Få en kostnadsfri SEO-analys av Nils - Inom 24 timmar
Har ni någonsin fått en förfrågan som är helt irrelevant? I så fall är Google Ads offline conversion det ni söker för att ta er digitala analys och Google Ads optimering till nästa nivå.
Att inte lita på sin data kommer hålla tillbaka era resultat i er digitala marknadsföring.
När behövs offline konverteringsspårning?
Det behövs primärt om ni får in många leads där kvalitén varierar kraftigt. Exempelvis om ni har ett formulär där både icke relevanta leads kommer in, exempelvis supportfrågor på befintliga kunder och jobbansökningar.
Hur fungerar Google Ads offline konverteringar?
Google Click ID (GCLID) är en URL parameter som kommer tillsammans med ett klick på era Google Ads annonser.
GCLID är grunden i att matcha ett klick med ett lead.
Få ni in detta i era förfrågningar på hemsidan kan ni använda detta ID för att skicka tillbaka bra konverteringar via erat CRM eller Google SpreadSheet + Zapier/Make (mer om det nedan).
Vad är riskerna med att inte ha offline konverteringsspårning?
Många digitala kanaler, exempelvis Google Ads, har automatiserade budgivningsstrategier.
CPA (Cost Per Acquisition/Action) är en populär budgivningsstrategi i Google Ads där man låter Google styra budgivningen. Målet är att få in ett lead - utefter hur man ställt in det - för ens målskostnad per konvertering.
Nackdelen med CPA istället för traditionell CPC är att Google dåligt kan skilja på kvalitén av leadsen. Att optimera för leads utan att ge Google tydlig feedback om vilka leads som är bra leads kan försämra era resultat.
De börjar optimera mot de mål som ni satt upp och kommer göra vad de kan för att få in så många som möjligt.
Om ni inte gör skillnad på leadsen kommer Google inte heller Google göra det. De gör egentligen precis vad de ska och optimerar för att öka antalet leads.
Upplever man att kvalitén på förfrågningarna minskar kan detta vara en lösning.
För exempelvis e-butiker och andra hemsidor som på det stora hela har bra leads är detta inte lika prioriterat.
Kan få in förväntat ordervärde för ett lead
I de fall ni har bra leads men potentiella ordervärdet kan vara helt olika kan offline konverteringsspårning vara ett bra alternativ.
Vad ni gör då är att inte bara skicka tillbaka att leadet är kvalificerat utan också värdet för det.
På sikt kan ni då jämföra kvalitén på leads från olika kanaler.
Så kommer du igång med Google Ads offline konverteringar
Det finns två olika metoder vi använder för att spåra offline konverteringar.
Det första steget är som vi gick igenom att få in GCLID från era förfrågningar.
Offline konvertering från CRM
Det är möjligt med ett CRM system automatiskt skicka tillbaka till Google när ett lead blir kvalificerat som SQL (Sales Qualified Lead). Ni kan självklart döpa leadet till vad ni vill.
Salesforce och HubSpot är två av de vanligare CRM systemen där detta är mycket enkelt att integrera. Men nästan alla CRM system går att koppla med verktyg såsom Zapier.
Vi hjälper er gärna komma igång med detta och eran Google Ads optimering. Efter installation av flödet behöver de ansvariga bara sätta varje intressant lead som SQL och så optimerar vi numera för kvalificerade leads och inte alla leads.
Här får ni bort jobbansökningar, dubbletter, säljare och andra irrelevant leads. Eran CPA budstrategi kommer numera optimeras efter SQL och inte samtliga leads.
Det gör också vår data mer pålitlig och en konvertering i Google Ads innebär att det är kvalificerat.
Värt att tänka på är att en fördel med SQL är att det över tid blir lättare att jämföra förbättringar över tid. Datan blir mer tillförlitlig då ni mäter ökningen i kvalificerade leads. Och vad är viktigare än säkerställd data som man kan agera på inom digital marknadsföring?
Det tar i regel ett år innan full effekt då man kan jämföra med föregående år. Vi rekommenderar därför att ha kvar gamla leadsen så ni inte tappar den delen under tiden. Men förr eller senare ska ni gå över helt.
Offline konvertering från Google Sheets
Om ni inte använder ett CRM system eller det system ni har inte tillåter att skicka denna data till Google Ads kan ni lösa det direkt i Google Sheets. Era kolumnade kan vara:
- Phone number
- Conversion Name
- Conversion Time
- Conversion Value
- GCLID
Google Ads kopplas i dagsläget inte direkt mot detta dokument. Däremot kan ni få Zapier eller Make.com att skicka datan när det läggs till en ny rad.
När ska man inte använda offline konverteringsspårning?
- Om leadsen generellt sett är bra
- Om man har få leads och nu kommer få ännu färre (då rekommenderar vi nedan alternativ istället)
Vad är alternativen till offline konverteringsspårning?
Om ni tycker detta känns krånglig och inte vill eller kan göra det finns det alternativ.
Exempelvis kan ni bygga om formulären på hemsidan på sådant sätt att ni inte spårar irrelevanta leads.
Antingen genom att ni har olika formulär eller att man får ange anledningen till kontakt.
Tänk på att inte göra formuläret mer omnständigt än det behöver vara. Varje fält sägs minska avslutningsfrekvensen. Men kan ni inte lita på er data och betald annonsering är viktigt för er kan det vara rätt väg.
Sunbird är en fullservice SEO byrå i Malmö och webbyrå i Malmö som gör skräddarsydda hemsidor och marknadsföring åt företag i hela Sverige.