fbpx

Crawl budget inom SEO – Vad är det och hur påverkar det er sökmotoroptimering?

Crawl budget för SEO
avatar image

Nils Fridlund

Crawl budget är en viktig aspekt inom SEO. Det är i sig ingen direkt rankingfaktor men indexeras ni effektivt får ni snabbare och bättre resultat.

Även om crawl budget inte är en rankingfaktor så korrelerar snabb indexering med bättre placeringar på Google. I detta inlägg kommer vi bland annat gå igenom vad crawl budget är, varför det är viktigt och hur ni förbättrar den.

Vill ni ha hjälp med er SEO får ni gärna kontakta Sunbird, som är en byrå för sökmotoroptimering i Malmö.

Vad är crawl budget?

Crawl budget är ett antal sidor som Google kommer indexera per dag.

Desto högre crawl budget ni har, ju snabbare indexering får ni av uppdaterat och nytt innehåll. Crawl budget är en del inom teknisk SEOn.

Att indexera en sida kostar Google pengar. Eftersom de är ett vinstdrivande företag kommer de lägga så lite pengar de bara kan på onödiga crawls.

Vad är snabb indexering?

Det finns en del faktorer som beror på, men eftersom vi alltid försöker vara konkreta ger vi här någotlunda riktlinjer på vad snabb indexering är. Det är ingen exakt vetenskap utan bytter på tidigare erfarenheter:

  1. Indexeras ni inom 0-2 dagar gillar Google erat innehåll.
  2. Indexeras ni inom 2 veckor är det okej.
  3. Indexeras ni långsammare än två veckor kan det vara problematiskt.

För stora hemsidor och e-butiker gäller dock ovan inte riktigt utan där kan det ta längre tid utan att vara anmärkningsvärt.

Google ser också efter hur populärt ämnet ni skriver om är. Finns det ett lågt intresse på Google om något väldigt specifikt så kommer de prioritera annat med högre intresse för Googles användare. Exempelvis nyhetssidor indexeras i regel snabbare än andra.

Nedan går vi igenom hur ni kan förbättra er crawl budget och ranka snabbare.

Hur förbättrar man crawl budget?

Det finns många aspekter som påverkar er crawl budget. De viktigate är hur pass kvalitativt innehåll ni har och hur stor efterfrågan på området det finns från Googles användare.

De viktigate punkterna är de två översta. De andra punkterna är saker som ni inte bara ska göra på grund av crawl budget utan som är en del av en SEO optimerad hemsida.

Skapa mer högkvalitativt innehåll

Vad som är högkvalitativt är subjektivt. Ett tips är att jämföra med konkurrenterna i er nisch.

  • Skapa inte innehåll som redan finns - bidra med något nytt.
  • Skapa inte bara nytt innehåll utan uppdatera också gamla sidor.
  • Lägg mer tid när ni skriver nytt.

Konsekvent publicering

Om inget händer på er hemsida är det onödigt för Google att besöka den regelbundet.

Vänder man på det är crawl budget inget problem för er om ni ändå inte lägger stort fokus på hemsidan och uppdaterar den ofta.

Om ni däremot fått ut en sida som Google inte hittat på ett tag och det börjar bli ett problem för er får ni pinga denna URL direkt i Search Console. Vi går igenom hur man gör det nedan.

Länka internt och undvik orphan pages

Googles spindlar följer länkar. Om en sida saknar interna länkar helt kan det vara svårt för Google att hitta sidan.

Tips: Undvik att länka till 404 sidor och redirects. Använd inte heller nofollow på interna länkar.

Undvik duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll innebär att ni har mer än en sida med identiskt (eller nästan identiskt) innehåll.

Ta bort tunna sidor

Tunna sidor är alla de sidor med låg kvalitet som har tunt värde. Det kan exempelvis vara autogenererade sidor, som är vanligt i WordPress. Ni hittar i regel dessa enklast genom en XML sidkarta.

