fbpx

UX tips för att öka er hemsidas försäljning

UX tips
avatar image

Nils Fridlund

Med många års erfarenhet av att öka hemsidors försäljning samlar vi här våra bästa UX tips för att öka er försäljning. Tipsen gäller text, design och erbjudanden. Vi kommer fortsätta uppdatera sidan så kom gärna tillbaka. Lägg till Nils Fridlund på LinkedIn för senaste nytt.

Sunbird är en webbyrå i Malmö. Vi jobbar med företag som vill ha en SEO optimerad hemsida som säljer bra. Du börjar alltid med en kostnadsfri skiss.

UX tips 1: Säg vem det är för, istället för att försöka sälja till alla

UX tips 1
Användare har inte för få alternativ. Genom att vara för generisk och försöka sälja till alla kan resultatet bli det omvända.

Om du söker en Google optimerad hemsida som säljer bra – och vi på Sunbird säger att vi gör Google optimerade hemsidor som säljer bra, jämfört med någon som bara säger att de gör hemsidor och marknadsföring. Vem väljer du?

Självklart ett riggat exempel, men om det vi erbjuder är exakt vad du vill ha kommer du också kontakta oss. Det gör också att vi får de kunder vi levererar absolut bäst till.

UX tips 2: Prova fånga besökaren med tydligare visuell hierarki

UX tips 2
Allt för ofta kan man besöka en hemsida och ögat fäster sig inte på något. Det finns inget tydligt budskap som sticker ut. Antingen finns det en hel del likvärdiga budskap eller så finns det inget alls. Resultatet blir snarlikt.

Börja med att säga något väldigt tydligt. Tydligare än allt annat på sidan. Det budskapet kommer i princip alla läsa. Därefter för varje nivå ner kommer färre och färre läsa.

Användare läser inte på nätet – de skummar. Det är enbart de mest intresserade som läser allt. Med tydliga visuella hierarkier hjälper ni användarna prioritera vilken information de ska läsa givet deras preferenser.

UX tips 3: Prova att sänka tröskeln med ett första enkelt steg

UX tips 3
Detta tips gäller inte bara formulär även om bilden visar det. Det är ett generellt mindset att få folk att börja. Sänk tröskeln på alla sätt som går. Det kan vara ett klick, se en video eller liknande. Så fort de lugnat sig och börjat intressera sig har man tid på sig.

För formulär minskar antalet registreringar med antalet fält som använder behöver fylla. i. Om ni måste ha in mycket information kan ni dela upp processen. Exempelvis genom ett första formulär där ni får kontaktinformation. Därefter i steg 2 kan ni presentera ett längre formulär med all data ni behöver. Om det andra formuläret inte färdigställs kan ni alltid ringa upp leadet och hjälpa dem.

UX tips 4: Prova att lyfta fördelar istället för funktion

UX tips 4
För de som kan ett område vill gärna berätta vilka funktioner som finns med, ofta med all rätt. Men användaren som har ett problem de vill lösa och som inte förstår vad ni gör vill helst bara veta att alla bekymmer försvinner.

Vår rekommendation är att specifikationer kommer något klick bort från första erbjudandet. När ni väl fångat intresset kan ni gå in på detaljerna som skiljer er från andra.

UX tips 5: Prova omdömen istället för att prata om dig själv

UX tips 5
Att vi på Sunbird skulle säga att vi var bäst på SEO och hemsidor eller om vi istället har över 40 kunder som säger det. Vilken är mest trovärdig?

Vi säger inte att ni inte ska säga att ni är bra på saker. Vi säger att det är bra att varva det ni säger med vad andra säger om er. Bilden blir tillförlitlig och ni börjar bygga ett varumärke.

UX tips 6: Prova att rekommendera istället för likvärdiga alternativ

UX tips 6
Detta är inte allt för ovanligt längre och händer framför allt för alla mogna SaaS bolag. Ni själva vet säkert exakt vad en kund ska välja, men för dem är det inte tydligt. Genom att lyfta fram det som är det vanligaste blir beslutet enklare för många.

