Google Panda 4

Google Panda 4.0

Google Panda är ett sökfilter och en algoritm som avgör hur Google rankar sökresultat. Det huvudsakliga syftet med algoritmen är att framhäva webbsidor med hög kvalité framför webbsidor som i någon form har brister. Det innebär att en webbsida som under en längre tid varit placerad bland Googles toppresultat plötsligt kan hamna långt bak bland sökresultaten. Det kan bero på att algoritmen sållar bort sajter som är uppbyggda av många liknande sidor eller som rentav har duplicerat innehåll.

Google har slutat bekräfta uppdateringar som sker i algoritmen. Pandan handlar om kvalité och sannolikt hårt knutet till andra trust faktorer. Sunbird hjälper er med en Google optimerad hemsida, resultatbaserad SEO och blir en långsiktig partner för fler affärer.

Så hårt slog Panda 4.0

Sedan den initiala lanseringen 2011 har Google Panda uppdaterats ett flertal gånger och den senaste uppdateringen, Google Panda 4.0, trädde in 21:a maj 2014. Enligt uppgifter från Google påverkar den senaste uppdateringen 7,5 % av alla sökresultat på den amerikanska marknaden. Eftersom den svenska marknaden innehåller färre sajter är det dock sannolikt att Google Panda 4.0 påverkar de svenska sökresultaten i mindre utsträckning.

Vad som pekar på att Google Panda 4.0 innehåller större förändringar än tidigare uppdateringar är att Google har valt att köra uppdateringen separat.  Det senaste året har annars pandan varit integrerad i Googles vanliga algoritm. Google Panda 4.0 är inriktad på att inte straffa sajter lika hårt som tidigare, vilket många givetvis ser som en positiv utveckling.

Matt Cutts på Googles f.d. Webspam Team introducerar Google Panda:

Hur undviker du att drabbas av Google Panda?

Google har presenterat riktlinjer åt webbplatsägare som går ut på att klargöra vad som menas med ”hög kvalité”. På så sätt kan webbplatsägarna själva utvärdera sina webbplatser utifrån Googles policy. Det underlättar givetvis för diverse åtgärder.  Exempel på riktlinjer är:

Oavsett Googles riktlinjer så kan man alltid tänka på att slå ihop sidor som har snarlikt innehåll. Duplicerade sidor bör definitivt tas bort och sådant som i övrigt håller låg kvalité. Indexering av sidor med låg kvalité bör nämligen undvikas. Var noga med att fylla på med nytt innehåll som håller högre kvalité.

Att tänka på inför framtida uppdateringar av Google Panda

Värt att påpeka är att det inför varje ny Panda-uppdatering spekuleras en hel del kring konsekvenserna. Men Google Panda innebär knappast slutet för sökmotoroptimering. Spelreglerna förfinas successivt skulle man kunna säga och ibland tvingas man rätta sig efter dessa nya regler.

Det är givetvis oerhört frustrerande att förlora en stor del av sin trafik. Vi rekommenderar att du exempelvis börjar se över duplicerat innehåll och om din hemsida innehåller många korta texter. Värt att poängtera är att bestraffning av Google Panda inte är någonting permanent utan det finns alltid möjlighet att återfå god ranking. Om du upplever att du inte vet vilka åtgärder du bör utföra för att undgå filtret hjälper vi dig gärna. Maila oss på nils@sunbird.ayz.pl för gratis support.

Läs gärna mer från oss på Sunbird Webbyrå.

Digital analys: Du har 8 sekunder på dig att fånga besökarens intresse innan den lämnar

Koncentrationsförmågan har blivit sämre Koncentrationsförmågan har minskat kraftigt senaste året vilket är något den webbplats man gör måste möta. Enligt

Webbyrå med fokus på ökar försäljning
Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2020

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas