Förbättra dina placeringar på Google med E-E-A-T: En fullständig guide

E-E-A-T SEO
avatar image

Nils Fridlund

E-E-A-T – ”Experience”, ”Expertise”, ”Authoritativeness” och ”Trustworthiness” (på svenska: Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Tillförlitlighet) har fått ökat fokus på senaste tiden och något vi på Sunbird ser fungerar bra för att öka den organiska trafiken.

E-E-A-T är i sig ingen rankingsignal utan mer en indirekt rankingsignal. Det gör den inte mindre viktig.

En del seriösa bolag sköter stora delar av E-E-A-T automatiskt i den vanliga verksamheten. Men många, framför allt mindre bolag, behöver forcera vissa delar.

I detta inlägg kommer Nils Fridlund gå igenom vad E-E-A-T är, varför det är viktigt och ge konkreta tips vad du vill ha för att förbättra era placeringar på Google.

Oavsett om du är nybörjare eller erfaren inom SEO, kommer denna guide hjälpa dig att förstå och applicera E-E-A-T för att ranka bättre på Google.

En kort historia om Googles E-E-A-T uppdateringar

Att förstå bakgrunden till E-E-A-T kan vara nyckeln till att greppa dess relevans i dagens SEO-landskap. Låt oss blicka tillbaka på några viktiga ögonblick i dess utveckling:

Med denna historiska överblick i åtanke, låt oss nu fördjupa oss i de fyra komponenterna i Google E-E-A-T, och hur de sammanflätas med ditt innehåll. Det är inte bara en fråga om att följa trender; det handlar om att förstå varför och hur dessa principer formar framgången för din webbplats i sökresultaten.

Varför bryr vi oss om E-E-A-T?

För E-E-A-T sägs det att man ska driva företaget som ett börsnoterat bolag. Börsnoterade bolag har lagar och krav på vilken information som ska finnas och att alla information ska vara uppdaterad och korrekt. Om detta inte är fallet för er och den snarare stått still senaste året kan E-E-A-T vara anledningen till förlorade placeringar och motvind i Googles senaste uppdateringar.

Att skapa sidor med grundläggande SEO var förut en stor del av arbetet för att förbättra placeringarna. Det är det fortfarande – men det är snarare en förutsättning och ingen edge.

Vi skapar edge när vi kan har klassiska SEO landningssidor när vi också uppfyller E-E-A-T.

Vill ni vinna och inte redan nu uppfyller E-E-A-T kan detta vara nästa steg för bättre ranking.

Vad är E-E-A-T?

1.1 Erfarenhet (Experience)

Definition: Om den som skriver har erfarenhet av ämnet. Framför allt om det är upplevt i första hand.
Praktiskt: Jämför skillnaden om du lyssnar på någon som haft en produkt hemma, sett en film eller jobbat med SEO tidigare.

1.2 Expertis (Expertise)

Definition: Expertis handlar om Googles uppfattning om er kunskap inom området.
Praktiskt: Allt du kan få fram inom cases, studier, fakta eller annat som visar att du har expertis inom området.

Hur ”Erfarenhet” skiljer sig från ”Expertis”: Erfarenhet fokuserar på om man har verklig erfarenhet där det är viktigt, medan expertis fokuserar på innehållskvaliteten.

1.3 Auktoritet (Authoritativeness)

Definition: Auktoritet innebär att etablera dig som en ledande röst inom ämnet.
Praktiskt: Detta kan uppnås genom gästinlägg, nätverkande och deltagande i branschevent. Kort och gott där man ska synas i er bransch – oavsett var det är.

1.4 Tillförlitlighet (Trustworthiness)

Definition: Tillförlitlighet handlar om att bygga förtroende.
Praktiskt: Exempelvis säkerhet, tydlig avsändare och källhänvisning.

Vilken är viktigast?

För den som vill skapa resultat blir det naturligt en fråga om vilken som är viktigast och vilken som är lättast att lösa.

Vikten kan ligga olika beroende på område. Exempelvis sökord inom juridik eller en filmrecensioner har inte exakt samma komposition inom E-E-A-T.

I centrum för E-E-A-T står dock Tillförlitlighet (Trust).

“Trust is the most important member of the E-E-A-T family because untrustworthy pages have low E-E-A-T no matter how Experienced, Expert, or Authoritative they may seem. For example, a financial scam is untrustworthy, even if the content creator is a highly experienced and expert scammer who is considered the go-to on running scams!”

3.4 - Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust (E-E-A-T)
Bild från Googles quality rating guidelines (PDF).

Trust nämns flest gånger av alla delar i E-E-A-T på hela 172 gånger. Saknar ni tillförlitlighet kommer Google inte ranka er lika bra.

Märker ni att ni rankar mycket dåligt men ni har bra klassisk on-page SEO optimering kan det vara en idé att se över just tillförlitligheten.

