fbpx

Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google

Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google

Få en kostnadsfri SEO-analys av Nils - Inom 24 timmar

avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg kommer vi ge en översikt av de viktigaste SEO faktorerna för att ranka på Google. Vi kommer inte bli för teoretiska utan efter ni läst inlägget bör ni veta vilka SEO faktorer ni missat.

Tekniska audits där ni får 100/100 ger sällan bäst resultat. Det finns viktigare faktorer som vi går igenom här.

Vill ni ha hjälp erbjuder vi SEO optimering i Malmö men har kunder i hela Sverige. Sunbird har över 10 års erfarenhet av sökmotoroptimering.

De viktigaste SEO rankingfaktorerna

Nedan är de faktorer vi sett har bäst resultat när vi förbättrar kunders ranking.

  • Kvalitén på innehållet - Av hög kvalité, uppdaterat, unikt och hjälpsamt.
  • Externa länkar - Länkar från relevanta hemsidor.
  • Ankartexter - Relevanta och varierande utan att överoptimera eller vara irrelevanta.
  • Semantisk SEO - Matcha användarens sökintention.
  • Användarsignaler (UX) - Säkerställ att användaren är nöjd.
  • Teknisk SEO - Att hemsidan fungerar korrekt. Extra viktigt för stora sidor och att lösa allvarliga fel.
  • Varumärkessignaler - Att varumärket syns över och har gott rykte.

Tänk på att inte alla har samma recept. Om ni redan har högt förtroende men saknar SEO optimerad text kan det ha störst effekt. Är ni ett nytt företag däremot bör ni inte omedelbart börja ranka sökord (ni kommer ändå inte vinna direkt). Läs gärna en strategi för SEO om ni vill ha insatserna i kontext.

On-Page SEO-faktorer

  • Metatitel och metabeskrivning - Er metatitel och metabeskrivning är det som syns på Google. Det är viktigt att dessa innehåller sökorden, matchar användarens sökintention och är klickvänlig.
  • Rubriker - Använd H1, H2 och H3-taggar för att strukturera ditt innehåll på ett logiskt sätt som gör det lättläst både för användare och sökmotorer. Det viktiga här är att rubrikerna kretsar kring sökorden på ett smart sätt utan att förvirra eller överoptimera.
  • Sökord i text - Att använda relevanta sökord genomgående och naturligt i ditt innehåll hjälper sökmotorer att förstå sidan. Tänk på att det inte alltid är avgörande att du nämner det exakta sökordet. Utan du ska passa den semantiska SEOn.
  • Innehållskvalitet - Skapa originellt, värdefullt och engagerande innehåll som möter dina besökares behov och frågor för att driva trafik och förbättra din SEO-ranking. Målet är att användaren ska sluta söka på Google efter de besökt er.
  • Textlängd - Det är inte längden i sig som är det viktiga. Men ju mer man skriver, desto mer värde brukar sidan innehålla. Extra textlängd som inte adderar nytta och snarare gör artikeln irrelevant kommer inte förbättra er ranking för att ni skriver fler ord.
  • Bilder - Använd beskrivande filnamn och alt-attribut för dina bilder för att förbättra din SEO och göra ditt innehåll mer tillgängligt.
  • Interna länkar - En stark intern länkstrategi hjälper till att sprida sidbehörighet genom din webbplatsoch förbättrar användarupplevelsen.

Innehållsfaktorer

  • Färskhet - Håll viktiga sidor uppdaterade såsom kontaktsida, om oss, blogginlägg och landningssidor.
  • Relevans - Innehållet måste direkt svara på användarnas sökintentioner och frågeställningar för att rankas väl. Läs om den semantiska SEOn.
  • E-E-A-T - Är ett bredare koncept inom SEO och det står för Experience, Expertise, Authority och Trust. Detta är ingen enskild rankingfaktor utan mer utav en sammanstättning. Läs mer här.
  • Författare - Är ni transparenta med vem som är avsändaren för innehållet?
  • Multimediainnehåll - Att integrera videor, bilder och andra medieformer gör ditt innehåll mer engagerande och kan förbättra användarupplevelsen samt din SEO.
  • Innehållsdjup - Grundliga analyser och djupgående behandling av ämnen visar på expertis och kan ge ditt innehåll en fördel i sökresultaten. Tänk på att innehållsdjup inte definieras av antal ord.

Off-Page SEO-faktorer

  • Externa länkar - Länkar från starka och relevanta hemsidor fungerar som en stark signal till sökmotorerna om ditt innehålls kvalitet och relevans. Kvalitet är viktigare än kvantitet.
  • Ankartexter - Ankartexten och kontexten länken är i.
  • Sociala signaler - Att ha närvaro på sociala medier sägs ha en positiv inverkan på SEO. Men ni ska inte ha en närvaro på sociala medier för att ranka på SEO. Om SEO är syftet finns det enklare sätt att ranka.
  • Lokala register - För företag som verkar lokalt är det viktigt att finnas med i lokala register med korrket NAP (Name, Adress and Phone). I stort bör allt stämma och detta gäller för alla företag även om det blir viktigare för lokal SEO.

Tekniska SEO-faktorer

Teknisk SEO är det som görs på hemsidan som påverkar hemsidans kod och uppbyggnad.

  • Mobilanpassning - Det är avgörande att din hemsida är lättanvänd på alla sorters enheter. Google är mobile first och gör anpassningar för desktop.
  • Laddningstid - En snabb hemsida ger en smidigare upplevelse för besökaren och gynnas av sökmotorerna. Verktyg som Google PageSpeed Insights och GTmetrix kan ge dig ett insyn i vad ni bör förbättra. Laddningstid är framför allt viktigt att inte ha väldigt låg hastighet och det är extra viktigt på stora hemsidor såsom e-butiker.
  • Duplicerat innehåll - Duplicerat innehåll och tunna sidor kan förvirra Google och sprida ut intern länkkraft.
  • SSL/HTTPS - En HTTPS-kryptering är i princip standard och de flesta hemsidorna har det nu.
  • XML-sidkarta - Genom att skapa och skicka in en XML-sidkarta till Google via Search Console, underlättar du för dem att hitta och indexera dina sidor. Att nämnda den i robot.txt är också rekommenderat.
  • URL-struktur - En välorganiserad URL-struktur hjälper både användare och sökmotorer att förstå innehållet på din hemsida. Sökordet ska finnas med i er URL.
  • Canonical - Canonical tags är ett sätt för att undvika duplicerat innehåll. Canonical används istället för redirect om båda sidorna fortfarande måste finnas.
  • Strukturerad data - Genom att märka upp ditt innehåll med strukturerad data, som Schema.org, kan du ge sökmotorerna en bättre förståelse för ditt innehåll och förbättra hur dina sidor visas i sökresultaten. Detta är något vi tror kommer bli viktigare inom SEOn i samband med Google Overviews.
  • Brutna länkar - Använder ni WordPress finns det plugins som varnar för brutna länkar.
  • 404-sidor - Bevaka och identifiera 404 sidor som uppstår. Det kan exempelvis uppstå på grund av en bruten länk eller trasig sida.
  • Redirects - Korrekt hantering av 301- och 302 redirects är viktigt för att bevara länkkraft och säkerställa att abåde nvändare och sökmotorer når rätt innehåll.

Användarupplevelse (UX) faktorer

Det har länge rådit oklarheter om UX signaler har varit rankingfaktorer eller inte. Google har tvingats släppa dokument som säger att de har spårat detta.

De använder det delvis för att ranka enskilda resultat. Men också för att träna algoritmen.

Vår slutsats är att hög CTR på Google och att man därefter "terminate the search" (användaren slutar söka) är det viktigaste. Vill ni läsa mer så gör det här.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
ChatGPT Search
ChatGPT Search: AI-drivet sök via ChatGPT

OpenAI har lanserat ChatGPT Search. Förenklat är ChatGPT Search ett sminkat Bing med bättre UX. I detta inlägg går jag

Google indexering
Indexering på Google – Hur det fungerar och hur du förbättrar indexeringen

I detta inlägg går jag igenom vanliga orsaker varför din hemsida inte syns på Google. Både för utebliven indexering och