fbpx

WordPress SEO – Fullständig guide med konkreta tips

WordPress SEO
avatar image

Nils Fridlund

Är WordPress ett bra CMS för SEO?

Inledningsvis. Är WordPress bra för SEO? Ja!

WordPress SEO löser mycket automatiskt inom er sökmotoroptimering och har stor flexibilitet. Det sistnämnda är det viktigaste för Sunbird. Om man ska vinna och ranka högst upp ska man inte begränsas av hemsidan.

Men, det är i regel lite mer tekniskt än andra CMS. Antingen löser man det själv eller så tar man hjälp av webbyrå som kan WordPress. Sunbird är en WordPress webbyrå i Malmö som gjort SEO i över 10 år. Vi hjälper idag företag i hela Sverige. Ni får gärna kontakta mig, Nils, för en kostnadsfri skiss och plan för er sökmotoroptimering.

WordPress SEO plugins

Mycket av det som beskrivits ovan görs i regel med ett SEO plugin i WordPress. Det finns två som vi använder i våra projekt:

  • Yoast: Kort och gott kan vi rekommendera Yoast om du vill ha bra användarvänlighet.
  • Rank Math: Är du en mer avancerad användare och använder WooCommerce rekommenderar vi Rank Math.

Vår erfarenhet är att många lägger för stor vikt på poängen från SEO plugins i WordPress. Dessa är i regel inte viktiga. Man ska använda plugins för att överbrygga saker som en utvecklare annars varit tvungen att lösa.

Några av de saker man kan göra med SEO plugin i WordPress:

Det finns en del mer avancerade funktioner som är situationsanpassade.

Sidrubriker och metabeskrivningar

Sidrubriker (Page Titles) och metabeskrivningar (meta descriptions) är essentiellt för SEO. I WordPress ställer man enklast in dessa via ett SEO plugin såsom Rank Match eller Yoast.

Efter att ni installerat ett av dessa plugin går ni in på den kategori, sida, inlägg, produkt eller liknande som ni vill redigera.

Om ni inte anger något så fylls detta i automatiskt. Oftast innebär automatiskt att sidtiteln blir samma som sidans namn.

Har man en stor hemsida eller e-butik kan man ibland behöva hantera de automatiska sidtitlarna. För Rank Match redigerar man det genom: Rank math → Rubriker och meta. Därefter går ni ner till exempelvis "Inläggstyper:". Dessa kan variera mellan olika WordPress installationer.

Automatiska page titles i WordPress

Ska ni skriva en bra page title för SEO bör ni följa en mall som liknar denna: Sökord USP - Brand.

En page title ska vara max vara 60 tecken lång. Egentligen handlar det om antalet pixlar och detta kan era SEO plugin hjälpa er med. Exempelvis 60 stycken "i" och 60 stycken "m" skiljer sig avsevärt. Därför är antalet tecken enbart en uppskattning.

Metabeskrivningen är för SEO inte lika viktig. Det är bra om sökordet finns med i någon form då det fetmarkeras av Google vilket för att ögat fastnar.

Laddningstid för WordPress SEO

För att få en snabb WordPress hemsida bör ni framför allt se över vilken metod ni använder för att bygga hemsidan. När grunden sitter är den tidskrävande att ändra. Färdiga teman tenderar exempelvis att vara långsammare än skräddarsydda. Inte alla färdiga teman kan få perfekt laddningstid och Google PageSpeed för SEO.

Laddningstid för en WordPress hemsida

Har ni byggt er hemsida och vill förbättra den så har vi skapat en guide ni kan läsa här. En sammanfattning av det inlägget:

  • Ta bort onödiga plugins
  • Optimera bilder till webp
  • WP Rocket eller W3 Total Cache för cache
  • CDN om ni finns i fler länder

Utöver ovan behöver man en utvecklare duktig på WordPress för att få högst poäng.

SEO vänliga URLer i WordPress

Den bästa URLen för SEO är när man har med sökordet i den, exempelvis: sunbird.se/viktigt-sokord/. Sökordet ska gärna vara så nära roten (.se) som möjligt.

Den inställning i WordPress ni ska klicka i är denna:
Permalänkar för WordPress

Var dock mycket försiktig med denna inställning. Om ni inte har en ny hemsida utan ni haft en viss URL struktur måste ni få hjälp av en expert i att först bedöma om ni ska byta URL och vad ni i så fall ska byta den till.

Www eller utan-www

www.sunbird.se är en subdomän till sunbird.se. De är alltså inte exakt samma hemsida.

