Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering

Öka er försäljning med konverteringsoptimering
avatar image

Nils Fridlund

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas försäljning med konverteringsoptimering. Sunbird erbjuder webbdesign till företag som har allt detta inkluderat.

Kapitel 1: Vad är konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering, eller Conversion Rate Optimization (CRO), är en process för att få fler av de som landar på er hemsida att konvertera. Målet kan variera, det kan vara så enkelt som ett nyhetsbrev, prova på, begära offert eller köpa en produkt i en e-butik. Syftet är att öka antalet och värdet av de leads er hemsida genererar.

Konkret exempel: Om 100 personer besöker er hemsida, 4 av dem väljer att ringa/kontakta er. Då har ni en konverteringsfrekvens på 4%.

Syftet med konverteringsoptimering är att öka andelen som kontaktar er och i denna guide går vi igenom både grunder och avancerade knep. Vi är en WordPress webbyrå i Malmö som fokuserad på ökad trafik och försäljning.

Kapitel 2: Förstå den fulla vidden av konverteringsoptimering

Mycket med konverteringsoptimering kommer intuitivt. Men det finns fler fördelar med en hemsida som konverterar:

  1. En hemsida som säljer bra kommer också få bättre placeringar på Google. Bättre placeringar på Google ger också mer trafik. Mer trafik och ökad konverteringsfrekvens = fler leads.
  2. Samtidigt kommer samma hemsida få ett högre kvalitetsresultat i Google Ads och ni betalar mindre än vad konkurrenterna gör för samma position = Lägre kostnad och/eller fler leads.
  3. All annan marknadsföring såsom annonser, Google Ads, remarketing, sociala medier etc kommer få högre avkastning och ni får sannolikt ökad ROI = fler leads.

Kontakta en erfaren Google Ads byrå om ni vill ha effektiv hjälp.

Kapitel 3: Bygg en bra grund att stå på när du bygger hemsidan

Det finns flera metoder att bygga hemsidor på idag. Vi delar in dem i tre olika metoder:

Alla företag börjar på något ställe och de två första metoderna är utmärkta metoder. Men inte för konverteringsoptimering. Det är fortfarande möjligt, så häng kvar.

Landningssidor är navet i digitala marknadsföring så se till att ha full kontroll om ni vill växa snabbt.

Kapitel 4: Börja med dessa två verktygen redan idag för att analysera er trafik

Analyserar ni inte redan er trafik är det dags att börja. Här kommer de verktyg vi rekommenderar:

Hotjar – Heatmaps och inspelningar

Hotjar erbjuder primärt två funktioner som vi inte hade överlevt utan: Heatmap och inspelning av sessioner. Vi ser precis var folk klickar, scrollar och hur de använder våra kunders hemsidor. Det gör det väldigt tydligt var användaren förlorar energi (lämnar) eller vilka knappar vi bör göra tydligare. Mycket enkelt att installera. Mycket enkelt att använda. Flera CRO verktyg i en tjänst. Kostar dock tillslut när ni får upp antalet användare men det går att prova på gratis (gör det). Läs mer på Hotjar.com.

Hotjar heatmap

Google Analytics – Datadrivet

Med Google Analytics 4 kan ni se precis var folk kommer ifrån, hur länge de stannar (inte vad de gör) och hur en aggregerad mängden klickar runt på hemsidan. Ni kan samtidigt se hur stor del som slutför ett visst mål. Detta är ett måste för alla hemsidor.

Att ha igång Google Analytics eller liknande verktyg är en förutsättning för A/B testning. En del av det datadrivna måste gå mot ett mål som ni optimerar för.

Vi rekommenderar att ni installerar Google Analytics 4 med hjälp av Google Tag Manager för events och konverteringar.

Vi rekommenderar alltid att ni filtrera ut era IP adresser. Annars kommer KPIer såsom average time on site bli märkligt då det inte är ovanligt att man själv är på ens egna hemsida längre än genomsnittet.

Det kommer inte filtrera ut historik, utan kommer gälla framöver.

Kapitel 5: Skapa säkra leads

Leadsen måste hända tillräckligt ofta och vara tillräckligt tillförlitliga för att få ett signifikant och tillförlitligt resultat. Klick på telefonnummer kan exempelvis lika gärna vara en befintlig kund.

