fbpx

Sökmotoroptimering - Guide för hur SEO fungerar

Här går vi igenom tips och tricks för att lyckas med sökmotoroptimering 2024. Vill ni inte göra det själva kan ni gärna kontakta Nils för en kostadsfri SEO-analys.

Vad är sökmotoroptimering
Vad är sökmotoroptimering

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, förkortat SEO, kommer från engelskans Search Engine Optimization och handlar om det arbete man gör för att förbättra en hemsidas synlighet på sökord i den organiska delen (allt förutom annonserna på Google).

I Sverige äger Google runt 92% av marknaden och därför utgår all sökmotoroptimering från Google och dess algoritmer. Övriga sökmotorer som Bing och Yahoo står för de resterande procenten och när man skapar innehåll för Google kommer ofta de andra sökmotorer med på köpet.

För att ranka högt krävs ett gediget arbete med SEO-analys, text till nya landningssidor, teknisk SEO optimering och externa länkar.

Varför sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är en av de kanaler som har störst potential och hjälper er driva lönsam digital marknadsföring.

Trafiken från Google består av användare som aktivt har sökt efter det ni erbjuder. Har ni bra landningssidor som speglar sökorden ni rankar på är leadet inte långt ifrån.

SEO och innehåll är långsiktigt
SEO och innehåll är långsiktigt
Snabba resultat
Medellång sikt
Långsiktig potential

Sökmotoroptimering har hög potential

På lång sikt utklassar SEO nästan alltid PPC kanaler, även om det på mycket kort sikt kostar mer än det ger. Det kräver därför tålamod och tydliga resultat kan utläsas som tidigast först efter 1-3 månader. Därför är det bra att sätta igång så snart som möjligt.

SEO VS PPC
SEO VS PPC
Innan du börjar med sökmotoroptimering
  • Tänk på att arbetet med sökmotoroptimering aldrig tar slut. Även om du rankar bra på Google finns det många konkurrenter som vill ta din plats.
  • Det finns inga genvägar som är för bra för att vara sanna. Snabba lösningar kan vara effektiva på kort sikt, men med ett grundligt SEO arbete kommer du alltid längre på sikt.
  • Algoritmen förändras ständigt. Det som är sant idag behöver inte vara sant imorgon. Du ska alltså inte bara göra sökmotoroptimering som fungerar idag och även förstå hur framtiden kan se ut.

Vi har flexibla upplägg. Vi jobbar med företag där vi är allt från en hjälpande hand inom sökmotoroptimering till fullservice byrå med all marknadsföring och hemsida.

Få en SEO-analys av Nils - Inom 24 timmar

On-page SEO optimering
On-page SEO optimering

Grunden i en sökmotoroptimering är on-page arbetet

Nedan är grunden i sökmotoroptimering som alltid ska vara på plats:

Sökord i meta rubriker och metabeskrivningar

En metatitel är extra viktig för placeringar. En bra mall för en lyckad metatitel är: Sökordet + USP + Ditt varumärke. Exakt hur lång den får vara beror på pixelbredden, men ni kan sikta på runt 57-60 tecken som mest.

Att ha med sökordet i metabeskrivningen är det ingen direkt rankingfaktor. Sökordet och snarlika sökord fetmarkeras vilket gör din placering på Google tydligare och mer relevant för användaren.

Läs mer om metatitel och metabeskrivningar.

Sökord med i rubriker såsom H1 och H2

Det ska alltid finnas en H1 per sida. I den ska sökordet finnas med. Utöver det får det finnas flera stycken H2or.

H3 och H4 har mindre vikt än H1 och H2. De förstnämnda använder ni primärt för rubriker ni måste ha – men som inte är i linje med sökordet ni försöker ranka på.

Sökordet med URL

Att ha sökordet med i URLen är en av de viktigare placeringarna för att ranka bra på Google. Det finns också risker med att ändra den när man väl haft en URL ett tag.

Sökordet med i löpande text

Sökordet bör finnas med löpande i texten. Ju högre upp på sidan desto viktigare är det och det ger er bättre SEO kraft.

Det finns risker med att överanvända och det är en av de vanligaste anledningarna till varför man droppar i ranking vid överoptimering.

Vårt tips är att ni kollar på de som ligger högst upp idag och har det som riktmärke. Det finns mer avancerade metoder för hur man går tillväga men det beror på omständigheterna. Tänk på att jämföra med jämförbara företag.

Allt ovan är grundläggande SEO som berättar för Google vad din hemsida handlar om. Läs mer om on-page SEO.

Viktiga listor att synas i er off-page SEO
Viktiga listor att synas i er off-page SEO

Off-page sökmotoroptimering

Off-page är det man gör utanför sajten med målet att ranka högre på sökmotorer. Det innefattar främst arbete med externa länkar och omnämningar från andra hemsidor. Det viktigaste är inte att få mest länkar från andra, utan om att få kvalitetslänkar från starka och relevanta webbplatser. Hellre färre och starka länkar än flera utan kraft eller relevans.