Riktlinjer trust

E-E-A-T och AI-verktyg såsom ChatGPT

AI verktyg som skriver text har funnits ett tag innan ChatGPT. Men när ChatGPT fick stort genomslag var Google snabba att reagera.

Deras första svar var att AI innehåll kommer anses som spam. De ändrade sig snabbt och gick ut med att det inte automatiskt kommer anses som spam utan kvalitén kommer bedömas. Ett intressant stycke från Google Februari 2023:

Our focus on the quality of content, rather than how content is produced, is a useful guide that has helped us deliver reliable, high quality results to users for years.

För den intresserade kan ni läsa hela här.

När det kommer till E-E-A-T – ”Experience”, ”Expertise”, ”Authoritativeness” och ”Trustworthiness” är det delar av denna ekvationen som inte går ihop. Exempelvis kan inte AI ha erfarenhet.

Att det tillkom ett ”E” för Erfarenhet i samma veva som ChatGPT är inte en slump.

Praktiska strategier för att implementera E-E-A-T

Vi är en SEO byrå som inte tror på att göra saker för teoretiskt. En tydlig analys med en priolista som görs uppifrån och ner är ofta det som fungerar bäst. Nedan delar vi med oss av våra bästa tips för att få bättre E-E-A-T och ranka bättre på Google.

1. Viktiga sidor ska finnas

Ett seriöst företag utan en Om oss sida eller Kontaktsida är ovanligt. Vi på Sunbird har byggt många hemsidor och det finns de som inte vill bli kontaktade på telefon eller som bara vill ha pop-ups för leads. Ur ett leads- och företagsperspektiv kan det vara rätt beslut. Men för SEO, rättare sagt E-E-A-T, är det fel väg.

Ni ska ha så många av sidorna och liknande sidor som nedan exempel. Det är inte direkta landningssidor utan ökar er trovärdighet och kvalitén på hemsidan. Börja gärna med dessa innan ni skapar landningssidor för SEO. Trovärdighet först – SEO sen.

Ni ska inte bara ha sidorna nedan. Utan de ska också vara så utförliga och bra som ni kan och hålla sidorna uppdaterade.

Allt ni kan berätta om företaget som är seriöst är bra. Har ni partners eller stödjer någon – berätta om det.

Ett tips är att kolla på konkurrenter. Förekommer något på flera av dem bör ni överväga det.

2. Skapa högkvalitativt innehåll

I allt ni skriver. Satsa på originalitet och användbarhet. Använd ChatGPT om ni vill, men gå igenom det efter. Alla kan och kommer använda snabbt gratis content, men bara en kan vinna. Med AI har ribban höjts, det kommer fortfarande krävas tid att göra det riktigt bra.

Innehållet ska vara originellt och unikt. Kopiera inte från andra, men inspireras. Se vad de säger och förbättra. Missar de intressanta ämnen, bra bilder eller videos – försök få en edge mot dem och lägg till detta. Ni kommer inte vinna på lång sikt på svåra sökord med AI genererat innehåll utan tydlig edge.

Tänk på att allt ni gör kommer bygga på ditt varumärke och förbättra rankingen på framtida och gamla artiklar. Så även om varje enskild artikel i sig inte är värt det, se det långsiktigt.

3. Kontaktpersoner och kontaktinformation

Ha med kontaktinformation till alla som är lämpligt att bli kontaktade. En e-butik med kontaktinformation till kundservice kommer sannolikt ranka bättre än en e-butik utan kontaktinformation.

4. Använd tillförlitliga källor

Det är inte på alla sidor som källhänvisning passar. Men har ni tagit viktig information från en legitim hemsida är det inte fel att länka dit.

Exempelvis om ni hämtar data från SCB, passa på att länka dit. Det kan också vara länkar till forskning eller studier från organisationer i er bransch.

5. Bygg ett varumärke

Detta är inte en liten punkt och ska inte enbart skötas av SEO-teamet. I regel blir det ett samarbete mellan er och externa parter.

Bygger ni ett starkt varumärke kommer det stödja er SEO. Ett företag som söks efter på Google rankar i regel bättre än de som är mindre kända.

Bra kundservice kommer hjälpa er SEO. Att ni omnämns i positiv bemärkelse är bättre än det omvända. Google förstår vad som skrivs om er.

Hantera recensioner – både positiva och negativa.

6. Schema markup

Schema markup är i sig en gren för SEO.

Har ni en hemsida i WordPress kan ni använda exempelvis Yoast eller Rank Math för att generera dessa. Annars kan ni exempelvis lösa det med Google Tag Manager.

Vad schema gör är att det matar Google på ett effektivt sätt med exakt data på ett förutbestämt sätt. Exempelvis namn, datum och pris.

Jobbar ni med schema markup är det viktigt att den också stämmer med övrigt så att Google litar på den. Ni kan exempelvis använda:

7. Användargenererat innehåll (UGC)

Användargenererat innehåll, eller User-Generated Content (UGC), är när era kunder bidrar med exempelvis bilder, recensioner (video och text) och blogginlägg.

Detta är vanligare när ni jobbar mot privatpersoner, exempelvis för e-butiker. Men kan självklart förekomma för en del B2B, exempelvis nöjda kunder eller sociala medier.

Kan ni använda detta på ett smidigt sätt kommer ni stärka er E-E-A-T samtidigt som potentiella kunder älskar att se vad andra säger om er.

8. Håll gamla sidor uppdaterade

Gamla sidor som inte stämmer lika bra som när de först skrevs sänker er E-E-A-T. Inte allt ska eller bör uppdateras, men många sidor kan behöva en uppdatering med jämna mellanrum. Exempelvis om något inte längre stämmer eller om något nytt tillkommit som andra skriver om.

Exempelvis inom SEO förändras spelplanen regelbundet. En artikel om on-page optimering från 2021 är inte intressant längre – om den inte uppdaterats.

9. Håll uppe frekvensen

Att vara och förbli aktuell inom ett område är viktigt. Det är naturligt att inte alltid ha samma tempo. Men uppdaterade ni er information ofta, skapade nytt, användargenererat innehåll, omdömen och flera externa omnämningar som sedan upphör är det sannolikt att ni inte är lika aktuella längre.

Detta tangerar med punkt 8. Men vissa sidor och ämnen behöver uppdateras oftare. Jämför exempelvis en artikel om världens bästa fotbollslag med en iPhone. Det bästa fotbollslaget kommer ständigt förändras, medan en redan släppt iPhone kanske aldrig kommer uppdateras.

10. Va transparent med en författare

Google gillar att veta vem som står bakom artikel. Detta är en del av tillförlitligheten (trust) som också är en av de viktigare signalerna.

Skriv gärna information om författaren. Exempelvis vem personen är och varför den är en expert på området.

11. Bidra på trovärdiga hemsidor i er nisch

Att skriva med ditt namn som avsändare för artiklar på trovärdiga hemsidor i branschen kan stärka Googles bild av att du är en tillförlitlig person inom det området.

Får ni dessutom en länk på köpet kan detta stärka er ranking direkt – inte bara genom E-E-A-T.

Ni kan använda kontakter eller kontakta folk direkt. Är ni duktiga på det ni gör kan man ofta få bidra. Lägg lite extra tid på dina första artiklar då du kan använda detta som referenser för framtida samarbeten.

Alternativt skapar ni innehåll som folk naturligt vill länka till. Exempelvis infographics, videoguider, studier, cases eller forskning. Detta är ofta mer långsökt och krävs att någon är så pass duktig och kan skapa innehållet – som inte är upptaget med att driva ett bolag eller andra sysslor.

Detta skapar dock både trovärdighet för dig som författare och externa omnämningar med eventuell länk.

12. NAP+W

NAP+W står för Name, Address, Phone + Website och används primärt för lokal SEO. Men att denna informationen stämmer är också en del av E-E-A-T.

Att det finns flera sidor som anger en gammal adress och felaktigt telefonnummer är inte positivt för Googles bild om er.

Ett tips är att Googla alla era gamla telefonnummer och adresser. Sök även på ert företagsnamn. Klicka upp alla ställen ni dyker upp på och rätta felaktigheter där det går. Generellt sett vill de som äger hemsidan inte ha felaktig information så de brukar vara behjälpliga. Vissa listor kan dock lösas direkt själv.

Avslutande ord om E-E-A-T

E-E-A-T sköts för vissa helt naturligt. Alla 12 punkter ovan är för många bolag helt självklara. Dessa bolag som redan sköter detta brukar också ha bra genomslag på Google. De är några av de mer tacksamma projekten vi jobbar med.

I de fall E-E-A-T saknas kan vägen till organisk trafik vara längre. Vi kan självklart lyckas med resultat med klassiska landningssidor och traditionell SEO. Men för total vinst i er bransch med SEO kommer E-E-A-T vara en viktig del.

Vi på Sunbird älskar kombinationen ny hemsida och SEO. Då har vi kontroll på:

Vi hjälper er mer än gärna med en SEO optimerad hemsida. Ni börjar alltid med en kostnadsfri design och digital analys.

E-E-A-T är extra viktigt för er som upplever att:

Gör ni samtliga praktiska punkter ovan som är möjligt och vänta några månader kommer er organiska trafik sannolikt börja flyga igen!

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google

I detta inlägg kommer vi ge en översikt av de viktigaste SEO faktorerna för att ranka på Google. Vi kommer

Blogginlägg för SEO
Så skriver ni ett bra blogginlägg för SEO

I detta inlägg ger jag mina bästa tips för hur ni ska skriva blogginlägg och artiklar för SEO. Vi går