Saknar det helt värde räcker det att ta bort eller sätta no-index på dessa. Ni behöver inte göra redirect.

Laddningstid

Det finns en crawl rate limit som försäkrar sig om att Google inte överbelastar hemsidan. Är er hemsida snabbladdad kommer den öka indexeringen. Har hemsidan däremot problem med prestandan kan er crawl rate limit minska.

Att er hemsida blir snabbare och lättare för Google så de behöver lägga mindre resurser för indexering gör det lättare för Google att indexera fler sidor.

Lägg till XML sidkarta i Search Console

Om ni inte har en XML sidkarta bör ni börja med att skapa en sådan. Med WordPress är det enkelt med plugins såsom Yoast och Rank Math.

Däremot kan ni lägga till denna i Search Console:

Lägg till sidkarta i Search Console

Externa länkar

Hemsidor med fler externa länkar riktat mot sig tenderar att ha en högre crawl budget.

Så kollar du om sidor är indexerade

Om ni söker på Google efter det sökord ni skrivit en sida om och fortfarande inte dyker upp oavsett hur långt bak ni går är det sannolikt för att ni inte indexerats.

Se vilka sidor som inte är indexerade i Google Search console

I Search Console kan ni se allt som Google känner till. Den är alltså inte i realtid, så nya sidor ni precis skapat kommer inte finnas här.

Det ni ska kolla extra efter är "Crawled - currently not indexed" och "Discovered - currently not indexed". Viktiga sidor kan ni be Google indexera om de dröjer.

Indexering i Search Console

Se indexering med WordPress plugin såsom Rank Math

Rank Math använder data från Search Console men har två fördelar.

  1. De flaggar för sidor som är okända för Google.
  2. Enkelt interface för att se när sidor senast uppdaterades (relevant när man uppdaterat sidor som redan är indexerade).

Kolla indexering manuellt med site: sökning

Det finns ett manuellt sett som ni manuellt kan kolla om en sida är indexerad. Googlar ni "site:https://sunbird.se/sidan-ni-vill-kolla/" får ni upp URLen om den är indexerad.

Så fungerar indexering av sidor

Indexering av sidor sker i flera steg. Google spindar er hemsida och gör en bedömning om vad som ska prioriteras. Indexeringen sker i flera steg:

  1. URL unknown to Google: Google vet inte om att den nya sidan finns.
  2. Discovered ‐ currently not indexed: Google vet att er sida finns men har inte crawlat den än.
  3. Crawled - currently not indexed: Google har crawlat er men ni syns ännu inte på Google.
  4. Indexed: Ni syns på Google.

Pinga sidor som förändrats till Google

Om ni har skapat nya sidor eller gjort ändringar på befintliga och det tar för lång tid för Google att hitta den kan ni gå till Google Search Console och be dem indexera er snabbare.

Be Google indexera URL

Ni kan i regel ange max tio URLer per dag här per URL och konto.

När Google väl börjar se att ni skapat mycket nytt innehåll ökar sannolikheten att de indexerar övrigt snabbare.

Avslutande ord om crawl budget

En bra crawl budget brukar korrelera med högre ranking och hemsidor som Google gillar har i regel tillräckligt hög crawl budget för att detta inte ska vara ett problem.

Om ni precis börjat era SEO insatser är det däremot vanligt att det till en början tar orimligt lång tid för indexering. Att lägga till er XML sidkarta i Search Console och pinga URLer är en bra början.

Om ni vill ha en SEO tekniskt bra hemsida i WordPress är vi en webbyrå i Malmö som jobbar med kunder i hela Sverige.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Öka er försäljning med konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering (CRO) – Guide hur du ökar er konverteringsgrad

Syftet med denna guide för konverteringsoptimering kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla

Landningssidor
En landningssida är navet i er marknadsföring

Landningssidors uppgift är att konvertera besökare till leads. En landningssida är en sida som är designad för att uppnå ett