fbpx

Hur lång tid tar SEO?

Hur lång tid tar SEO
avatar image

Nils Fridlund

Hur lång tid tar SEO? Den eviga frågan vi ska försöka besvara.

  • Korta svaret: 3-12 månader
  • Det långa svaret: Det beror på (Hur långt är snöret?)

Som alltid fokuserar vi på ökad tillväxt och vi kommer inte bara svara på frågan utan fokusera på vad ni kan göra åt det.

Vad är det då som beror på och vad kan jag göra åt det?

Vad har ni för mål?

Första frågan är uppenbar men den måste ställas. Vad har ni för mål mer er SEO? Om erat mål är att ranka ett sökord kan SEO gå snabbt. Om erat mål är att ha mest organisk trafik i branschen och helt kunna utesluta andra betalda kanaler för att öka er lönsamhet beror det helt på konkurrensen.

Resultat får man dagen efter något indexeras i regel. Så frågan är egentligen: Hur lång tid tar det att gå plus på SEO?

Hur lång tid tar SEO att bli lönsamt? Nedan är en illustration där ROI är på y-axeln.

Konkurrensen viktigt

Det som skiljer SEO från andra kanaler är att enbart en ligger högst upp.

Har ni viktiga sökord ni ska synas på är arbetet tillsvidare. Även om mängden kan minska med tiden.

Har ni låg konkurrens kan ni nästan nolla arbetet när ni vunnit. Men SEO har blivit så populärt att nästan alla branscher, framför allt för viktiga sökord, har andra SEO experter som tävlar med er.

Insatser är viktigare än tiden

Dagarna går lika snabbt för alla. På så sätt blir tid en oviktig faktor. Det är vad ni gör som spelar roll. Att vänta sig framåt eller skylla på att andra rankar bättre för att de har funnits längre hjälper er inte.

För att jobba effektivt med SEO rekommenderar vi vår SEO strategi.

Hur lång tid tar det för Google att hitta det jag gjort?

Google jobbar inte i realtid. Google är ett vinstdrivande företag (kanske det smartaste jag sagt någonsin?). De lägger bara resurser på att besöka er om de tror det kan ha kommit något nytt.

Har ni tidigare inte jobbat med SEO eller uppdaterat hemsidan regelbundet är det inte ovanlgit att vi ser att det tar 4-10+ veckor för indexering.

Inledningsvis kan man behöva pinga nya saker man gör till Google. Det kan ni enklast vi Google Search Console:

Pinga nya sidor i Search Console

Om ni inte redan har ett Search Console konto får ni skapa ett här.

När ni haft uppe aktiviteten på hemsidan ett tag kommer Google prioritera er mer. Då behöver ni inte längre pinga sidor.

Tänk på att om ni pingar en sida hittar Google bara den sidan i regel. De hittar inte interna länkar dit så full effekt dröjer. Slutresultatet blir alltså inte bättre, men ni kan påskynda att Google ändrar sin bild om att något händer hos er.

Google core updates - Vad innebär de för tiden?

Många vet att Googles algoritm förändras dagligen. Det är i regel mycket små updates som spelar mindre roll för den stora helheten.

Däremot kommer det 2-3 gånger per år större updates, så kallade Google core updates.

Vi älskar dem. Varför?

Vi drivs av att skapa SEO resultat. Men man får sällan full effekt av ens arbete direkt.

Resultaten hoppar mer i samband med en core update. Har man gjort allt rätt kan man komma ut som en stor vinnare.

Nedan är ett exempel på en av våra kunder vars resultat tog fart efter en uppdatering (Google loggan indikerar olika updates, den runt 21 augusti är en core update).

Eftersom core updates i regel kommer med 3-6 månaders mellanrum. Ta reda på när senaste updaten var på Google Search Status Dashboard.

Se till att inför nästa update få Google att ändra uppfattning om er. Ni ska bli branschexperten med en riktigt bra hemsida som användare älskar! Enkelt va?

Om ni också vill flyga på Google får ni gärna kontakta en erfaren SEO byrå i Malmö. Vi jobbar sjävklart med företag i hela Sverige.

Vad kan jag göra för att påskynda SEO resultaten?

  • Ha ett högre tempo än konkurrenterna
  • Ha mer uppdaterat innehåll
  • Förstå hur Google förändras (så ni gynnas av framtida updates mer än de andra)
  • Gå inte för snabbt och uppenbart mot enskilda sökord
  • Varva flera olika ranking faktorer - exempelvis på och utanför hemsidan
  • Gör de säkra sakerna så snabbt som möjligt - exempelvis laddningstid, tekniska fel och bättre UX

Hur lång tid tar det att lösa om jag blivit straffad av Google?

