Få en kostnadsfri SEO-analys av Nils - Inom 24 timmar
Koncentrationsförmågan har blivit sämre
Koncentrationsförmågan har minskat med åren och den ser inte ut att bli bättre.
Trenden är kortare innehåll och nu även kortare videoformat.
Enligt Microsoft har utvecklingen gått såhär:
- År 2000: 12 sekunder.
- År 2013: 8 sekunder.
Så använder ni det till er fördel
Användaren brukar ställa nedan frågor innan de bestämmer sig om de vill fortsätta.
Steg 1: Vad handlar sidan om?
Den första frågan ni måste svara på är vad er hemsida handlar om. Även om det är uppenbart för er är det viktigt att det blir övertydligt.
Exempel: "Webbdesign i Malmö"
Steg 2: Är jag intresserad?
När användaren förstått vad sidan handlar om. Gör ni så att användaren blir intresserad? Bra design, text och ett bra erbjudande kan göra stor skillnad.
Exempel: "Få en snygg hemsida som säljer bra". (Vi skriver till exakt de som vi vill ska kontakta oss. Vill man inte ha detta är det helt okej att användaren lämnar och hittar någon annan).
Steg 3: Vad ska jag göra?
Detta handlar primärt om att man måste vägleda besökaren. Man kan inte förvänta sig att man hittar vad man söker i en menyrad, i en slider eller längre ner på hemsidan.
Exempel: "Se tidigare uppdrag"
Steg 4: Vill jag engagera mig?
I slutändan måste ni få användaren att gå på avslut. Ni ska inte bara vara tillräckligt bra för att besökaren ska stanna. Utan det ska kännas riskfritt och som det rätta beslutet att kontakta er. Men när vi väl har användarens intresse har vi också mer tid på oss.
Exempel: "Börja med en kostnadsfri design"
Lyckas ni svara på frågorna ovan tenderar de besökare som ska engagera sig, att stanna.
Vi har skrivit en mer ingående artikel för dig som är intresserad av psykologi för webbdesign.
Så får du besökaren att stanna längre
Sänk tröskeln
Det är primärt innan man blir intresserad som besökaren är flyktig.
Fånga besökarens intresse genom en slagkraftig rubrik. Därefter finns det i regel tid för både läsa längre stycken och klicka runt på hemsidan.
Kortare stycken
Prova att ha kortare stycken. Inte bara i den initiala delen. Utan försök säga det ni vill säga med färre ord på hela hemsidan.
För er som är oroliga för att er SEO ska drabbas så är inte textlängd en direkt ranking faktor. Ta bara inte bort värdefullt innehåll och potentiella long tail sökord.
Variera hur ni kommunicerar
Prova att variera:
- Text
- Bilder
- Illustrationer
- Video
- Ljud
Alla föredrar att konsumera information på olika sätt. Det ökar dessutom kontrasten på hemsidan.
Storytelling
Genom att berätta en historia med storytelling brukar användaren fastna mer än för sporadiska stycken.
Det är en metod som kan vara svår att tillämpa och inte alltid passar. Men jobbar ni med en skicklig skribent kan ni fråga om det!
Enligt Jennifer Aaker på Stanford minns man dessutom storytelling 22 gånger mer än enbart fakta.
Tilltalande webbdesign
Beslut består i regel av automatiska och emotionella processer.
Genom att ha en snygg hemsida som är behaglig att kolla på ökar ni sannolikheten att besökaren väljer att stanna.
Tänk på att ha en design som speglar er målkund. Förväntan när man besöker ett företag som säljer strumpor och en juristbyrå kommer vara olika.
Och självklart: Glöm inte att kolla allt på mobilen.
Summering
Att saker går snabbare på internet nu än förr är ingen nyhet.
Använd detta till er fördel genom att ha en hemsida som snabbare svar på användarens frågor så kommer ni komma långt.
Vill ni skapa en skräddarsydd hemsida i WordPress som säljer bra får ni mer än gärna kontakta oss. Vi jobbar med företag i hela Sverige, däribland som webbyrå i Göteborg och webbyrå i Malmö.