Sökmotoroptimering 2025 – Detta blir extra viktigt inom SEO

SEO 2025
avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg går vi igenom vad som blir extra viktigt för er sökmotoroptimering under 2025. AI har minst sagt förändrat spelplanen. Både i användarbeteende (hur vi söker) och hur vi arbetar med SEO. I det här inlägget går jag igenom vilka faktorer som sannolikt blir extra viktigt i er SEO 2025.

Summering av det som blir iktigt för er SEO 2025

  • Avgränsning och fokus: Det blir allt viktigare att fokusera djupt och brett inom ett specifikt område snarare än att försöka vinna överallt. Satsa på att bli en auktoritet inom ditt specifika ämne.

  • Transaktionella sökningar: Google Overviews svarar ofta på informativa sökningar, så det är fördelaktigt att rikta sig mot transaktionella sökord.

  • Long tail-sökord: Long tail-sökord blir viktigare då resultatetn kan bli ännu mer specifika och anpassade.

  • Varumärkesbyggande: Att bygga ett starkt varumärke är avgörande för SEO. Google premierar varumärken och personer som avändare.

  • Användarupplevelse och mobiloptimering: Optimera din hemsida för mobila enheter och se till att användarupplevelsen är engagerande och enkel.

  • E-E-A-T (Erfarenhet, Expertis, Auktoritet, Trovärdighet): Skapa högkvalitativt innehåll som bygger förtroende.

  • Teknisk SEO: Förbättra laddningstider, använd strukturerad data och se till att din hemsida är tekniskt optimerad.

  • Länkbyggande (Off-page SEO): Bygg högkvalitativa länkar från trovärdiga hemsidor.

  • Google Analytics: Använd Google Analytics för att analysera data och fatta datadrivna beslut i din SEO-strategi.

Användarsignaler blir viktigare

Användarsignaler som mobilvänlighet, laddningstid, tid på sidan, avvisningsfrekvens och antal besökta sidor är positiva signaler. Klickar användaren tillbaka till Google resultaten efter att de klickat in på er kan era rankingar påverkas negativt.

Gör detta:

  • Optimera din hemsida för mobila enheter med responsiv design.
  • Minska laddningstider om ni inte redan gjort det
  • Gör navigeringen enkel och intuitiv för att förbättra användarupplevelsen.
  • Skapa på riktigt relevant och engagerande innehåll som håller besökarna kvar längre. Ett klick för att generera en artikel i ChatGPT räcker inte.
  • Analysera användarengagemanget med Google Analytics och förbättra sidor som kan behöva det.
  • Uppdatera hela hemsidans design om den är gammal.

Varumärken skapar autenticitet

Starka varumärken tenderar att ranka bättre på Google. I ett nytt klimat där det skapas mer och mer lågkvalitativt innhåll blir det som är svårt att fabricera viktigare.

Gör detta:

  • Extern validring från varierande källor hjälper er.
  • Trafik från flera källor är naturligt och förtroendingivande.
  • Etablerade varumärken inom en specifik nisch kan gå efter svårare sökord.
  • Är ni ett nytt företag kommer SEO ta tid och ni bör börja med enklare sökord under tiden ni etablerar varumärket.

Högkvalitativt och nischat innehåll

Att skapa högkvalitativt innehåll är en grundpelare inom SEO. Eftersom SEO blir svårare kan det vara en bra idé att smalna av och bli experten inom ett område, istället för att spreta för mycket.

Gör detta:

  • Skapa innehåll som erbjuder unika insikter och som löser läsarens problem.
  • Skapa värde som är svårt att återskapa.
  • Dela erfarenheter som enbart de med expertis hade kunnat göra.
  • Uppdatera gammalt innehåll och satsa på kvalité snarare än kvantitet.
  • Skriv inte om allt - håll er till ett eller några utvalda ämnen.

Teknisk SEO

Teknisk SEO säkerställer att din hemsida är optimerad för att sökmotorer enkelt ska kunna crawla och förstå innehållet. Detta innebär bland annat att förbättra laddningstider och använda strukturerad data.

Gör detta:

  • Granska din hemsida och ta bort tunna sidor som inte bidrar till användarupplevelsen.

  • Implementera strukturerad data.

  • Förbättra laddningstider.

  • Jaga inte 100/100 i tekniska audits. Det finns ofta viktigare saker att göra.

Generativt sök och AI

Generativt sök med exempelvis Google Overviews innebär att sökmotorer direkt kan ge svar och sammanfattningar på enklare informativa sökresultat. Denna trafiken genererar dock sällan betalande kunder men kommer sannolikt minska er trafik.

Gör detta:

  • Fokusera mer på transaktionella sökord
  • Skapa bättre text än ett AI genererat svar
  • Skapa så passa engagerande innehåll att användare vill komma tillbaka (vilket jag självklart hoppas ni vill göra som läser detta)

Länkbyggande (Off-page SEO)

Off-page SEO handlar om synas och få länkar från andra starka och relevanta hemsidor. Eftersom text numera är enkelt att producera medan att få relevanta länkar är svårt kan det bli viktigare för er SEO 2025.

Gör detta:

  • Skapa innehåll som är så värdefullt att andra vill länka till det.

  • Samarbeta med andra auktoritativa hemsidor för länkutbyte.

  • Bygg en stark länkprofil som fokusera på kvalitet snarare än kvantitet.

Många hemsidor har tappat mycket i trafik under 2024. Ett starkt tips är att ni kollar vad Google faktiskt tycker om sidan innan ni väljer att synas där. En hemsida vars trafik ser ut såhär bör ni undvika:

Skärmbild som visar nedåtgående trafik

Balansera alla rankingfaktorer

Många av de som blir straffade av Google senaste tiden tenderar att överdriva en kanal på ett onaturligt sätt. Det kan exempelvis vara för spretigt i bloggen eller för många länkar jämfört med hur starkt varumärke man har.

Diversifiera er trafik

SEO har länge blivit mer och mer en del av en helhet snarare än en enskild kanal. Den som lyckas bäst med SEO är den som parallellt gör annat för varumärket och på det säkerställer korrekt SEO.

Med andra ord: Den som är blir bäst på SEO gör ofta mer än traditionell SEO. Traditionell SEO är en förutsättning för att ranka. Men den som vinner har en bra balans av alla rankingfaktorer.

Sammanfattning

SEO har förändrats mer senaste tiden än det gjort på länge. Nu är det inte bara Googles aloritm som förändras utan nu kommer det upp tydliga konkurrenter, nya funktioner i söket och enkla sätt att massproducera innehåll.

Försök skapa riktigt värde som är svårt att återskapa. Nischa er. Se SEO som en långsiktig aktivitet och som en del av all er digitala marknadsföring.

Lycka till med er SEO! Som alltid får ni gärna kontakta mig, Nils, för en kostnadsfri SEO-analys! Läs om Sunbird SEO-byrå i Malmö.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Topical Authority
Topical Authority för SEO

Topical authority är en av nycklarna till bättre SEO. Här går vi igenom vad topical authority och varför det är

Hur lång tid tar SEO
Hur lång tid tar SEO?

Hur lång tid tar SEO? Den eviga frågan vi ska försöka besvara. Utöver att ge ett mer utförligt svar kring