1. Sökordsanalys och content map
Första steget inom SEO är alltid att ta fram en sökordsanalys med sökordsvolymer.
Många missar relevanta sökord och gör inte denna tillräckligt djup. Allt erat arbete kommer bygga på denna och med en gedigen sökordsanalys undviker ni intern konkurrens och att behöva skriva för många landningssidor.
Efter ni fastställa alla sökord bör ni planera vilka sidor dessa ska in på. Finns en sida redan idag och den bör optimeras? Ska vissa sökord slås ihop på samma sida? För detta krävs en content map som era skribenter följer.
2. Förstå sökordets intention
Precis innan skrivandet är det viktigt att undersöka sökintentionen med sökordet. Googla sökordet och undersök vad Google vill visa, facit finns där. Om samtliga sidor är en artikel eller tjänstesida bör du gör detsamma.
Innan du börjar lägga upp strukturen för din egen hemsida är det bra att kolla på vad andra gör. Det är inte fel att leta inspiration så länge man inte kopierar rakt av. Undersök dina sökord på Google och kolla vad dina konkurrenter som rankar bäst har gjort. Ta inspiration av det som konkurrenterna gjort bra och täpp till de luckor som finns. Knepet med framgångsrik sökmotoroptimering är att – enligt Google – bli det bästa sökresultatet. Rankar Google företag högt upp är det något Google tycker de gör bra. Men för att vinna måste man gå ett steg längre.
3. Producera texten
När du har en content map för alla dina viktiga sökord och har letat upp inspiration är det dags att skapa den nya landningssidan. Det är viktigt att du skapar en hierarki på sidan så att Google kan tolka innehållet. Det får max finnas en H1:a per sida, men det går bra att ha flera H2:or och H3:or. Se till att fördela dina sökord på hela sajten och använd dem flera gånger, både i rubriker och flytande i texten.
I det sista steget är det viktigt att alla detaljer sitter. Det är bra att använda bilder för att skapa dynamik på sidan, men man får inte glömma att skriva alt-texter som matchar sökorden. Här är det även viktigt att skriva titlar och metabeskrivningar, som är de texter som syns på Googles sökresultat. Se till att både titeln och beskrivningen innehåller ditt relevanta sökord.
4. Länka internt till sidan
När sidan är uppe bör ni alltid ha minst en länk till sidan. Om ni kan – och sidan är viktig för er – länka så ofta det går och är bra för besökarna.
– Processen ovan bör skapas på samtliga sidor enligt en content map. När det är gjort kan ni gå vidare till nästa steg.
5. Teknisk optimering
Vid detta laget har ni skrivit en text för alla sökorden. Därefter kan ni optimera sajtens kod. Full lista på saker vi rekommenderar att ni gör finns högre upp på denna sida.
6. Förbättra hemsidans UX
Denna punkt är ingen traditionell SEO punkt men har blivit allt viktigare. Sökmotoroptimering har utvecklats och förfinats med åren. Google förstår skillnad på hemsidor som användare gillar och inte. En insats som också är positiv för alla andra marknadskanaler är att göra ett designlyft. Det kan vara både större och mindre ändringar. Gör ni detta rätt kommer också all befintlig trafik konvertera i större utsträckning.
7. Off-page
Om det gått ett par månader efter samtliga insatser ovan kan ni börja med off-page arbetet. Rikta då allt mot de viktigaste sidorna som fortfarande inte rankar bra. Satsa alltid på kvalité.
Sökmotoroptimering har utvecklats och förfinats under åren – skippa genvägarna. Förut räckte det med att nämnda sökorden enligt en viss procentuell mängd och ha ett par dåliga länkar. SEO har blivit svårare och kräver ett bredare tag. Sätt SEO grundermna, skapa riktigt bra värdefullt innehåll, ha en tekniskt bra sajt, optimera er UX och därefter fokusera på off-page.