Strategi och val av kanaler för digital marknadsföring för små företag

Marknadsföring för små företag
avatar image

Nils Fridlund

Här är en strategi och genomgång av olika kanaler för digital marknadsföring för små företag. Vi kommer gå igenom:

Om du driver en e-handel rekommenderar vi detta inlägg: Digital marknadsföring av e-handel. Detta inlägg kommer primärt fokusera B2B.

De bästa digitala marknadskanalerna för B2B

Nedan ger vi en överblick av de bästa digitala marknadsföringskanalerna för små företag:

Vilken digital kanal ska jag använda mig av?

Det finns inte en strategi för alla företag. Vi kommer därför börja med generell vägledning innan vi gör ett konkret förslag.

Hur bråttom man har, hur ens situation ser ut just nu och om man har kapital sedan tidigare avgör vad som bör prioriteras och vad som är möjligt.

Scenario 1 – Bråttom och har kapital

Om ni vill skapa resultat snabbt och har kapital hade vi prioriterat: Google Ads, SEO och betala sociala medier.

Det ger snabb exponering och om saker görs rätt, en sannolik första kund inom kort. Den kunden ger därefter kapital för att fortsätta annonsera.

Scenario 2 – Långsiktig och har inte kapital

Om du däremot har tid, exempelvis på grund av att du har några stabila kunder som gör att företaget går runt och vill satsa på stabil och lönsam digital tillväxt är de organiska kanalerna att rekommendera.

Vi hade prioriterat: SEO, organiska sociala medier och innehållsmarknadsföring.

Med ovan kanaler betalar ni inte per klick, utan varje insats bygger på vartannat. Så förr eller senare får ni mycket trafik till er hemsida utan att öka er kostnad.

Härifrån kan ni välja att lägga på betald annonsering om ni därefter vill stegra upp. Men förvänta er inte ett stort inflöde första 6 månaderna även om ni jobbar hårt.

Konkret strategi och våra val av kanaler

Nedan är vad vi hade gjort i vilket steg. Om ni inte har budget för klick hoppar ni över det steget och gör nästa istället.

Steg 1: Analysera era konkurrenter

Genom att analysera era konkurrenter kan ni ofta hitta vad de satsar på. Om de fortsätter göra något över längre tid är det en stark indikation på att de sett att det också fungerat.

Försök inte bara hitta saker era konkurrenter gör. Försök också hitta luckor där ni är starka. Det är exempelvis inte ovanligt att vi ser att hemsidorna i branschen är undermåliga eller att de saknar seriös SEO strategi.

Steg 2: Skapa en hemsida

Om ni inte redan har en hemsida är detta en av de första sakerna ni ska börja med. En hemsida brukar ta allt från 3-12+ veckor att göra så börja i tid.

Ska ni marknadsföra er efter, exempelvis på sociala medier, ska ni möjligen försöka ta fram annonser tillsammans med den som gör hemsidan. Det brukar vara ett sätt att få ner priset.

Tre olika metoder att bygga hemsida på

Ett vanligt missförstånd är att man tror att antalet flikar spelar stor roll i priset för hemsidan. Självklart är det dyrare att göra mer. Men det är framför allt metoden som avgör priset.

Hyra en hemsida

Man kan hyra en hemsida, exempelvis via Squarespace eller Wix.

Fördelar

Nackdelar

Slutsats: Ska ni satsa på digital marknadsföring, vilket är anledningen till att ni är här, rekommenderar vi bara att hyra en hemsida om ni har minimal budget.

Utgå från mall

Det finns lösningar där man kan utgå från en mall vilket är vanligt bland annat inom WordPress.

Fördelar

Nackdelar

Slutsats: Detta är ett typiskt mittenalternativ. Betydligt billigare än det sistnämnda men ni kan ändå anpassa det.

Skräddarsydd webbdesign

Görs av webbdesigner från fösta pixeln till slutlig leverans.

Fördelar

Nackdelar

Slutsats: Detta är vårat bästa alternativ om ni ska satsa på digital marknadsföring efter lanseringen. Enligt vår erfarenhet är det vanligt att folk underinvesterar i sin hemsida för att sedan under flera år lägga en stor del av budgeten på marknadsföring.

