Responsiv webbdesign till ditt företags hemsida – Viktigt av flera anledningar

av Nils Fridlund
den 31 augusti, 2017
Mobil som visar upp responsive webbdesign

I en tid då mobiltelefoner, surfplattor m.m. fått en allt större plats så förväntar sig många hämta information på internet smidigare. Det är minst lika vanligt att exempelvis surfa på mobiltelefonen som på datorn. Det handlar vanligtvis om att hålla sig uppdaterad i sociala medier eller kolla sin e-post.
På grund av ökat användande av mobiltelefoner och surfplattor är det viktigt att webbsidor är användarvänliga på multipla enheter. Det finns fortfarande många webbsidor som är designade enbart för datoranvändare, men responsiv webbdesign är anpassad för varierande användarsnitt. Det medför en bättre upplevelse för användaren och exempelvis slipper man zooma in eller krympa text och bilder på skärmen. Istället anpassas allt innehåll automatiskt och webbsidorna blir lättare att navigera.
Sunbird är en webbyrå i Göteborg som hjälper företag att öka sin försäljning på internet. För att ranka högt i sökmotorerna så fokuserar Sunbird på responsiv design som en del av sökmotoroptimering (SEO).

Lika webbsidor överallt

Om en webbsida har byggts upp responsivt så innebär det att allt innehåll, bilder och den övergripande strukturen visas lika på olika enheter. I vissa fall då webbsidor saknar responsiv design finns det en risk att de inte är anpassade för exempelvis mobiltelefonen.

Med responsiv webbdesign så får webbsidorna samma URL och samma HTML över multipla enheter. Om till exempel ett företag har en webbsida anpassad för både mobiltelefon och för dator så kommer URL och HTML skilja sig. Det innebär att Google tvingas indexera flera versioner av samma webbsida. Dessutom, när det bara finns en URL så är det mycket enklare för användare att dela webbsidan och bli bekant med innehållet.

Konstigt nog är det många företag som driver viktiga webbsidor som saknar responsiv design, men det finns all anledning att bli medveten om hur viktigt det är.

Google fokuserar på användarvänlighet

Google föredrar responsiv webbdesign eftersom användarvänlighet är en del av hur Google rankar webbsidor. Över 20 % av sökningar via Google görs på någon form av mobil enhet.
Enligt mätningar som gjorts på befolkningen i USA så surfar 25 procent på internet via mobiltelefonen. Ungefär lika många procent e-postmeddelanden blir lästa på mobiltelefonen.

Ökad användarvänlighet ökar dessutom konverteringsgraden. Enligt Google så lämnar ca 61 % av besökarna en webbsida om den inte går att navigera på ett enkelt sätt. Det skapar frustration hos besökarna och intäktsförluster för webbutvecklarna i form av bortfallande konverteringar.
Om en webbsida inte fungerar på mobiltelefonen så är användare hindrade från att konvertera. Och som redan framgått så använder många sin mobil för att uträtta ärenden online. När en användare tvingas anstränga sig mer för en konvertering så kommer det sannolikt inte bli av. Det medför en övervägande risk för ökad bounce rate och att webbsidan inte kommer ranka för mobila sökningar.

Tydligare strategi

Responsiv webbdesign innebär att webbutvecklarna får koll på hur samtliga konverteringselement kommer att visas. Det medför även att man kan utföra A/B-test och få en bättre bild hur användarna interagerar med hemsidan. På så sätt kan man enklare effektivisera sälj-och marknadsföringsstrategier.

Sunbird Webbyrå erbjuder

Sunbird som är en webbyrå som gör responsive webbdesign till etablerade företag. Vi erbjuder även en kostnadsfri offert för företag som vill ha hjälp med sökmotoroptimering i Göteborg. Det är inte bara webbdesign i sig som är viktigt utan även att hemsidor är funktionella och kan leda till ökad konvertering. Därför erbjuder Sunbird alltid responsive webbdesign till sina kunder. Mer om vårt erbjudande.

Författare

Nils Fridlund

Nils är specialiserad på sökmarknadsföring (SEO & AdWords). Karriären började 2012 och har sedan dess drivit egna projekt, resultatbaserad SEO mot kunder, bloggat på MajesticSEO och agerat konsult gentemot andra webbyråer. Idag är Nils VD och Head of Search på Sunbird. Boka ett möte och få en kostnadsfri första konsultation.

