Tips när du är ny och börjar med SEO

SEO för nybörjare
avatar image

Nils Fridlund

Här går vi igenom SEO för nybörjare. Jag kommer fokusera på de misstag jag brukar se hos den som är ny. Jag tar också upp de rankingfaktorer ni bör börja med när ni är nya med SEO.

Rätt mindset när ni börjar med SEO

Det första vi vill lära er är hur man ska tänka och se på SEO.

SEO har inte ett recept eller en färdig checklista som passar alla.

Skillnaden mellan SEO och andra kanaler är att det bara finns en vinnare på de viktigaste sökorden.

Grundläggande SEO är inte hur man vinner. Det är en förutsättning. Den som rankar högst upp är den som skapat någon form av edge mot konkurrenterna.

I låg konkurrens kan det självklart räcka med att trycka in sökordet ett par gånger. Men i allt annat än det är det bara början.

Undvik också att ha en övertro till SEO verktyg. Alla som jobbar med SEO har tillgång till dessa vilket gör att det inte längre blir det som gör att ni vinner, utan bara en förutsättning för att vara med i matchen.

Vi kommer längre ner gå igenom vad vi tycker ni bör fokusera på i den tekniska SEOn.

De viktigaste SEO insatserna när man är ny

Här är de viktigaste insatserna när man precis börjat SEO arbetet:

De mest överskattade SEO insatserna att börja med

Ovan är viktigt och absolut en del för att vinna i hårdare nischer. Men enligt vår erfarenhet är dessa tre punkter som folk överskattar i ett tidigt stadie. Vår erfarenhet är att man får snabbt resultat i början för att sedan falla.

Om ni däremot fokuserar de inastserna jag rekommenderar er att börja med kommer uppstartsfasen bli något längre men därefter kommer ni flyga på Google.

Sökordsanalys är första steget

Innan vi börjar med tips för vad ni ska göra när ni är nya med SEO måste vi beröra sökordanalysen.

Första steget i all sökmotoroptimering är att ta reda på vilka sökord som finns, vilken sökvolym och konkurrens dessa har.

Om ni vill lära er mer om detta får ni gärna läsa vårt inlägg om hur man gör och tänker kring en sökordsanalys.

Här kommer vi ta upp några vanliga misstag relevant för dig som är ny på SEO:

Prioritera inte för breda sökord tidigt

När vi tar fram vilka sökord vi ska jobba med i våra uppdrag med kunder får vi utan undantag leda processen i valet av sökord.

Våra kunder, och i detta fall du som läser, kan mycket om er verksamhet och det behöver man utnyttja. Men det inkluderas nästan alltid för breda sökord. Exempelvis att konsulter vill synas på ”framgång” eller ”konsulter”. Framgång kan möjligen långt fram i processen bli ett blogginlägg med relevanta long tail sökord. Konsulter däremot specificerar inte behöver och är således för bred. Ett sökord såsom ”it konsult malmö” hade varit mycket bättre. Det är både lättare och en förstaplacering på detta kommer ge er varma leads.

Prioritera inte för svåra sökord om hemsidan är ny

Om företaget, eller rättare sagt hemsidan, är ny ska ni inte prioritera för svåra sökord.

Om ni ska skriva SEO landningssidor kring svåra sökord ska det vara för att de behövs i er navigering för interna länkar eller UX. Men en nystartat IT konsultbolag kommer inte ranka 1-3a på ”it konsult” den närmsta tiden.

Förstå sökintentioner

Inte alla sidor eller företag kan ranka på alla sökord.

Om man söker på ”gula löparskor” kommer Google förvänta sig en e-handel som säljer just detta.

Söker man på ”bästa seo byråerna” kommer de sannolikt ranka hemsidor som rankar och jämför olika byråer.

Givet detta har ni också facit vad användare vill ha när de söker på ett sökord.

Att kämpa emot sökintentionen är nästan omöjligt. Så säkerställ att sökorden ni jobbar med passar för den landningssida ni vill ranka sökordet på.

Börja bygg upp EEAT för långsiktigt förtroende

EEAT är ett koncept inom SEO som står för Experience, Expertise, Authority and Trust.

I alla de projekt vi är involverade i har de med högt EEAT gått upp under 2023 i allt högre tempo än förut.

De som haft lågt förtroende har fått kämpa upp det över flera månaders tid innan det börjar lossna någorlunda.

Om 2023 och 2024 gått segt är det här ni ska börja – eller så kontaktar ni Sunbird.

Här tar vi upp några av de saker vi rekommenderar att ni gör när ni är nya med SEO och ska börja.

Bli en expert inom erat område

Att börja blogga, som vi gör här, kan vara en bra grund inom all sökmotoroptimering. Att bara trycka ut SEO landningssidor och optimera enskilda sökord tillhör gammal SEO.