Om ni redan har gjort ett val - behåll det valet.
Om ni inte har gjort ett val utan är helt nya på Google så använd utan www.

Säkerställ alltid att om ni besöker den ena så kommer ni till den andra med en 301-redirect.

Strukturerad data för WordPress

Strukturerad data, eller Schema markup, har fått stort fokus inom teknisk SEO. Dels för E-E-A-T men också för Googles zero-click resultat (att användaren får svar direkt på Google och inte behöver klicka sig in).

Schema markup mallar med Rank Math

Ska ni jobba med strukturerad data kan ni jobba med både Rank Math eller Yoast. De strukturerade datan vi rekommenderar är:

  • Person
  • Organisation
  • Author
  • Citations

Tips: När ni skapar inlägg i WordPress så använd alltid rätt avsändare. Det är inte ovanligt att man har en generisk "Admin" användare som blir avsändare för alla inlägg.

Google gillar transparens, framför allt i tiden av AI genererat innehåll. Vem står bakom inlägget? Visa detta.

Sidkarta (XML)

En sidkarta, även kallat sitemap, är ett snabbt sätt att öka indexeringen av era sidor på Google. Även detta kan ni lösa med ett WordPress SEO plugin. Antingen Yoast eller Rank Math.

Ni kan kontrollera om ni har en sitemap genom att gå till .se/sitemap.xml (så brukar man oftast redirectas till rätt sida).

Fyra tips för att optimera er sitemap
1. WordPress brukar generera tunna eller helt tomma sidor via post types. Säkerställ att dessa inte är med i er sitemap.

2. Ta bort sidor ni inte vill ska indexeras, exempelvis tack-sidor för er konverteringsspårning.

3. Skicka in er sitemap till Search Console. Tänk på att detta ska vara i .xml format.

Lägg till sidkarta i Search Console

4. Lägg till er sitemap i er Robots.txt fil (kan behöva hjälp från en WordPress utvecklare). Detta görs inte automatiskt av WordPress.

404 träffar

Att bevaka 404 träffar kan man göra enkelt via både Rank Math och Yoast. Det är ett smidigt sätt att hitta:

  • Om ni bytt URL och missat göra 301-redirect
  • Om ni har gamla externa länkar som ni får trafik från men som blir en 404 träff
  • Upptäcka misstag med interna länkar

Detta är framför allt intressant i samband med lansering, läs vår SEO checklista vid lansering.

404 träffar i WordPress

301 redirects

En redirect ska man göra när en URL ändrats. Man gör dessa enklast med Rank Math eller Yoast.

Ni ska då peka från den gamla URLen (som inte längre kommer finnas) till den nya.

Ni kan peka med 301 är om den är flyttad permanent, 302 om den är flyttad tillfällig eller 307 om ni redigerar om tillfälligt.

Exempel när detta sker än när en produkt inte längre finns eller om ett ledigt jobb blivit tillsatt.

WordPress redirects

Mobiloptimering

Google är mobile first så se över er SEO för mobilen. Även om mobilen för många företag har mer trafik än datorn är det fortfarande inte prioriterat.

Vanliga misstag är att man missar viktigt innehåll på mobilen som finns på datorn.

Ett annat vanligt misstag är att länkarna i navigeringen optimeras för desktop men menyraden för mobilen ser helt annorlunda ut.

Det är också vanligt att man kollar laddningstiden på datorn men inte mobilen.

Kategorier och taggar i WordPress

Kategorier och taggar är en lite mer avancerad del av WordPress SEO.

Kategorier är en bredare uppdelning medan taggar en smalare uppdelning.

Om ni hade haft en hemsida om skor hade kategorier exempelvis kunnat vara löparskor eller finskor.

En tagg till löparskor hade exempelvis kunnat vara "Nybörjare".

Många hemsidor använder enbart kategorier och det räcker väl. Om ni har mycket innehåll kan ni göra det enkelt för både användare och Google att förstå detta genom en smart struktur av kategorier och taggar.

Kanonisk (canonical) URL

WordPress löser kanoniska URLer i regel automatiskt så för detta behövs inga instruktioner i WordPress.

Bilder för WordPress SEO

WordPress har möjligheten att lägga på alt-taggar för bilder som är bra för er sökmotoroptimering.

Alt-taggar är till för att beskriva bilden så tryck inte bara in sökordet.

Tänk på att i WordPress har ni en alt-tagg per uppladdad bild. Så använder ni samma bild på flera ställen kommer den få samma alt-tagg om ni ändrar.