Om ni har mycket trafik och leads

Om ni har mycket trafik och leads handlar det snarare om att begränsa felfaktorn. Då rekommenderar vi att ni löser offline conversions. Det kan ni göra enkelt via vissa CRM eller Google Docs och Zapier.

Om ni har en del leads

Om ni har en del leads med varierande kvalité, exempelvis jobbansökningar, oseriösa förfrågningar kan det vara en god idé att lägga till någon form av kvalificering.

Formulär för B2B företag kan exempelvis vara att inte räkna med privata mailadresser såsom @gmail.com och @hotmail.com.

Det går också att lägga till fält där man väljer ämne eller liknande som ger en hint om vad förfrågan gäller. Detta är dock generellt inte rekommenderat då varje nytt fält minskar sannolikheten att de fyller i. Om ni har stora problem med att kvalitén varierar är detta dock viktigare för att få rätt insyn i vilja kampanjer som levererar rätt konverteringar. Detta kan man ta bort efter testet.

Om ni har få leads

Har ni allt för få leads kanske det inte är lönsamt med A/B tester. Konverteringsoptimering i sin helhet är inte heller rekommenderat med allt för lite trafik. Då är det bättre att du jobbar med att få upp trafiken istället. Ni får ställa er frågan: Är det enklast att dubbla avslutningsfrekvensen eller trafiken? Självklart en ledande fråga och svaret är någonstans mitt emellan.

Vill ni öka er trafik får ni gärna kontakta Sunbird sökmotoroptimering byrå där ni jobbar direkt med SEO specialist Nils Fridlund med över 10 års erfarenhet.

Kapitel 6: Börja A/B testa din trafik för att förstå vad som fungerar

Nu när vi har verktygen igång och rätt leads installerat kan vi också fortsätta till nästa steg: A/B tester. Det är här arbetet inom konverteringsoptimering börjar och det är en ständig process med någon förändring varje månad. Hur lång tid ett test tar beror på hur mycket trafik sidan ni testar har. För stora hemsidor är dessa tester klara inom en vecka, medan det för andra kan dröja någon månad. Oavsett hur lång tid det tar bör testerna alltid vara igång och man provar en variant mot en annan, A mot B.

Så fungerar ett A/B test: A/B verktyget skickar hälften av trafiken till A, och andra halvan av trafiken till B. Därefter mäter den också konverteringsfrekvensen mot det mål ni valt. Så fort verktyget får upp signifikans kommer den också ange en vinnare. Så fort det är klart börjar ni alltså använda er av vinnaren och testar den mot ytterligare en utmanare.

Effekterna av A/B tester: Ett framgångsrikt test kan utan tvekan förbättra er försäljning med 30%. Att öka sin trafik med 30% däremot kan vara svårare. Konverteringsoptimering är ett framgångsrikt sätt att öka antalet leads. Framför allt i början är det ofta relativt enkelt.

Det finns en rad olika verktyg. Men många av dem tillåter att ni kan göra mindre ändringar på hemsidan utan att det faktiskt ändras något på hemsidan över huvud taget. Ni behöver alltså inte kunna koda för att börja. Vi rekommenderar antingen Google Optimize eller VWO.

Kapitel 7: Ta er konverteringsoptimering ett steg längre med dessa verktyg

Använder ni dessa verktyg tillsammans med Google Analytics, Hotjar och ett A/B verktyg är ni sannolikt långt före konkurrenterna.

Kapitel 8: Generella tips för bra webbdesign som säljer

8.1 Textens bredd: Man läser inte på webben, man scannar. För bred text är jobbig att scanna bör ni försök hålla den till 50-75 tecken i bredd per rad.

Textens bredd är viktig

8.2 Va accepterande: Försök att acceptera så många olika format och kombinationer som det går. Då exkluderar du ingen i onödan.

Va lite skön

8.3 Slagkraftigt budskap: Lägg tid på att komma på ett (1) riktigt bra budskap. Det kan förändra allt. Säg vad ni gör och varför man ska kontakta er.

Tänk på budskapet

8.4 Gör det enkelt: Man tenderar att komplicera saker. Försök göra det så enkelt och smidigt som det bara går. Det kommer göra stor skillnad för er försäljning. Lär dig att ogilla varenda extra klick, för det gör användaren.

Gör det enklare än vad du tror är möjligt

8.5 Använd en utvald produkt: Vi förstår att ni har många bra produkter. Men det finns oftast en som passar flest. Tryck på den istället. Försöker ni sälja allt kommer det sluta med att man inte vet vilken man ska välja.

En utvald produkt gör det enklare

8.6 Skapa stress: Lite stress kan göra susen. Ett tidsbegränsat erbjudande eller att produkterna snart är slut fungerar alltid.

Lite stress kan göra susen

8.7 Nischa er: ”Sunbird gör hemsidor till växande bolag.” Vi gör inget mot privatpersoner och vi erbjuder varken appar eller program – även om vi kan göra det. Skapa er en nischad målgrupp istället för att försöka sälja till alla. Potentiella kunder jämför online, om erat budskap passar dem perfekt kommer de också sannolikt välja er. Tänk på att försäljning ofta är en relation. De vill hitta någon som är duktig. Visa att ni är det.

Försök inte sälja till alla

8.8 Återuppfinn inte hjulet: Nedan är ett enkelt förslag som kan kännas självklart. Men den generella approachen måste vara att se hur alla andra gör något – och göra liknande. Detta gäller allt från generella designmönster till var man placerar knappar. Ni bör jämföra er både mot ledande företag i er bransch och det generella tillvägagångssättet på webben. Se bara till att göra det till ert i slutändan även om ni inspireras.

Försök tänka som andra gör på webben

Fler tips och psykologi kring avslutningsfrekvens och UX tips.

Kapitel 9: Gör inte dessa 5 misstagen

Några av dessa tipsen kommer bygga på de knep vi redan visat ovan. Men dessa är de mest frekventa misstagen vi ser:

9.1 Ha inte för mycket text på hemsidan

Vi förstår att ni har mycket bra att säga om ert företag. Men som nämnt läser folk inte på webben, de scannar. Med detta sagt säger vi inte att ni inte ska skriva allt som är bra med er. Men ni ska välja era strider. När man först landar ska man mötas av ett slagkraftigt budskap, exempelvis likt det Dropbox har använt: ”Your stuff, anywhere”, under det 2 rader om deras tjänst och valet att antingen köpa eller läsa mer. Anmärk att de inte skriver tjugo rader om deras nya servrar, hur ofta det sker en backup och vilken teknologi de använder. Däremot kan man både köpa direkt eller läsa mera.

9.2 Otydligt nästa steg

Allt för ofta ser vi att det saknar ett tydligt nästa steg och när vi diskuterar hemsidan förklaras det genom att ”man kan använda menyraden”. Ledsna – men så fungerar inte webben. Ni måste ge dem budskapet kort och koncist och ett skrämmande tydligt nästa steg. Den ideala hemsidan landar du på, möts av 2-3 rader som förklarar vad man gör och direkt möts man av nästa steg. Detta är både det lättaste och svåraste vi vet.

9.3 Komplicera inte till det

I början av de flesta nya projekten börjar vi lite enkelt med att förstå syftet och vilken fas företaget är i. Längst med processen går vi in på vilka funktioner som saknas och inte sällan möts vi av att man vill ha avancerade och automatiska bokningssystem och andra häftiga funktioner. Det som fungerar på webben idag är däremot enkelhet och ett första litet engagemang. Vi kan inte nog trycka på det senare. Be inte om för mycket. Att de ska lämna sitt namn och telefonnummer är redan ett stort steg. Att potentiella kunder som inte ännu förstår att ni är fantastiska kommer inte gå igenom ett helt bokningssystem och betala online. Gör det enkelt. Be istället om ett litet första engagemang. Om ni ändå vill ha ett bokningssystem bör ni fråga om deras mejladress för bokning och automatiskt mejla ut en länk till ert bokningssystem. Fullföljer kunden inte processen har ni fortfarande deras mejladress och kan bearbeta dem.

9.4 Investera inte för lite

Nu är vi inte direkt opartiska i denna fråga. Men vi har sett allt för många fall där man väljer den billiga vägen för sin hemsida. Men om den konverterar 4% istället för 6% för att man snålade in kommer varenda krona spenderat på marknadsföring få lägre ROI. Samtidigt får ni mindre besökare från Googles organiska söktrafik vilket i många fall är billiga leads. Med ett tema eller om man hyr en färdig hemsida är man också låst och när man väl vill göra förändringarna är det inte möjligt och man måste köpa en ny hemsida istället. Det finns många bra webbyråer som för en rimlig peng kan göra stora underverk och vi kan säkert säga att det kommer vara värt den första initiala investeringen. Webben är för viktig idag för att underinvestera i ens hemsida.