Vi är en webbyrå i Malmö som har paketpris för både hemsida i WordPress och marknadsföring efter lansering.

Steg 3: Skapa sociala sidor

Alla företag bör ha en LinkedIn sida och möjligen en Facebook sida. Att inte ha det i den digitala eran kan upplevas oseriöst.

Inledningsvis hade vi populerat era sociala medier med några bilder och inlägg för att visa att ni är ett aktivt företag.

Steg 4: Google optimering

Nu jobbar vi primärt med sökmotoroptimering i Malmö och Google Ads i Malmö så vi kan vara transparenta med att vi har viss förkärlek till kanalerna.

Men utan det är vi säkra på att SEO och Google Ads brukar vara det första man ska prova. Framför allt om det finns tydliga sökord. Exempelvis: ”tjänst i stad” eller ”produkt”.

Om Google optimering är rätt för er brukar man kunna se i en sökordsanalys.

Sökmotoroptimering (SEO)

Oavsett om ni har hög budget, har bråttom eller inte – rekommenderar vi SEO. Det är en av de mest långsiktiga kanalerna där kostnaden är konstant (oftast) men resultaten kan bli hur bra som helst.

Om ni har kapital sedan tidigare eller en viss budget ni kan göra av med rekommenderar vi att prova Google Ads.

Det kan räcka med att göra det i så kort tid som tre månader för att få en bedömning om kanaler fungerar eller inte.

Steg 5: Retargeting

Retargeting är när man följer folk som besökt ens hemsida. Det är en billig metod att påminna alla som besökt er om erat varumärke. Det tenderar att fastna då och ibland fångar den upp de som velar.

Detta kan ni göra på Facebook, Instagram och/eller LinkedIn.

Då det kostar så pass lite att göra detta (kan räcka med 25 kr/dag) är det något vi rekommenderar även om ni inte är redo för betala sociala medier i dess fulla utsträckning än.

Steg 6: Betalda sociala medier

Sociala medier kan i vissa fall fungera mycket bättre än Google optimering. Exempelvis om det är en mycket tydlig målgrupp eller om det ni gör inte är något folk vet finns (och därför inte söker efter).

Annars brukar sociala medier inte bara vara för att sälja eller få leads – utan också bygga varumärkeskännedom. Det kan räcka med 10-20% av er marknadsbudget på att synas mot rätt målgrupp.

Steg 7: Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring är egentligen mer utav ett koncept än en enskild kanal. I praktiken är det ofta samma kanaler som ovan som ska vara i samspel. Innehållsmarknadsföring kan vara:

Det handlar om att få ut värdefullt innehåll i relevanta kanaler. I regel är det inte lika säljande innehåll och varma kunder som exempelvis Google Ads riktar sig mot.

Detta är en mer långsiktig kanal som fokuserar på att bygga varumärke. Det är också därför vi placerar denna senare i stegen.

Det finns fall när vi hade prioriterat denna högre. Det är om du har tid och låg budget. Och att man ser detta som en större plan tillsammans med SEO och organiska sociala medier.

Avslutande ord

När man jobbar med digital marknadsföring för små företag är det viktigt att man ser till grundarens situation och styrkor.

När jag grundade Sunbird studerade jag fortfarande och vi växte i organiska kanaler. Det har gett oss en bra stabilitet i bolaget vilket har sänkt risken. Hade jag inte haft annan syssla hade vi kanske behövt växa snabbare via betald annonsering direkt.

När företaget blir mer moget kommer ni sannolikt göra alla kanaler mer eller mindre.

Har ni budget för en byrå får ni gärna kontakta oss. Vi är en en digital marknadsföringsbyrå i Malmö, men vi jobbar självklart med kunder i hela Sverige.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google

I detta inlägg kommer vi ge en översikt av de viktigaste SEO faktorerna för att ranka på Google. Vi kommer

Blogginlägg för SEO
Så skriver ni ett bra blogginlägg för SEO

I detta inlägg ger jag mina bästa tips för hur ni ska skriva blogginlägg och artiklar för SEO. Vi går