fbpx

Så får du en snabb WordPress WooCommerce e-butik

Snabbladdad WordPress WooCommerce
avatar image

Nils Fridlund

E-butiker som går långsamt håller tillbaka försäljningen och er e-handels SEO resultat. Både användare och Google älskar snabba e-butiker.

WordPress WooCommerce är ett populärt CMS som i sin grund är snabbt. Men som med sina alla möjligheter tenderar att bli långsam för den ovane.

I detta inlägg fokuserar vi på det som gör skillnad och som går att göra idag för att öka försäljningen. Sunbird är en webbyrå i Malmö som jobbar med kunder i hela Sverige. Vi är specialiserade på e-butiker och marknadsföring.

Summering viktigaste insatserna i checklista:

Vad kan man göra för att hålla din WordPress e-butik snabb:

Ovan tips är oftast relativt sett enkla och har stor inverkan på e-butikens laddningstid. Nedan kommer vi gå in mer ingående om varje del.

Undvik helst färdiga WordPress mallar

En mall är grunden för en e-butik. Färdiga WordPress mallar är utformade för att passa alla. De tenderar därför att innehålla mer än vad du behöver. Elementor, Divi och andra sidbyggare lägger till extra CSS och JavaScript vilket skadar laddningstiden. Man ska istället använda Gutenberg.

Alternativet till färdiga mallar är en skräddarsydd lösning. Givetvis är detta något vi på Sunbird erbjuder så ni får ta rekommendationen för vad den är. Men vill ni ha en snabb e-butik så måste den skräddarsys. Vi är en specialiserad webbyrå för E-handel. Sunbird bygger skräddarsydda e-butiker som säljer bra och som rankar bra på Google.

Undvik onödiga WordPress plugins

Börja alltid med att gå igenom alla plugins ni har. Uppdatera eller inaktivera och radera plugins. Observera att detta är en relativt sett riskfylld process. Framför allt för er med färdig mall, gammal hemsida och många plugins. Ta en kopia av hemsidan innan ni påbörjar detta steget.

Ni kan använda WordPress pluginet Query Monitor för att undersöka vilka plugins som tynger sidan mest. Tänk på att ni kan ta bort pluginet när ni är klara med det.

Observera att bygga om en hemsida för mycket för att lösa laddningstiden kan göra den mer instabil. Framför allt om det görs genom att ändra för mycket i funktionalitet i grundtemat. Utvecklaren eller webbyrån som gör förbättringarna måste förstå helheten och inte bara uppdraget att förbättra laddningstiden.

Har ni ingen e-butik eller ska göra en ny e-butik bör man kontrollera att utvecklaren har koll på att inte alla funktioner blir ett plugin. Men man kan inte undvika plugins helt. I de fallen man använder dem bör man veta att det verkligen behövs.

Man kan enkelt säga att ”Ju färre plugin, desto bättre” men det stämmer inte. Många plugins påverkar inte laddningstiden alls och vissa saker är det bättre att använda plugins till än att bygga egen lösning.

Cache plugin för WooCommerce

Alla e-butiker bör ha ett cache plugin. Men ett vanligt WordPress cache plugin för hemsidor fungerar inte alltid för WooCommerce. En vanlig WordPress-hemsida har statiska landningssidor. WooCommerce däremot har dynamiska sidor såsom varukorg, kassan och konto. Dessa sidorna ska inte cachas.

Ett cache plugin ska vara WooCommerce kompatibelt. Cache plugin är ett enkelt sätt att förbättra både laddningstiden och Google PageSpeed. WooCommerce kompatibla plugins:

Om hemsidan slutar fungera när ni installerar ett plugin kan ni antingen prova ändra inställningarna eller prova annat plugin innan ni kontaktar en utvecklare eller webbyrå. Sunbird kan hjälpa er med er e-butik.

Fördelen med det betalda pluginet är att det löser fler saker som är bra för laddningstiden och PageSpeed. Om ni inte är nystartade med tight budget bör ni överväga det betalda före gratisalternativen. Men ett betalt plugin är nödvändigtvis inte bättre.

WooCommerce inställningar

  1. Om det inte är viktigt för er är det rekommenderat att ta bort de två första inställningarna i bilden nedan:
  1. Precis som punkt 1 bör man även inaktivera funktionen för produktrecensioner om ni inte använder det. Detta hittar ni under: WooCoomerce – Settings – Products:
  1. Ett lite svårare tips men som antingen webbhotellet eller er utvecklare eller webbyrå kan göra åt er. Det kan vara bra att utöka minnes för PHP till 128 borde vara tillräckligt för de flesta. Gå till wp-config.php och ändra define(’WP_MEMORY_LIMIT’, ’32M’);  Till define(’WP_MEMORY_LIMIT’, ’128M’);

Komprimera bilder och videos

Att bilder och videos har stor effekt på laddningstiden är nog inget nytt. Det gör också stor skillnad i resultaten – både för användaren och Google PageSpeed. Men var lite försiktig så ni inte förstör kvalitén på bilderna. En e-butik med suddiga bilder kommer minska försäljningen.

