fbpx

Duplicerat innehåll för SEO

Duplicerat innehåll för SEO
avatar image

Nils Fridlund

Vi kommer här gå igenom vad duplicerat innehåll är, varför det är dåligt för er SEO, hur ni hittar och åtgärdar det.

Vi är en digital byrå i Malmö med över 10 års erfarenhet av WordPress och SEO.

Vad är duplicerat innehåll?

Duplicerat innehåll är när flera ord är exakt samma i följd. Detta kan uppstå både mellan olika sidor på er hemsida eller mellan er och någon annans. Det är en del av teknisk SEO.

Duplicerat innehåll kan uppstå med enstaka meningar som råkar vara samma. Problemet uppstår när det börjar bli en större mängd.

Google har inte för lite innehåll att indexera och de har inget intresse att ranka två sidor med samma innehåll.

Duplicerat mot externt innehåll

Duplicerat mot externt innehåll är när ni har samma text som en annan hemsida. Detta kan exempelvis vara om ni kopierat samma text som en konkurrent från samma återförsäljare.

Duplicerat mot internt innehåll

Duplicerat mot internt innehåll innebär att ni har exakt samma text på två olika sidor på er egna hemsida.

Varför är duplicerat innehåll dåligt för SEO?

Duplicerat innehåll kan resultera i allt från något minskad trafik till att ni filtreras ut av Google. De allvarligare konsekvenserna uppstår när Google anser att det är spam. Tänk på att detta kan hända med AI innehåll eller på annat sätt lågkvalitativt innehåll.

Här tar vi upp några fler anledningar varför ni ska hålla ert innehåll unikt.

Skapar intern konkurrens

Den största risken med duplicerat innehåll för internt innehåll är att ni skapar intern konkurrens. Det gör det oklart för Google vilken sida som gäller vilket brukar resultera i sämre placeringar.

Sprider ut intern länkkraft

Har ni flera sidor får ni också fler URLer på er hemsida. Hela hemsidans kraft fördelas med interna länkar. Om en duplicerad sida får en intern länk kommer delar av er hemsidans kraft gå dit. Ni vill fokusera all kraft mot en av sidorna.

Det sänker er indexering

Google indexerar inte sidor i realtid. Google allokerar en viss budget för indexering. Hur stor budget ni får beror bland annat på hur pass ofta ni uppdaterar och vad Google tycker om er hemsida.

Har ni mycket duplicerat innehåll kommer indexeringen minska för era viktigaste sidor.

Duplicerat innehåll för lokala sökord

Om ni har en tjänst som finns i flera städer är det vanligt att en större andel av texten på sidorna är duplicerat innehåll.

Generellt sett brukar det vara mer okej att ha detta på lokala sökord jämfört mellan olika tjänster.

Men att det fungerar att ranka samma tjänst fast i olika städer innebär inte att man ska göra det.

Duplicerat innehåll för e-handel

Duplicerat innehåll för produkter är inte ovanligt och det kan fungera att ranka produkter trots detta.

För hårdare konkurrenser och viktiga produkter rekommenderar vi att försöka skapa en edge mot konkurrenter.

Ni kommer inte få samma ranking som om ni la tid på att skapa unikt innehåll med mervärde. Exempelvis genom att recensera produkten själv och vägleda kunden genom köpprocessen.

Tänk på att Google förväntar sig visst innehåll. Om alla säger något om en produkt ska ni också säga det, men inte med exakt samma ordföljd.

Så åtgärdar ni duplicerat innehåll

Nedan går vi igenom alla metoder för att ta bort duplicerat innehåll och när ni ska göra vad.

Sammanfoga sidor och sätt 301 redirect

Inom SEO ska man enbart ha en sida per sökord (eller rättare sagt: en sida per sökintention). Har ni flera sidor som täcker in samma sökintention med mer eller mindre duplicerat innehåll bör ni sammanfoga dessa. Är de strikta dubletter kan ni såklart radera en av varianterna. Det ser exempelvis ut såhär:

  • Sida A (Sammanfoga innehåll från sida B om det förbättrar sidan)
  • Sida B → 301 redirect → Sida A

Detta kommer ta bort intern konkurrens och sammanfoga kraften och användarsignalerna på en sida.