Den snabba lösningen på detta är att ladda upp samma bild och byta alt-tagg på den nya bilden.

Ställ in rätt alt-tagg i WordPress

WordPress teman för SEO

Är SEO en viktig kanal rekommenderar vi inte färdiga WordPress teman.

Det finns bara en som vinner och då är begränsningarna i färdiga teman en stor nackdel.

Då vi inte använder dessa teman och inte har expertis inom det kommer vi inte heller gå in på skillnader mellan Elementor, Divi eller andra liknande WordPress teman.

Vi väljer att inte jobba med teman på grund av följande nackdelar:

  • I regel långsam laddningstid
  • Oftast generisk design
  • Brister i mobilen
  • I regel sämre övergripande teknisk SEO

Det absolut största hindret är punkt två ovan. Att designen blir generisk

Det finns absolut fall där ni ska använda WordPress mallar. Men vår SEO rekommendation är att inte göra det.

WPML SEO

WPML, eller WordPress MultiLangual, är WordPress lösning för flera språk på en hemsida. WordPress löser många saker automatiskt. Här går vi igenom de viktigaste sakerna.

Val av URL-struktur för WPML

WordPress WPML ger dig möjligheten att lägga språken på helt olika domäner (.se och .dk), subdomäner (se. och dk. och undermappar (/se/ och /dk/). Vi brukar föredra det sistnämnda men det finns ibland anledningar att köra de olika.

Hreflang för WPML

För att förenkla för Google bör man specificera vilket språk sidan är för. Detta löser sig automatiskt när ni använder WordPress.

XML sidkarta för WPML

Har ni installerat WPML och har ett av de SEO plugins vi rekommenderar så kommer ni nu få flera sitemaps - en per språk. Ni kan lägga in samtliga av dessa till Google Search Console.

Vanliga SEO misstag med WordPress

Efter att ha analysera flera WordPress hemsidor kommer här de vanligaste misstagen ni ska undvika i er WordPress sökmotoroptimering.

Tänk på post types och URL strukturen

När det är dags för en ny WordPress hemsida är det vanligt att er WordPress utvecklare inte tänker på SEOn. Då kan hela strukturen förändras i sin grund genom nya post types. En post type kan exempelvis vara tjänster, jobb och liknande. Då får både tjänster och jobb URL-strukturen:

  • .se/tjanster/tjanst-1/
  • .se/jobb/jobb-1/

Om ni på er föregående hemsida hade URLer såsom .se/tjanst-1/ kommer ni nu tvinga byta URLer på samtliga sidor vilket kan vara riskabelt för er organiska trafik.

Autogenererade sidor i WordPress

En av de första sakerna jag kollar på när jag gör en teknisk SEO audit av WordPress hemsida är att kolla i XML-sidkartan. Det är snarae regel än undantag att det finns autogenererat innehåll som skapar tunna sidor.

Ni kan plocka bort hela "post types" eller enskilda sidor som inte bidrar.

Uppdaterat datum varje gång du sparar

I er XML-sidkarta står det när en sida ändrats senast:

Senast ändrad i WordPress

Denna uppdateras så fort ni klickar "Spara" oavsett hur mycket ni ändrat. Google ser gärna att ni enbart säger att sidan haft större ändringar.

Vi rekommenderar därför ett plugin som heter "WP Last Modified Info" där ni kan undvika att uppdatera datumet om ni inte gjort en större ändring.

"Min WordPress hemsida indexeras inte på Google"

Till att börja med är det stor skillnad på om den inte indexeras alls eller om den bara indexeras dåligt. Ni kollar detta bäst genom att googla: "site:foretagetsurl.se".

Om din WordPress hemsida inte indexeras alls finns det en sak man alltid ska kolla först: Inställningar → Läsa och gå till "Synlighet i sökmotorer". Denna ska inte vara kryssad:
Synlighet i sökmotorer

Om ni bara indexeras dåligt kan ni prova att verifiera Search Console, lägga till er XML sidkarta och pinga viktiga sidor till Google.

Om detta fortsatt inte fungerar får ni gärna kontakta en webbyrå som kan WordPress.

Lycka till med er WordPress SEO!

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Öka er försäljning med konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering (CRO) – Guide hur du ökar er konverteringsgrad

Syftet med denna guide för konverteringsoptimering kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla

Landningssidor
En landningssida är navet i er marknadsföring

Landningssidors uppgift är att konvertera besökare till leads. En landningssida är en sida som är designad för att uppnå ett