Har ni hög konkurrens kommer ni behöva blogga mer. Har ni låg konkurrens och era konkurrenter inte bloggar kan det vara ett snabbt sätt att med ett par få inlägg visa expertis.

Tänk på att aldrig ta er SEO för given och sluta blogga. Men när ni skapat ett bra grundvärde kan ni uppdatera inlägg, när och om det behövs, och skapa nytt ibland för att visa att ni fortfarande är aktuella.

Läs gärna vår SEO strategi.

Konkret tips när ni är nya med SEO: Ett konkret tips när ni är nya är att verkligen lägga god tid på de första inläggen ni gör och hitta sökord med hög sökvolym och låg konkurrens – om sådant finns.

Konkurrens för sökord kan man hitta via SEO verktyg men också få en bra magkänsla genom att googla dem. Sökvolymen tar ni tar i sökordsplaneraren.

Dessa ämnen ska fortfarande vara relevanta till er nisch men kommer sannolikt inte vara ett av era viktigaste.

Hitta relevanta företagslistor där ni inte finns

Att ha grundläggande synlighet i relevanta listor är ett smart första steg. Googla era konkurrenter och klicka upp var de syns. Finns det en lista ni kan komma med på är det bara att registrera sig. Det finns nästan alltid någon relevant lista. Detta är bra oavsett om ni får en länk till er hemsida eller inte.

Skapa sociala medier

Att ha grundläggande närvaro på sociala medier är en bra grundnivå att säkerställa att man har.

Säkerställ att all kontaktinformation stämmer och att ni har en länk till er hemsida.

Investera i en SEO optimerad hemsida är en bra start

Inte alla hemsidor fungerar lite bra för SEO. SEO handlar om att ranka högst upp. Om er hemsida har betydligt sämre laddningstid, teknisk SEO och användarvänlighet kommer ni inte vinna inom svårare nischer.

Om ni vill investera i SEO men inte i en Google optimerad hemsida resulterar det vanligtvis i att det tar längre tid och att ni behöver lägga mer resurser på SEO.

I början av inlägget började vi med att förklara synen på SEO och att traditionell SEO inte hur man vinner utan att man måste skapa någon form av edge för att vinna.

Att ha en hemsida som är bättre än konkurrenternas är ett av de tillfällena ni kan dra ifrån.

Teknisk SEO ni ska börja med

Att uppnå 100/100 i en teknisk audit är inte prioriterat när man är ny på SEO. Det vi kollar extra mycket på som skapar skillnad:

Allt ovan går vi igenom på inlägget om teknisk SEO.

Vanliga frågor när man är ny med SEO

Hur lång tid tar SEO?

En av de vanligaste frågorna i början är hur lång tid SEO tar. På länken ger vi ett fullständigt svar och vad ni kan göra för att förkorta tiden.

Det korta svaret är att det tar 3-6 månader att börja få tydlig effekt. Men SEO handlar om att ranka 1a på alla ens viktiga sökord. Det kan både ta flera år och när man väl lyckats måste man ändå underhålla det.

Det vanligaste är att första halvåret är intensivt. Därefter brukar det lugna ner sig.

Allt beror dock på vad för mål man har. I svårare branscher kan konkurrenterna bjuda upp på lite tävling och då måste man snarare trappa upp arbetet när man tävlar om förstaplaceringen på de viktigaste sökorden.

Varför syns jag inte på Google?

Google indexerar inte i realtid. Om ni ändrat text eller skapat nytt kommer det inte synas direkt. Är er hemsida dessutom ny kommer Google inte prioritera er förens ni förtjänat det.

Om ni vill säkerställa att hemsidan är indexerbar får ni skapa ett konto på Search Console och lägga till er URL i fältet högst upp.

Search Console

Utöver ovan kan ni lägga till er sitemap i Search Console för snabbare indexering.

Summering

SEO är enligt oss den bästa kanalen inom digital marknadsföring. Men den är långsiktig och när du är ny kommer det ta tid att få avkastning. Detta blir däremot också den största fördelen på lång sikt.

Ni får mer än gärna kontakta oss om det är så att ni vill ha hjälp med er sökmotoroptimering. Vi har huvudkontoret för SEO byrån i Malmö men jobbar mycket med SEO i Göteborg och SEO i Lund.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google

I detta inlägg kommer vi ge en översikt av de viktigaste SEO faktorerna för att ranka på Google. Vi kommer

Blogginlägg för SEO
Så skriver ni ett bra blogginlägg för SEO

I detta inlägg ger jag mina bästa tips för hur ni ska skriva blogginlägg och artiklar för SEO. Vi går