fbpx

SEO checklista vid lansering av ny hemsida

SEO Checklista vid lansering av ny hemsida
avatar image

Nils Fridlund

När ni byggt en ny hemsida och är klara kommer ett för många skrämmande steg: Lansering.

Befintliga och nya kunder möts av ett helt ny webbdesign som är oprövad i praktiken. Både försäljning och organisk trafik kan rasa under denna tid om man gör fel.

Här kommer vi gå igenom de aspekter vi anser ni måste tänka på vid en lansering för att inte tappa de viktiga positionerna ny byggt upp och kanske till och med vinna nya.

SEO checklista vid lansering av ny hemsida

Mycket viktigt

  • Om ni kan: Ändra inga URLer
  • Om ni ändrar URLer: Gör 301 redirect
  • Ta inte bort text om det inte är medvetet
  • Ta inte bort interna länkar till viktiga sidor
  • Flytta över page title och metabeskrivningar
  • Flytta över strukturerad data (schema markup)
  • Flytta över gamla redirects
  • Behåll WWW eller utan WWW beroende på vad ni hade förut
  • Rensa upp autogenererade tunna sidor

Viktigt

  • Gå igenom brutna länkar
  • Passa på att få bättre PageSpeed scores
  • Säkerställ så man inte kan besöka http
  • Enbart en H1a per sida

Generella SEO tips

  • Lägg till sitemap i robot.txt
  • Testa så canonical pekar mot sig själv
  • Länka inte till 301 redirects
  • Inga titlar längre än 60 tecken
  • Inga meta beskrivningar längre än 160 tecken
  • Inga orphan pages (sidor utan inlänkar)

Efter lansering

  • Säkerställ att Google kan indexera hemsidan i Search Console
  • Skapa en 404 rapport
  • Installera Google Tag Manager
  • Installera Google Analytics
  • Sätt upp konverteringsspårning
  • Följ upp alla flikar under "Experience" i Search Console
  • Lägg in sitemap i Search Console

Ni får gärna kopiera vår Checklista i Google Spreadsheet.

Nedan går vi checklistan lite mer i detalj. Behöver ni hjälp med lanseringen hjälper vi er gärna. Vi jobbar med företag i hela Sverige, däribland är vi stora med vår SEO i Malmö och SEO i Göteborg.

Innan lansering

Byt inte URLer om ni inte måste

Man ska aldrig byta URLer i onödan. En URL har ett värde i sig på Google som är svår att få tillbaka utan att behöva börja om.

Måste man ändå ändra URLerna för tekniska skäl eller för att den strukturen som fanns förut var helt inkorrekt får ni se till att göra 301 redirects. Det finns WordPress plugins för detta, exempelvis “301 Redirects” pluginet. Gör ni många byten rekommenderar vi att importera in en CSV fil för samtliga byten.

Något som kan missas är att man byter subdomän. En subdomän är exempelvis www.sunbird.se där www är en subdomän till sunbird.se (utan www). Se till att inte ändra detta utan ha kvar det ni haft förut.

Att byta URLer är lite mindre allvarligt idag än vad det var förut men ni bör fortfarande vara försiktiga.

Ta inte bort innehåll om det inte är medvetet

När man gör en ny hemsida är det oundvikligt att inte ändra innehåll. Man gör en ny hemsida för att den ska bli så bra som möjligt så här kan det vara att SEO kommer i andra hand.

Det viktiga är att om ni tar bort text och bilder kan ni komma att förlora trafik.

Den bästa lösningen är att man redan i designläget är medveten om detta och skapar ytor som gör det så snyggt som möjligt att få in eventuell överflödig SEO text. Även om SEO signalen blir lägre längre ner längre ner på sidan kan det placeras där om inget annat alternativ finns (viktigt innehåll placeras i regel högt upp).

Meta data

Det är också vanligt att folk missar page titles, meta beskrivningar och alt-taggar. Om ni ska ändra dem - ändra dem medvetet.

Page Title är en framför allt stark SEO signal så det är viktigt att den inte blir fel.

Kolla igenom mobildesignen

Det är inte ovanligt att mobilen glöms av även om många av ens potentiella kunder kommer från den. Google är dessutom mobile först numera.

Kolla igenom så ni inte saknar viktiga länkar eller text på mobilen som finns på desktop.

Flytta över strukturerad data

All strukturerad data (schema markup) måste likt ovan punkter flyttas över.

Ni kan använda Googles verktyg för Rich Result på er gamla och nya sida på ett par utvalda URLer och jämföra resultaten. Är den strukturerade datan samma är det bra.

Är den felaktig på gamla sidan ska ni givetvis ändra på den nya.

Se över internlänkar

Ovan har vi gått igenom både hur URLer och content inte bör ändras alltför mycket. Men något som är lite mer osynligt är just internlänkarna.

I en ny hemsida kan det vara så att strukturen ser annorlunda ut och att länkkraften flödar annorlunda.

Internlänkar vill man ska vara pekade mot de viktigaste sidorna. Ett bra knep är att ha de viktigaste sidorna länkade både i headern, i body content på index och i footern.

Få med gamla redirects

Har ni 301 och 302 redirects sedan tidigare måste dessa över. Om inte kommer antalet 404 träffar öka och ni tappar länkkraft.

Är antalet få är det enklast att manuellt flytta över dessa. Har ni många får ni exportera och importera via CSV filer.

