Sökmotoroptimering - Guiden för hur du och ditt företag lyckas med SEO

Våra omdömen
Vill du att en expert på SEO gör jobbet åt dig? Få en kostnadsfri analys!

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, förkortat SEO, kommer från engelskans Search Enginge Optimization och handlar om det arbete man gör för att förbättra en hemsidas synlighet på sökmotorer. I Sverige äger Google 95% av marknaden och därför utgår all sökmotoroptimering från Google och dess algoritmer. Övriga sökmotorer som Bing och Yahoo står för de resterande procenten och när man skapar content för Google kommer ofta de andra sökmotorer med på köpet.

Sökmotoroptimering innebär det organiska sökresultat som visas på Google. Till skillnad från annonser finns det ingen kostnad per klick när någon besöker din hemsida via en organiska länk. För många kunder är SEO och Google den absolut bästa kanalen för nya kunder och hela 80% procent av kunderna börjar sin köpresa på Google.

För att ranka högt krävs ett gediget arbete med analys, text till nya landningssidor, teknisk optimering och länkar. I denna artikel kommer vi att beröra alla viktiga delar som du behöver kunna för att bli en stjärna på sökmotoroptimering!

Varför sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är en enligt oss en viktig, om inte den viktigast, kanalen för att skapa långsiktig framgång. Det är ett arbete som ger långsiktiga resultat och ett grundligt genomfört arbete kan öka din försäljning avsevärt.

Till skillnad från annonser där man pushar ut budskap är SEO en kanal där kunderna kommer till dig när de är intresserade. Därför brukar man säga att sökmotoroptimering genererar varm trafik, eftersom kunderna ofta är mer köpredo när de själva aktivt söker efter en produkt eller tjänst.

Idag sker över 100 000 sökningar på Google varje sekund, vilket gör det till en otroligt viktig kanal med stor potential att exponera sitt varumärke för tusentals kunder varje dag. Något som är viktigt att ha i åtanke är att det endast finns platser för 10 sökresultat på Googles förstasida och att konkurrensen är hård om förstaplatsen inom de flesta branscher. Men som vi alla vet – syns man inte finns man inte och därför kan det vara avgörande att skapa en fungerande strategi.

SEO och innehåll är långsiktigt
SEO och innehåll är långsiktigt
Snabba resultat
Medellång sikt
Långsiktig potential

På lång sikt utklassar SEO nästan alltid PPC kanaler, även om det på mycket kort sikt kostar mer än det ger. Det kräver tålamod och tydliga resultat kan utläsas som tidigast först efter 1-2 månader. Därför är det bra att sätta igång så snart som möjligt.

SEO VS PPC
SEO VS PPC

Grunden i on-page sökmotoroptimering

Nedan är grunden i sökmotoroptimering som alltid ska vara på plats:

Sökord i meta rubriker och metabeskrivningar

Page Titeln är extra viktig för placeringar. Rekommendationen är att ha med sökordet början i titeln.

En bra mall för en lyckad metatitel är: Sökordet + USP + Ditt varumärke. Exakt hur lång den får vara beror på pixelbredden, men ni kan sikta på runt 57-60 tecken som max.

I beskrivningen är det ingen direkt rankingfaktor att ha med sökordet. Sökordet – och snarlika ord – fetmarkeras vilket gör din placering på Google tydligare.

Läs mer om metatitel och metabeskrivningar.

Sökord med i rubriker H1 och H2

Det ska alltid finnas en H1 per sida. I den ska sökordet finnas med. Utöver det får det finnas flera stycken H2or.

H3 och H4 har mindre vikt än H1 och H2. De förstnämnda använder ni primärt för rubriker ni måste ha – men som inte är i linje med sökordet ni försöker ranka på.

Sökordet med URL

Att ha sökordet med i URLen är en av de viktigare placeringarna för att ranka bra på Google. Det finns också risker med att ändra den när man väl haft en URL ett tag.

– Alla placeringar ovan kan och ska ni ha med sökordet 1 gång.

Sökordet med i löpande text

Sökordet bör finnas med löpande i texten. Ju högre upp på sidan desto viktigare är det och det ger er bättre SEO kraft.

Det är farligt att överanvända och det är en av de vanligaste faktorerna varför man droppar i ranking, framför allt bland de som precis börjat lära sig sökmotoroptimering och läst en enkel guide.

