fbpx

Ankartext för SEO

Ankartexter för SEO

Få en kostnadsfri SEO-analys av Nils - Inom 24 timmar

avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg kommer vi gå igenom ankartext för SEO. Som alltid håller vi det praktiskt på vad som faktiskt är viktigt att göra.

Vad är en ankartext?

Ankartext är den klickbara texten i en länk. Ankartexten används av både användare och Google för att förstå sidan den länkar till.

Exempelvis kan en ankartext se ut så här i HTML, där "Sunbird" är ankartexten.

<a href="https://sunbird.se">Sunbird</a>

Varför är ankartexter viktiga för SEO?

Google spindlar internet länk för länk och ankartexter är en tydlig rankingfaktor för SEO eftersom de:

  • Stärker sidans relevans – Ankartexter ger sökmotorer en indikation om sidans innehåll.
  • Förbättrar användarupplevelsen – Länkar kan vara ett snabbt sätt för användare att läsa vidare och hitta rätt. Detta i sin tur stärker SEOn ytterligare.

Läs detta inlägg om du vill lära dig mer om interna länkar.

Olika typer av ankartexter

Man kan enkelt dela upp ankartexter i sex olika grupper:

  • Varumärke – Ditt företagsnamn som ankartext.
  • Exakt matchning - Det exakta ordet ni vill ranka på.
  • Delvis matchning – En kombination av sökord och annan text (minst två andra ord).
  • Generisk ankartext (uppmaning) – Ord som "klicka här" eller "läs mer".
  • "Naken" URL – Själva URLen blir ankartexten.
  • Bild – Länkar där en bild används som ankartext. Din alt-taggen blir ankartexten.

Det finns inget recept för exakt hur mycket av varje ni ska ha. I vissa fall är det helt enkelt naturligt att man har fler exakta matchningar. Ett konkret tips är att kolla upp vad konkurrenterna som rankar över er gör.

Man får också skilja på hur man hanterar interna och externa ankartexter, läs stycket nedan:

Externa vs. interna ankartexter

För både interna och externa länkar fungerar logiken snarlikt för ankartexter. Skillnaden är att man får vara något mer försiktig med ankartexterna på externa hemsidor. Att överdriva exakta matchningar kan uppfattas som spam av Google.

  • Ankartexter för interna länkar: Var tydlig med dina ankartexter. Det är svårt att bli straffad även om det inte är omöjligt. Se till att dina användare gillar länkarna.
  • Ankartexter för externa länkar: Variera men håll dig inom sökintentionen eller använd ankartexter som är ditt varumärke eller en uppmaning. Men håll alltid stycket relevant till sökordet du vill ranka på, så nära sökordet som möjligt.

Analysera ankartexter med Screaming Frog

Screaming Frog är ett verktyg för att analysera vilka ankartexter som används på en hemsida. Det hjälper dig att hitta och ta bort irrelevanta ankartexter som kan skada din semantiska SEO. Detta verktyg är särskilt användbart för att identifiera överoptimering och skapa en mer naturlig fördelning av ankartexttyper.

Om du inte redan har Screaming Frog bör du ladda ner det. Det är ett av de bästa verktygen för SEO.

  1. Öppna Screaming Frog och ange hemsidan du vill undersöka
  2. "Bulk Export" → "Links" → "All Anchor Text"

Du kan också välja att kolla på ankartexterna direkt i Screaming Frog.

  1. Öppna Screaming Frog och ange hemsidan du vill undersöka
  2. Klicka på "Internal" och den sida du vill undersöka
  3. Klicka "Inlinks" längst ner och scroll till höger till "Anchor Text"

Checklista för ankartexter

Vill du ha hjälp med er sökmotoroptimering får ni mer än gärna kontakta oss. Vi är en SEO-byrå i Malmö men jobbar med kunder i hela Sverige.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Organisk marknadsföring
Organisk marknadsföring – Vad är det och vilka kanaler du bör välja

Vad är organisk marknadsföring? Organisk marknadsföring förklaras enkelt som alla kanaler där ni får naturlig spridning utan att det är

AB-test
A/B-test – Vad det är, hur det fungerar och varför det är viktigt

Här går jag igenom vad A/B-test är, hur det genomförs i grova drag och ger ett räkneexempel på varför konverteringsoptimering