fbpx

Sunbirds recept: De bästa kanalerna vid digital marknadsföring av e-handel

Digital marknadsföring för e handel
avatar image

Nils Fridlund

Här kommer våra bästa knep och val av kanaler för digital marknadsföring av e-handel så att ni ökar er omsättning oavsett om det är lågkonjuktur eller högkonjuktur och Black Week.

Det har blivit hårdare konkurrens men också större möjligheter för e-handlare. En viktig del för att nå framgång är att kunna digital marknadsföring för e-handel.

Inlägget kommer inte gå in på djupet på varje kanal, utan kommer ge dig en överblick av de digitala marknadsföringskanaler som fungerar bäst för e-handel. Vi kommer också ge ett konkret förslag i vilken ordning (steg 1-8) ni bör applicera dem.

Vi försöker alltid vara så konkreta som möjligt i våra tips och kommer inte sväva ut i teknikaliteter. Vårt mål är alltid att öka försäljningen på ett lönsamt sätt. Nu börjar vi!

Steg 1: Organic social

Organic social är allt som skrivs på sociala medier som inte sker i utbyte mot pengar. Paid social kommer som en punkt längre ner.

För alla e-butiker är organic social viktigt. För dig som nystartad kan det vara ett gratisalternativ för att börja bygga upp en målgrupp.

Genom att skapa fantastiskt innehåll kommer dina följare både köpa av dig men också hjälpa till med bättre spridning.

För dig som driver en större e-handel och inte har tid att göra detta själv bör du anställa eller anlita någon.

Två konkret tips som brukar fungera:

  • Re-posta inlägg som fungerat bra. Men skriv om det från en annan vinkel.
  • Engagera läsarna med frågor och tävlingar.

Precis som med alla andra digitala kanaler är det viktigt att förstå att det inte finns för lite information. Se därför till att på riktigt skapa värde.

Att göra kontot personligt och unikt är också oftast en hit. Men tänk på att när ni växer är det kanske inte alltid du som kan göra innehållet. Och en anställd som gör det kanske inte är med för all framtid.

Steg 2: SEO (Sökmotoroptimering)

SEO för E-handel handlar om att synas så högt upp som möjligt på relevanta sökord på Googles organiska, icke betalda, platser. Det kan exempelvis vara produkter, produktkategorier eller varumärken.

Precis som organic social är SEO en utmärkt kanal att få in leads utan att behöva betala per klick. Här gör man snarare insatser som sedan är med dig och som bygger på vartannat. Man kan tiodubbla trafiken utan att eskalera kostnaderna.

Du kan antingen göra det själv eller kontakta en SEO byrå såsom Sunbird. Vi gör både mindre uppdrag där vi agerar bollplank för dig som är nystartad - men det vanligaste är fullservice där vi tar hand om allt.

Vill du göra det själv kommer några av våra dos and don'ts nedan:

Viktigt att tänka på

  • Skapa välskrivna page titles: Med sökord i sig i exakt match och så klickvänliga som möjligt, såhär: “Sökord exempel fördel fördel - Varumärke”
  • Enbart en H1 per sida med sökordet: “Sökord exempel”
  • URLen ska vara exakt match: /sokord-exempel/
  • Länka så mycket ni kan till de absolut viktigaste produkterna och kategorierna.
  • Förbättra Google PageSpeed, det kommer förbättra säljfrekvensen och Google placeringarna.
  • Vanliga sökord för e-butiker där man behöver skapa landningssidor till är:
    • Kategori
    • Varumärke
    • Varumärke + kategori
    • Specifik produkt

Vanliga misstag

  • Ett av de vanligaste misstagen vi ser är intern konkurrens för SEO. Man har hört att sökord är viktigt och kör på så mycket man kan. Men att tävla med sig själv kommer påverka er ranking negativt. En sida - ett sökord.
  • Duplicerat innehåll och tunt innehåll. Tillsammans blir sajten lågkvalitativ enligt Google och ni tappar ranking.
  • Man använder en färdig mall för e-butiken som gör att teknisk SEO och koden inte är optimerad vilket gör det onödigt svårt att vinna på Google.
  • Orphan pages: Detta är sidor som helt saknar direkta länkar i hemsidestrukturen. Se till att alla kategorier har minst en länk och att alla produkter har en kategori.
  • Avsaknad av meta beskrivningar. Detta gör era platser på Google mindre klickvänliga och sänker er ranking.

