fbpx

Hur varumärkets auktoritet spelar roll för er SEO

avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg kommer jag gå igenom vad auktoritet är inom SEO, hur du förbättrar det och för vem det är viktigt.

Auktoritet har diskuterats förr men blivit extra intressant när man analyserat vinnare och förlorare från senaste Google Core-uppdateringen i september 2024.

Moz hävdar att hemsidor med en alltför stark länkprofil jämfört med sin auktoritet blev förlorare i Google Core-uppdateringen i september 2024.

Kort och gott: Om ni har för mycket traditionell SEO och för lite fokus på varumärket och kvalité i allt ni gör rankar ni sämre nu än förut. SEO och varumärke går hand i hand.

Vad är auktoritet inom SEO?

Auktoritet inom SEO handlar om hur pålitligt och trovärdigt du, ditt företag och hemsida uppfattas av både användare och sökmotorer.

En hemsida med hög auktoritet anses vara en säker källa som levererar värdefull och relevant information inom sitt område.

Detta hänger nära samman med Googles koncept om E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).

Därför är det naturligt att auktoritet är viktigt

Jag har jobbat med SEO i över 10 år. I alla dessa år har Google motverkat spam. Det var en tid då SEO-specialister enbart delade taktiker i hemliga rum så Google inte kunde motverka dem. Idag pratar vi SEO-specialister mer öppet om vad som fungerar och inte. Dels är det för att marknadsföra sig själv, men också för att många av teknikerna är naturliga och i enlighet med vad Google vill se.

En hemsida med många external länkar men som helt saknar varumärke eller intryck på marknaden är onaturligt.

Hur förbättrar man varumärkets auktoritet hos Google?

  • Skapa högkvalitativt innehåll: Investera i innehåll som visar din expertis och ger verkligt värde. Google ser användarsignaler och jämför er med andra alternativ - så en helt AI-genererad text fungerar bara om den är bättre än konkurrenternas.
  • Uppdatera gamla inlägg: Om ni verkligen bryr er om era inlägg bör de också uppdateras i takt med att saker förändras.
  • Kvaliteten på externa länkar: Antalet och kvaliteten på externa länkar till er hemsida. Högauktoritativa varumärken har ofta en mer varierad och trovärdig länkprofil.
  • Utnyttja PR och influencers: Samarbeta med influencers eller utnyttja PR för att få ert varumärke omnämnt i ansedda publikationer.
  • Engagemang: Högt engagemang från läsare, som tid spenderad tid på sidan och låg bounce rate, indikerar att användarna finner ditt innehåll värdefullt. Google ser vilka resultat som användare gillar (läs mer här och här).
  • Omnämningar: Regelbundna omnämningar på riktiga hemsidor signalerar auktoritet.
  • Sökningar på varumärket: Hur ofta folk söker specifikt efter ditt varumärke visar på att ni är ett etablerat företag.
  • Sociala Medier: Bygg upp ditt varumärkes närvaro på sociala medier.
  • Mätningar av användarupplevelse: Faktorer som mobilvänlighet, hemsidans hastighet och säker anslutning (HTTPS) anses alltmer vara indikatorer på ett varumärkes trovärdighet och auktoritet.
  • Omdömen: Uppmuntra till recensioner från nöjda kunder.

Anmärk att det finns ett samband mellan varumärkeskännedom och auktoritet, men de är inte direkt kopplade. Ett företag med hög varumärkeskännedom tenderar att ha hög auktoritet. Gå igenom listan ovan och förbättra de delar ni saknar idag.

Vem bör prioritera att förbättra auktoriteten?

Alla företag har inte samma SEO-strategi. Har ni låg auktoritet blir det exempelvis svårt att vinna på sökord med hög konkurrens. Auktoritet kan också komma naturligt och det är inte alltid prio att börja med detta.

Etablerade VS nya varumärken

  • Etablerade varumärken: Kan i regel börja ranka på svårare sökord direkt. Om det ni har räcker beror på hur hög auktoritet ni har jämfört med konkurrenterna.
  • Nya varumärken: Behöver börja etablera expertis och bevisa att de är en expert innan de kan ranka. Ni ka ni regel varva lite med traditionell SEO, men förvänta er inte topplaceringar direkt.

Analysera konkurrensen i er nisch

Två företag inom olika nischer behöver inte exakt samma insatser i SEO arbetet. När vi tar på oss ett uppdrag börjar vi alltid med en SEO-analys för att bedöma vilka insatser som har störst effekt.

Tipset är att kolla på konkurrenterna som rankar bättre än er. På vilka sidor externt syns de? Hur etablerar de sig som en expert? Matcha konkurrenterna och hitta en lucka de missat.

Framtidsspaning om auktoritet för SEO

Ingen vet hur framtiden kommer se ut. Men när det blir enklare och enklare att ta fram text, bilder och media som är AI-genererat tror vi att avsändaren blir en viktigare del för er ranking.

Om en person eller ett företag generellt sett har hög kvalité och andra personer gillar innehållet förtjänar det också att ranka högre.

Ni kan producera innehåll precis hur ni vill. Bara det blir bättre än konkurrenterna.

Tidigare sökningar hjälper Google förstå vilket resultat som är bra

Googles patent - En ledtråd

Ett Google patent lyfter fram vikten av "co-occurrence" – alltså hur ofta ett varumärke och relaterade sökord förekommer tillsammans på webben.

Om ditt varumärke ofta syns i sammanhang kopplade till dina sökord, signalerar det relevans och auktoritet, vilket kan förbättra rankingen på de sökorden.

Avslutande ord

SEO är inte en enskild kanal som kan göras helt isolerat från övrig digital marknadsföring.

Riktigt bra SEO tänker på användarens köpresa och upplevelse av hemsidan. Bra SEO ökar alltså inte bara er trafik, utan även konverteringsfrekvensen.

Har ni ett nytt företag kommer Google i regel invänta positiva användarsignaler och extern validering av er innan ni på riktigt rankar. Läs mer om Googles Sandbox.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Teknisk SEO
15 tips för att förbättra din SEO med Screaming Frog

Screaming Frog är ett av de bästa SEO-verktygen. Här kommer vi gå igenom 15 tips som på riktigt kan få

Ankartexter för SEO
Ankartexter

I detta inlägg kommer vi gå igenom ankartext för SEO. Som alltid håller vi det praktiskt på vad som faktiskt