fbpx

Indexering på Google – Hur det fungerar och hur du förbättrar indexeringen

avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg går jag igenom vanliga orsaker varför din hemsida inte syns på Google. Både för utebliven indexering och när den är långsam.

Behöver ni hjälp att felsöka får ni gärna skriva till oss. Vi är en SEO-byrå i Malmö som erbjuder sökmotoroptimering i hela Sverige.

Vad är indexering på Google?

Indexering handlar om hur Google hittar, analyserar och lagrar sidor i Googles index. En hittat sida behöver inte nödvändigtvis synas på Google. Stegen för indexering på Google är enligt nedan:

  1. Unknown to Google: Google har ännu inte upptäckt din sida.
  2. Discovered – not indexed: Google vet om sidan men har ännu inte crawlat den.
  3. Crawled – not indexed: Sidan har crawlas men är inte synlig i sökresultaten.
  4. Indexed: Sidan har blivit indexerad och kan visas i Googles sökresultat.

Tänk på att dålig ranking inte betyder att du inte är indexerad på Google.

Hur vet jag om min sida är indexerad?

Det snabbaste sättet att se om en specifik sida är indexerad är genom att söka på Google med "site:dinhemsida.se/din-undersida". Ser det ut som nedan är sidan inte indexerad alls.

Kolla indexering med site: sökning

Det kan bero på att sidan antingen är "Unknown to Google" eller "Discovered – not indexed". Antingen på grund av att Google inte hunnit (läs: inte prioriterat), eller på grund av tekniska problem.

Om sidan inte är indexerad och ni vill få den upp på Google snabbt kan ni gå till Search Console och ange sidan i sökfältet. Efter Google sökt igenom den klickar ni på "Request indexing". Fungerar det kommer sidan prioriteras i Googles indexering. Fungerar det inte efter första försöket kan ni alltid försöka igen. Även om Google säger att det inte fungerar har vi märkt att det ofta går snabbt andra gången.

Ser ni något liknande nedan innebär det att ni har ett tekniskt problem att lösa för att den ska kunna indexeras.

Kolla indexering i Search Console

Är indexeringen lyckad kommer det upp en grön ruta och resultatet blir som nedan:

Begärt Google att indexera

Långsam eller utebliven indexering

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan att en sida inte kan indexeras och att den indexeras långsamt.

  • Sidor som inte kan indexeras: Detta beror oftast på grund av tekniska fel, såsom felaktiga metataggar eller disallow i robots.txt.
  • Sidor som indexeras långsamt: Google prioriterar inte alla hemsidor lika. De med hög kvalitet och ett jämnt flöde av nya sidor tenderas att prioriteras högre.

Vi går igenom hur ni löser båda dessa fallen nedan.

Vanliga problem bakom utebliven indexering

Att din hemsida inte blir korrekt indexerad på Google kan bero på flera tekniska eller innehållsmässiga problem. Här är några vanliga hinder och hur du kan upptäcka samt åtgärda dem:

Felaktiga metataggar

  • Upptäck: Ni kan inspektera källkoden, använda ett Chrome-tillägg eller Search Console som vi gick igenom ovan.
  • Lösning: Använder ni ett WordPress plugin såsom Yoast eller Rank Math finns det ofta inställningar för indexering på sidorna. I vissa fall behöver man hjälp från utvecklare.

Fel i robots.txt

  • Upptäck: Robots.txt-filen kan blockera Google från att crawla delar eller hela hemsidan. Ni hittar den på dinhemsida.se/robots.txt. Det ni inte vill se är viktiga sidor som påverkas av Disallow:
  • Lösning: Redigera robots.txt och säkerställ att endast irrelevanta eller interna sidor blockeras, till exempel sidor för administratörer. Undvik att blockera viktiga delar av hemsidan som ska crawlas och indexeras.

Duplicerat innehåll

  • Lösning: Hitta sidorna med Screaming Frog eller de SEO-verktyg ni har. Slå samman sidorna eller välj den som är relevant.

Tunt innehåll och låg kvalitet

  • Upptäck: Tunna sidor och de med låg kvalitet kan Google välja att inte indexera alls. Dessa hade sannolikt också rankat dåligt. Så oavsett om de är indexerade eller inte bör ni vilja förbättra dessa. Ni kan hitta dessa via Google Analytics (sidor med mycket låg trafik) och Search Console under "Pages".
  • Lösning: Ta bort sidor som saknar värde. Förbättra sidorna om de har ett syfte men inte är tillräckligt bra.

Konkreta tips för att påskynda långsam indexering

Vil ni förbättra er indexering rekommenderar jag detta inlägg om crawl budget. Här är några snabba praktiska förbättringar:

  • Säkerställ att alla sidor har interna länkar till sig
  • Förbättra laddningstiden
  • Rensa upp i er XML sidkarta så enbart nödvändigt är med
  • Uppdatera enbart lastmod i er XML sidkarta när ni faktiskt gjort en större förändring
  • Lägg till er XML sidkarta i Search Console
  • Se över mobilversionen efter tekniska fel och interna länkar
  • Uppdatera regelbundet
  • Ta bort tunna och autogenererade sidor
  • Länka inte till 301 redirects eller 404 sidor
  • Öka antalet externa länkar till er hemsida (off-page SEO)

Varför syns inte min hemsida på Google?

Om er hemsida inte syns på Google beror det oftast på grund av tekniska fel som ovan.

Använd site: sökningen för att undersöka om det är så att ni verkligen inte är indexerade. Ibland kan dåliga placeringar förväxlas med att sidan inte syns på Google.

Summering

Att indexeras av Google är en förutsättning för att ranka. Att ni har snabb indexering är ett tecken på att Google gillar det ni gör och det brukar korrelera med bättre ranking.

Mycket av arbetet för bra indexering är teknisk SEO och sker när ni gör hemsidan. Vi hjälper er gärna med en SEO optimerad hemsida från rötterna.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Screaming Frog SEO
15 tips för att förbättra din SEO med Screaming Frog

Screaming Frog är ett av de bästa SEO-verktygen. Här kommer vi gå igenom 15 tips som på riktigt kan få

Varumärkets auktoritet för SEO
Hur varumärkets auktoritet spelar roll för er SEO

I detta inlägg kommer jag gå igenom vad auktoritet är inom SEO, hur du förbättrar det och för vem det