Bli en vinnare på Google – En konkret guide steg för steg

Bli en vinnare på Google

Syftet med detta inlägget är att ge dig konkreta steg för att öka din trafik och öka er försäljning.

1. Sökordsanalys

Första steget mot att vinna på Google är att göra en noga analys av vilka sökord som finns. Sökordsanalysen prioriteras vanligtvis för lågt och får inte den där extra tiden för att hitta guldkornen konkurrenterna inte gjort. De sökorden kan ni förvänta er vinna på snabbt. Sökordsanalys görs bäst via Google Ads där ni behöver ett konto som betalar för annonseringen.

2. Nulägesrapport

Google har av någon anledning valt att placera konkurrenterna över er. Ta reda på vad de gör bra – och gör samma. Just nulägesanalysen är viktig att den görs av någon med bra förståelse för Google för att inte misstolka signaler och lägga en plan på felaktiga grunder.

3. Åtgärda tekniska problem

Det första åtgärderna går ut på att hitta tekniska flaskhalsar. Vanligtvis hittar vi ganska allvarliga problem som håller tillbaka den organiska trafiken.  Checklista:

4. Justera text

Historiskt har rekommendationen varit att skriva 500 ord med 1-2% sökordsfrekvens. Men så är inte längre fallet. Det finns inte längre ett recept som går att applicera på alla sökord och nischer. För att dra ett extremfall ska inte en sida för synonymer skrivas på samma sätt som en artikel om hur man vinner på Google.

Är det något vi vill att ni ska få ut av denna artikel är det detta: Ta reda på vad de som ligger över er gör. Gör som dem.

5. Se över er konvertering

Ska ni hänga med i sökmotoroptimeringen under 2019 måste ni ha en bra hemsida som säljer bättre än konkurrenterna. Google kan avgöra vad besökare tycker om er hemsida och de kommer placera de sökresultat deras användare verkar tycka om mest.  Ser ni till att ha bättre säljfrekvens kommer ni alltså både får mer trafik från Google och få fler sälj på redan befintlig trafik. “Winner takes it all” är ett minst sagt passande uttryck här. Hur du dubblar din hemsidas konvertering går vi igenom i detta inlägget.

6. Skicka riktade länkar

Länkar ger bra kraft och kommer att förbättra era positioner. Vi rekommenderar däremot att inte börja med länkar – utan lösa tekniska fel, förbättra text och öka konvertering först. Det är tekniker som fungerar redan idag och för varje uppdatering som kommer blir allt mer dominant del av algoritmen. Länkar ska riktas mot de sidor ni trots allt fortfarande inte lyckas få upp på Google.

Så länkar ni på bästa sätt:

Det tar upp till 10 veckor att få effekt av länken. Ändra därför inte strategi om det inte fungerar direkt. Och för allt i världen – bli inte orolig om du åker rakt neråt efter en länk. Google vill att du ska ångra vad du gjorde och bli osäker. Hade du fått effekt direkt hade det varit för lätt att veta hur algoritmen fungerar.

7. Skapa fler undersidor

Vill ni öka er trafik och öka antalet potentiella sökord ni kan synas på behöver ni fler undersidor. Ungefär 70% av all trafik som kommer till en hemsida är också på grund av long tail sökord. Skriver ni mer text kommer ni ha möjligheten att synas mer utan att behöva vinna på svåra sökord.

8. Undvik vanliga misstag

9. Enkla knep som ökar din trafik

10. Avslutande ord

Har ni genomfört stegen 1-9 kommer ni öka er trafik. Google kommer gilla er mer och ni är trygga mot framtida uppdateringar. Sunbird erbjuder resultatbaserad sökmotoroptimering där du enbart betalar för resultat. Vi börjar alltid med en kostnadsfri sökordsanalys. Kontakta oss eller mejla mig på nils@sunbird.ayz.pl.

 

Läs mer om Sunbird och vår hur vi bygger nya hemsidor.

Digital analys: Du har 8 sekunder på dig att fånga besökarens intresse innan den lämnar

Koncentrationsförmågan har blivit sämre Koncentrationsförmågan har minskat kraftigt senaste året vilket är något den webbplats man gör måste möta. Enligt

Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2020

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas