Förbättra kvalitén i leadsen med Google Ads offline conversion

Google Ads offline conversion

Har ni någonsin fått en förfrågan som är helt irrelevant? I så fall är Google Ads offline conversion det ni söker för att ta er Google Ads optimering till nästa nivå.

CPA (Cost Per Acusitiojn/Action) är en populär budgivningsstrategi i Google Ads där man låter Google styra budgivningen. Målet är att få in ett lead – utefter hur man ställt in det – för ens målskostnad per konvertering.

Nackdelen med CPA istället för traditionell CPC är att Google dåligt kan skilja på kvalitén av leadsen. Att optimera för leads utan att ge Google tydlig feedback om vilka leads som är bra leads kan försämra era resultat.

Så kommer du igång med Google Ads offline conversion

Det är möjligt med ett CRM system automatiskt skicka tillbaka till Google när ett lead blir kvalificerat som SQL (Sales Qualified Lead).

Salesforce och HubSpot är två av de vanligare CRM systemen där detta är mycket enkelt att integrera. Men nästan alla CRM system går att koppla med verktyg såsom Zapier.

Vi hjälper er gärna komma igång med detta och eran Google Ads optimering. Efter installation av flödet behöver säljarna bara sätta varje intressant lead som SQL och så optimerar ni numera för kvalificerade leads och inte alla leads.

Här får ni bort jobbansökningar, dubbletter, säljare och andra irrelevant leads. Eran CPA budstrategi kommer numera optimeras efter SQL och inte samtliga leads.

Det gör också vår data mer pålitlig och en konvertering i Google Ads innebär att det är kvalificerat.

Värt att tänka på är att en fördel med SQL är att det över tid blir lättare att jämföra förbättringar över tid. Datan blir mer tillförlitlig då ni mäter ökningen i kvalificerade leads. Och vad är viktigare än säkerställd data som man kan agera på inom digital marknadsföring?

Sunbird är en fullservice SEO byrå i Malmö och webbyrå i Malmö som gör skräddarsydda hemsidor och marknadsföring åt företag i hela Sverige.

Va konsekvent
Psykologin bakom ökad avslutningsfrekvens för hemsidor

I detta inlägg kommer jag jämföra människan med både får och guldfiskar. Men hur hjälper det mig öka min försäljning?

Modern webbdesign för 2023 – Skapa ett starkare varumärke och ökad försäljning

Sunbirds mål är alltid att öka er digitala försäljningen och vi börjat med att analysera hur vi lättast kan öka