Det finns bra WordPress plugins som bulk optimerar samtliga bilder på hemsidan. Se exempelvis EWWW Image Optimizer. Dessa hjälper er även formatera om bilderna till Webp vilket gör stor skillnad i poängen för Google PageSpeed.

Ett betalt plugin som har samma skapare som WP Rocket (Cache plugin) är Imagify.

Tänk på att det inte finns något sätt att på bulk optimera videos. Det måste ske innan de laddas upp. Ett annat alternativ för videos är att ha dem på YouTube eller Vimeo så spenderar ni inte bandbredd på er egna server.

CDN – Om du säljer till fler länder

En CDN (Content Delivery Network) gör att statiska filer placerar sig på flera servrar runt om i världen. Detta är värdefullt för er som säljer i fler länder.

Ett gratis alternativ som också går att uppgradera till betalt om så behövs är Cloudflare.

Efter att ni skapat ett konto på Cloudflare installerar ni WordPress pluginet CDN Enabler.

Ni kommer sannolikt inte märka någon större skillnad inom Sverige. Men utanför Sverige kommer laddningstiden bli bättre.

Senaste PHP versionen

PHP versionerna är viktiga att hålla uppdaterade både för snabbhet och säkerhet. Detta är något hostingen kan göra åt er vilket gör denna insatsen lätt. Däremot om något blir fel och hemsidan inte är kompatibelt kan ni få problem. Det är lätt att då rulla tillbaka till en gammal PHP version.

Ett test gjort av Kinsta är att skillnaden mellan PHP 7.4 och PHP 8  är 18.47% snabbare och kan hantera 50% fler requests.

Http/3

De flesta webbhotell har nu Http/3. Men ni bör undersöka så ni inte använder Http/1 eller Http/2 av någon anledning.

Http/2 är betydligt snabbare än Http/1. Http/3 är bättre än Http/2, framför allt när det krävs många requests.

Verktyg för att bedöma laddningstid

Det finns en rad olika verktyg för att använda både under arbetet med e-butiken men också för att bedöma resultatet. Viktigast är att du upplever hemsidan som snabb och att du har höga Google betyg vilket är bra för SEO för E-handel.

Google verktyg

PageSpeed insight

PageSpeed insight är ett enkelt verktyg du kan använda på vilken hemsida som helst. Ett bättre betyg här är förknippat med bättre SEO resultat. Men detta betyg baseras inte på riktig trafik utan enbart förutbestämda variabler.

Search Console

Du måste verifiera Search Console och det är enbart verifierade som får informationen. Om du är ny med Search Console kan det tyvärr ta lite tid att få in statistik.

Google Analytics

I Google Analytics kan du se hur den faktiska laddningstiden varit för dina användare över tid. Det är enkelt att få rapporter för mobil, platta och dator samt olika länder.

Utöver Googles verktyg är GTmetrix värt att kolla in.

När blir en e-butik i WooCommerce långsam?

Det finns fall där WooCommerce kan bli något långsam.

De rör primärt när man har flera språk, många produkter och fler funktioner som går utanför WordPress standard.

En WooCommerce e-butik kan fortfarande bli snabb trots ovan. Men det är röda flaggor ni bör vara vaksamma på.

Summering: Så får du en snabb WooCommerce e-butik

Det finns två vägar man kan ta detta. En del av punkterna ovan är inte värt att lösa på en befintlig e-butik utan ska finnas med från början.

Antingen så bygger man e-butiken korrekt från grunden. Eller så behåller man ens gamla e-butik och gör de viktiga insatserna som är enkla att göra. Att ta ens gamla hemsida och göra större förändringar är oftast tidskrävande och det är nästan enklare att börja om från början för att samtidigt nå riktigt bra resultat.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
SEO tips
31 konkreta SEO Tips – Har du provat dessa?

Här går jag igenom konkreta SEO tips som ni praktiskt kan genomföra som också förbättrar er organiska trafik. Varje tips

Crawl budget för SEO
Crawl budget inom SEO – Vad är det och hur påverkar det er sökmotoroptimering?

Crawl budget är en viktig aspekt inom SEO. Det är i sig ingen direkt rankingfaktor men indexeras ni effektivt får