Responsiv webbdesign till ditt företags hemsida – Viktigt av flera anledningar

I en tid då mobiltelefoner, surfplattor m.m. fått en allt större plats så förväntar sig många hämta information på internet smidigare. Det är minst lika vanligt att exempelvis surfa på mobiltelefonen som på datorn. Det handlar vanligtvis om att hålla sig uppdaterad i sociala medier eller kolla sin e-post.
På grund av ökat användande av mobiltelefoner och surfplattor är det viktigt att webbsidor är användarvänliga på multipla enheter. Det finns fortfarande många webbsidor som är designade enbart för datoranvändare, men responsiv webbdesign är anpassad för varierande användarsnitt. Det medför en bättre upplevelse för användaren och exempelvis slipper man zooma in eller krympa text och bilder på skärmen. Istället anpassas allt innehåll automatiskt och webbsidorna blir lättare att navigera.
Sunbird är en webbyrå i Göteborg som hjälper företag att öka sin försäljning på internet. För att ranka högt i sökmotorerna så fokuserar Sunbird på responsiv design som en del av sökmotoroptimering (SEO).

Lika webbsidor överallt

Om en webbsida har byggts upp responsivt så innebär det att allt innehåll, bilder och den övergripande strukturen visas lika på olika enheter. I vissa fall då webbsidor saknar responsiv design finns det en risk att de inte är anpassade för exempelvis mobiltelefonen.

Med responsiv webbdesign så får webbsidorna samma URL och samma HTML över multipla enheter. Om till exempel ett företag har en webbsida anpassad för både mobiltelefon och för dator så kommer URL och HTML skilja sig. Det innebär att Google tvingas indexera flera versioner av samma webbsida. Dessutom, när det bara finns en URL så är det mycket enklare för användare att dela webbsidan och bli bekant med innehållet.

Konstigt nog är det många företag som driver viktiga webbsidor som saknar responsiv design, men det finns all anledning att bli medveten om hur viktigt det är.

Google fokuserar på användarvänlighet

Google föredrar responsiv webbdesign eftersom användarvänlighet är en del av hur Google rankar webbsidor. Över 20 % av sökningar via Google görs på någon form av mobil enhet.
Enligt mätningar som gjorts på befolkningen i USA så surfar 25 procent på internet via mobiltelefonen. Ungefär lika många procent e-postmeddelanden blir lästa på mobiltelefonen.

Ökad användarvänlighet ökar dessutom konverteringsgraden. Enligt Google så lämnar ca 61 % av besökarna en webbsida om den inte går att navigera på ett enkelt sätt. Det skapar frustration hos besökarna och intäktsförluster för webbutvecklarna i form av bortfallande konverteringar.
Om en webbsida inte fungerar på mobiltelefonen så är användare hindrade från att konvertera. Och som redan framgått så använder många sin mobil för att uträtta ärenden online. När en användare tvingas anstränga sig mer för en konvertering så kommer det sannolikt inte bli av. Det medför en övervägande risk för ökad bounce rate och att webbsidan inte kommer ranka för mobila sökningar.

Tydligare strategi

Responsiv webbdesign innebär att webbutvecklarna får koll på hur samtliga konverteringselement kommer att visas. Det medför även att man kan utföra A/B-test och få en bättre bild hur användarna interagerar med hemsidan. På så sätt kan man enklare effektivisera sälj-och marknadsföringsstrategier.

Sunbird Webbyrå erbjuder

Sunbird som är en webbyrå som gör responsive webbdesign till etablerade företag. Vi erbjuder även en kostnadsfri offert för företag som vill ha hjälp med sökmotoroptimering i Göteborg. Det är inte bara webbdesign i sig som är viktigt utan även att hemsidor är funktionella och kan leda till ökad konvertering. Därför erbjuder Sunbird alltid responsive webbdesign till sina kunder. Mer om vårt erbjudande för webbdesign. Läs gärna mer om vår webbdesign i Göteborg, webbdesign i Malmö och webbdesign i Lund.

Läs mer från Sunbird Webbyrå.

Digital analys: Du har 8 sekunder på dig att fånga besökarens intresse innan den lämnar

Koncentrationsförmågan har blivit sämre Koncentrationsförmågan har minskat kraftigt senaste året vilket är något den webbplats man gör måste möta. Enligt

Webbyrå med fokus på ökar försäljning
Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2020

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas