Bli en vinnare på Google – En konkret guide steg för steg

Nils Fridlund, VD på Sunbird
av Nils Fridlund
den 30 september, 2018
Bli en vinnare på Google

Syftet med detta inlägget är att ge dig konkreta steg för att öka din trafik och öka er försäljning.

1. Sökordsanalys

Första steget mot att vinna på Google är att göra en noga analys av vilka sökord som finns. Sökordsanalysen prioriteras vanligtvis för lågt och får inte den där extra tiden för att hitta guldkornen konkurrenterna inte gjort. De sökorden kan ni förvänta er vinna på snabbt. Sökordsanalys görs bäst via Google Ads där ni behöver ett konto som betalar för annonseringen.

2. Nulägesrapport

Google har av någon anledning valt att placera konkurrenterna över er. Ta reda på vad de gör bra – och gör samma. Just nulägesanalysen är viktig att den görs av någon med bra förståelse för Google för att inte misstolka signaler och lägga en plan på felaktiga grunder.

3. Åtgärda tekniska problem

Det första åtgärderna går ut på att hitta tekniska flaskhalsar. Vanligtvis hittar vi ganska allvarliga problem som håller tillbaka den organiska trafiken.  Checklista:

4. Justera text

Historiskt har rekommendationen varit att skriva 500 ord med 1-2% sökordsfrekvens. Men så är inte längre fallet. Det finns inte längre ett recept som går att applicera på alla sökord och nischer. För att dra ett extremfall ska inte en sida för synonymer skrivas på samma sätt som en artikel om hur man vinner på Google.

Är det något vi vill att ni ska få ut av denna artikel är det detta: Ta reda på vad de som ligger över er gör. Gör som dem.

5. Se över er konvertering

Ska ni hänga med i sökmotoroptimeringen under 2019 måste ni ha en bra hemsida som säljer bättre än konkurrenterna. Google kan avgöra vad besökare tycker om er hemsida och de kommer placera de sökresultat deras användare verkar tycka om mest.  Ser ni till att ha bättre säljfrekvens kommer ni alltså både får mer trafik från Google och få fler sälj på redan befintlig trafik. “Winner takes it all” är ett minst sagt passande uttryck här. Hur du dubblar din hemsidas konvertering går vi igenom i detta inlägget.

6. Skicka riktade länkar

Länkar ger bra kraft och kommer att förbättra era positioner. Vi rekommenderar däremot att inte börja med länkar – utan lösa tekniska fel, förbättra text och öka konvertering först. Det är tekniker som fungerar redan idag och för varje uppdatering som kommer blir allt mer dominant del av algoritmen. Länkar ska riktas mot de sidor ni trots allt fortfarande inte lyckas få upp på Google.

Så länkar ni på bästa sätt:

Det tar upp till 10 veckor att få effekt av länken. Ändra därför inte strategi om det inte fungerar direkt. Och för allt i världen – bli inte orolig om du åker rakt neråt efter en länk. Google vill att du ska ångra vad du gjorde och bli osäker. Hade du fått effekt direkt hade det varit för lätt att veta hur algoritmen fungerar.

7. Skapa fler undersidor

Vill ni öka er trafik och öka antalet potentiella sökord ni kan synas på behöver ni fler undersidor. Ungefär 70% av all trafik som kommer till en hemsida är också på grund av long tail sökord. Skriver ni mer text kommer ni ha möjligheten att synas mer utan att behöva vinna på svåra sökord.

8. Undvik vanliga misstag

9. Enkla knep som ökar din trafik

10. Avslutande ord

Har ni genomfört stegen 1-9 kommer ni öka er trafik. Google kommer gilla er mer och ni är trygga mot framtida uppdateringar. Sunbird erbjuder resultatbaserad sökmotoroptimering där du enbart betalar för resultat. Vi börjar alltid med en kostnadsfri sökordsanalys. Kontakta oss eller mejla mig på nils@sunbird.se.

 

Läs mer om Sunbird och vår hur vi bygger nya hemsidor.

Författare
Nils Fridlund, VD på Sunbird

Nils Fridlund

Nils är specialiserad på sökmarknadsföring (SEO & AdWords). Karriären började 2012 och har sedan dess drivit egna projekt, resultatbaserad SEO mot kunder, bloggat på MajesticSEO och agerat konsult gentemot andra webbyråer. Idag är Nils VD och Head of Search på Sunbird. Boka ett möte och få en kostnadsfri första konsultation.