UX tips 7:Prova att skapa känslan om att det är nu eller aldrig

UX tips 7
Att skapa en känsla om att det är nu eller aldrig brukar få folk att agera. De har just nu ett bra erbjudande som kanske redan imorgon är borta. De känner att de hittat ett riktigt bra erbjudande och måste ta möjligheten nu.
Detta ska inte överdrivas då det enkelt kan få motsatt effekt. Om ni har ett tidsbegränsat erbjudande som sedan fortsätter och det kommer liknande eller bättre erbjudanden slutar det att fungera.

UX tips 8: Prova fler olika sätt att gå på avslut

UX tips 8
Alla gillar vi att kontakta företag på olika sätt. Personligen skickar jag ibland ett och samma mejl till fler företag för att se hur responsen blir. Ibland har jag redan bestämt mig och vill ringa och ställa lite frågor eller be om en prisuppgift.

Genom att bara erbjuda ett sätt att kontakta går man miste om folks o likheter. Dels i hur alla personer skiljer sig åt men också vad varje person vid det tillfället söker. Möt era kunder där de är. Ni kan exempelvis prova:

UX tips 9: Prova att öka kontraster

UX tips 9
Detta är en punkt framför allt för designern. Genom att öka kontraster undviker man att saker uppfattas samma. En viktig knapp, erat telefonnummer eller viktigaste erbjudande måste sticka ut med tydliga kontraster.

Ett tips är att avsätta en färg för extra viktiga detaljer. Denna färg används sällan och kommer därför inte heller bli normaliserad.

UX tips 10: Prova social proof

Prova social proof

Omdömen och kommenterar på sociala medier är mer trovärdiga än omdömen som klistras in på hemsidan. Ni kan både länka till era sociala medier eller få in kommentarer direkt på er hemsida.

Människan ogillar risker. Om ni är omtyckta av andra känns ni som ett tryggare val.

Att enbart ha det som en flik på hemsidan kan vara för lite. Prova att sätt det högt upp på viktiga landningsidor så att ingen missar det. Vi föredrar en komprimerad variant som inte tar allt för mycket plats i höjd.

UX tips 11: Prova att vara tydligare i er kommunikation

Prova att vara tydligare i kommunikationen

Om jag säger ”katt” kommer ni tänka på en katt. Genom att våga föreslå exakt vad användaren ska göra finns möjligheten att de kommer göra det. Den är i alla fall högre än om ni inte föreslår det. Förutsatt att det görs med finess och att det finns något att vinna.

Användare som är nära att ta ett beslut kan behöva den där sista pushen för att agera.

Att kontaka oss för en kostnadsfri analys eller skiss är något, om du letar efter att öka din försäljning, som har en låg tröskel.

UX tips 12: Prova att vara personlig istället för generisk

Prova att vara personlig istället för generisk

Att vara konsekvent med sitt varumärke brukar kännas mer trovärdigt än någon utan konsekvent profil. Detta gäller allt från er webbdesign, bilder till text. Försök att vara lite mer personlig och spela på varumärket.

UX tips 13: Prova att ange fördelar i knappar

Prova att ange fördelar i knappar

Prova att istället för att vara generisk i era knappar, ge en tydlig fördel. I exemplet ovan erbjuder vi en kostnadsfri skiss. Det blir för användaren väldigt tydligt vad som gäller i nästa steg om de klickar.

Generellt sett är det bra att variera kommunikationen i era knappar. Inte alla potentiella kunder söker samma sak.

Ytterligare exempel på detta är:

UX tips 14: Prova att rikta uppmärksamheten med bilder

Prova att rikta uppmärksamheten med bilder

Denna kan vara något lättare sagt än gjort. Framför allt då desktop och mobilen kan skilja sig åt. Men att bilder och illustrationer pekar mot var användaren ska kolla hjälper användaren att fokusera rätt.

