Guide för Generative Engine Optimization (GEO)

Generative Engine Optimization (GEO)
avatar image

Nils Fridlund

Generative Engine Optimization (GEO), Generativ Sökmotoroptimering, handlar om att öka sin exponering i AI-svar, exempelvis på Google Overviews och ChatGPT Search.

GEO har blivit extra intressant när Google under maj 2025 började rulla ut Google Overviews.


Detta kommer jag gå igenom:

  • Vad GEO är
  • Om SEO fortfarande är aktuellt
  • Skillnaden mellan GEO och SEO
  • Hur du optimerar för GEO
  • Hur du mäter resultat

Vad är Generative Engine Optimization (GEO)?

Korta svaret: GEO handlar om att bli den AI-plattformar refererar till. De föredrar innehåll som är tydligt strukturerat, aktuellt och kommer från auktoritativa källor. Nedan är ett exempel.

En del kommer få svaret direkt på Google och kommer inte längre klicka sig in på resultatet. Trafiken kommer alltså sannolikt minska då antalet s.k. "Zero Click" fortsätter att öka. Detta har pågått ett tag, men då via "Featured snippets".

Än så länge är detta framför allt relevant för informativa sökfrågor.

Är SEO fortfarande aktuellt?

Ja, i allra högsta grad. En studie gjord av Tomasz Rudzki säger:

New research analyzing 25,000 user searches found that websites ranked #1 on Google appear in AI search answers 25% of the time.

Bra sökmotoroptimering handlar om att bli omnämnd på relevanta källor, ha uppdaterat innehåll och att ge bra svar till användaren. Detta är självklart också viktigt för GEO.

Är allt identiskt? Självklart inte!


Skillnaden mellan GEO och traditionell SEO

Det finns än så länge en stark korrelation mellan SEO och Google Overviews samt Bing och ChatGPT Search. Men det är inte en 1:1 korrelation.

En av de största skillnaderna kommer sannolikt utvecklas med tiden när användares sökmönster ändras. Historiskt har man använt korta sökord för att ge resultat - man har blivit bra på att "Googla".

Hur användare söker kommer sannolikt vara mer intentionsbaserat och nyanserat.

Det jag ser fram emot är framför allt att AI kan ge ett bättre gränssnitt och mer anpassade svar. Detta borde snarare öka antalet kunder man kan få från SEO.


Konkreta tips för GEO

Rankingfaktorerna i SEO är mer beprövade. Men några jag sett i praktiken och som experter verifierat:

  • Svara tydligt på en fråga – gärna i början av stycket. AI gillar raka svar.
  • Fokus för sidor bör gå från ”bästa sidan” till ”bästa svaret”.
  • Använd rubriker som ställer en fråga – t.ex. “Hur lång tid tar det?”.
  • Jobba med punktlistor – AI plockar gärna dessa rakt in i sina svar.
  • Stötta med siffror och källor – fakta bygger förtroende.
  • Var tydlig med vem som säger vad – gärna med “vi på [varumärke]” om det är egna insikter.
  • Visa expertis (E-E-A-T) – AI prioriterar trovärdighet.
  • Uppdatera ofta – gammalt innehåll tappar i ranking.
  • Undvik fluff – AI vill ha kärnfullt, inte marknadsbabbel.

Detta handlar alltså mycket om ert on-page arbete och hur ni skriver artiklar


Hur kommer detta påverka min organisk trafik och leads?

  • Högst troligen kommer trafiken att minska, framför allt på informativa sökfrågor.
  • Antalet kunder som vill köpa är fortfarande samma. Så även om trafiken minskar kommer förfrågningarna sannolikt inte påverkas allt för mycket. Er avslutningsfrekvens bör således öka.
  • Det många inte tänker på är att Googles största konkurrent är sannolikt inte Bing, utan andra alternativa kanaler såsom TikTok som framför allt yngre personer använder som sökmotor för exempelvis recept. Att Google och ChatGPT utvecklar sin sökupplevelse med ett mer tilltalande gränssnitt borde öka det totala intresset.

Jag tror att Google kommer gå vinnare ur detta även om OpenAI fått en bra start. De har helt andra resurser och infrastruktur. Jag är också övertygad om att SEO + GEO kommer bli viktigare än någonsin.


Hur mäter du att GEO faktiskt fungerar?

Det finns verktyg såsom Semrush som kan mäta resultatet liknande traditionella sökord.

Men högst troligen kommer man kolla mycket på visningar och klick i Google Search Console och Google Analytics.

Att göra nu för Generative Engine Optimization (GEO)

  • Fortsätt i stort med SEO
  • Fokusera på att ge det bästa svaret - inte den längsta sidan

Vill du ha hjälp att optimera för GEO får du gärna kontakta mig. Sunbird är en SEO byrå i Malmö med lång erfarenhet av sökmotoroptimering.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Topical Authority
Topical Authority för SEO

Topical authority är en av nycklarna till bättre SEO. Här går vi igenom vad topical authority och varför det är

Hur lång tid tar SEO
Hur lång tid tar SEO?

Hur lång tid tar SEO? Den eviga frågan vi ska försöka besvara. Utöver att ge ett mer utförligt svar kring