I fall där Google straffat er (ni tappar snabbt placeringar utan egen påverkan) kan ni göra två saker:

  • Hoppas att det löser sig
  • Börja spela efter reglerna

Jag kan tyvärr inte ge ett kort svar på vad ni ska göra om ni blir straffade. Men det brukar kretsa kring aggressiva externa länkar med exakt match på ankartexten eller överoptimering för er on-page SEO.

  • Förbättra användarupplevelsen
  • Lös teknisk SEO
  • Uppdatera gammalt innehåll
  • Ta bort tunna sidor
  • Skapa kvalitativt innehåll som skapar värde för användaren

När ni gjort detta tillräckligt länge och Google också sett allt bra ni gjort måste ni i regel vänta på Googles nästa core update innan ni lossnar.

Vad händer om jag slutar med SEO?

Inledningsvis: Ingenting.

På sikt: Du kommer falla. Andra kommer komma ikapp och skapa ett försprång gentemot er.

Hur snabbt sker det? Beror på konkurrens, hur stort försprång du har och hur viktigt det är att saker uppdateras i er bransch.

Det är lättare att rida på SEO vågen än att alltid börja om.

Är domänens ålder viktigt?

Nej, inte direkt. Har ni gamla domäner som inte används är de inte bättre än nya.

I regel är det tiden sedan man indexerades på något som är viktigt och det ackumulerade förtroendet.

Är tid en ranking faktor?

Tid är i sig är ingen direkt ranking faktor för SEO.

Med tid däremot brukar man få mer ackumulerat förtroende.

URLer som indexerats över en längre tid med gammalt innehåll behöver alltså inte ranka bättre än en ny hemsida med fräsch innehåll.

Tänk på att som allt annat: Det beror på.

En blogg om SEO från 2018 är inte intressant längre. Då är uppdaterat innehåll viktigare. Annat mer statiskt måste inte uppdateras och då kan det vara bättre att ha en gammal sida.

Historik kan göra att det går snabbare

Seriösa företag är ofta omedvetet bra på SEO. De har ett ackumelerat värde och Google förstår vad ni gör utan att ni överoptimerat.

Desto längre historik ni har, ju mer sannolikt är det att ni fått ett större SEO värde. Men tiden i sig är inte det vi kollar mest på. Utan vad som finns och hur Google svarar på sakerna vi gör.

Här går vi igenom två olika approacher beroende på om ni har en ny eller gammal hemsida.

Strategi om ni har en ny hemsida

Om ni har en ny hemsida bör ni skynda långsamt. Gå inte direkt på traditionell SEO och tryck in sökord. Fokusera istället på:

  • Sikta på lättare sökord och vinn där först
  • Bygg upp EEAT för SEO
  • Börja blogga och bygg upp ett förtroende

Strategi om ni har en gammal hemsida

Om ni varit i branschen länge men inte jobbat med SEO finns det ibland mer att hämta direkt.

De två sakerna vi ser ni bör prioritera för att påskynda er ranking är:

  • Länka internt - Viktiga SEO landningssidor ska ha flera relevanta interna länkar till sig
  • Intern konkurrens - Rensa upp sidor som konkurrerar med varandra

Det tidskrävande med SEO är också dess styrka

Att SEO tar tid är bara ett problem inledningsvis.

På sikt och ni jobbat längre med SEO blir det ackumulerade värdet också en brygga för andra nya företag att springa om er.

Summering

  • Dina insatser är viktigare än tiden i sig
  • Gå inte för snabbt på stora och svåra sökord
  • Överoptimera inte - det går inte snabbare
  • Förstå Google börja längta till nästa Google core update
  • Att det tar tid är också en av de största fördelarna med SEO

Eftersom enbart en kan vinna så är det den som är bäst och tävlar på sökordet som kommer vinna. Så vissa kommer aldrig kunna vinna för att de alltid ligger ett (eller flera) steg bakom.

Vi hoppas detta var svar på hur lång tid SEO tar och vad ni kan göra för att påskynda resultaten!

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Guide för Lokal SEO
Lokal SEO – Din guide för att synas bättre lokalt

Introduktion till lokal sökmotoroptimering Lokal SEO är ett brett begrepp inom sökmotoroptimering med specifika insatser för att ranka bättre på

KPIer för SEO
KPI (nyckeltal) för SEO – Så mäter du resultatet av er sökmotoroptimering

I all marknadsföring är det viktigt att mäta resultat för att motivera investeringen. I detta inlägg går jag igenom olika