I vår illustration är detta något överdrivet gjort för att vara tydlig. Men i praktiken brukar detta vara ett ansikte som kollar på texten ni vill att de läser.

För att få detta att fungera på desktop och mobil kan det krävas att ni har olika bilder mellan enheterna.

UX tips 15: Prova en minimalistisk design

Prova en minimalistisk design

Detta tips är inget nytt men ändå slås vi av hur många sidor som trycker in allt som är bra med hela företaget. Genom att säga allt uppfattar den potentiella kunden ofta mindre än om ni skalat ner.

Prova att våga ta bort bra saker om er så att ni skapar fokus på det absolut viktigaste.

UX tips 16: Prova att begränsa antalet

Prova att begränsa antalet

Att begränsa antalet är vanligt bland e-butiker. Detta knep kan däremot även användas i B2B.

Knepet är att inte göra det för uppenbart att det är för att öka försäljningen. Kan ni på ett övertygande sätt få användaren att tro att det är akut att agera kan det vara en riktigt bra insats för att få fler kunder.

Ni kan både ha det på den ordinarie hemsidan men också på landningssidor som ni använder i er marknadsföring.

UX tips 17: Prova större knappar

Prova större knappar

Prova att skapa större knappar. Större knappar kommer öka fokuset vilket också ökar sannolikheten att användaren klickar.

Så länge det känns proportionerligt till övriga webbdesignen kommer detta inte heller se konstigt ut.

Har ni relevant trafik på er hemsida så vill de ju också kontakta det företag som är rätt för dem. Så skäms inte för att visa att ni är kontaktbara.

UX tips 18: Prova att minska fokus på oönskade knappar

Prova att minska fokus på oönskade knappar

Precis som att skapa större knappar för call-to-actions ni vill att användaren ska klicka på kan ni minska storleken och den visuella hierarkin på oönskade val.

Självklart ska ni inte göra alternativet svårt att hitta. Men genom att minska fokuset kommer något färre användare klicka där vilket kommer öka er konverteringsgrad.

UX tips 19: Prova att se över mobildesignen en gång till

Prova att se över mobildesignen en gång till

För varje år som går blir mobilen viktigare och viktigare. I vissa branscher har det länge varit den viktigaste enheten för nya kunder.

Även om detta varit en sanning länge nu är det många hemsidor som på mobilen primärt är en mindre variant av desktop.

Riktigt bra responsiv webbdesign har dessutom specifika element skapat för mobilen.

Därför bryr vi oss

I en värld där enbart ett företag kommer högst upp på Google och där det är en öppen budgivning är hemsidans användarupplevelse roten till lönsamhet.

Att buda på Google Ads eller andra PPC kanaler mot flera konkurrenter som har bättre hemsidor innebär att ni behöver lägga mer pengar varje månad på klick för att uppnå samma resultat. Möjligen så mycket mer att det inte längre blir lönsamt. Det omvända gäller självklart: Om ni har bättre användarupplevelse behöver ni lägga mindre pengar för samma resultat och er lönsamhet ökar.

Inom SEO jobbar era SEO specialiser i motvind om hemsidan är undermålig. Har andra företag som försöker ranka på samma sökord en bättre hemsida måste ni överkompensera med traditionella SEO insatser.

Hemsidan är navet i allt som sker digitalt. Maximera effekten av den och ni kommer lyckas i allt ni gör.

Om du gillade detta inlägg rekommenderar vi att läsa Psykologin bakom ökad avslutningsfrekvens för hemsidor.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Vad är SEO optimering? Svar på de vanligaste frågorna

I detta inlägg kommer jag gå igenom de vanligaste frågorna om vad SEO optimering är. Jag riktar mig här till

SEO tips
31 konkreta SEO Tips – Har du provat dessa?

Här går jag igenom konkreta SEO tips som ni praktiskt kan genomföra som också förbättrar er organiska trafik. Varje tips