Off-page är inget man börjar med utan en insats man gör för att prickskjuta de sidor som trots att allt är optimerat fortfarande inte rankar.

Googla era konkurrenter – var syns de? Kan ni få synas där med? Finns det folk som skriver om erat område ni kan kontakta? Detta är en bra början för att få relevanta länkar.

Teknisk SEO optimering och analys
Teknisk SEO optimering och analys

Teknisk sökmotoroptimering

Den tekniska sökmotoroptimeringen innefattar som namnet avslöjar de tekniska delarna på er hemsida.

Detta kan ibland kräva hjälp av en utvecklare. Vi på Sunbird föredrar alltid att få göra hemsidan till våra SEO kunder – då kan vi integrera allt i den nya hemsidan från rötterna och vi får medvind i vår sökmotoroptimering. De tekniska delarna består av:

Interna länkar

Interna länkar fungerar som interna röster. Ju fler och starkare interna länkar deso bättre. Är dessa dessutom kontextuella och har en relevant ankartext kan de verkligen hjälpa er.

Bra laddningstid

Ni ska ha en bra laddningstid. Ni kan kolla det dels på den faktiska laddningstiden och i Googles egna verktyg på https://web.dev/vitals/.

SSL / HTTPS

SSL och HTTPS är i regel standard för alla hemsidor numera. Har ni fortfarande det gamla protokollet för http bör ni lösa SSL. Det finns gratisalternativ.

Undvik duplicerat innehåll

Att ha duplicerat innehåll kan skada dina rankingar. För lokala sökord är det oftast mindre farligt – men kan påverka dig negativt. Vi rekommenderar alltid att man skriver unik text. Det värsta man kan göra är att ta text från någon annan hemsida.

Brutna länkar

Att ha brutna länkar (länkar som går till sidor som inte finns) gör att du tappar länkkraft. Använder ni WordPress finns det plugin som kollar detta regelbundet.

Strukturerad data

Schema markup – eller strukturerad data – hjälper Google att tolka informationen och kan göra att ni får featured snippets isökresultat. Exempelvis FAQ snippets, stjärnor eller annat information. Er placering på Google blir större och ni ökar trafiken.

Sidkarta (XML)

Att ha en sidkarta i XML format hjälper Google att hitta alla undersidorna. Viktigt är att ni rensar ut sidor i sidkartan som inte är relevanta. I många hemsidor skapas det nästintill tomma sidor av låg kvalité – dessa borde tas bort.

Läs mer om teknisk SEO.

Sökmotoroptimering - För dig som vill göra det själv

1. Sökordsanalys och content map

Första steget inom SEO är alltid att ta fram en sökordsanalys med sökordsvolymer.

Många missar relevanta sökord och gör inte denna tillräckligt noggrant. Allt arbete kommer bygga på denna och med en gedigen sökordsanalys undviker ni intern konkurrens och att behöva skapa för många landningssidor.

Efter ni fastställa alla sökord bör ni planera vilka sidor dessa ska in på. Finns en sida redan idag och den bör optimeras? Ska vissa sökord slås ihop på samma sida? För detta krävs en innehållsplan som era skribenter följer.

2. Förstå sökordets intention

Precis innan skrivandet är det viktigt att undersöka sökintentionen med sökordet. Googla sökordet och undersök vad Google vill visa, facit finns där. Om samtliga sidor är en artikel eller tjänstesida bör du gör detsamma.

Innan du börjar lägga upp strukturen för din egen hemsida är det bra att kolla på vad andra gör. Det är inte fel att leta inspiration så länge man inte kopierar rakt av. Undersök dina sökord på Google och kolla vad dina konkurrenter som rankar bäst har gjort. Ta inspiration av det som konkurrenterna gjort bra och täpp till de luckor som finns. Knepet med framgångsrik sökmotoroptimering är att bli det bästa sökresultatet. Rankar Google företag högt upp är det något Google tycker de gör bra. Men för att vinna måste man gå ett steg längre.

3. Skriv texterna

När du har en innehållsplan för alla viktiga sökord och har letat upp inspiration är det dags att skapa den nya landningssidan. Det är viktigt att du skapar en hierarki på sidan så att Google kan tolka innehållet. Det ska finnas en H1:a per sida, men det går bra att ha flera H2:or och H3:or. Se till att fördela dina sökord på hela sajten och använd dem flera gånger, både i rubriker och flytande i texten.

I det sista steget är det viktigt att alla detaljer sitter. Det är bra att använda bilder för att skapa dynamik på sidan, men man får inte glömma att skriva alt-texter som matchar sökorden. Här är det även viktigt att skriva titlar och metabeskrivningar, som är de texter som syns på Googles sökresultat.

4. Länka internt till sidan

När sidan är uppe bör ni alltid ha minst en länk till sidan. Om ni kan – och sidan är viktig för er – länka så ofta det går och är bra för besökarna.

– Processen ovan bör skapas på samtliga sidor enligt en innehållsplan. När det är gjort kan ni gå vidare till nästa steg.

5. Teknisk sökmotoroptimering

Vid detta laget har ni skrivit en text för alla sökorden. Därefter kan ni optimera teknisk SEO. Full lista på saker vi rekommenderar att ni gör finns högre upp på denna sida.

6. Förbättra hemsidans användarupplevelse (UX)

Denna punkt är ingen traditionell SEO punkt men har blivit allt viktigare. Sökmotoroptimering har utvecklats och blivit mer nyanserat med åren. Google förstår skillnad på hemsidor som användare gillar och användarsignaler är en del av deras system. En insats som också är positiv för alla andra marknadskanaler är att göra ett designlyft. Det kan vara både större och mindre ändringar. Gör ni detta rätt kommer också befintlig trafik konvertera i större utsträckning.

7. Off-page SEO

Om det gått ett par månader efter samtliga insatser ovan kan ni börja med off-page arbetet. Rikta då allt mot de viktigaste sidorna som fortfarande inte rankar bra. Satsa alltid på kvalité.

Sökmotoroptimering har utvecklats och förfinats under åren – skippa genvägarna. Förut räckte det med att ha rätt sökordsdensitet och ett par dåliga länkar. SEO har blivit svårare och kräver ett bredare tag. Sätt SEO grunderna, skapa värdefullt innehåll, ha en tekniskt optimerad hemsida, er användarvänlighet och därefter fokusera på off-page.

Sökordsanalys
Sökordsanalys

Tips: Skapa sidor som rankar på mer än ett sökord

En strategi för att få så mycket trafik som möjligt är att inte stirra sig blind på enskilda sökord. Majoriteten av trafiken till en webbplats är inte från ett par stora sökord utan från alla long tail sökord. Long tail brukar beskrivas som tre eller fler ord i rad.

Ni kan öka den typen av trafik genom att nämna allt som är intressant om området. Tar vi ett exempel på sökordet ”dammsugare” kommer det ta tid att vinna på exakt det sökordet. Men att skapa en sida där ni roterar kring ämnet och berättar allt om olika varumärken, modeller, priser kommer sökvolymen från long tail öka. I början är detta kanske den enda trafik ni får. På sikt kommer ni ranka på huvudsökordet.

Denna metod kan göras på fel sätt och man riskerar istället intern konkurrens. Det gäller att man har koll på vilka sökord man inkluderar och inte. Sökorden ska inte heller göra att Google misstolkar sidans huvudämne.

Vill du ha hjälp mer er sökmotoroptimering?

Tack!

Vi jobbar med sökmotoroptimering i hela Sverige

Vanliga frågor om sökmotoroptimering

Vad är lokal SEO?

Lokal SEO är när man optimerar en sida för att ranka högt i en viss stad eller ort. Genom att rikta sig mot en smalare målgrupp minskar konkurrenten och det kan vara enklare att få bra sökresultat. Särskilt fördelaktigt är det om man har en fysisk butik i en viss stad eller ort, men det är även gynnsamt för digitala företag som vill förankra sin verksamhet på lokala platser.

Vad kostar SEO?

Det kostar ingenting att genomföra organisk marknadsföring och det finns inte heller någon kostnad per klick. Däremot kan det tillkomma kostnader om man anlitar en konsult.

När kan man se resultat av sökmotoroptimering?

Organisk sökoptimering ger resultat på längre sikt och det tar längre tid innan man kan utläsa resultat om man jämför med annonser och sociala medier. Oftast syns tydliga resultat av en effektiv kampanj först efter cirka 1-2 månader.

Varför är det viktigt att välja rätt byrå?

När det kommer till SEO betalar man inte för klick, utan för någons tid. Kostnaderna ökar inte linjärt med trafiken som med annonser och ni är inte garanterade bättre resultat bara för att ni investerar mer pengar. Av den anledningen är det viktigt att vända sig till en erfaren och skicklig byrå.

Vad har ni för tjänster och vad kostar det?

Vi jobbar med all form av Google optimering – SEO, Google Ads, Display, och Google Shopping. Utöver det arbetar vi också med e-handel och hemsidor.

Kostnaden för våra tjänster varierar beroende på hur konkurrensen i er bransch ser ut och vilka mål ni satt upp. Vi är som bäst när vi arbetar med både SEO och hemsida och brukar därför erbjuda våra kunder paketpriser. Vi tar alltid fastpris för våra tjänster och har ingen bindningstid. Ni stannar så länge ni känner att vi skapar värde för er verksamhet.