Innehållsförteckning
Få en kostnadsfri SEO-analys av Nils - Inom 24 timmar
Inom SEO är long tail sökord mer specifika sökningar som ofta saknar sökvolym men som är viktiga för att öka trafik och antalet leads.
Här går jag igenom vad long tail SEO är, varför det är viktigt, hur du hittar long tail sökord och hur du mäter resultatet. Jag går också igenom varför jag och andra experter tror att long tail sökord kommer bli viktigare med AI sök.
Söker ni en expert får ni gärna mer om Sunbird som är en SEO byrå i Malmö.
Viktiga slutsatser
Long tail sökord är specifika fraser med lägre konkurrens som utgör cirka 70% av alla Google-sökningar.
Användning av long tail sökord kan leda till högre konverteringsgrad då de är mycket specifika.
Vad är long tail sökord?
Long tail sökord är längre och mer specifika fraser, ofta bestående av tre eller fler ord. Ett exempel på ett long tail sökord är "svarta löparskor för män på asfalt".
Erbjuder ni exakt denna produkt och kan göra det enkelt för användaren att hitta rätt är leadet inte långt ifrån.
Skillnaden mellan korta (short tail) och långa (long tail) sökord ligger i att korta sökord är generella och riktar sig till en bred publik, medan långa sökord är mer specifika och inriktar sig på en avgränsad målgrupp. Detta innebär att long tail sökord har en lägre sökvolym men också mindre konkurrens, vilket gör dem enklare att ranka för.
- Short tail: "löparskor"
- Long tail: "svarta löparskor för män på asfalt"
Fördelarna med att använda long tail sökord
Jag har redan nämnt några av fördelarna. Här går vi igenom dem lite mer praktiskt och vad det innebär för er.
- Högre konverteringsgrad
Av de sökorde i exemplet ovan har long tail sökordet har långt högre sannolikhet att konvertera förutsatt att man erbjuder exakt det.
Besökare som använder long tail sökord är ofta mer motiverade och har kommit längre i sin köpprocess. Detta gör dem till en värdefull målgrupp som är mer sannolika att konvertera till kunder.
Short tail sökord såsom "Löparskor" kan lika gärna vara att man vill läsa på om ämnet. Men ändå fokuserar många ofta blint på stora sökord med hög sökvolym.
Jag brukar rekommendera att göra ett dokument där man viktar ordervärde med hur sannolikt det är att man köper:
Tänk på att sökfraser med fler sökord har inte alltid lägre sökvolym. Det är inte heller så att fler sökord i en sökfras innebär att det bestämt har högre konverteringsgrad.
Med vana börjar man förstå vilka sökord som sannolikt konverterar bra.
- Lägre konkurrens
En av de största fördelarna med long tail sökord är att de har lägre konkurrens jämfört med short tail sökord.
För nya företag som precis börjat med SEO kan det vara kritiskt att börja ranka på sort tail sökord. Att få in trafik ökar också chansen att ni kommer ur Googles Sandbox och att ni kan bevisa för Google att ni förtjänar att synas på de större sökorden med positiva användarsignaler. Läs gärna mer om vår SEO strategi.
- Stor potentiell söktrafik
Då ca 70% av trafiken kommer från long tail sökord tenderar de att vara viktiga än short tail sökord som många stirrar sig blint på.
Lägre konkurrens, hög konverteringsgrad och med en stor andel av söktrafiken är long tail SEO viktigt i er sökmotoroptimering.
Long tail sannolikt viktigare för AI-sök
En sannolik förändring mellan AI sök och det Google vi känner igen är att Gemini och ChatGPT kan vara mer utav en konversation med ännu mer precisa svar.
Google fokuserar mer på auktoritet och sökintention vilket fungerar annorlunda. Trafiken från long tail sökord lär bli mer än 70%.
Hur hittar man long tail sökord?
Här kommer några konkreta tips hur vi brukar hitta long tail sökord. Men tänk på att i slutändan handlar det primärt inte om att hitta long tail sökord, utan det handlar om att på alla möjliga sätt beskriva det ni erbjuder. Det kan röra sig om färger, storlekar, material eller relaterade tjänster.
Google Ads
Vad det är: Google Ads är den betalda delen av Google optimeringen. Man kan gära det själv eller ta hjälp av en Google Ads byrå.
Konkret tips: Om ni använder Google Ads kan ni studera söktermer där ni syns med era annonser. Med bred eller fras som matchning kan ni se long tail sökord som också i bästa fall fått konverteringar.
SEO-verktyg
Vad det är: Det finns en rad verktyg såsom SEMrush och Ahrefs som används för att analysera sökord..
Konkret tips: I dessa verktygen brukar det finnas sätt att studera relaterade sökord och var konkurrenter syns.
AnswerThePublic
Vad det är: AnswerThePublic är ett visualiseringsverktyg som visar vilka frågor och fraser som är populära i sökningar.
Konkret tips: Analysera visualiserade frågor och svar för att identifiera sökord som reflekterar användarnas intressen och behov.
AI-verktyg
Vad det är: AI-verktyg som ChatGPT och Gemini kan hjälpa till att generera idéer och förslag på relaterade sökord.
Konkret tips: Använd AI för att brainstorma sökordsidéer och validera relevansen av potentiella long tail sökord.
Google Trends och relaterade sökningar
Vad det är: Google Trends är ett verktyg som visar intresset för specifika sökord över tid och hjälper till att identifiera aktuella trender.
Konkret tips: Utforska trender för att hitta long tail sökord som nyligen blivit populära. Använd relaterade sökningar för att utöka din sökordslista.
Majoriteten av dessa verktyg kostar men jobbar ni med en SEO-byrå så ska de ha allt ni behöver.
Spårning av resultat från long tail
Eftersom long tail sökord är så många och saknar sökvolym brukar man inte spåra dessa med SEO-verktyg. Här får man istället kolla på verkliga resultat.
- Google Analytics - Med Google Analytics kan du spåra fatisk trafik. Om en sida har organisk trafik utan att synas på några större sökord är det sannolikt tack vare long tail.
- SEO-verktyg - Flera SEO-verktyg, som Ahrefs och SEMrush, mäter antalet sökord där din hemsida syns. Det intressanta här är framför allt att jämföra med konkurrenter.
- Google Search Console - Även om Google inte visar alla sökord man syns på så så ger Google Search Console viss information. Intressanta sökord med dåliga placeringar är intressant att kolla på.
Konkret tips: Gå regelbudnet igenom hur mycket organisk trafik ni får på era olika undersidor. Sidor med mycket låg trafik som inte får söktrafik bör raderas, uppdateras eller slås ihop med annan sida. Hade Google gillat sidan hade de också fått någon form av long tail trafik.
Vanliga frågor och missförstånd
Finns det någon nackdel med long tail?
En nackdel med att fokusera på long tail är att du behöver många av dem för att uppnå samma trafikvolym som ett enda short term sökord eller att ni börjar skapa intern konkurrens när man trycker in sökord på varje sida.
Måste jag ha en undersida per long tail sökord?
Nej, det behövs inte. Det är snarare något ni ska undvika för att inte förstöra er crawl budget. Klustra ihop sökord som har samma sökintention på samma sida. Skapa sidor som är bra för användaren och som fungerar i er navigering. Som exemplet här: Har ni ett par löparskor som fungerar bra på asfalt hade jag som användare gärna sett era bästa tips och at tni på den sidan hjälper mig att välja rätt.