SEO har förändrats – har du?

SEO har förändrats

Vi har sett stora förändrar inom SEO världen under de 10 år vi varit aktiva som SEO Byrå. Både på det faktiska arbetet, hur algoritmen fungerar, men även Google som företag.

Det fanns en tid då SEO var en enskild marknadskanal. Man stirrade sig blind på sökord, meta taggar, länkar och Google uppdateringar.

SEO är inte längre en enskild marknadskanal.

Design, UX, teknik och varumärke har blivit en stor del av arbetet och synsättet på vad SEO är måste förändras.

Enskilda SEO aktiviteter finns fortfarande – och det finns många knep – men problematiken uppstår när det finns ett “SEO first” synsätt.

Detta har länge varit på väg. Därför har Sunbird alltid fokuserat på både design och SEO. Detta är inte längre något som kommer ske – utan som påverkar resultaten idag.

Har ni någonsin kämpat med era SEO resultat och inga SEO tekniker fungerar? Prova göra en uppdatering på er UX och förbättra era landningssidor.

Vi har flera cases det senaste året där det som gett störst effekt på SEOn – var design. Samtidigt ökade andelen som kontaktade kunden av den trafik som redan fanns. Det har beskrivits som en tsunami av leads. VIlket det kan kännas som när både avslutningstrafiken och trafiken ökar samtidigt.

Ändra till en user first approach

Skiftet har gjort det tydligt att man inte längre ska utgå från SEO och optimera enbart för det. Man måste se till den större bilden och göra användaren nöjd. Balansen måste få finnas mellan traditionell SEO och UX.

Vår poäng är att ni alltid ska ta hänsyn till användaren först. Både inom SEO och UX.

Vad är intentionen med sökordet? Om det finns ett sökord där Google förväntar sig en tjänstesida eller jämförelsesida – måste ni erbjuda läsaren detta.

Vad vill användaren uppnå? Användaren kom till er sajt för att den hade ett behov. Vad var det behovet och hur kan ni hjälpa dem? Förstå att ni inte är de enda som kan hjälpa besökaren (det finns fler på Google). Blir de inte nöjda med er som sökresultat väljer de någon annan.

Hemsidan ska vara snabbladdad och användarvänlig. Allt detta har ni redan hört. Men det finns nyanser. Hur bra kan en hemsida bli och hur långt är ett snöre? Man tenderar att överskatta hur bra ens hemsida är jämfört med konkurrenterna. Ge den lite mer kärlek och utöka möjligheterna i den så ni kan bygga bättre landningssidor för olika köpintentioner.

Grundläggande SEO en bra början

Att jobba med traditionell SEO behövs fortfarande. Det är den andra halvan av arbetet. Exempelvis bör ni:

Grundläggande SEO handlar primärt om att berätta för Google vad sidan handlar om. Det är den delen som gör att ni rankas över huvud taget. Men ni vinner inte (undantaget små lätta sökord) enbart med detta utan ni måste ha ett user first synsätt där allt inom SEO och UX gör användaren nöjd.

För er som vill läsa mer om riktade on-page SEO insatser kan ni läsa vår guide här: Grundläggande on-page SEO optimering.

UX förbättringar inte en engångsaktivitet

Det är nödvändigt att man ändrar mentalitet kring uppdatering av ens hemsida. Det är vanligt att vi möter de som gjort en hemsida för några år sedan som långsamt faller bak i utvecklingen men fortfarande tycker att den fungerar hur bra som helst.

Anmärk att effekterna av att uppdatera ens hemsida dels har stor positiv effekt på SEOn – men det kommer också öka er lönsamhet för redan befintliga kanaler. Är ni med i budgivningen på sökord i Google Ads kommer en större andel av de som klickar på annonserna kontakta er – och er lönsamhet går upp.

Rekommenderat är att göra en uppdatering var 3-6e månad som är mer eller mindre stora. Har ni redan mycket trafik – exempelvis från betald annonsering – kommer dessa uppdateringar ge ROI inom kort. Har ni lite trafik kan man inledningsvis sänka frekvensen för att trappa upp den

Börjar ni uppdatera oftare kommer ni se en positiv spiral där 1 + 1 = 3. Ni får mer trafik och av ny och redan befintlig trafik väljer fler att kontakta eller köpa av er.

Vill du läsa mer om hur man kan öka sin försäljning? Så dubblar ni er hemsidas försäljning.

Våra bästa cases med kunder är när vi byggt hemsidan och därefter påbörjar ett långsiktigt arbete med marknadsföringen. Vi är fullservice inom marknadsföring men har en förkärlek till effekten av en snygg hemsida som rankar bra på Google. Sunbird är en SEO Byrå som jobbar med kunder i hela Sverige, men de flesta kunderna finns i Göteborg, Malmö och Lund.

SEO har förändrats
SEO har förändrats – har du?

Vi har sett stora förändrar inom SEO världen under de 10 år vi varit aktiva som SEO Byrå. Både på

Komplett guide för on-page SEO optimering – Bli en vinnare på Google

On-page SEO guide inklusive konkreta steg Syftet med detta inlägget är att ge dig konkreta steg för att förbättra er