Här hittar ni en mer djupgående SEO strategi.

SEO har alltid varit den kanal vi på Sunbird föredragit längst. Det har ändlös potential och ett långsiktigt tänk som vi gillar. Den största nackdelen är att det kan ta 1-2 år innan man når stora framgångar (oftast får man resultat redan inom 3-12 månader, läs gärna vårat inlägg om hur lång tid SEO tar). Men för alla er som har en längre horisont än så och vill vinna bör ha ett löpande aktivt arbete med er SEO.

Teknisk optimering av e-butik

Steg 3: Content Marketing (Innehållsmarknadsföring)

Content Marketing (eller, "Innehållsmarknadsföring) förknippas ibland felaktigt uteslutande till SEO. Content Marketing är en bredare marknadsföringsstrategi där man fokuserar på att skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsekvent innehåll.

Content marketing är en kanal ni kan göra helt själva. En byrå kommer inte kunna stå för majoriteten av detta arbetet. En byrå kan däremot vara ett bollplank och accelerera effekten.

Ett populärt upplägg som fungerar bra:

  • Skriv ett inlägg, likt det du läser nu, på er hemsida för organisk trafik.
  • Dela det på sociala medier.
  • Inkludera det i nyhetsbrevet.

Här kan man både driva direktförsäljning eller exempelvis få fler prenumeranter på era nyhetsbrev.

De flesta e-butiker jobbar mot B2C. Då fungerar oftast grupper på Instagram/Facebook bäst. För dig som jobbar med B2B ska vara duktig på att publicera på LinkedIn och lägga till beslutsfattare i branschen i ditt nätverk regelbundet.

Steg 4: E-postmarknadsföring

Att jobba med nyhetsbrev och automatiska mejl är en given del vid digital marknadsföring av e-handel för att driva försäljning.

Ni kan få in mejladresser på fler sätt. Några vanliga metoder:

  • Nyhetsbrev på sajten, exempelvis i sidfoten. Med eller utan incitament.
  • Erbjud en rabattkod som mejlas ut när de signerat sig.
  • Passa på att fråga om man vill få nyheter och erbjudanden i utcheckningen.
  • Skapa tävlingar eller lotta ut som man får delta i om man signar upp sig.

Med GDPR måste man aktivt klicka i att man godkänner att ni kontaktar dem med annonser.

Hantera din kundlista väl och se till att de tycker att det ger dem ett mervärde att vara med. Mejla inte för ofta och när du mejlar ut se till att erbjuda något av värde.

För automatiska mejl är nedan tre metoder som generellt sett går att applicera:

  • Välkomstmejl: Att säga välkommen efter ett köp är aldrig fel. Du kan också passa på att ge en kupongkod som uppmuntrar till köp.
  • Övergiven varukorg: Påminn potentiella köpare om dig och gör det enkelt för dem att komma tillbaka om de vill. Viktigt att inte bli för säljande då det kan skada varumärket på sikt. Utforma det istället som en tjänst att ni sparat varukorgen om de ångrar sig och erbjud er hjälp om de behöver det.
  • Fråga om en recension: Efter att kunden valt att behålla produkten kan man anta att de är nöjd. Passa på att fråga om en referens. Helst med en bild tillsammans med produkten. Om ni är rädda för att fråga om recensioner har ni underliggande problem att lösa. Men tänk på att det är nervöst för alla, framför allt i början när man har få recensioner. När ni kommer upp i volym är någon dålig recension vanligt och på gränsen till hälsosamt.

Använd inte en opersonlig no-reply mejladress för dessa mejl. Uppmuntra till svar istället! Det bygger lojalitet och en gemenskap.

Steg 5: Betald social annonsering

Facebook, Instagram och Pinterest är tre kanaler där du både kan skapa brand awareness och få billiga leads.

Vi rekommenderar alla att prova betalt social annonsering, men vi tror mest på det i fall där man köper saker lite mer regelbundet.

