fbpx

SEO har förändrats – har du?

SEO har förändrats
avatar image

Nils Fridlund

Vi har sett stora förändrar inom SEO världen under de 10+ år vi varit aktiva som SEO Byrå. Både på det faktiska arbetet, hur algoritmen fungerar, men även Google som företag.

Enligt vår bedömning har det skett ett mer subtilt skifte sedan AI generererat innehåll börjat och vi har nog bara sett början på detta.

I en tid där det är enkelt att massproducera innehåll, hur kommer Google lösa detta?

Grundläggande SEO en bra början

Att jobba med traditionell SEO behövs fortfarande. Det är den andra halvan av arbetet. Exempelvis bör ni:

Här hittar ni en konkret SEO strategi som tar upp vilken ordning vi rekommenderar att ni gör vad.

Grundläggande SEO handlar primärt om att berätta för Google vad sidan handlar om. Det är den delen som gör att ni rankas över huvud taget. Men ni vinner inte (undantaget små lätta sökord) enbart med detta utan ni måste ha ett user first synsätt där allt inom SEO och UX gör användaren nöjd.

Ändra till en user first approach

Skiftet har gjort det tydligt att man inte längre ska utgå från SEO och optimera enbart för det. Man måste se till den större bilden och göra användaren nöjd. Balansen måste få finnas mellan traditionell SEO och UX.

Vår poäng är att ni alltid ska ta hänsyn till användaren först. Både inom SEO och UX.

Vad är intentionen med sökordet? Om det finns ett sökord där Google förväntar sig en tjänstesida eller jämförelsesida - måste ni erbjuda läsaren detta.

Vad vill användaren uppnå? Användaren kom till er sajt för att den hade ett behov. Vad var det behovet och hur kan ni hjälpa dem? Förstå att ni inte är de enda som kan hjälpa besökaren (det finns fler på Google). Blir de inte nöjda med er som sökresultat väljer de någon annan.

Hemsidan ska vara snabbladdad och användarvänlig. Allt detta har ni redan hört. Men det finns nyanser. Hur bra kan en hemsida bli och hur långt är ett snöre? Man tenderar att överskatta hur bra ens hemsida är jämfört med konkurrenterna. Ge den lite mer kärlek och utöka möjligheterna i den så ni kan bygga bättre landningssidor för olika köpintentioner.

EEAT är ett koncept du bör kunna

E-E-A-T inom SEO står för – ”Experience”, ”Expertise”, ”Authoritativeness” och ”Trustworthiness” (på svenska: Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Tillförlitlighet).

Det är inte en enskild ranking faktor, utan mer ett koncept om att man ska driva sin hemsida som om man vore ett börsnoterat bolag.

Ni ska exempelvis ha en extensiv "Om oss"-sida, policy, kontaktuppgifter ska finnas och vara konsekventa, gammalt innehåll ska vara uppdaterat.

Externa länkar mindre viktigt

Allt som SEO specialister kan manipulera och överdriva hittar Google förr eller senare en workaround för.

Externa länkar är en sådan sak. När vi började med SEO var det vanligt att nästan alla länkar fungerade, bara man inte överdrev ankartexterna.

Nu är det färre och färre länkar som fungera. Fördelen med detta är att ni ofta bara behöver ett par starka och riktiga länkar för att er off-page SEO ska vara stark.

Oavsett är länkar en krympande del av anledningen till varför man rankar. Förändringen ni bör göra är således att lägga mer krut på hemsidan och mindre externt i form av länkar.

SEO är inte längre en enskild marknadskanal

Det fanns en tid då SEO var en enskild marknadskanal. Man stirrade sig blind på sökord, meta taggar, länkar och Google uppdateringar.

Design, UX, teknik och varumärke har blivit en stor del av arbetet och synsättet på vad SEO är måste förändras.

Enskilda SEO aktiviteter finns fortfarande - och det finns många knep - men problematiken uppstår när det finns ett “SEO first” synsätt.

Detta har länge varit på väg. Därför har Sunbird alltid fokuserat på både design och SEO. Detta är inte längre något som kommer ske - utan som påverkar resultaten idag.

Har ni någonsin kämpat med era SEO resultat och inga SEO tekniker fungerar? Prova göra en uppdatering på er UX och förbättra era landningssidor.

Vi har flera cases det senaste året där det som gett störst effekt på SEOn - var design. Samtidigt ökade andelen som kontaktade kunden av den trafik som redan fanns. Det har beskrivits som en tsunami av leads. VIlket det kan kännas som när både avslutningstrafiken och trafiken ökar samtidigt.

UX förbättringar inte en engångsaktivitet

Det är nödvändigt att man ändrar mentalitet kring uppdatering av ens hemsida. Det är vanligt att vi möter de som gjort en hemsida för några år sedan som långsamt faller bak i utvecklingen men fortfarande tycker att den fungerar hur bra som helst.

Anmärk att effekterna av att uppdatera ens hemsida dels har stor positiv effekt på SEOn - men det kommer också öka er lönsamhet för redan befintliga kanaler. Är ni med i budgivningen på sökord i Google Ads kommer en större andel av de som klickar på annonserna kontakta er - och er lönsamhet går upp.

Rekommenderat är att göra en uppdatering var 3-6e månad som är mer eller mindre stora. Har ni redan mycket trafik - exempelvis från betald annonsering - kommer dessa uppdateringar ge ROI inom kort. Har ni lite trafik kan man inledningsvis sänka frekvensen för att trappa upp den

Börjar ni uppdatera oftare kommer ni se en positiv spiral där 1 + 1 = 3. Ni får mer trafik och av ny och redan befintlig trafik väljer fler att kontakta eller köpa av er.

Vill du läsa mer om hur man kan öka sin försäljning? Så dubblar ni er hemsidas försäljning.

Våra bästa cases med kunder är när vi byggt hemsidan och därefter påbörjar ett långsiktigt arbete med marknadsföringen. Vi är fullservice inom marknadsföring men har en förkärlek till effekten av en snygg hemsida som rankar bra på Google. Sunbird är en SEO Byrå som jobbar med kunder i hela Sverige, men de flesta kunderna finns i SEO i Göteborg, SEO i Malmö och SEO i Lund.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Öka er försäljning med konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering (CRO) – Guide hur du ökar er konverteringsgrad

Syftet med denna guide för konverteringsoptimering kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla

Landningssidor
En landningssida är navet i er marknadsföring

Landningssidors uppgift är att konvertera besökare till leads. En landningssida är en sida som är designad för att uppnå ett