9.5 Blunda inte för konstruktiv kritik

Det är skrämmande hur sällan folk frågar om vad andra tycker om ens hemsida – och om man får höra något negativt tar man sällan åt sig. Gör användartester på en handfull personer lik din målgrupp och be dem ge feedback på bra och dåliga saker. De saker som förekommer mer än en gång är det sannolikt också värt att agera på. Kombinera detta tillsammans med verktygen ovan och ni kommer få ut mer av er marknadsföring med ökad konverteringsfrekvens.

9.6 Effektivisera leadshanteringen

HubSpot har blivit allt mer populärt för att automatisera digitala processer. Det hjälper er att skicka ut standardiserade kampanjer helt eller delvis automatiserade. Om ni inte själva vill göra det kan ni vända er till en HubSpot partner.

Kapitel 10: Termer du måste kunna

Avvisningsfrekvens (Bounce rate)

Är då någon landar på sidan, men genast klickar på ”tillbaka” eller på något sätt lämnar hemsidan. Vi kan lova er att ni har en högre avvisningsfrekvens än vad ni själva kommer gissa på. En genomsnittlig bounce rate beror på nisch och typ av hemsida, men runt 50% plus/minus 10 är relativt standard. Detta innebär att hälften väljer att lämna er hemsida direkt – efter att de valt att klicka på en av era annonser.  Det är alltså något ni inte ger dem.

Utgångsfrekvens (Exit rate)

Är liknande avvisningsfrekvens. Men skillnaden här är att de valt att stanna på hemsidan – och exit rate anger hur stor andel som lämnar en specifik sida. Det kan vara att de funnit svaret, eller att de bestämt sig för att ni inte är trovärdiga. Det kan indikera att hemsidan på något sätt är trasig eller att ni bör se över innehållet.

Genomsnittlig tid på hemsidan (Average Time on Site)

Är alltså hur länge folk i snitt stannar på hemsidan. Denna betyder olika beroende på om det är en blogg, säljsida eller ett forum. Generellt sett vill ni att denna ska vara hög, så länge ni inte är ett uppslagsverk eller liknande där ni vill ha både kort genomsnittlig tid på sidan och hög avvisningsfrekvens.

Call-to-action (CTA)

Är alla de knappar som försöker gå på avslut. En CTA behöver inte vara stor och röd för att räknas som en CTA. Det generella tipset är däremot att dessa sannolikt ska vara både fler och större än du tror – gärna i rött, orange eller annan tydlig färg.

Omvandlingstratt (Conversion funnel)

Är den väg ni skapar från det att besökaren landar tills dess att de köper något hos er. Termen kan användas både rent konceptuellt för att bygga upp webbdesignen, men också i verktyg såsom Google Analytics.

Multivariabel test (MVT)

MVT är en form av A/B testing där man testar flera variabler samtidigt. Krävs generellt sett mer trafik för att dessa ska vara möjliga inom rimlig tid. Går att göra med de verktyg vi länkade ovan.

Sammanfattningsvis …

Med rätt data och verktyg kan ni enkelt dubbla er hemsidas försäljning.

  1. Sätt upp bra konverteringsspårning ni litar på
  2. Filtrera ut er själva
  3. Börja med att analysera trafiken
  4. Bestäm vilken landningssida (A) du vill analysera
  5. Skapa en alternativ landningssida (B)
  6. Sätt upp ditt första A/B test
  7. Implementera fler verktyg för att samla in mer data
  8. Invänta resultat från A/B testet
  9. Dra lärdomar från era verktyg och testet
  10. Repetera

Det krävs mindre arbete än man tror och ni kommer snabbt räkna in pengarna. Antingen gör ni det själva eller så anlitar ni Sunbird för att ta er webbdesign till nästa nivå. Vi erbjuder hemsidor i hela Sverige, däribland Webbdesign i Göteborg, Webbdesign i Malmö och Webbdesign i Lund.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Crawl budget för SEO
Crawl budget inom SEO – Vad är det och hur påverkar det er sökmotoroptimering?

Crawl budget är en viktig aspekt inom SEO. Det är i sig ingen direkt rankingfaktor men indexeras ni effektivt får

AI text SEO
AI text för SEO – Fungerar det och bör jag använda det?

När ChatGPT släpptes öppnades många möjligheter inom SEO branschen och för oss som varit med länge reagerade nog lite annorlunda