Canonical om ni måste ha kvar båda

Canonical är en så kallad soft redirect. Den skickar en signal till Google vilken sida som är den ordinarie men båda sidorna går fortfarande att besöka.

Detta bör användas om ni av någon anledning behöver båda sidorna.

Sätt noindex på tunna sidor

Om det finns sidor som auto-genererats eller av annan anledning kan anses spammiga bör ni varken sätta 301 redirect eller canonical. Då är det bättre att sätta noindex på samtliga åt låta dem försvinna.

Duplicerat innehåll för WordPress

WordPress är ett utmärkt CMS för SEO. Det löser många av de vanligaste misstagen automatiskt och det som behövs lösas finns det SEO plugins för .

Sett till duplicerat innehåll är det inte ovanligt att vi ser autogenererade sidor.

Vår rekommendation är att besöka er XML sitemap och identifiera sidor ni inte visste fanns.

Sunbird är en webbyrå i Malmö som jobbar med både WordPress och SEO.

Olika typer av URLer

Det kan finnas tekniska fel på er hemsida som gör att ni snabbt får flera sidor med duplicerat innehåll. Nedan är de vanligaste anledningarna.

URL parametrar

En URL-parameter är URLer med ”?” i sig. De är ett smidigt verktyg för exempelvis konvertereringsspårning, spårning och sortering.

Nedan är två exempel på två sidor som får duplicerat innehåll på grund av URL parametrarna.

  • Exempel 1: /loparskor?color=gul och /gula-loparskor
  • Exempel 2: /?q=loparskor och /loparskor

Eftersom båda URLerna kan behövas är 301 redirect inte lösningen. Däremot en kanonisk URL (soft redirect) gör det enklare för Google att förstå vilken som är den primära medan användarna kan besöka båda.

WWW och utan WWW

Testa att besöka er hemsida med och utan www. Exempelvis:

  • https://sunbird.se/
  • https://www.sunbird.se/

Båda varianterna fungerar att använda - bara ni använder en av dem och inte ändrar.

Båda URLerna ska leda till samma version. Om detta inte är fallet bör ni kontakta eran webbyrå.

https och http

Samma som ovan. Besök er hemsida med http och https framför, exempelvis:

  • https://sunbird.se/
  • https://sunbird.se/

Båda ska leda till versionen med https.

Med eller utan trailing slash

Likt ovan finns det hemsidor som indexerar både:

  • https://sunbird.se/
  • https://sunbird.se

Det är bättre att enbart en är möjlig.

Så hittar ni duplicerat innehåll

Det finns tre verktyg vi på Sunbird älskar.

Google Search console

Google Search Console (GSC) har en flik för detta. Har ni det installerat sedan tidigare är GSC det snabbaste sättet att hitta duplicerade sidor.

Logga in på erat Google Search Console konto → Pages → Duplicate without user-selected canonical.

Använd Google Search Console för att hitta duplicerat innehåll

Använd Screaming Frog

Screaming Frog är gratis för upp till 500 URLer. Det kräver några fler steg men fungerar på alla hemsidor direkt. Den intresserade får gärna följa Screaming Frogs guide.

Betalt SEO verktyg

Det finns många betalda SEO verktyg. Att skaffa det enbart för duplicerat innehåll är inte nödvändigt. Har ni eller er SEO byrå ett vekrtyg bör detta flagga när det är ett problem. Det finns exempelvis Semrush och SE Ranking.

Siteliner

Detta är gratis för mindre hemsidor men ni kan köpa krediter för större hemsidor. Detta är ett av de snabbare och lättare verktygen för att hitta duplicerat innehåll. Besök det på https://siteliner.com/.

Använd Siteliner för att identifiera duplicerat innehåll

Avslutande ord om duplicerat innehåll för SEO

Duplicerat innehåll är en del av den tekniska SEOn som är relativt sett enkelt att lösa och som kan ha mycket stor inverkan.

Kontakta gärna oss om ni vill ha en SEO anpassad hemsida.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Teknisk SEO
15 tips för att förbättra din SEO med Screaming Frog

Screaming Frog är ett av de bästa SEO-verktygen. Här kommer vi gå igenom 15 tips som på riktigt kan få

Hur varumärkets auktoritet spelar roll för er SEO

I detta inlägg kommer jag gå igenom vad auktoritet är inom SEO, hur du förbättrar det och för vem det