Få edge på er on-page SEO och vinn på Google – Mallen som inte finns

Inom SEO är varje sökord är unikt

Det finns inget färdigt recept som alla kan följa inom SEO. Det finns delar som i regel alltid återkommer. Men ska du vinna i dagens klimat krävs mer än en att följa en enkel checklista som alla andra följer. SEO handlar om att förstå Google och deras algoritm.

För att göra detta tydligt snabbt kan vi ta ett konkret exempel. Ett inlägg om SEO och en sida som listar synonymer kommer per definition ha helt olika utseenden.

Om samtliga hemsidor som listar synonymer till ett specifikt ord skriver 20-30 ord bör du också göra det. Medan om de som skriver inlägg om SEO har tusentals ord – måste du i regel följa det. Dessa två har i sin natur helt olika förutsättningar och kan inte hanteras på samma sätt.

Här går vi igenom saker vi anser att ni alltid kan göra – men också vägledning hur ni gör i andra fall.

Grunden som oftast är samma inom SEO

Några av de textplaceringarna som nästan alltid förekommer är:

Men inte ens ovan är alltid korrekt. Det finns fall där vi ska ranka på sökord A, istället skrivit sökord B på dessa platser och fått bättre resultat. Det finns fall där vi minskat densiteten och förbättrat våra placeringar.

Generella riktlinjer som alltid är samma inom SEO

Det finns väldigt få generella riktlinjer som håller i 100% av fallen. Hög bounce rate är exempelvis inte alltid dåligt. Hög bounce rate för en lista med synonymer – men som har hög ”terminate the search” (får användaren att sluta Googla synonymer för det ordet) är att vänta. Läser ni däremot detta inlägg och sedan lämnar hemsidan kommer Google sannolikt tolka det negativt.

Utan att försöka friskiva mig mer än nödvändigt och ni tröttnar på mig ska jag försöka ge några exempel på generella riktlinjer jag alltid strävar efter:

• Ha låg bounce rate
• Terminate the search
• Hög time on site
• Undvik pogo sticking (att folk klickar och hoppar tillbaka för mycket)
• Många tekniska aspekter är oftast samma: Exempelvis att man ska ha bra Google PageSpeed, en H1 per sida och en page title som är lagom lång.

Duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll anses i regel vara en av de värsta sakerna man kan göra inom SEO. Men vi ser flera fall där både duplicerat innehåll internt och mot andra fungerar. Exempelvis lokala sökord och produktbeskrivningar har i sin natur mycket som är samma mellan de olika platserna eller produkterna. Däremot hade duplicerat innehåll för ett blogginlägg varit förödande.

Vi förespråkar alltid att göra så bra och unikt innehåll som möjligt. Men det behöver inte alltid vara så. Ibland finns det growth hacking modeller som är mer effektiva.

Viktigt däremot att förstå att inte alla hemsidor har samma spelregler. En hemsida med hög authority och generellt sett låg mängd duplicerat innehåll kommer lättare komma undan med duplicerat innehåll. En helt ny hemsida som Google inte anser var en trovärdig källa som också jobbar med duplicerat content kan ha lite svårare att komma undan med det. Detta bygger på våra erfarenheter och tester – inget vetenskapligt så ta det med en viss nypa salt.

SEO verktyg hjälper dig på traven

Det finns SEO verktyg som hittar gemensamma nämnare för de som syns högst upp. Detta kan ge er en bättre vägledning än en färdig checklista. Hade ni med detta verktyg analyserat skillnaderna mellan en sida som listar synonymer med ett blogginlägg om SEO kommer ni få olika förslag – exempelvis på textmängden.

Hade korrelationsverktyget analyserat personer i NBA hade det exempelvis sett att det tenderar vara en fördel att vara lång och vältränad. Det finns fler lite mer subtila saker inom SEO som den plockar upp som ni bör se. Detta går såklart att göra manuellt men det underlättar mycket att använda SEO verktyg såsom Semrush eller Ahref.

Förstå sökintentionen

Något som är riktigt intressant är att även om du följer alla riktlinjer ett korrelationsverktyg ger er kan ni fortfarande ranka 100+. Det vanligaste problemet i dessa fall är att Google helt enkelt saknar något från er.

Min rekommendation är att ni gör en undersökning om sökintentionen. Googla sökordet du försöker ranka på – och se vad andra gör som du verkar sakna. Det kan exempelvis vara att ni valt att skriva ett blogginlägg medan de andra har en kategorisida.

Relaterade sökord

Google har en stor mängd data att processa. De förstår vad som är relaterat till vad. Att skriva om WordPress och inte nämna hemsidor eller plugins kan tyckas märkligt – något saknas.

Den enkla vägledningen vi kan ge är att försöka skriva så naturligt som möjligt. Om ni nu inte kan ämnet bör ni kolla upp vilka topics ni bör ta upp.

Avslutande ord

Ska ni göra SEO och det är viktigt för er måste ni förstå SEO på en djupare nivå. Det finns bara en vinnare – och den kommer högst upp. Den som inte behärskar detta och alla andra aspekter kommer inte nå den peaken som SEO kan ge med riktigt många besökare dagligen som ni inte betalat per klick.

Konkurrensen ökar överallt och tröskeln till de stora som jobbat med SEO länge blir inte mindre med tiden.

Vi hjälper dig gärna – oavsett om ni är helt nya och vill börja resan med oss eller om ni redan kommit en bit på vägen men inte helt börjat flyga än. Vi är en SEO byrå med kunder i hela Sverige, men störst är vår sökmotoroptimering i Malmö och sökmotoroptimering i Göteborg.

Google Ads Black Friday
Google Ads optimering för Black Friday – Så maximerar ni er försäljning och ROAS

I detta inlägg går vi igenom specifika aktiviteter att göra inför Black Friday på Google Ads. Vi förutsätter att kontot

Inom SEO är varje sökord är unikt
Få edge på er on-page SEO och vinn på Google – Mallen som inte finns

Det finns inget färdigt recept som alla kan följa inom SEO. Det finns delar som i regel alltid återkommer. Men