fbpx

Vad är SEO optimering? Svar på de vanligaste frågorna

Vad är SEO optimering? Grundläggande om SEO
avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg kommer jag gå igenom de vanligaste frågorna om vad SEO optimering är.

Jag riktar mig här till de mest grundläggande frågorna som är viktiga att förstå om du är i valet eller kvalet att börja med SEO optimering för ditt företag.

Vad är SEO?

SEO, Search Engine Optimization, betyder sökmotoroptimering. SEO är en samling av tekniker för att ranka på den organiska delen i sökresultatet. Oftast dyker den organiska delen (SEO Organic) under annonserna:

Vad är sökmotoroptimering

Vad är on-page SEO?

On-page SEO är optimeringen som görs på innehållet och er HTML kod. Detta kan exempelvis vara:

Vad är teknisk SEO?

Teknisk SEO sker också på er hemsidan men handlar mer om de tekniska aspekterna. Exempel på detta kan vara:

Vad är off-page SEO?

Off-page är tydligare då det är allt som sker utanför er hemsida. Det kan exempelvis vara viktiga listor där ni bör vara med i eller gästinlägg på relevanta hemsidor.

Viktiga listor att synas i er off-page SEO

Vad är SEO optimerade texter?

En SEO optimerad text är en text optimerad för att ranka på ett eller flera sökord:

  • Nämn viktiga sökord i texten
  • Få med relaterade sökord
  • Matcha sökintentionen
  • Svara på användarens fråga
  • Säkerställ att ni har bra användaruppelvse så det blir behagligt för läsaren att läsa

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

SEO är den organiska delen som sker under annonserna på Google. SEM står för Search Engine Marketing och är en kanal där ni betalar per klick (PPC - Pay Per Click). Detta är annonserna högst upp i sökresultatet.

SEO

  • Tar tid att lyckas
  • Ingen kostnad per klick

SEM

  • Kan vara igång snabbt
  • Varje klick kostar

Varför är SEO optimering viktigt?

Tre viktiga anledningar varför SEO är viktigt:

  • Lokal SEO hjälper er synas i de städer som är viktiga för er
  • Du syns på de tjänster eller produkter som användare söker på
  • Är viktigt för långsiktig lönsamhet då kostnaderna inte ökar linjärt med trafiken

Hur vet jag om SEO optimering är lönsamt för mig?

För att ta reda på om SEO optimering är lönsamt för ditt företag behöver ni börja med en sökordsanalys.

Finns det för er viktiga sökord där intentionen är att köpa in en produkt eller tjänst bör ni göra en uppskattad uträkning om kostnader mot potentiella intäkter.

Jag hjälper er självklart gärna med detta i en SEO-analys.

Hur lång tid tar SEO?

SEO arbetet tar egentligen aldrig slut eftersom många av era konkurrenter inte är nöjda med deras placeringar och vill gå om er.

SEO optimering är däremot en långsiktig kanal som på sikt blir lönsamt. Jämför man SEO mot PPC kanaler kan det exempelvis se ut som nedan:

SEO VS PPC

SEO är till en början inte lönsamt. Men på lång sikt är potentialen hög.

De första resultaten brukar ni märka av efter 2-5 månader. Men det kan ta upp till 12 månader innan ni får bra resultat. Läs gärna mer om hur lång tid SEO tar.

Vad kostar SEO?

Även denna fråga är svår att svara på. Dels för att det kan skilja mycket mellan olika SEO byråer men också för att ni internt kan göra saker helt eller delvis själva.

Stora hemsidor och där det är högre konkurrens kommer också kräva betydligt mer arbete.

Eftersom SEO handlar om att ranka högst vill vi däremot sätta någon form av lägstanivå på 8 timmar i månaden för att det ska vara värt att jobba med. Detta borde kosta mellan 6.000 - 16.000 kr/månad hos en SEO byrå.

När ska jag jobba med SEO?

SEO är för dig som har tydliga sökord som är viktiga att synas på. Nya uppfinningar som det inte söks på kommer inte fungera.

Har ni en tydlig etablerad produkt eller tjänst är SEO i regel en bra kanal.

Eftersom SEO är långsiktigt rekommenderar vi inte SEO om ni måste ha resultat direkt och inte har råd att investera i SEO samtidigt som ni jobbar med betalda kanaler.

Har ni låg budget men mycket tid själva kan ni också överväga att göra SEO helt eller delvis själv.

Är hemsidan viktigt för min SEO optimering?

Ja, den är mycket viktig. Bra SEO av hemsida kräver att ni kan stå er mot konkurrentern .

En stor anledning är att användarsignaler är en rankingfaktor.

En annan är att en hemsida med många tekniska fel rankar dåligt.

Om ni jobbar med en SEO byrå som ofta behöver stanna upp på grund av att hemsidan fungerar dåligt eller har många fel på sig blir inte effektivt.

Ska ni börja med SEO optimering rekommenderar vi att ni har en bra hemsida innan ni börjar. Undantaget är om det är mycket låg konkurrens.

Hur lär man sig SEO optimering?

De flesta som jobbar med SEO optimering är självlärda. Det finns utbildningar som berör ämnet men det finns ingen renodlad utbildning i skolan för SEO.

Vill ni bli självlärda rekommenderar vi att:

  • Läsa bloggar om SEO likt vår
  • Lyssna på poddar från experter

Ska ni lära er på riktigt behöver ni inte bara förstå vad som fungerar idag. Utan också hur Google förmodligen kommer att förändras med tiden.

En utmärkt nästa artikel hade varit vår lista om de viktigaste rankingfaktorerna för SEO optimering.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Illustration off-page SEO
Off-page SEO – Så skapar du effekt av externa länkar

Off-page SEO är en av hörnstenarna inom SEO. Använder man det rätt och vet vilka länkar som skapar effekt är

Google Sandbox
Google Sandbox – Vad det är och hur du kommer ur den

Google Sandbox är ett filter som förhindrar nya hemsidor från att ranka högt i Googles sökresultat. Om du precis lanserat