindlar), exempelvis ChatGPT och andra analysverktyg.

Anledningen till varför vi kollar denna vid allvarliga fel är att den ibland blockerar ut Google helt.

URL-struktur

För SEO är URLen en av de viktigare komponenterna. Några viktiga förhållningsregler:

  • Ha med sökordet i URLen, exempelvis: /teknisk-seo/
  • Undvik stoppord såsom "for", "till", "pa"
  • Ha sökordet så nära roten (.se) som möjligt
  • Ändra aldrig URLer om det strikt inte är medvetet
  • Om ni ändrar URL, gör en 301 redirect från gamla till nya URLen
  • En tydlig URL-struktur såsom /blogg/ eller /lediga-jobb/ kan hjälpa er i erat analysarbete, exempelvis: /blogg/teknisk-seo/
  • Ni kan medvetet trycka bort mindre viktiga sidor längre bort från roten, exempelvis tillfälliga lediga jobb som ni inte behöver organisk trafik till.

Det vi kollar efter i teknisk SEO analys är felaktigheter enligt ovan. Vi sätter ibland upp en 404 rapport i Google Analytics och ser om ni ändrat URLer utan att implementera en 301 redirect.

Gör vi en ny hemsida ser vi till att ha en logisk struktur som prioriterar viktiga SEO sidor.

WWW och utan-www

I våra tekniska SEO anlyser är det inte ovanligt att vi ser att man kan besöka hemsidan både genom www och utan www.

www är en subdomän till den utan www och är alltså inte 100% samma hemsida.

Även om Google generellt sett löser detta bra är det bättre att lösa det. Det minskar också risken

Alla nedan varianter:

  • https://sunbird.se
  • https://sunbird.se
  • https://www.sunbird.se

Ska gå till: https://sunbird.se.

URL-parametrar

Enkelt förklarat är en URL-parameter är alla de URLer som har "?" i sig. De kan användas för exempelvis sortering, sök eller värden.

Om ni inte vet vad ni gör här så var försiktig. Detta anses som något av de svårare sakerna och kan ha stor inverkan.

Det finns två vanliga problem med dessa:

  • Man länkar internt till dem istället (exempelvis till /?q=loparskor istället för /loparskor
  • Det autogenereras sidor som skapar intern konkurrens, tunt och duplicerat innehåll

Ovan förvirrar Google och sprider ut kraften. Att lösa detta kan i många fall ha stor inverkan på resultatet.

Lösningen är att alltid länka till den URL som inte har en URL-parameter i sig. För de autogenererade sidorna behöver ni hantera detta med kanoniska länkar. Exempelvis: /loparskor?color=gul ska ha en kanonisk URL till /loparskor

Paginering

Paginering är hur man fördelar innehåll på fler sidor, exempelvis /page/3/ eller ?page=3.

Paginering brukar ge varningar både i Search Console och i SEO verktyg när man gör en teknisk audit.

Paginering enligt Google

To make sure search engines understand the relationship between pages of paginated content, include links from each page to the following page using <a href> tags. This can help Googlebot (the Google web crawler) find subsequent pages.

Citat Från Google.

Det har ändrats fram och tillbaka med paginering genom året om man ska peka mot första sidan, ange rel prev eller rel next. Det senaste är att om länkningen är tydlig mellan sidorna, enligt ovan citat.

Strukturerad data

Strukturerad data är också en av de viktigare sakerna för teknisk SEO. I sin helhet är det information som presenteras till Google på ett organiserat sätt.

Detta kan hjälpa Google att få rätt bild av er och göra rätt kopplingar.

För att implementera det behöver man ett plugin eller hjälp av en utvecklare (om ni inte är duktiga själva).

I en teknisk audit kollar vi om det finns några felaktigt formaterade strukturerade datan. Det gör vi enklast via Search Console:

Strukturerad data FAQ Search Console

Om ni vill få hjälp att generera en kod rekommenderar vi att ni använder Googles Structured Data Markup Helper.

Vi rekommenderar framför allt att ni löser strukturerad data för:

  • Författare
  • Lokala platser
  • Produkter
  • Omdömen

I en era där E-E-A-T blir allt viktigare för er SEO är strukturerad data en viktig aspekt i erat SEO arbete.

Strukturerad data kan hjälpa er få Rich Snippets. Det gör att ni får ett större resultat som också ökar er sannolikhet att få ett klick:

Exempel Rich Snippets

Hreflang

Hreflang ska alltid definieras. Det blir extra viktigt om ni har en hemsida för fler språk i fler länder.

Nedan är ett exempel på hur hreflang kan se ut:

<link rel="alternate" hreflang="x-default" href="https://sunbird.se/" />

<link rel="alternate" hreflang="se” href="https://sunbird.se/" />

<link rel="alternate" hreflang="en” href="https://sunbird.se/en/" />

Hreflang-attributvärdet signalerar till Google om sidan inte riktar sig mot något specifikt språk eller region och blir en stasndard om det inte finns någon är standardsidan när ingen annan sida är bättre lämpad.

SEO verktyg för teknisk SEO

De två verktyg vi använder absolut mest är

Screaming Frog: Kanoniska länkar, href-lang, H1, sidtitlar, interna och externa länkar.

Search Console: PageSpeed, Google mobiltest och Rich Results (strukturerad data).

Siteliner: För brutna länkar och duplicerat innehåll.

Riktat för WordPress använder vi: Rank Math och Broken Link Checker.

Om allt ovan är korrekt för er hemsida har ni bra teknisk SEO!

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Öka er försäljning med konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering (CRO) – Guide hur du ökar er konverteringsgrad

Syftet med denna guide för konverteringsoptimering kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla

Landningssidor
En landningssida är navet i er marknadsföring

Landningssidors uppgift är att konvertera besökare till leads. En landningssida är en sida som är designad för att uppnå ett