Du kanske också gillar:
Modern webbdesign

Digitala trender 2019 – Håll din hemsida modern längre

Det genomsnittliga spannet en person håller fokus har gått från 12 sekunder år 2000 till åtta sekunder år 2015. Webbdesign ändras ständigt och anpassas efter användarna.

Bli en vinnare på Google

Bli en vinnare på Google – En konkret guide steg för steg

Syftet med detta inlägget är att ge dig konkreta steg för att öka din trafik och öka er försäljning. 1. Sökordsanalys Första steget mot att vinna

Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2018

Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2018

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas försäljning med konverteringsoptimering. Kapitel 1: Vad

Font & färg

Hemsidors Typografi

Detta är ett smakprov av Sunbirds kunskaper. Vi hjälper dig mer än gärna med en ny hemsida till ditt företag. Med hjälp av våra webbplatser vill vi

Mobil som visar upp responsive webbdesign

Responsiv webbdesign till ditt företags hemsida – Viktigt av flera anledningar

I en tid då mobiltelefoner, surfplattor m.m. fått en allt större plats så förväntar sig många hämta information på internet smidigare. Det är minst lika vanligt

Bild på säkra servrar i lokal

Ökad säkerhet för WordPress hemsidor

WordPress angrips ofta av hackare och spammare. Samtidigt som plattformen har rykte om sig att vara väldigt användarvänlig så är den tyvärr sårbar vid attacker. Varför

Christian Sandström

Nedan ord är Christians egna och representerar den resa Wellflix och Sunbird tagit.

Jag har länge haft en dröm om en affärsidé som nu skulle ta nästa steg. Vi anlitade en varumärkesbyggare, en logotypdesigner och Sunbird för vår webbutveckling. Så här gick det.

– Då hemsidan skulle ta längst tid började vi tillsammans med Sunbird slipa på designen. Jag fick först se några tidiga idéer och gillade riktningen vi skulle ta. Jag godkände och Sunbird fortsatte jobba på samma spår. Några dagar senare ringde Nils (på Sunbird) upp och skickade över vad de gjort. När jag fick se designen blev jag helt tyst och fann mig själv att nästan fälla en tår. Min dröm som jag haft så länge var framför mig. Jag har aldrig förväntat mig att en byrå ska kunna ha den förståelsen och det engagemanget.

– Under tiden hemsidan kodades gick jag vidare och funderade på vårt namn. Även här tänkte jag att jag behövde extern input från folk i branschen. Jag gick till två olika byråer som enbart jobbade med branding. Namnen de kom upp med var inte bättre än de jag själv kommit på och tackade besviket nej och sköt upp idén om det perfekta namnet till senare. Jag valde att behålla mitt gamla namn – Fungera & Prestera.

– När jag valt att behålla namnet gick jag till logotypdesigners för att sätta logotypen. Vid detta laget var både färger och namnet bestämt. Jag fick här totalt sett ett tiotal logotyper att kolla på. Logotyperna kändes som något jag sett förut och att de var gjorda utan minsta förståelse för just vårt företag. Jag hade både kontaktat brandingbyråer och logotypdesignerns som båda jobba med detta heltid och resultatet blev bristfälligt. Vid detta laget var jag rätt nedstämd och min dröm kändes inte riktigt lika nära.

– Jag ringde upp Nils för att be om råd. Vi pratade länge och kom fram till att Sunbird skulle ta på sig att göra både företagsnamnet och logotypen. Sunbirds visade återigen prov på sin förståelse och att ha lyssnat på mig. Vårt resultat:

 

Wellflix

 

 

 

– Min insikt om Sunbird är att de verkligen förstår mig som kund och brinner för var de gör. Sunbird har inneburit en hel del för Wellflix och vi lämnar alla dagar i veckan vår rekommendation.

– Christian Sandström

Vi har jobbat med Sunbird sedan 2013 och har bara det senaste året ökar vår organiska försäljning med +247%.

Det unika med Sunbird är att vi jobbar direkt med Sunbirds VD, Nils, och inte en projektledare. Nils har ett starkt driv och kommer med egna idéer som ökar vår försäljning. Han är enormt skarp och definitivt en av de bäst vi jobbat med. Nils förstår oss och blir som en förlängd arm inom webbutveckling och sökmotoroptimering.

Vi tror på Sunbirds affärsidé. De kombinerar snygg webbdesign som säljer tillsammans med ökad trafik. Vi har fastnat för Sunbird och rekommenderar dem till alla växande företag som vill driva resultat.

– Erik Schuss