fbpx

Är användarsignaler en rankingfaktor för SEO?

Interaktioner för SEO
avatar image

Nils Fridlund

Ända sedan jag började med SEO 2012 har det diskuterats om användarsignaler (interaktioner) är en rankingfaktor för SEO.

Det korta svaret: Ja. Google använder interaktioner för att ranka hemsidor.

Google tvingades nyligen släppa dokument i en rättegång i USA som ger oss mer insyn i om användarsignaler är en rankingfaktor eller inte.

Dokumenten är dock från 2016-2020 och allt är kanske inte längre aktuellt. Jag tror det är aktivt i allra högsta grad men att det, som allt annat, är i ständig förändring till det bättre.

Lärdomar från dokumenten:

  • Lita inte på Google (inte alltid i alla fall)
  • De har teknologin för att tolka användares interaktioner
  • De använder interaktioner för att träna rankingsystemet och ranka hemsidor

Nedan går jag igenom det mest intressanta i dokumenten tillsammans med en kommentar. Längst ner summerar vi vad ni rent konkret ska göra.

Vill ni ha hjälp med er organiska trafik är vi en SEO byrå i Malmö.

Googles tre pelare för att ranka

De två översta i bilden nedan har alltid varit tydliga: Att det man säger om sig själv på sin egna sida (on-page SEO) och vad andra säger om en (off-page SEO) har alltid varit tydliga rankingfaktorer.

Det intressanta är det som är markerat i blått: Att Google använder interaktioner har de länge förnekat.

Tre hörnpelare i Googles ranking

Hur användaren integrerar med sökresultatet

Enligt dokumentet kan en användares interaktion med sökresultatet exempelvis vara läsa, klicka, scrolla och hovra.

Interaktionerna sker av oss användare på Google:

Hur användare interagerar med sökresultat

Utöver Googles 10 resultat har vi fler element som ständigt förändras där Google kan tränas. De skapar ytor som gör att vi användare tränar Google. Exempelvis:

FAQ på Google
Relaterade sökningar

Så sker den löpande dialogen

Innan interaktioner började påverka rankingen fungerade Google som bilden nedan. De indexerade ens sida och rankade den utan att användare påverkade resultatet.

Så fungerar inte sök

Enligt dokumenten är en av Googles pelare är att lära sig från interaktioner och anpassar resultaten därefter:

Så fungerar sök

Magin uppstår i när vi som använder Google gör att nästa person som söker får ett bättre resultat. Det är detta som skapar ett monopolliknande tillstånd där det blir svårt för konkurrenter såsom Bing att komma ikapp.

Tidigare sökningar hjälper för kommande sökningar

Tidigare Google sökningar hjälper alltså nästa person att få ett så bra sökresultat som möjligt.

Hur använder Google interaktioner för att ranka hemsidor?

Google använder detta på två sätt:

  • Interaktioner tränar rankingsystemet
  • Interaktioner påverkar rankingen för enskilda resultat (en av de tre pelarna ovan)

Interaktioner tränar rankingsystemet

De som rankar högst upp verkar Google uppenbarligen tycka om.

När ni skapar en ny sida kan ni analysera era konkurrenter för att få en kvalificerad bedömning om hur ni ska utforma er sida.

När man gör en sökordsanalys kan man ibland förvånas över att konkurrenter inte finns sökord man hittar. Det kan antingen vara att man hittat något alla andra missat, eller så kan det vara att man missförstår sökintentionen.

Interaktioner påverkar rankingen för enskilda resultat

Se till att ni svarar på frågan bättre än era konkurrenter så att interaktionerna med er sida är bättre än för konkurrenterna.

Skapa alltså inte en kopia av deras sida. Utan hitta vad ni kan göra för att få er sida bättre och mer hjälpsam för användaren.

Om användare i hög usträckning klickar in på er sida (ni har hög CTR - klickfrekvens) och att användare senare slutar söka efter att de besökt er är det positiva användarsignaler.

Statistisk signifikans är viktigt

Som alla beslut som baseras på data behövs signifikans för att ta säkra beslut.

För låg söktrafik finns det begränsningar då de inte kan dra slutsatser på individuella exempel. Google har högst troligen sätt att dra snabbare slutsatser än att vänta på signifikans. Jag har teorier men vågar inte spekulera högt om dem.

Konkreta tips

Som alltid vill vi ge konkreta tips. Inte bara teorin bakom. Nedan är de konkreta åtgärder vi hade gjort för att förbättra er ranking:

  1. Var försiktig med att lansera en SEO sida eller artikel som du inte är nöjd med
  2. Börja med att vinn på några lätta stora sökord där ni bevisar er kvalité
  3. Ge ett sådant svar så användaren slutar söka (om möjligt)
  4. Skriv så pass utförligt och om ämnet så att även de mest intresserade får svar på sina frågor (undvik att gå ifrån ämnet)
  5. Om du rankar mycket dåligt kan du prova att göra en större uppdatering på sidan
  6. Försök inte ranka på varenda sökord utan välj ut de där ni är och har svaret
  7. Metatiteln och metabeskrivningen ska ge användaren rätt förväntningar när de landar på er sida
  8. Optimera er metatitel och metabeskrivning för att maximera CTR (klickfrekvens)
  9. Är ni seriösa med SEO så underinvestera inte i er hemsida (dessa delar av algoritmen kommer knappast bli mindre viktiga)

Lyckas vi i detta inlägg göra ett så pass bra intryck så att ni inte fortsätter Googla kommer vi successivt förbättra våra placeringar.

Slutsats

Oavsett om och hur mycket Google använder detta för att ranka hemsidor så bör ni optimera för det.

Dels för att användare som blir nöjda på er hemsida är en naturlig del i att förbättra er hemsida och öka försäljningen. Men också för att Google sannolikt rankar er bättre om de ser att folk blir nöjda när de landar på er sida.

Exakt hur mycket och vilka faktorer som är viktigt kommer också förändras med tiden. Bry er om era användare och se användarupplevelse som en del av SEO.

Vi är en webbyrå i Malmö för hemsidor i WordPress som säljer och rankar bra på Google. Två saker som går hand i hand.

Källor och bilder från:

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Guide för Lokal SEO
Lokal SEO – Din guide för att synas bättre lokalt

Introduktion till lokal sökmotoroptimering Lokal SEO är ett brett begrepp inom sökmotoroptimering med specifika insatser för att ranka bättre på

KPIer för SEO
KPI (nyckeltal) för SEO – Så mäter du resultatet av er sökmotoroptimering

I all marknadsföring är det viktigt att mäta resultat för att motivera investeringen. I detta inlägg går jag igenom olika