Du kanske också gillar:
Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2018

Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2019

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas försäljning med konverteringsoptimering. Kapitel 1: Vad

Modern webbdesign

Digitala trender 2019 – Håll din hemsida modern längre

Det genomsnittliga spannet en person håller fokus har gått från 12 sekunder år 2000 till åtta sekunder år 2015. Webbdesign ändras ständigt och anpassas efter användarna.

Bli en vinnare på Google

Bli en vinnare på Google – En konkret guide steg för steg

Syftet med detta inlägget är att ge dig konkreta steg för att öka din trafik och öka er försäljning. 1. Sökordsanalys Första steget mot att vinna

Font & färg

Hemsidors Typografi

Detta är ett smakprov av Sunbirds kunskaper. Vi hjälper dig mer än gärna med en ny hemsida till ditt företag. Med hjälp av våra webbplatser vill vi

Mobil som visar upp responsive webbdesign

Responsiv webbdesign till ditt företags hemsida – Viktigt av flera anledningar

I en tid då mobiltelefoner, surfplattor m.m. fått en allt större plats så förväntar sig många hämta information på internet smidigare. Det är minst lika vanligt

Bild på säkra servrar i lokal

Ökad säkerhet för WordPress hemsidor

WordPress angrips ofta av hackare och spammare. Samtidigt som plattformen har rykte om sig att vara väldigt användarvänlig så är den tyvärr sårbar vid attacker. Varför

Christian Sandström

Nedan ord är Christians egna och representerar den resa Wellflix och Sunbird tagit.

Jag har länge haft en dröm om en affärsidé som nu skulle ta nästa steg. Vi anlitade en varumärkesbyggare, en logotypdesigner och Sunbird för vår webbutveckling. Så här gick det.

– Då hemsidan skulle ta längst tid började vi tillsammans med Sunbird slipa på designen. Jag fick först se några tidiga idéer och gillade riktningen vi skulle ta. Jag godkände och Sunbird fortsatte jobba på samma spår. Några dagar senare ringde Nils (på Sunbird) upp och skickade över vad de gjort. När jag fick se designen blev jag helt tyst och fann mig själv att nästan fälla en tår. Min dröm som jag haft så länge var framför mig. Jag har aldrig förväntat mig att en byrå ska kunna ha den förståelsen och det engagemanget.

– Under tiden hemsidan kodades gick jag vidare och funderade på vårt namn. Även här tänkte jag att jag behövde extern input från folk i branschen. Jag gick till två olika byråer som enbart jobbade med branding. Namnen de kom upp med var inte bättre än de jag själv kommit på och tackade besviket nej och sköt upp idén om det perfekta namnet till senare. Jag valde att behålla mitt gamla namn – Fungera & Prestera.

– När jag valt att behålla namnet gick jag till logotypdesigners för att sätta logotypen. Vid detta laget var både färger och namnet bestämt. Jag fick här totalt sett ett tiotal logotyper att kolla på. Logotyperna kändes som något jag sett förut och att de var gjorda utan minsta förståelse för just vårt företag. Jag hade både kontaktat brandingbyråer och logotypdesignerns som båda jobba med detta heltid och resultatet blev bristfälligt. Vid detta laget var jag rätt nedstämd och min dröm kändes inte riktigt lika nära.

– Jag ringde upp Nils för att be om råd. Vi pratade länge och kom fram till att Sunbird skulle ta på sig att göra både företagsnamnet och logotypen. Sunbirds visade återigen prov på sin förståelse och att ha lyssnat på mig. Vårt resultat:

 

Wellflix

 

 

 

– Min insikt om Sunbird är att de verkligen förstår mig som kund och brinner för var de gör. Sunbird har inneburit en hel del för Wellflix och vi lämnar alla dagar i veckan vår rekommendation.

– Christian Sandström

Vi har jobbat med Sunbird sedan 2013 och har bara det senaste året ökar vår organiska försäljning med +247%.

Det unika med Sunbird är att vi jobbar direkt med Sunbirds VD, Nils, och inte en projektledare. Nils har ett starkt driv och kommer med egna idéer som ökar vår försäljning. Han är enormt skarp och definitivt en av de bäst vi jobbat med. Nils förstår oss och blir som en förlängd arm inom webbutveckling och sökmotoroptimering.

Vi tror på Sunbirds affärsidé. De kombinerar snygg webbdesign som säljer tillsammans med ökad trafik. Vi har fastnat för Sunbird och rekommenderar dem till alla växande företag som vill driva resultat.

– Erik Schuss