fbpx

Gammal VS ny SEO – Så har det förändrats

Gammal VS ny SEO
avatar image

Nils Fridlund

För den som jobbat med SEO länge har sett mycket förändras. Allt från hur det faktiska arbetet såg ut med länkkataloger, sökordsdensitet till ett användarperspektiv idag.

Sunbird har jobbat med sökmotoroptimering sedan 2012 och sett hur det förändrats. Det helt klart blivit svårare, tar längre tid och kräver att fler team samarbetar.

Syftet med detta inlägg är inte att göra det till en historielektion utan att ta kål på gamla myter och vad som förändrats.

Ett starkt varumärke är bra för SEO

Gammal VS ny SEO 1

Grundläggande SEO är en förutsättning för att ranka. Men det är inte det som gör att ni vinner på Google. Google föredrar starka varumärken. Har ni en nytt företag kan det därför ta lite längre tid att ranka än det gjorde förr.

Brand searches

Google ser om folk söker efter er. Ännu bättre är det om användarna söker på er + viktiga sökord. Exempelvis "Sunbird SEO".

Digitala kampanjer med syfte att bygga brand awareness kan alltså vara bra för SEO. Men det kan man också uppnå på fler sätt. Vi säger inte nödvändigtvis att sociala medier är en indirekt rankingfaktor, utan att brand awareness och att folk tar en omväg för att komma till er är bra.

Externa omnämningar

Stora varumärken tenderar att nämnas på relevanta sidor. Detta är en del av E-E-A-T där man brukar säga att man ska driva sin hemsida som om man vore börsnoterad och med alla de krav det innebär.

Användarupplevelse viktig

Gammal VS ny SEO 2

En del av dessa aspekter är Core Web Vitals (laddningstid), mobilvänlig hemsida, HTTPS och inga överdrivna mellansteg (exempelvis annonser) som försämrar användarupplevelsen.

Har ni en snygg hemsida med bra teknisk SEO kommer det underlätta att ranka högre upp på Google.

Is there a single "page experience signal" that Google Search uses for ranking?
There is no single signal. Our core ranking systems look at a variety of signals that align with overall page experience.

Källa.

Ni ska alltså tolkad detta som en helhetsbedömning. Exakt vilka delar som är en signal eller inte kommer fortsätta förändras. Så leta inte detaljer utan se till att användaren blir nöjd.

Vi gör webbdesign till företag med bra teknisk SEO i WordPress som rankar bra på Google.

SEO är en del av en helhet

Gammal VS ny SEO 3

Förut kunde man se SEO som en enskild kanal som hade låg överlappning med annan digital marknadsföring.

Idag påverkas SEO i stort av hemsidan med dess teknik och användarvänlighet.

En SEO byrå måste också i regel se över lansering av nya hemsidor då misstag där kan göra att trafiken minskar. Vi har tagit fram en SEO checklista vid lansering här för den intresserade.

Uppdatera befintliga sidor

Gammal VS ny SEO 4

Det finns redan för mycket innehåll på Google. Genom att hålla viktiga sidor uppdaterade kommer ni ranka bättre än om ni aldrig kommer tillbaka till dem.

Vissa ämnen är det viktigare att man uppdaterar oftare än andra. Ska ni skriva om specifikationer för en produkt som lanserats kommer dessa sannolikt inte ändras. Om ni däremot skriver om "Gammal VS Ny SEO" kommer vi förr eller senare behöva uppdatera detta inlägg så det fortfarande är relevant.

Fokus på försäljning

Gammal VS ny SEO 5

Förut var en SEO experts enda uppgift mer eller mindre enbart att ranka sökord. Eftersom konkurrensen var låg fungerade det också då det gick snabbt. Man hoppades helt enkelt på att användaren skulle komma in på hemsidan via de många undersidor man skapade och att sedan skulle klicka sig vidare via loggan eller menyraden.

Nu när konkurrensen ökat måste man se till att göra besökaren nöjd. Budskap och design ska kännas rätt.

De har precis googlat på det de söker. Hamnar ni högst upp och er hemsida tydligt löser deras problem får ni sannolikt ett nytt varmt lead.

Kvalité över kvantitet

Gammal VS ny SEO 6

Förr var kvantitet en kvalité i sig. Bara genom att skriva en sida rankade man ofta på Googles förstasida och fick long tail trafik.

Kvantitet finns redan på Google. Ni behöver skapa något som Google vill ranka över andra.

Är konkurrensen låg kan ni självklart sänka ribban något. Men var observant på att många lågkvalitativa sidor kan försämra Googles bild av er och dra ner viktiga sidor med hög konkurrens. Risken för detta är dock enligt vår bedömning lägre än om konkurrensen är hög.

Optimera för ett ämne

Gammal VS ny SEO 7

70% av trafik till hemsidor sägs komma från long tail sökord. Long tail kan exempelvis vara "Gula löparskor för män på asfalt". En sådan sökning har förmodligen inte sökvolym. Däremot har "löparskor" stor sökvolym. Landar användaren på er hemsida och ni erbjuder exakt det som long tail sökordet var är köpet nära.

När ni skriver inlägg och skapar sidor: Se därför till att inte bara få med sökordet i exakt match, utan nämn allt som kan vara intressant runt det. Prata om olika färger, storlekar, material och liknande.

Skapa värdefullt innehåll för användaren

Gammal VS ny SEO 8

Checklistan för SEO var förut tydlig och följde du den rankade du i regel bra, redan samma dag om du pingade sidan till Search Console.

Nu indexerar Google er i regel långsamt om ni inte är regelbundet aktiva med uppdateringar.

Om förtroende för er saknas kommer Google inte ranka er sida bara för att ni uppfyllt grundläggande SEO.

Förtroende och kvalité är inget man uppnår på ett inlägg utan är något ni lyckas med genom att konsekvent hålla en hög kvalité som användare gillar.

Varför vi bryr oss

Vi tycker detta är viktigt för att SEO handlar inte enbart om att ranka idag. Det handlar om att på sikt gynnas av Googles förändringar i algoritmen.

Vi rekommenderar inte att försöka hitta genvägar. Även om vissa säkert fungerar fortfarande kommer det förr eller senare sluta fungera.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Guide för Lokal SEO
Lokal SEO – Din guide för att synas bättre lokalt

Introduktion till lokal sökmotoroptimering Lokal SEO är ett brett begrepp inom sökmotoroptimering med specifika insatser för att ranka bättre på

KPIer för SEO
KPI (nyckeltal) för SEO – Så mäter du resultatet av er sökmotoroptimering

I all marknadsföring är det viktigt att mäta resultat för att motivera investeringen. I detta inlägg går jag igenom olika