Få en kostnadsfri SEO-analys av Nils - Inom 24 timmar
AI är minst sagt på allas läppar och det nämns förmodligen i de flesta styrelsemötena.
Google håller på att ta fram en större uppdatering av sökmotorn och hur man söker. Detta kallas SGE.
Jag kommer här gå igenom vad det är, vad det innebär för SEO och våra spekulationer hur man kan optimera för det.
Vad är SGE?
SGE står för Search Generative Experience. Detta kommer i stort förändra hur Google ser ut och fungerar. Annat namn för detta är Google AI Overview.
Ovanför de nuvarande resultaten finns det redan idag exempelvis featured snippet och vanliga frågor. Dessa kommer sannolikt minska och istället få ett AI genererat svar högst upp.
Google kommer bli mer interaktivt för användarna och istället för att ställa nya frågor kan man ställa följdfrågor och modifiera svaret.
I slutändan kommer Google bli en bättre sökmotor för användaren vilket borde leta till att ännu fler använder det för att hitta vad de behöver.
Nedan är två exempel från Googles sida om generativa AI sök.
Bilden ovan visar hur Google ger ett relevant svar på en relativt enkel fråga.
Bilden ovan är ett exempel på hur produkter kan inkluderas.
Vad innebär SGE för SEO?
Ingen vet med säkerhet vad som kommer hända så allt vi skriver här är spekulationer från oss och andra branschexperter.
Användarnas resa förändras
Allt fler sökningar kommer börja och sluta på Google utan ett enda klick till de som skapar innehållet. Detta kommer framför allt påverka informativa sökningar. Vill man ringa en hantverkare kommer man i slutändan vilja få mejl, telefonnummer eller formulär till dem, på Google eller via hemsidan. Ska man köpa hem en produkt köper man inte den av Google utan av e-butiken.
Antalet "Zero-Click" kommer öka
Zero-Click är de sökningar på Google som innebär en sökning, men inte ett klick. För många sökfrågor passar ett snabbt svar, framför allt informativa sökningar.
Om er verksamhet är helt beroende av dessa sökfrågor kan det vara en god idé att diversifiera.
Ni kommer högst troligen fortfarande få trafik men SGE är i en experimentell fas där bredden och djupet kommer ändras över tid.
Fokusera på transaktionella sökintentioner
Eftersom antalet Zero-Click kommer minska bör fokus skifta mer mot sökord som har en transaktionell sökintention såsom produkter och tjänstesidor. Detta har egentligen inte ändrats mer än att det blivit ännu viktigare.
Google Ads kommer vara kvar
Google tjänar för mycket pengar på deras annonsering så de kommer på något sätt baka in annonser för Google Ads. Förmodligen kommer, och måste finnas, organiska placeringar som liknar dessa - men likt nu under annonserna.
Användares sökningar kommer förändras
Google är redan duktiga på att förstå sökintentionen med semantisk SEO. Förmodligen kommer sökfrågorna från användarna bli mer specifika.
Vi kommer alltså kanske inte längre se den dominerande 1-4 sökord sökningarna som vi gör idag utan sannolikt ska man vara det bästa sökresultatet för vad ens kunder vill ha.
Den generativa upplevelsen kommer leverera det användaren söker efter. Om de söker efter "Lista de tre bästa snickarna i Malmö" kommer den också att göra det. Det blir också enklare att lägga till tilläggsord för att definiera vad exakt det är man söker.
Hur kan man optimera för SGE?
Jag vill återigen poängtera att detta är spekulationer. Precis som inom allt med SEO är vi i ständig förändring och det gäller att föstå vad Google vill.
SEO experter har länge sagt att man ska göra användaren nöjd och att Google kommer bli nöjda. Detta kommer bli ännu mer sant nu än förut och vi kommer gå ännu längre ifrån sökordsdensiteter.
Bli en expert folk vill följa
När något är viktigt för mig läser jag vad experter på området skriver, inte en summering från AI, inte än i alla fall. Är det ett ämne jag inte förstår eller är ny inom kan det absolut vara en bra början.
Användare kommer fortfarande vilja läsa vad de bästa i branschen skriver och vad folkhälsomyndigheten rekommenderar.
Det kommer förhoppningsvis lösningar för detta att enbart inkludera svar från myndigheter och liknande. Exempelvis för sökningar inom YMYL (Your Money, Your Life) vilket är primärt sökningar inom hälsa och ekonomi.
Hemsidan blir allt viktigare
Vår bedömning är att utformningen av hemsidan, inte bara texten på den, kommer bli allt viktigare.
Att ha koll på den tekniska SEOn, täcka in rätt innehåll och strukturera det på sådant sätt så att Google kan använda sig av det i deras resultat.
Strukturerad data
Strukturerad data är viktigt för SEO redan nu, men sannolikt blir detta allt viktigare.
Strukturerad data är ett sätt att på en hemsida säga till Google vad något är. Exempelvis FAQ och omdömen.
Jobba med long-tail sökord
Eftersom sökfrågorna kan bli mer specifika kommer sökresultatet sannolikt få ett bredare omfång med fler sökord i sig jämfört med de 1-4 som är vanligt idag.
Multimedia
Video, bilder, diagram och grafik kan öka era chanser att dyka upp i resultaten. Men som alltid: Använd det om det förstärker användarupplevelsen och det är vad användaren vill ha.
Google AI Overview påverkas av Google Core Updates
John Mueller på Google bekräftade att AI delen av Google påverkas precis som SEO av Google Core Updates:
These are a part of search, and core updates affect search, so yes.
Detta ger någon form av vägledning om att de tekniker som fungerat för SEO sannolikt kommer fungera bra även här. Varför skulle man inte ta hänsyn till användarupplevelse?
Summering av SGE
Världen förändras och förr eller senare skulle det komma en större förändring till Google. Vi välkomnar denna förändring då vi tror SEO kommer bli svårare och kräva mer av er hemsida.
Trafiken kommer sannolikt gå ner men andelen av de som är inne på er hemsida kommer öka. Vår spekulation blir således att det inom SEO kommer bli viktigare att mäta antalet leads och värdet av dem snarare än organiska trafiken. Detta är redan viktigt men förändringen kommer öka.
Om ni blir duktiga på att spegla exakt vad ni gör, erbjuder och vem som ska komma till er kommer ni förmodligen få mer trafik än om ni trycker in traditionella sökord.