Vårat tips är att ni kollar på de som ligger högst upp idag och har det som riktmärke. Det finns mer avancerade metoder för hur man går tillväga men det beror på omständigheterna.

Allt ovan är grundläggande SEO som berättar för Google vad din sida handlar om. Alla kan detta och alla gör nästintill samma. Det krävs mer för att vinna. De övriga delarna går vi igenom nedan.

Läs mer om on-page SEO.

Teknisk sökmotoroptimering

Den tekniska sökmotoroptimeringen innefattar som namnet avslöjar de tekniska delarna.

Dessa delar kräver i regel en utvecklare. Vi på Sunbird föredrar alltid att få göra hemsidan till våra SEO kunder – då kan vi integrera allt i den nya hemsidan från rötterna och vi får medvind i vår sökmotoroptimering. De tekniska delarna består av:

Interna länkar

Interna länkar fungerar som interna röster. Ju fler och starkare interna länkar deso bättre. Är dessa dessutom kontextuella och har en relevant ankartext kan de verkligen hjälpa er.

Bra laddningstid

Ni ska ha en bra laddningstid. Ni kan kolla det dels på den faktiska laddningstiden och i Googles egna verktyg på https://web.dev/vitals/.

SSL / HTTPS

SSL och HTTPS är i regel standard för alla hemsidor numera. Har ni fortfarande det gamla protokollet för http bör ni lösa SSL. Det finns gratisalternativ.

Duplicerat innehåll

Att ha duplicerat innehåll kan skada dina rankingar. För lokala sökord är det oftast mindre farligt – men kan påverka dig negativt. Vi rekommenderar alltid att man skriver unik text. Det värsta man kan göra är att ta text från någon annan hemsida.

Brutna länkar

Att ha brutna länkar (länkar som går till sidor som inte finns) gör att du tappar länkkraft. Använder ni WordPress finns det plugin som kollar detta regelbundet.

Strukturerad data

Schema – eller strukturerad data – hjälper dig att få lite annorlunda sökresultat på Google – exempelvis FAQ snippets, stjärnor eller annat information. Er placering på Google blir större och ni ökar trafiken.

Sidkarta

Att ha en sidkarta hjälper Google att lättare se alla dina sidor. Viktigt är att ni rensar ut sidor i sidkartan som inte är relevanta. I många hemsidor skapas det nästintill tomma sidor av dålig kvalité – dessa borde tas bort.

Läs mer om teknisk SEO.

Vill ni öka era organiska sökresultat?

Sökmotoroptimering - För dig som vill göra det själv

1. Sökordsanalys och content map

Första steget inom SEO är alltid att ta fram en sökordsanalys med sökordsvolymer.

Många missar relevanta sökord och gör inte denna tillräckligt djup. Allt erat arbete kommer bygga på denna och med en gedigen sökordsanalys undviker ni intern konkurrens och att behöva skriva för många landningssidor.

Efter ni fastställa alla sökord bör ni planera vilka sidor dessa ska in på. Finns en sida redan idag och den bör optimeras? Ska vissa sökord slås ihop på samma sida? För detta krävs en content map som era skribenter följer.

2. Förstå sökordets intention

Precis innan skrivandet är det viktigt att undersöka sökintentionen med sökordet. Googla sökordet och undersök vad Google vill visa, facit finns där. Om samtliga sidor är en artikel eller tjänstesida bör du gör detsamma.

Innan du börjar lägga upp strukturen för din egen hemsida är det bra att kolla på vad andra gör. Det är inte fel att leta inspiration så länge man inte kopierar rakt av. Undersök dina sökord på Google och kolla vad dina konkurrenter som rankar bäst har gjort. Ta inspiration av det som konkurrenterna gjort bra och täpp till de luckor som finns. Knepet med framgångsrik sökmotoroptimering är att – enligt Google – bli det bästa sökresultatet. Rankar Google företag högt upp är det något Google tycker de gör bra. Men för att vinna måste man gå ett steg längre.

3. Producera texten

När du har en content map för alla dina viktiga sökord och har letat upp inspiration är det dags att skapa den nya landningssidan. Det är viktigt att du skapar en hierarki på sidan så att Google kan tolka innehållet. Det får max finnas en H1:a per sida, men det går bra att ha flera H2:or och H3:or. Se till att fördela dina sökord på hela sajten och använd dem flera gånger, både i rubriker och flytande i texten.