Gå igenom brutna länkar

Att hitta brutna länkar är både bra för SEOn och användarna. Det kan vara länkar i gammalt innehåll eller länkar från mobilmenyn som ni missat när ni själva testat av sajten.

WordPress har plugin för broken links, exempelvis "Broken Link Checker".

Länka inte till 301 redirects

Det är inte ovanligt att man har kvar länkar till sidor som i sin tur redirectar till en annan. Det bästa ni kan göra är att använda 301 redirect listan för att söka och byta ut internlänkar som går felaktigt i er databas. För detta behöver ni sannolikt utvecklare eller webbyrå. Har ni inte detta kan ni försöka göra det manuellt sida för sida.

Passa på att få bättre PageSpeed scores

När ni väl gör en hemsida med webbyrå, passa på att jobba med Google PageSpeed. Det är absolut lättast att göra detta innan lanseringen och bäst resultat får man om den som kodar vet hur sidan byggs upp för att göras snabb.
Google PageSpeed

Anmärk att Google PageSpeed handlar inte bara om hur snabb en hemsida är - utan mycket om hur den upplevs. Exempelvis när sidan börjar bli interaktiv.

Vid nylansering - ska vi inte bara vara rädda för att förlora positioner utan även vilja få nya så passar vi här på att förbättrar Google PageSpeed så Google blir glada när de besöker den nya sajten.

Detta är en "nice to have" insats. Vår bedömning är att den är viktig, därför är den med. Men så länge ni inte får betydligt sämre betyg än den förra sajten kommer trafiken inte rasa för att den inte är perfekt.

Rensa upp tunna sidor

En sitemap som genererats av exempelvis Yoast eller Rank math kan få in onödiga sidor. Detta är i regel auto genererat innehåll av WordPress som ska bort i ett första skede. Det kan vara locations, events eller liknande.

Dessa bör tas bort både från sitemap och från sidan så ni undviker thin content och att sprida länkstyrkan.

Ni bör också se över så att ni inte har länkar i er sitemap som går till 404 sidor eller redirects. Dessa måste också rensas ut för att förbättra eran crawl budget. Rent tekniskt får ni sätta dessa sidorna som privata i WordPress.

När ni väl rensar upp kan ni även ta bort annat som är inaktuellt som inte behöver spåras av Google, exempelvis tunna tack-sidor.

Jobba ni med WordPress rekommenderar vi denna SEO guide för WordPress.

Efter lansering

Kan Google indexera hemsidan?

Gå till Search Console och ange er URL i rutan ovan:
Inspektera URL i Search Console
Är ni live och allt är löst kan ni passa på att be Google indexera er. Det blir en prioriterad kö som varierar i resultat hur mycket snabbare det går. Får ni problem kan ni göra det igen även om Google säger att det inte hjälper att ange igen har vi märkt att det gör skillnad.

Lägg till sitemap i Search Console

Ni ska alltid lägga till er sitemap till Search Console. Har ni inte redan en kan ni enkelt få det med plugins i WordPress såsom Yoast och Rank Math. Ni hittar oftast denna genom att gå till /sitemap.xml.

Lägg till sidkarta i Search Console

Har ni angett denna tidigare behöver ni kontrollera att den har samma URL som förut.

Skapa en 404 rapport

Har ni gjort en korrekt lista med 301 redirects borde ni inte få upp fler 404 träffar än innan lanseringen i sig.

I samband med en nylansering rekommenderar vi alltid att skapa en rapport i Google Analytics 4 där ni kan se 404 träffar. Vi kommer inte här gå igenom hur den skapas. Vi rekommenderar att kolla på YouTube för instruktioner. Alternativt installerar ni ett 404 lista plugin. Det ger inte lika mycket information men det är enklare att lösa för den som inte är van med Google Analytics.

Direkt efter lansering av en ny hemsida kan ni gå igenom denna varje dag. Vad ni gör är att ni ser vilka sidor som får en 404 träff och löser en redirect. Om sidan som blev en 404 träff är på grund av organisk trafik räcker en 301 redirect. Är det däremot på grund av en internlänk får ni justera denna först innan ni gör 301 redirect.

Få upp spårningen korrekt

Direkt efter lansering bör spårningen vara på plats. Detta så ni kan identifiera vad som händer.

Detta påverkar inte direkt resultatet av lanseringen men det gör det lättare att felsöka om något händer.

Har ni förut använt Google Tag Manager går detta mycket snabbt. Då behöver ni bara se till att göra nödvändiga ändringar på inställningarna så att allt spåras korrekt.

Avslutande ord

Allt ovan ämnar att säkerställa att man inte förlorar ranking. När vi på Sunbird webbyrå gör nya hemsidor är vi inte rädda för att förlora trafik utan vi siktar på att öka den. I många fall kan vår webbdesign ha stor effekt genom att den görs mer användarvänlig, responsiv och bättre teknisk SEO. Vi är en webbyrå med kontor i Malmö som har kunder i hela Sverige.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Öka er försäljning med konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering (CRO) – Guide hur du ökar er konverteringsgrad

Syftet med denna guide för konverteringsoptimering kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla

Landningssidor
En landningssida är navet i er marknadsföring

Landningssidors uppgift är att konvertera besökare till leads. En landningssida är en sida som är designad för att uppnå ett