Med betald annonsering på sociala medier kan du exempelvis rikta annonser mot specifika åldersspann, kön och intressen. Du kan också skapa lookalike målgrupper som liknar de som redan köpt hos dig och låter Facebook lista ut vem du borde annonsera mot.

Nackdelen med sociala medier är att utöver de inställningar ni ställt in såsom ålder och intressen - finns det inget som säger att de kommer vilja köpa av er. Tänk därför på att visa upp varumärket tydligt. På så sätt vinner ni värde antingen genom direktförsäljning eller indirekt via varumärket. Sociala medier är däremot oftast billigt per visning och att inte alla vill köpa påverkar därför mindre. I slutändan ska ni mäta kostnad per konvertering. Eller ännu hellre: ROAS - Return on Ad Spend.

Precis som med all betald annonsering är det en öppen budgivning. Så kostnaderna tenderar att vara runt vad det också är värt för företag att annonsera. Det är därför viktigt att ha ett bättre annonskonto så ni får upp er lönsamhet.

  • Tips 1: Videos är oftast en effektiv kanal. Men tänk på att de flesta på sociala medier är på mobilen och kör utan ljud.
  • Tips 2: Vertikala annonser tenderar att fungera bättre. Framför allt på mobilen.
betala sociala annonsering för e-handel

Steg 6: Google Ads

Google Ads är de betalda platserna på Google. Det finns två kanaler vi rekommenderar för dig e-butiker: Textannonser och shopping. Textannonserna är de fyra platserna högst upp i sökresultatet. Google Shopping är produkterna där man ser en bild på en produkt och ett pris.

Google Ads är ett enkelt sätt att snabbt öka sin försäljning för att bygga upp kundlistan och få fler återkommande kunder.

Vi rekommenderar alla att prova Google Ads då det är det vi sett ofast brukar generera sälj. Men vi rekommenderar det framför allt till företag som säljer saker man inte köper så ofta. Alltså där det är viktigt att synas när potentiella kunder söker på det.

Med Google annonsering i sin helhet är det enkelt att välja på exakt vilka sökord man vill synas. Besökaren har också precis sökt efter exakt det du säljer. Dessa besökare kallas i många fall för varma kunder som ofta är redo att köpa. Har du en bra hemsida som är enkel att köpa på och rätt pris är säljet inte långt ifrån.

Nackdelen är att man betalar per klick. Vill man dubbla antalet besökare behöver man lite mer än dubbla kostnaden (avtagande avkastning). Det är också hög konkurrens och kanalen är inte lönsam om man inte är bättre än konkurrenterna då det är en öppen budgivning.

Eftersom man måste ha ett bättre konto än konkurrenterna för att nå riktigt bra lönsamhet är detta en av de kanaler där det är rekommenderat att ta hjälp av en Google Ads expert. Sunbird är en Google Ads byrå och hjälper er gärna.

Här är några av våra tips för Google Ads till e-butiker:

  • Se till att du får in konverteringsvärde i Google Ads så du kan mäta ROAS - Return on Ad Spend. Att buda manuellt är inte hållbart i längden.
  • Var noga med vilka klick du syns på. Google vill tjäna pengar och är lite väl optimistiska med var du ska dyka upp om detta inte kontrolleras. Följ upp träffarna och applicera negativa sökord regelbundet.
  • Inkludera inte varenda sökord som är aktuellt. Alla sökord du är med och budar på tar en del av budgeten. Genom att utesluta mindre viktiga sökord kan du synas mer på de viktigaste sökorden.
  • Skapa ett automatiskt feed med produkterna direkt kopplat till Google Shopping så ni slipper uppdatera produkterna manuellt.
  • Dynamic Search Ads (DSA) annonser är effektiva när du har så många kategorier och produkter så man inte manuellt kan hantera det.
  • Jobba hårt för att få upp kvalitetsresultaten i Google Ads på de sökord som har flest klick. Det är ett smart sätt att drastiskt minska kostnaden.

Mejla mig på nils@sunbird.se om du vill ha en kostnadsfri audit av hur vi hade ökat er försäljning och lönsamhet med Google Ads. Se gärna resultat och tidigare uppdrag på vår sida om digital marknadsföringsbyrå i Malmö.

