1. Sökordsanalys och content map
Första steget inom SEO är alltid att ta fram en sökordsanalys med sökordsvolymer. Man kan använda verktyg som Google Search Console för att se hur många gånger sökord söks.
Många missar relevanta sökord och gör inte denna tillräckligt noggrant. Allt arbete kommer bygga på denna och med en gedigen sökordsanalys undviker ni intern konkurrens och att behöva skapa för många landningssidor.
Efter ni fastställa alla sökord bör ni planera vilka sidor dessa ska in på. Finns en sida redan idag och den bör optimeras? Ska vissa sökord slås ihop på samma sida? För detta krävs en innehållsplan som era skribenter följer.
2. Förstå sökordets intention
Precis innan skrivandet är det viktigt att undersöka sökintentionen med sökordet. Googla sökordet och undersök vad Google vill visa, facit finns där. Om samtliga sidor är en artikel eller tjänstesida bör du gör detsamma.
Innan du börjar lägga upp strukturen för din egen hemsida är det bra att kolla på vad andra gör. Det är inte fel att leta inspiration så länge man inte kopierar rakt av. Undersök dina sökord på Google och kolla vad dina konkurrenter som rankar bäst har gjort. Ta inspiration av det som konkurrenterna gjort bra och täpp till de luckor som finns. Knepet med framgångsrik sökmotoroptimering är att bli det bästa sökresultatet. Rankar Google företag högt upp är det något Google tycker de gör bra. Men för att vinna måste man gå ett steg längre.
3. Skriv texterna
När du har en innehållsplan för alla viktiga sökord och har letat upp inspiration är det dags att skapa den nya landningssidan. Det är viktigt att du skapar en hierarki på sidan så att Google kan tolka innehållet. Det ska finnas en H1:a per sida, men det går bra att ha flera H2:or och H3:or. Se till att fördela dina sökord på hela sajten och använd dem flera gånger, både i rubriker och flytande i texten.
I det sista steget är det viktigt att alla detaljer sitter. Det är bra att använda bilder för att skapa dynamik på sidan, men man får inte glömma att skriva alt-texter som matchar sökorden. Här är det även viktigt att skriva titlar och metabeskrivningar, som är de texter som syns på Googles sökresultat.
4. Länka internt till sidan
När sidan är uppe bör ni alltid ha minst en länk till sidan. Om ni kan – och sidan är viktig för er – länka så ofta det går och är bra för besökarna.
– Processen ovan bör skapas på samtliga sidor enligt en innehållsplan. När det är gjort kan ni gå vidare till nästa steg.
5. Teknisk sökmotoroptimering
Vid detta laget har ni skrivit en text för alla sökorden. Därefter kan ni optimera de tekniska delarna. Full lista på saker vi rekommenderar att ni gör finns högre upp på denna sida.
6. Förbättra hemsidans användarupplevelse (UX)
Denna punkt är ingen traditionell SEO punkt men har blivit allt viktigare. Sökmotoroptimering har utvecklats och blivit mer nyanserat med åren. Google förstår skillnad på hemsidor som användare gillar och användarsignaler är en del av deras system. En insats som också är positiv för alla andra marknadskanaler är att göra ett designlyft. Det kan vara både större och mindre ändringar. Gör ni detta rätt kommer också befintlig trafik konvertera i större utsträckning.
7. Off-page SEO
Om det gått ett par månader efter samtliga insatser ovan kan ni börja med off-page arbetet. Rikta då allt mot de viktigaste sidorna som fortfarande inte rankar bra. Satsa alltid på kvalité.
Sökmotoroptimering har utvecklats och förfinats under åren – skippa genvägarna. Förut räckte det med att ha rätt sökordsdensitet och ett par dåliga länkar. SEO har blivit svårare och kräver ett bredare tag. Sätt SEO grunderna, skapa värdefullt innehåll, ha en tekniskt optimerad hemsida, er användarvänlighet och därefter fokusera på off-page.