fbpx

Intern konkurrens (kannabalism) för SEO – Vad det är och hur du löser det

Intern konkurrens
avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg kommer vi gå igenom: Vad intern konkurrens (kannabalism) är, varför det försämrar er ranking, hur du hittar och åtgärdar det.

Vill ni ha hjälp med er SEO hjälper gärna vi på Sunbird SEO Byrå er. Du börjar alltid med en kostnadsfri SEO analys.

Vad är intern konkurrens?

Intern konkurrens är när mer än en sida försöker ranka på ett sökord. Du tävlar helt enkelt med dig själv.

Varför är är intern konkurrens dåligt?

När Google blir osäkra tenderar resultatet för alla sidor som tävlar med varandra att få sämre ranking.

Det finns olika grader hur illa det är. När det skickas interna och externa signaler till de olika sidorna med ankartexter för de sökordet så gör ni inte bara Google förvirrade utan ni sprider dessutom länkkraften mellan sidorna.

Hur hittar jag intern konkurrens?

Vi använder framför allt tre metoder:

  • site:hemsida.se sökord - Snabbt och enkelt. Fungerar dock bara på indexerad intern konkurrens.
  • Google Search Console - Gratis verktyg från Google. Kräver historisk data däremot.
  • SEO verktyg - Om ni har ett som fungerar eller använder en SEO byrå

Alternativ 1: Site-sökning

  • Ni går till google.se
  • Sök på site:sunbird.se "sökord" (byt ut URL och sökord efter vad ni jobbar med), det kan exempelvis se ut så här:
Site sökning för duplicerat innehåll

Tänk på att alla resultat som dyker upp inte nödvändigtvis är intern konkurrens. Google kommer i regel ge ett par resultat.

Det ni gör är att klicka upp de översta resultaten. I de fall ni ser intern konkurrens - spara så berättar vi nedan hur du löser det.

Alternativ 2: Google Search Console

  • Logga in på Google Search Console
  • Klicka på "Search results"
  • Klicka "New" och sen "Query", ange sökordet du vill undersöka.
  • Klicka på "Pages"

Nu ser du alla sidor som fått impressions och klicks på det sökordet.

Tänk på att sökord där Google lägger på ett lokalt resultat är det vanligt att flera sidor dyker upp.

Ju fler impressions och klick sidor har som inte ska ranka, desto större problem är de. Enstaka impressions behöver ni inte dra i de stora spakarna för.

Alternativ 3: SEO verktyg

Om ni har ett SEO verktyg brukar dessa flagga för intern konkurrens. Se exempel nedan:

Intern konkurrens SE Ranking SEO Verktyg

Ett annat knep är att se om sökordet ändrar URL. Har ni ett verktyg som rapporterar era placeringar brukar dessa varna om URLer ändras för ett sökord.

Hur löser man intern konkurrens?

Det första steget för att lösa intern konkurrens är att först bestämma vilken sida som ska ranka för ett sökord. Vi kommer kalla denna sida för "Primär sida".

Har ni i tidigare steg hittat vilka sidor som konkurrerar med er primära sida ska ni göra något av nedan.

Avoptimera sökord

Om ni vil ha kvar sidan i sig men det bara är något sökord som hamnat fel rekommenderar vi att ta bort sökordet från de sidor det inte ska vara på.

Tänk på att precis som när ni försöker SEO optimera finns det mer eller mindre viktiga placeringar för sökord. Exempelvis är Page Title, H1, H2 och text högt upp viktiga platser för sökord. Ser ni sökordet på en primär sida på någon av dessa viktiga sidorna är det först och främst där ni ska ta bort sökorden.

Länka internt

På sidor som Google tycker är relevant för ett sökord men som inte är er primära sida är ett utmärkt ställe att länka internt.

Om sidorna som tävlar med er primära sida nämner "gula löparskor" kan ni placera länken till er primära sida på det sökordet.

Kombinera sidor

Om de sidor ni hittar båda har värde men de tävlar om samma sökord kan det vara en idé att slå ihop sidorna till en.

  • Välj ut den sida som ni vill ha kvar (antingen den som är bäst för användaren eller som är den som rankar bäst redan)
  • Ta innehållet ni vill spara och lägg in på den primära sidan
  • Gör en 301 redirect från sidan som ska slås ihop med den primära

Radera sidor

I de fall ni inte tycker det finns värdefullt innehåll på de sekundära sidorna kan ni helt enkelt välja att ta bort sidan. Ni ska dock vara försiktiga med detta och enbart göra det om:

  • Sidan har låg kvalité
  • Har låg trafik
  • Ni har många sidor som har låg kvalité och ni måste rensa upp

Om ni anser att sidan fyller kraven ovan tar ni bort sidan och gör en 301 redirect.

Om ni anser att sidan har mycket låg kvalité bör ni inte göra 301 redirect.

Kanonisk URLer

Det finns fall när man behöver ha kvar sidan så användare kan besöka båda sidorna. I de fall kan man använda kanoniska URLer.

URL-parametrar

En URL-parameter är enkelt förklarat URLer som har ? i sig.

Indexeras dessa sidorna och de är rent av duplicerade eller bara mycket snarlika kan det vara bra att lösa dem.

Google ska dock förstå paginering - om ni nu gjort tekniska analyser och sett att de flesta SEO verktyg och Google Search Console klagar på detta.

Duplicerat innehåll

Om ni har duplicerat, eller nästan duplicerat innehåll, uppstår intern konkurrens och då kan ni använda kanoniska URLer. Detta kommer göra att enbart den primära sidan rankar.

Läs gärna denna artikel om du vill lära dig mer om teknisk SEO. Där går vi också igenom hur ni gör kanoniska URLer.

En innehållsplan är nyckeln till framgång

Det bästa sättet att undvika intern konkurrens är genom att ha en plan från början.

På Sunbird kallar vi detta en innehållsplan eller "Content map". Det är en del av vår långsiktiga strategi i vår sökmotoroptimering vilka sökord som ska in på vilken sida.

När vi tar över stora hemsidor är det inte ovanligt att reda ut intern konkurrens, duplicerat innehåll och tunna sidor ett av de viktigare jobben vi gör.

Det är ett vanligt misstag av de som saknar erfarenhet att trycka in sökord och inte är medvetna om hur det påverkar SEOn negativt.

Vår mall för Content Map kan ni kopiera här. Läs gärna mer om hur man gör en sökordsanalys.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Guide för Lokal SEO
Lokal SEO – Din guide för att synas bättre lokalt

Introduktion till lokal sökmotoroptimering Lokal SEO är ett brett begrepp inom sökmotoroptimering med specifika insatser för att ranka bättre på

KPIer för SEO
KPI (nyckeltal) för SEO – Så mäter du resultatet av er sökmotoroptimering

I all marknadsföring är det viktigt att mäta resultat för att motivera investeringen. I detta inlägg går jag igenom olika