fbpx

Vad är Google SGE och hur SEO optimerar man för det?

Google SGE
avatar image

Nils Fridlund

AI är minst sagt på allas läppar och det nämns förmodligen i de flesta styrelsemötena.

Google håller på att ta fram en större uppdatering av sökmotorn och hur man söker. Detta kallas SGE.

Jag kommer här gå igenom vad det är, vad det innebär för SEO och våra spekulationer hur man kan optimera för det.

Vad är SGE?

SGE står för Search Generative Experience. Detta kommer i stort förändra hur Google ser ut och fungerar.

Ovanför de nuvarande resultaten finns det redan idag exempelvis featured snippet och vanliga frågor. Dessa kommer sannolikt minska och istället få ett AI genererat svar högst upp.

Google kommer bli mer interaktivt för användarna och istället för att ställa nya frågor kan man ställa följdfrågor och modifiera svaret.

I slutändan kommer Google bli en bättre sökmotor för användaren vilket borde leta till att ännu fler använder det för att hitta vad de behöver.

Nedan är två exempel från Googles sida om generativa AI sök.

SGE exempel

Bilden ovan visar hur Google ger ett relevant svar på en relativt enkel fråga.

Bilden ovan är ett exempel på hur produkter kan inkluderas.

Vad innebär SGE för SEO?

Ingen vet med säkerhet vad som kommer hända så allt vi skriver här är spekulationer från oss och andra branschexperter.

Användarnas resa förändras något

Allt fler sökningar kommer börja och sluta på Google utan ett enda klick till de som skapar innehållet. Detta kommer framför allt påverka informativa sökningar. Vill man ringa en hantverkare kommer man i slutändan vilja få mejl, telefonnummer eller formulär till dem, på Google eller via hemsidan. Ska man köpa hem en produkt köper man inte den av Google utan av e-butiken.

Google tjänar för mycket pengar på deras annonsering så de kommer på något sätt baka in annonser för Google Ads. Förmodligen kommer, och måste finnas, organiska placeringar som liknar dessa - men likt nu under annonserna.

Användares sökningar kommer förändras

Google är redan duktiga på att förstå sökintentionen med semantisk SEO. Förmodligen kommer sökfrågorna från användarna bli mer specifika.

Vi kommer alltså kanske inte längre se den dominerande 1-4 sökord sökningarna som vi gör idag utan sannolikt ska man vara det bästa sökresultatet för vad ens kunder vill ha.

Den generativa upplevelsen kommer leverera det användaren söker efter. Om de söker efter "Lista de tre bästa snickarna i Malmö" kommer den också att göra det. Det blir också enklare att lägga till tilläggsord för att definiera vad exakt det är man söker.

Hur kan man optimera för SGE?

Jag vill återigen poängtera att detta är spekulationer. Precis som inom allt med SEO är vi i ständig förändring och det gäller att föstå vad Google vill.

SEO experter har länge sagt att man ska göra användaren nöjd och att Google kommer bli nöjda. Detta kommer bli ännu mer sant nu än förut och vi kommer gå ännu längre ifrån sökordsdensiteter.

Bli en expert folk vill följa

När något är viktigt för mig läser jag vad experter på området skriver, inte en summering från AI, inte än i alla fall. Är det ett ämnde jag inte förstå eller är ny inom kan det absolut vara en bra början.

Användare kommer fortfarande vilja läsa vad de bästa i branschen skriver och vad folkhälsomyndigheten rekommenderar.

Det kommer förhoppningsvis lösningar för detta att enbart inkludera svar från myndigheter och liknande. Exempelvis för sökningar inom YMYL (Your Money, Your Life) vilket är primärt sökningar inom hälsa och ekonomi.

Hemsidan blir allt viktigare

Vår bedömning är att utformningen av hemsidan, inte bara texten på den, kommer bli allt viktigare.

Att ha koll på den tekniska SEOn, täcka in rätt innehåll och strukturera det på sådant sätt så att Google kan använda sig utav det i deras resultat.

Strukturerad data

Strukturerad data är viktigt för SEO redan nu, men sannolikt blir detta allt viktigare.

Strukturerad data är ett sätt att på en hemsida säga till Google vad något är. Exempelvis FAQ och omdömen.

Jobba med long-tail sökord

Eftersom sökfrågorna kan bli mer specifika kommer sökresultatet sannolikt få ett bredare omfång med fler sökord i sig jämfört med de 1-4 som är vanligt idag.

Summering av SGE

Världen förändras och förr eller senare skulle det komma en större förändring till Google. Vi välkomnar denna förändring då vi tror SEO kommer bli svårare och kräva mer av er hemsida.

Trafiken kommer sannolikt gå ner men andelen av de som är inne på er hemsida kommer öka. Vår spekulation blir således att det inom SEO kommer bli viktigare att mäta antalet leads och värdet av dem snarare än organiska trafiken. Detta är redan viktigt men förändringen kommer öka.

Om ni blir duktiga på att spegla exakt vad ni gör, erbjuder och vem som ska komma till er kommer ni förmodligen få mer trafik än om ni trycker in traditionella sökord.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Google Sandbox
Google Sandbox – Vad det är och hur du kommer ur den

Google Sandbox är ett filter som förhindrar nya hemsidor från att ranka högt i Googles sökresultat. Om du precis lanserat

Google-läckan maj 2024
Google-läckan: Detta behöver du veta

Delar av algoritmen för hur Google rankar hemsidor har läckts, se dokumentet här. Vad Google säger och vad som verkligen