Steg 7: Influencers

Influencers har onekligen en viktig plats i marknadsföringen. I vissa branscher mer än andra. Det är oftast värt att prova innan man utesluter - det kan bli det bästa ni gjort.

Influencers är oftast öppna för samarbeten. Så länge det du gör är relevant för dem.

Ett tips är att satsa på mindre och mer nischade influencers. Stora influencers är duktiga på att ta betalt. Mindre influencers kan dessutom oftast gå med på att skriva en artikel om de produkterna de får.

En bonus är att de oftast länkar till er hemsida vilket i sig stärker eran SEO.

Steg 8: Konverteringsoptimering (CRO)

Konverteringsoptimering (CRO) klassas egentligen inte som en kanal för marknadsföring. Men den bör hanteras och budgeteras precis med marknadsföringen.

Exempel: Om målet är att öka din försäljning kan man enkelt fråga sig om det är enklast att öka trafiken eller avslutningsfrekvensen.Du har idag 10.000 besökare/månad och en avslutningsfrekvens på 2% (runt 6-7 sälj/dag). Om du vill öka din försäljning 50%. Är det då enklast att öka trafiken till 15.000 eller avslutningsfrekvensen till 3%?

Svaret på frågan är inte alltid givet. Det beror såklart på hur bra sajten är idag och vilka marknadskanaler ni har idag. Det kan också vara så att ni är fast med en statisk hemsidelösning som inte tillåter uppgraderingar.

I praktiken ska man jobba med kanalerna parallellt. Ett praktiskt förslag är att köra en större sprint av e-butiken var tredje månad.

Avslutningsfrekvensen är såklart inte allt man kan jobba med när man ska öka försäljningen på e-butiken. Tre vanliga lösningar är:

  • Upsales - Skapa incitament för att köpa fler produkter samtidigt. Rabatt vid två? Fri frakt om man köper en till?
  • Cross selling - Rekommendera produkter som bör köpas till produkten användaren har valt.
  • Bundles - Slå ihop flera produkter i en bundle. Då kan man kombinera både upsales och cross selling. Det blir enkelt att visa rabatten användaren får och detta uppskattas i många fall av användaren som vill få experttips på vad som passar ihop.

Det är alltså viktigt att ni inte underskattar hur avgörande hemsidan är. Har ni inte redan skapat en ny e-handel eller snart ska bygga en rekommenderar vi en flexibel skalbar lösning såsom WordPress WooCommerce.

Sunbird är en webbyrå för E-handel gör skräddarsydda hemsidor med hög säljfrekvens och redo att flyga med marknadsföringen.

CRO av E-handel avgörande för försäljningen

Summering av digital marknadsföring för e-handel

Är ni nya börja med det ni kan göra själv och som är gratis. SEO, organic social, content marketing och nyhetsbrev är en utmärkt början.

När ni börjat få spinn på e-butiken bör ni börja med betald annonsering på sociala medier, Google och influencers.

I början får du själv skapa mycket av innehållet. När du växer bör du anställa någon som jobbar med content regelbundet och som kan lägga tid på detta.

Du bör också hitta en digital byrå du litar på och som kan vara en förlängd arm och hantera de betala annonsplatserna och de andra delarna såsom SEO och digital analys som man inledningsvis kan göra själv men som på sikt är lite mer krävande.

Se också till att ni har en e-butik som kan utvecklas i form med att ni blir större. Man kan inte acceptera att man måste hållas tillbaka efter begränsningar i färdiga lösningar.

Sunbird är specialiserade på digital marknadsföring av e-handel och hjälper er gärna. Kontakta Nils Fridlund på nils@sunbird.se eller 0703 - 07 88 83 så tar vi ett förutsättningslöst samtal om era möjligheter.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Google Sandbox
Google Sandbox – Vad det är och hur du kommer ur den

Google Sandbox är ett filter som förhindrar nya hemsidor från att ranka högt i Googles sökresultat. Om du precis lanserat

Google-läckan maj 2024
Google-läckan: Detta behöver du veta

Delar av algoritmen för hur Google rankar hemsidor har läckts, se dokumentet här. Vad Google säger och vad som verkligen