I det sista steget är det viktigt att alla detaljer sitter. Det är bra att använda bilder för att skapa dynamik på sidan, men man får inte glömma att skriva alt-texter som matchar sökorden. Här är det även viktigt att skriva titlar och metabeskrivningar, som är de texter som syns på Googles sökresultat. Se till att både titeln och beskrivningen innehåller ditt relevanta sökord.

4. Länka internt till sidan

När sidan är uppe bör ni alltid ha minst en länk till sidan. Om ni kan – och sidan är viktig för er – länka så ofta det går och är bra för besökarna.

– Processen ovan bör skapas på samtliga sidor enligt en content map. När det är gjort kan ni gå vidare till nästa steg.

5. Teknisk optimering

Vid detta laget har ni skrivit en text för alla sökorden. Därefter kan ni optimera sajtens kod. Full lista på saker vi rekommenderar att ni gör finns högre upp på denna sida.

6. Förbättra hemsidans UX

Denna punkt är ingen traditionell SEO punkt men har blivit allt viktigare. Sökmotoroptimering har utvecklats och förfinats med åren. Google förstår skillnad på hemsidor som användare gillar och inte. En insats som också är positiv för alla andra marknadskanaler är att göra ett designlyft. Det kan vara både större och mindre ändringar. Gör ni detta rätt kommer också all befintlig trafik konvertera i större utsträckning.

7. Off-page

Om det gått ett par månader efter samtliga insatser ovan kan ni börja med off-page arbetet. Rikta då allt mot de viktigaste sidorna som fortfarande inte rankar bra. Satsa alltid på kvalité.

Sökmotoroptimering har utvecklats och förfinats under åren – skippa genvägarna. Förut räckte det med att nämnda sökorden enligt en viss procentuell mängd och ha ett par dåliga länkar. SEO har blivit svårare och kräver ett bredare tag. Sätt SEO grundermna, skapa riktigt bra värdefullt innehåll, ha en tekniskt bra sajt, optimera er UX och därefter fokusera på off-page.

Vill du ha hjälp mer er sökmotoroptimering?

Tack!

FAQ

Vad är lokal SEO?

Lokal SEO är när man optimerar en sida för att ranka högt i en viss stad eller ort. Genom att rikta sig mot en smalare målgrupp minskar konkurrenten och det kan vara enklare att få bra sökresultat. Särskilt fördelaktigt är det om man har en fysisk butik i en viss stad eller ort, men det är även gynnsamt för digitala företag som vill förankra sin verksamhet på lokala platser.

Vad kostar SEO?

Det kostar ingenting att genomföra organisk marknadsföring och det finns inte heller någon kostnad per klick. Däremot kan det tillkomma kostnader om man anlitar en konsult.

När kan man se resultat av sökmotoroptimering?

Organisk sökoptimering ger resultat på längre sikt och det tar längre tid innan man kan utläsa resultat om man jämför med annonser och sociala medier. Oftast syns tydliga resultat av en effektiv kampanj först efter cirka 1-2 månader.

Varför är det viktigt att välja rätt byrå?

När det kommer till SEO betalar man inte för klick, utan för någons tid. Kostnaderna ökar inte linjärt med trafiken som med annonser och ni är inte garanterade bättre resultat bara för att ni investerar mer pengar. Av den anledningen är det viktigt att vända sig till en erfaren och skicklig byrå.

Vad har ni för tjänster och vad kostar det?

Vi jobbar med all form av Google optimering – SEO, Google Ads, Display, och Google Shopping. Utöver det arbetar vi också med e-handel och hemsidor.

Kostnaden för våra tjänster varierar beroende på hur konkurrensen i er bransch ser ut och vilka mål ni satt upp. Vi är som bäst när vi arbetar med både SEO och hemsida och brukar därför erbjuda våra kunder paketpriser. Vi tar alltid fastpris för våra tjänster och har ingen bindningstid. Ni stannar så länge ni känner att vi skapar värde för er verksamhet.

Var finns Sunbird?

Vårt huvudkontor är beläget i centrala Malmö, men vi jobbar med kunder i hela Sverige. Exempelvis Lund, Helsingborg, Varberg, Linköping, Växjö, Huddinge, Jönköping, Luleå, Östersund, Norrköping, Halmstad, Kristianstad, Gotland, Karlstad, Umeå, Uppsala, Göteborg, Borås, Gävle, Kalmar och Örebro.