UX tips för att öka er hemsidas försäljning

UX tips för att öka hemsidans försäljning
avatar image

Nils Fridlund

Med många års erfarenhet av att öka hemsidors försäljning samlar vi här våra bästa UX tips för att öka er försäljning. Tipsen gäller text, design och erbjudanden. Vi kommer fortsätta uppdatera sidan så kom gärna tillbaka. Lägg till Nils Fridlund på LinkedIn för senaste nytt.

Sunbird är en webbyrå i Malmö. Vi jobbar med företag som vill ha en SEO optimerad hemsida som säljer bra. Du börjar alltid med en kostnadsfri skiss.

UX tips 1: Säg vem det är för, istället för att försöka sälja till alla

UX tips 1
Användare har inte för få alternativ. Genom att vara för generisk och försöka sälja till alla kan resultatet bli det omvända.

Om du söker en Google optimerad hemsida som säljer bra – och vi på Sunbird säger att vi gör Google optimerade hemsidor som säljer bra, jämfört med någon som bara säger att de gör hemsidor och marknadsföring. Vem väljer du?

Självklart ett riggat exempel, men om det vi erbjuder är exakt vad du vill ha kommer du också kontakta oss. Det gör också att vi får de kunder vi levererar absolut bäst till.

UX tips 2: Prova fånga besökaren med tydligare visuell hierarki

UX tips 2
Allt för ofta kan man besöka en hemsida och ögat fäster sig inte på något. Det finns inget tydligt budskap som sticker ut. Antingen finns det en hel del likvärdiga budskap eller så finns det inget alls. Resultatet blir snarlikt.

Börja med att säga något väldigt tydligt. Tydligare än allt annat på sidan. Det budskapet kommer i princip alla läsa. Därefter för varje nivå ner kommer färre och färre läsa.

Användare läser inte på nätet – de skummar. Det är enbart de mest intresserade som läser allt. Med tydliga visuella hierarkier hjälper ni användarna prioritera vilken information de ska läsa givet deras preferenser.

UX tips 3: Prova att sänka tröskeln med ett första enkelt steg

UX tips 3
Detta tips gäller inte bara formulär även om bilden visar det. Det är ett generellt mindset att få folk att börja. Sänk tröskeln på alla sätt som går. Det kan vara ett klick, se en video eller liknande. Så fort de lugnat sig och börjat intressera sig har man tid på sig.

För formulär minskar antalet registreringar med antalet fält som använder behöver fylla. i. Om ni måste ha in mycket information kan ni dela upp processen. Exempelvis genom ett första formulär där ni får kontaktinformation. Därefter i steg 2 kan ni presentera ett längre formulär med all data ni behöver. Om det andra formuläret inte färdigställs kan ni alltid ringa upp leadet och hjälpa dem.

UX tips 4: Prova att lyfta fördelar istället för funktion

UX tips 4
För de som kan ett område vill gärna berätta vilka funktioner som finns med, ofta med all rätt. Men användaren som har ett problem de vill lösa och som inte förstår vad ni gör vill helst bara veta att alla bekymmer försvinner.

Vår rekommendation är att specifikationer kommer något klick bort från första erbjudandet. När ni väl fångat intresset kan ni gå in på detaljerna som skiljer er från andra.

UX tips 5: Prova omdömen istället för att prata om dig själv

UX tips 5
Att vi på Sunbird skulle säga att vi var bäst på SEO och hemsidor eller om vi istället har över 40 kunder som säger det. Vilken är mest trovärdig?

Vi säger inte att ni inte ska säga att ni är bra på saker. Vi säger att det är bra att varva det ni säger med vad andra säger om er. Bilden blir tillförlitlig och ni börjar bygga ett varumärke.

UX tips 6: Prova att rekommendera istället för likvärdiga alternativ

UX tips 6
Detta är inte allt för ovanligt längre och händer framför allt för alla mogna SaaS bolag. Ni själva vet säkert exakt vad en kund ska välja, men för dem är det inte tydligt. Genom att lyfta fram det som är det vanligaste blir beslutet enklare för många.

UX tips 7:Prova att skapa känslan om att det är nu eller aldrig

UX tips 7
Att skapa en känsla om att det är nu eller aldrig brukar få folk att agera. De har just nu ett bra erbjudande som kanske redan imorgon är borta. De känner att de hittat ett riktigt bra erbjudande och måste ta möjligheten nu.
Detta ska inte överdrivas då det enkelt kan få motsatt effekt. Om ni har ett tidsbegränsat erbjudande som sedan fortsätter och det kommer liknande eller bättre erbjudanden slutar det att fungera.

UX tips 8: Prova fler olika sätt att gå på avslut

UX tips 8
Alla gillar vi att kontakta företag på olika sätt. Personligen skickar jag ibland ett och samma mejl till fler företag för att se hur responsen blir. Ibland har jag redan bestämt mig och vill ringa och ställa lite frågor eller be om en prisuppgift.

Genom att bara erbjuda ett sätt att kontakta går man miste om folks o likheter. Dels i hur alla personer skiljer sig åt men också vad varje person vid det tillfället söker. Möt era kunder där de är. Ni kan exempelvis prova:

UX tips 9: Prova att öka kontraster

UX tips 9
Detta är en punkt framför allt för designern. Genom att öka kontraster undviker man att saker uppfattas samma. En viktig knapp, erat telefonnummer eller viktigaste erbjudande måste sticka ut med tydliga kontraster.

Ett tips är att avsätta en färg för extra viktiga detaljer. Denna färg används sällan och kommer därför inte heller bli normaliserad.

Därför bryr vi oss

I en värld där enbart ett företag kommer högst upp på Google och där det är en öppen budgivning är hemsidans användarupplevelse roten till lönsamhet.

Att buda på Google Ads eller andra PPC kanaler mot flera konkurrenter som har bättre hemsidor innebär att ni behöver lägga mer pengar varje månad på klick för att uppnå samma resultat. Möjligen så mycket mer att det inte längre blir lönsamt. Det omvända gäller självklart: Om ni har bättre användarupplevelse behöver ni lägga mindre pengar för samma resultat och er lönsamhet ökar.

Inom SEO jobbar era SEO specialiser i motvind om hemsidan är undermålig. Har andra företag som försöker ranka på samma sökord en bättre hemsida måste ni överkompensera med traditionella SEO insatser.

Hemsidan är navet i allt som sker digitalt. Maximera effekten av den och ni kommer lyckas i allt ni gör.

Om du gillade detta inlägg rekommenderar vi att läsa Psykologin bakom ökad avslutningsfrekvens för hemsidor.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google

I detta inlägg kommer vi ge en översikt av de viktigaste SEO faktorerna för att ranka på Google. Vi kommer

Blogginlägg för SEO
Så skriver ni ett bra blogginlägg för SEO

I detta inlägg ger jag mina bästa tips för hur ni ska skriva blogginlägg och artiklar för SEO. Vi går